Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Met de eerste Model 3 winter ben ik benieuwd of er meer rijders zijn die denken dat de verwarming niet efficient is.
Bij winterse kou gaat de range hard omlaag, zijn lange ritten oncomfortabel koud en duurt opladen langer.
Ik heb bij Webasto gevraagd of het mogelijk is een standkachel in de Model 3 in te bouwen zodat de elektrische verwarming van mijn Tesla minder stroom zal verbruiken bij het opwarmen voor vertrek en tijdens het rijden van lange stukken en het laden van de batterij sneller gaat als het koud is.

Zijn er Teslabezitters die hier ervaring mee hebben?
 
Met de eerste Model 3 winter ben ik benieuwd of er meer rijders zijn die denken dat de verwarming niet efficient is.
Bij winterse kou gaat de range hard omlaag, zijn lange ritten oncomfortabel koud en duurt opladen langer.
Ik heb bij Webasto gevraagd of het mogelijk is een standkachel in de Model 3 in te bouwen zodat de elektrische verwarming van mijn Tesla minder stroom zal verbruiken bij het opwarmen voor vertrek en tijdens het rijden van lange stukken en het laden van de batterij sneller gaat als het koud is.

Zijn er Teslabezitters die hier ervaring mee hebben?

Standkachel? Gaan ze ook een brandstoftank inbouwen dan?
 
Met de eerste Model 3 winter ben ik benieuwd of er meer rijders zijn die denken dat de verwarming niet efficient is.
Bij winterse kou gaat de range hard omlaag, zijn lange ritten oncomfortabel koud en duurt opladen langer.
Ik heb bij Webasto gevraagd of het mogelijk is een standkachel in de Model 3 in te bouwen zodat de elektrische verwarming van mijn Tesla minder stroom zal verbruiken bij het opwarmen voor vertrek en tijdens het rijden van lange stukken en het laden van de batterij sneller gaat als het koud is.

Zijn er Teslabezitters die hier ervaring mee hebben?

Eh... hoe stel je je dat voor zonder benzine of diesel?

 
Met de eerste Model 3 winter ben ik benieuwd of er meer rijders zijn die denken dat de verwarming niet efficient is.
Bij winterse kou gaat de range hard omlaag, zijn lange ritten oncomfortabel koud en duurt opladen langer.

Waar haal je vandaan dat opladen langer duurt? Ongetwijfeld wel bij de supercharger maar thuis merk ik geen verschil, gewoon 11kw.

Daarnaast denk ik niet dat de verwarming inefficient is.Ik rijd vooral lange afstanden en mijn ervaring is dat ik circa 15% onzuiniger rijdt dan in de zomer. Vind ik niet schrikbarend. Een oncomfortabel koude rit heb ik daarbij nog nooit gehad. Gewoon 20 graden.

Op hele korte afstanden lijkt het verbruik inderdaad heel veel hoger. Maar noem mij een benzine of diesel waarbij al warme lucht uit de ventilatieroosters komt bij het uitrijden van de straat? Grote verschil is natuurlijk dat een disel/benzine verwarmt met restwarmte, maar voor de luxe van een instant warme cabine moet je wat overhebben.
 
Met de eerste Model 3 winter ben ik benieuwd of er meer rijders zijn die denken dat de verwarming niet efficient is.
Bij winterse kou gaat de range hard omlaag, zijn lange ritten oncomfortabel koud en duurt opladen langer.
Ik heb bij Webasto gevraagd of het mogelijk is een standkachel in de Model 3 in te bouwen zodat de elektrische verwarming van mijn Tesla minder stroom zal verbruiken bij het opwarmen voor vertrek en tijdens het rijden van lange stukken en het laden van de batterij sneller gaat als het koud is.

Zijn er Teslabezitters die hier ervaring mee hebben?

Wat is het probleem precies? Het verbruik van stroom tijdens het voor verwarmen?

Ik begrijp het oncomfortabel koud niet helemaal, wat is oncomfortabel?
 
Met de eerste Model 3 winter ben ik benieuwd of er meer rijders zijn die denken dat de verwarming niet efficient is.
Bij winterse kou gaat de range hard omlaag, zijn lange ritten oncomfortabel koud en duurt opladen langer.
Ik heb bij Webasto gevraagd of het mogelijk is een standkachel in de Model 3 in te bouwen zodat de elektrische verwarming van mijn Tesla minder stroom zal verbruiken bij het opwarmen voor vertrek en tijdens het rijden van lange stukken en het laden van de batterij sneller gaat als het koud is.

Zijn er Teslabezitters die hier ervaring mee hebben?

Serieus, of is het een grap? De Tesla is, mits aangesloten aan een laadkabel, één grote standkachel. Waar denk je dat een reguliere standkachel zijn energie vandaan haalt?
 
Met de eerste Model 3 winter ben ik benieuwd of er meer rijders zijn die denken dat de verwarming niet efficient is.
Bij winterse kou gaat de range hard omlaag, zijn lange ritten oncomfortabel koud en duurt opladen langer.
Ik heb bij Webasto gevraagd of het mogelijk is een standkachel in de Model 3 in te bouwen zodat de elektrische verwarming van mijn Tesla minder stroom zal verbruiken bij het opwarmen voor vertrek en tijdens het rijden van lange stukken en het laden van de batterij sneller gaat als het koud is.

Zijn er Teslabezitters die hier ervaring mee hebben?
Je zult om hiermee voordeel te behalen een warmtepomp moeten inbouwen. Een modificatie op de aanwezige warmtepomp zou wel gaaf zijn. Ptc verwarming gaat net zoveel energie gebruiken als de originele verwarming en een benzinetank wil je niet lijkt me.
 
Om het interieur te verwarmen heeft M3 een 400V warmteelement, type haardroger en de stoelverwarming. Het koelsysteem dat vloeistof circuleert door batterij, motor, electronica, airco chiller en de superbottle heeft geen circuit om het interieur te verwarmen.
 
Bedenk dan dat als je in de herfst, winter en het voorjaar het interieur van je M3 lekker comfortabel voorverwarmt, je dan een ruimte zonder enige isolatie (energielabel G) met een haarföhn laat verwarmen gedurende 30-60 minuten.
Een diesel standkachel kan dat veel efficienter.
 
Last edited:
Een diesel standkachel kan dat veel efficienter.

Omdat een diesel standkachel tenminste een rendement heeft van 70% ?

Het rendement van diesel daar gelaten kun je denk ik heel wat jaartjes je kachel een paar graden warmer zetten voor de investering die je zou maken. Bovendien; een dieselstandkachel staat toch ook een energielabel G te verwarmen gedurende die periode?
 
Een diesel standkachel kan dat veel efficienter.

Wat versta jij onder veel efficiënter? Tegen veel lagere kosten? Veel sneller? Met veel minder CO2 uitstoot? Geen van dat alles naar mijn mening.

Mijn S en 3 zijn in 15-20min warm. Dat was minimaal de tijd die de af-fabriek standkachel van mijn 535d ook nodig had inclusief herrie en stank.
 
Wat versta jij onder veel efficiënter? Tegen veel lagere kosten? Veel sneller? Met veel minder CO2 uitstoot? Geen van dat alles naar mijn mening.
veel lagere kosten. Als enkel moet verwarmd worden is electriciteit heel inefficiënt. Die webasto voor vrachtwagen laadruimtes verbruikt MAX. per uur een halve liter. Denk voor een interieur van een auto te warmen bijna niks.
CO2 uitstoot zal ook verwaarloosbaar zijn met zo'n klein verbruik

Mijn S en 3 zijn in 15-20min warm. Dat was minimaal de tijd die de af-fabriek standkachel van mijn 535d ook nodig had inclusief herrie en stank.
die 5 moest wel de (rest)warmte van zijn motor gebruiken, geen dedicated kachel, toch?
 
Ik merk ook wel dat de M3 tijdens de rit moeilijk zij temperatuur kan vasthouden.
Bij staat hij altijd op 21° en na het voorverwarmen terwijl hij nog aan de stekker hangt is het interieur goed op temperatuur.
Tijdens de rit echter begint hij regelmatig oude lucht ertussen te blazen omdat het dan waarschijnlijk iets te warm is volgens mijn 21°.
Hij blijft moeilijk op een constante temperatuur en blaast dan afwisselend warme en koude lucht.
Mijn passagiers valt het ook op want ze vragen regelmatig om die koude luchtstroom uit te zetten.
 
  • Like
Reactions: Hbrink