Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
D85A4ED5-5A13-458C-BF63-B1D4F519FAEE.jpeg
E6517F8B-2622-46D1-953E-75386BA2C3F7.jpeg
Wavre Supercharger construction has started
 

Attachments

  • 5A99A03D-E706-4FAD-9966-DEF1A63C7DB8.jpeg
    5A99A03D-E706-4FAD-9966-DEF1A63C7DB8.jpeg
    565.9 KB · Views: 39
  • 8B1CDE23-3F77-40C4-9F70-4ECE771292F8.jpeg
    8B1CDE23-3F77-40C4-9F70-4ECE771292F8.jpeg
    426.8 KB · Views: 36
  • E3A6B50F-1EDA-40E0-A4F4-17D11842FAB1.jpeg
    E3A6B50F-1EDA-40E0-A4F4-17D11842FAB1.jpeg
    463.8 KB · Views: 46
Lijkt me toch ietwat social media shaming waard :)
Die supercharger in Kortrijk is blijkbaar echt een probleem. Ook wel logisch, zo vlak naast Kinepolis, Pizza Hut enz, mensen vinden het al snel onrechtvaardig dat Tesla-rijders de beste plaatsen krijgen. De situatie is ook niet superduidelijk met parkeerplaatsen aan beide kanten van de chargers, welke kant is gereserveerd en welke niet? En ik veronderstel dat sommige mensen ook zeggen "foert, er zijn nog drie chargers vrij dus ik zet me hier gewoon" zonder te beseffen dat ze de laatste Model-3-charger bezetten.

Daarnet wilde ik er superchargen met de Model 3 maar de twee Model-3-chargers, en de meeste van andere, waren geICEd. Gelukkig had ik nog net genoeg om Lokeren te halen. Heb wel een briefje onder de ruitenwissers gelaten, maar ja, morgen staan er weer andere...

Voorlopig haal ik die supercharger wel van mijn lijstje van mogelijke stopplaatsen wanneer ik van en naar Parijs rijd. Enkel nog Lokeren, Lille en Senlis.
 
Het model klopt ook niet, of toch niet meer, denk ik. De in aanbouw zijnde SuC in Waver is ook zo'n voorbeeld: aan een hotel, vele minuten omrijden van de snelweg. Slapen bij een SuC is, sedert er zoveel DeC's zijn, onnodig, en je moet sowieso toch afkoppelen eenmaal geladen. Als SuC's dienen voor lange reizen, dan horen ze eigenlijk beter langs de snelweg te staan, vind ik. Je ziet ook dat de nieuwste SuC's in bijv. Frankrijk die filosofie volgen.

De parkings van de beide Total-tankstation op de snelweg in Waver hebben echt parkeerplaatsen zat (en ze zitten tussen twee opeenvolgende op- en afritten; nauwelijks twee kilometer tussen beide, dus onnodig zelfs om in beide richtingen een SuC te plaatsen).

En waar het dan toch bij een shopping center of zo moet: liefst zo ver mogelijk van de ingang, anders creëert het inderdaad jaloezie en dus ICE-ing. Soms ligt dat blijkbaar technisch moeilijk (hoe langer de elektriciteitskabel hoe duurder natuurlijk), maar soms denk ik ook dat men gewoon de slechte reflex heeft om die EV-plekken naast de mindervaliden-plekken, vlak aan de ingang, te willen plaatsen. Is bijv. heel vaak zo in ondergrondse parkings en daar hebben ze geen excuus denk ik (EV-plaatsen op niveau -5 ipv -1 zal nog geen 20 meter kabel meer kosten).
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
View attachment 382553 View attachment 382554 Wavre Supercharger construction has started
Novotel Waver blijkbaar. Geen idee hoe drukbezocht 't daar is, toch altijd wat angst voor ICE'ing, cfr Kortrijk, wielerseizoen Brugge (blijkbaar), en mijn "mindere" ervaringen te Machelen en Nijvel. En als hier 16 stalls komen is dat toch een niet onaardig deel van 't totaal aantal parkeerplaatsen.

Snel even Google Earth gechecked, cfr de foto's misschien zoiets? Of toch een deel van de hoek meenemen, ben benieuwd.

Altijd leuk, een nieuwe SuC-lokatie, hoi hoi. Stay away please, ICE-holes :p

2019-03-03 19_41_50-Map2 - Excel.jpg
 
Novotel Waver blijkbaar. Geen idee hoe drukbezocht 't daar is, toch altijd wat angst voor ICE'ing, cfr Kortrijk, wielerseizoen Brugge (blijkbaar), en mijn "mindere" ervaringen te Machelen en Nijvel. En als hier 16 stalls komen is dat toch een niet onaardig deel van 't totaal aantal parkeerplaatsen.

Snel even Google Earth gechecked, cfr de foto's misschien zoiets? Of toch een deel van de hoek meenemen, ben benieuwd.

Altijd leuk, een nieuwe SuC-lokatie, hoi hoi. Stay away please, ICE-holes :p

View attachment 382605
hopelijk doen ze iets zoals in Ekeren : een nieuw stukje parking, weg van de ingang.
Ook in Frankrijk zie je wel meer dat de Suc bij Novotel aan de achterkant van de parking ligt.
 
Het model klopt ook niet, of toch niet meer, denk ik. De in aanbouw zijnde SuC in Waver is ook zo'n voorbeeld: aan een hotel, vele minuten omrijden van de snelweg. Slapen bij een SuC is, sedert er zoveel DeC's zijn, onnodig, en je moet sowieso toch afkoppelen eenmaal geladen. Als SuC's dienen voor lange reizen, dan horen ze eigenlijk beter langs de snelweg te staan, vind ik. Je ziet ook dat de nieuwste SuC's in bijv. Frankrijk die filosofie volgen.

De parkings van de beide Total-tankstation op de snelweg in Waver hebben echt parkeerplaatsen zat (en ze zitten tussen twee opeenvolgende op- en afritten; nauwelijks twee kilometer tussen beide, dus onnodig zelfs om in beide richtingen een SuC te plaatsen).

En waar het dan toch bij een shopping center of zo moet: liefst zo ver mogelijk van de ingang, anders creëert het inderdaad jaloezie en dus ICE-ing. Soms ligt dat blijkbaar technisch moeilijk (hoe langer de elektriciteitskabel hoe duurder natuurlijk), maar soms denk ik ook dat men gewoon de slechte reflex heeft om die EV-plekken naast de mindervaliden-plekken, vlak aan de ingang, te willen plaatsen. Is bijv. heel vaak zo in ondergrondse parkings en daar hebben ze geen excuus denk ik (EV-plaatsen op niveau -5 ipv -1 zal nog geen 20 meter kabel meer kosten).
Dit is een kwestie van smaak en gewoonte.
Persoonlijk vind ik de SuC’s aan tankstations verschrikkelijk.
Heb ze ervaren in Frankrijk (bv St Priest bij Lyon) en ook in Slovenië (Kozina). Echt balen en een herinnering aan hoe lelijk en vuil tankstation zijn langs snelwegen.
Maar uiteraard mijn SuC gebruik is enkel op reis op vakantie en even laden aan een leuke locatie (hotel of winkelcentra) is voor mij belangrijker dan de 10 a 15’ verloren owv het ommetje. Mijn vrouw vraag nu of we wel naar die of die SuC zullen laden owv de shoping mogelijkheid. Thiais onder Parijs of Metz of Le Mans zijn een paar leuke voorbeeld van shopping stops. Beaune, Tours of nog Barberaz zijn leuke hotel stops.

Nota: dit boodschap niet specifiek tegen U Carl. Alleen heb ik het gevoel dat de klachten op dit forum lijken toch wat echo te krijgen bij Tesla (*) Mocht het waar zijn, wil ik toch mijn bescheide standpunt laten lezen.

(*) bv gedrag van AP bij het forcefull overnam veranderde van TACC snelheid op AP snelheid blijven naar snelheid op het moment van overname van het stuur. Ik vond dit laatste persoonlijk veel beter en minder gevaarlijk. Meerdere hadden een andere mening hierover en hebben ze het luid laten horen op TMC. Nu is blijkbaar de oude gedrag terug van kracht in de 2019.x updates.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Dit is een kwestie van smaak en gewoonte.
Persoonlijk vind ik de SuC’s aan tankstations verschrikkelijk.
Heb ze ervaren in Frankrijk (bv St Priest bij Lyon) en ook in Slovenië (Kozina). Echt balen en een herinnering aan hoe lelijk en vuil tankstation zijn langs snelwegen.
Maar uiteraard mijn SuC gebruik is enkel op reis op vakantie en even laden aan een leuke locatie (hotel of winkelcentra) is voor mij belangrijker dan de 10 a 15’ verloren owv het ommetje. Mijn vrouw vraag nu of we wel naar die of die SuC zullen laden owv de shoping mogelijkheid. Thiais onder Parijs of Metz of Le Mans zijn een paar leuke voorbeeld van shopping stops. Beaune, Tours of nog Barberaz zijn leuke hotel stops.


Je hebt gelijk dat bijv. Metz de "best of both worlds" is (twee minuten of zo van de snelweg en een leuke boeken/krantenwinkel waar je je lectuur voor de vakantie kan opslaan terwijl je laadt, en ook een degelijk zelfbedieningsrestaurant voor op de terugweg). Beaune was dan weer voor mij een prachtige ontdekking (ik kende dat wondermooie stadscentrum niet, voor ik een Tesla had). Maar met alsmaar snellere laadtijden gaan we toch eerder richting tankstations langs de snelweg, denk ik, en dat is ook wat de nieuwe EV-rijders verwachten want daar zijn ze nu eenmaal aan gewend.
 
  • Like
Reactions: AustinP

Je hebt gelijk dat bijv. Metz de "best of both worlds" is (twee minuten of zo van de snelweg en een leuke boeken/krantenwinkel waar je je lectuur voor de vakantie kan opslaan terwijl je laadt, en ook een degelijk zelfbedieningsrestaurant voor op de terugweg). Beaune was dan weer voor mij een prachtige ontdekking (ik kende dat wondermooie stadscentrum niet, voor ik een Tesla had). Maar met alsmaar snellere laadtijden gaan we toch eerder richting tankstations langs de snelweg, denk ik, en dat is ook wat de nieuwe EV-rijders verwachten want daar zijn ze nu eenmaal aan gewend.
Jij heb waarschijnlijk gelijk.
“Hypercharge” zal zorgen dat de snelweg Tank Stations zullen deels overleven en zorgen voor EV’s in de toekomst. Ionity heeft duidelijk dit richting gekomen.
Ik weet niet hou lang Tesla zal de huidige leuke (naar mijn mening) locaties blijven aanbieden, hopelijk nog lang.
Whatever de toekomst brengt, zal het voor ons familie en kinderen een leuke avontuur en tijdperk geweest zijn.
 
Novotel Waver blijkbaar. Geen idee hoe drukbezocht 't daar is, toch altijd wat angst voor ICE'ing, cfr Kortrijk, wielerseizoen Brugge (blijkbaar), en mijn "mindere" ervaringen te Machelen en Nijvel. En als hier 16 stalls komen is dat toch een niet onaardig deel van 't totaal aantal parkeerplaatsen.

Snel even Google Earth gechecked, cfr de foto's misschien zoiets? Of toch een deel van de hoek meenemen, ben benieuwd.

Altijd leuk, een nieuwe SuC-lokatie, hoi hoi. Stay away please, ICE-holes :p

View attachment 382605
Inderdaad, de hele
Snel even Google Earth gechecked, cfr de foto's misschien zoiets? Of toch een deel van de hoek meenemen, ben benieuwd.

Altijd leuk, een nieuwe SuC-lokatie, hoi hoi. Stay away please, ICE-holes :p

View attachment 382605
Novotel Waver blijkbaar. Geen idee hoe drukbezocht 't daar is, toch altijd wat angst voor ICE'ing, cfr Kortrijk, wielerseizoen Brugge (blijkbaar), en mijn "mindere" ervaringen te Machelen en Nijvel. En als hier 16 stalls komen is dat toch een niet onaardig deel van 't totaal aantal parkeerplaatsen.

Snel even Google Earth gechecked, cfr de foto's misschien zoiets? Of toch een deel van de hoek meenemen, ben benieuwd.

Altijd leuk, een nieuwe SuC-lokatie, hoi hoi. Stay away please, ICE-holes :p

View attachment 382605
Inderdaad, de top linkse deel (met een hoek) van de parking is achter het hek, dat moet genoeg zijn voor 16 plaatsen. Interessant dat de plaatsen voor mindervaliden rechts van de ingang (bodem) zijn ook achter het hek.
 

Attachments

  • 68299B60-84E6-4B97-93D9-4D31D5F86216.jpeg
    68299B60-84E6-4B97-93D9-4D31D5F86216.jpeg
    410.2 KB · Views: 34
Ik heb superchargers bij shopping centra gebruikt (GB), bij tankstations op de snelweg (GB), bij hotels (BE, NL) en bij een groepje fastfoodrestaurants, tankstation, hotel/restaurant/taverne wat men in Duitsland een Autohof noemt (DE) en bij een hotel/skipiste/rodelbaan (AT).

Ik vind de Duitse manier het meest praktische: er is keuze uit het aanbod. Bij tankstations op de weg zoals in GB heb je die keuze ook redelijk, maar heb je vaak maar een beperkt aantal stalls omdat je je stalls zit te verdelen over de 2 rijrichtingen. Bij een Shopping mall is comfortabel, maar je kan er op rekenen dat veel mensen niet gehaast zullen zijn om hun auto bij 75% al van de supercharger weg te halen, en hetzelfde zie je ook bij hotels waar je op 20-30' niet kan rekenen op je hele lunch of diner te bestellen en verorberen.

Ik denk dat het onrealistisch is om in België een supercharger aan een snelweg-tankstation te verwachten. Die concessies zijn al uitgegeven en een Total of Texaco gaat niet toestaan dat Tesla een hoek inneemt.
 
  • Like
Reactions: beJels