Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik verplaats zelf de auto ook altijd wel als ik voldoende geladen heb. Maar ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen veel zin heeft als je gezellig zit te dineren om het hoofdgerecht te onderbreken voor het verplaatsen van de auto. Juist als je met meerdere mensen bent, komt het niet zo gezellig over om de tafel te verlaten..

Ach, zo lang het normaal is dat mensen de tafel verlaten om naar het toilet te gaan, of zelfs een sigaret te gaan roken ... kan je ook best je auto even gaan verzetten... zeker bik vd Valk moet je vaak zo lang wachten tot dat je een volgende gang krijgt..
 
Ik ben het daar mee eens, maar er zijn altijd mensen die het wel als belemmering zien :) We krijgen natuurlijk ook steeds meer Tesla rijders die puur voor de belastingvoordelen gaan. Die zitten niet echt te wachten op dat soort dingen. De meeste mensen hier op het forum zijn toch veel meer betrokken bij het merk en zullen veelal ook een stuk socialer zijn qua laadgedrag.

Wel fijn dat ik niet de enige ben met de ervaring dat de bediening daar vrij traag is...
 
om eerlijk te zijn.. het is dat ik er soms moet laden, maar anders zag je me daar niet.... eten is niet mijn smaak, die veel te doorgekookte groentes...
nu ja - ieder zijn ding.

maar het is inderdaad een kwestie van sociale mores...20 jaar geleden werd het nog heel normaal gevonden dat mensen overall die stinkpeuken op konden steken, nu haalt bijna niemand het meer in zijn hoofd om in gezelschap dat zo maar te doen... nu ja, bijna dan..
 
  • Like
Reactions: dicktump
De keren dat ik Zwolle aan doe gaat het om niet meer dan 20 minuten bijladen omdat de totale afstand voor die dag te groot is voor één lading. Dan kom ik niet verder dan een kop koffie in de lounge. Alleen met de E-Rally was dat anders maar toen hadden we onze handen vol aan het laden van de deelnemers en voorrang voor passanten. Verder één keer een lunch met een cliënt maar toen was hij net genoeg geladen toen we klaar waren. Lunchen kan wel snel gaan als je in het voorgedeelte zit.
Nu denk ik dat Tesla dit pragmatisch gaat aanpakken. Ze weten alles wat laadpatronen betreft en de bezetting. Dat kan allemaal op afstand. Ze kunnen zo zien wanneer auto's royaal over de benodigde laadtijd gaan en weten dan ook hoe de bezetting is. Is de SuC vol dan kun je ervan uitgaan dat er ook wachtenden zijn.
Ze zullen deze eigenaren wel gaan benaderen en ze op hun gedrag aanspreken. Dat kan via berichten, emails of automatische telefoonberichten, bijvoorbeeld wanneer je bent afgekoppeld en weer verder rijdt. Daar hoeven dan nog geen sancties achter te hangen want alleen het feit dat alles wordt geregistreerd werkt al preventief. Maar dan moet de voorlichting er wel zijn geweest. Er zal nog heel veel uit onwetendheid gebeuren.
Dat kan bijvoorbeeld bereikt worden door kort na het starten van het laden een bericht te sturen met aandachtspunten, bij SuC's waar het probleem speelt.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe men het aanpakt.
 
Het idee om een batterij aan DeC vindt ook nog heen idee. Wil je eten kun je auto daar kwijt en laat je de SuC met rust

Dat ben ik met je eens. Dan laadt je iets meer dan 50 km/uur (of 80 resp. 100 bij optionele lader) en kun je gerust een uurtje of twee blijven zitten. Ik zou het heel mooi vinden als alle Van der Valk's er een stuk of vier zouden ophangen. Mooi voorbeeld is Haarlem.
 
Ik verplaats zelf de auto ook altijd wel als ik voldoende geladen heb. Maar ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen veel zin heeft als je gezellig zit te dineren om het hoofdgerecht te onderbreken voor het verplaatsen van de auto. Juist als je met meerdere mensen bent, komt het niet zo gezellig over om de tafel te verlaten.

Dit bedoel ik niet om het goed te praten dat mensen daar bijv. 2 uur aan een Supercharger staan. Maar het hele concept van Van Der Valk (vergaderruimtes waar je lang zit, dineren waar je bijna 2 uur over doet daar, een hotel waar je een volle nacht verblijft) zorgt er wel een beetje voor dat mensen er te lang gaan staan. Met een Burger King heb je dat niet zo, niemand gaat daar 2 uur zitten (mag ik hopen). En in Duitsland heeft bijna elke Supercharger ook gewoon goed de mogelijkheid om in een half uur tot een uur echt goed eten te krijgen. Zo herinner ik mij nog de erg lekkere pizza bij Regensburg :)

De uiteindelijke en vooral ook perfecte oplossing komt gewoon over een paar jaar, als een Tesla zich bij de Supercharger zelfstandig kan aankoppelen, afkoppelen en elders kan parkeren :) Tot die tijd zouden ze misschien gewoon destination chargers moeten bijplaatsen in Zwolle. Of de bediening moet er wat sneller functioneren in het restaurant in Zwolle.
Tsja, maar als je even naar de toilet moet, verlaat je de tafel ook. Dus ongezelligheid lijkt me geen reden om niet even 3 minuten weg te lopen en de auto te verzetten.

Dat dit inherent is aan het concept van van der valk snap ik ook niet. Als iemand naar een pompstation gaat om te tanken en even binnen een kop koffie gaat drinken, en een broodje eten, wordt ook van hem verwacht dat hij zijn auto niet aan de pomp laat staan.

Ik zie nog niet zo snel dat de Tesla's zelfstandig zullen afkoppelen en elders parkeren. Zeker de auto's met AP 1.0 zullen dat nooit doen ivm verantwoordelijkheden. Ondanks dat ik normaliter erg tegen sancties ben, en voor belonen van gewenst gedrag, lijkt mij hier de meest logische oplossing (en erg eenvoudig in te regelen), dat wanneer de auto 90% of 100% vol is, je een melding op je app krijgt dat je de auto moet verplaatsen, verplaats je dan niet binnen 10 minuten, dan is de sanctie dat je 1 maand niet gratis kan superchargen, maar moet betalen (net zoals superchargen in de toekomst betaald zal worden).

Of dat wanneer je blijft staan nadat de auto vol is, er een vrij fors parkeertarief in rekening wordt gebracht, zo lang als de auto aan de SUC staat.
 
Ik vindt dat je gewoon per minuut moet afrekenen. Zeker in de stad. Ik heb er een in de straat op mijn werk die gewoon 3 weken staat te laden met zijn Outlander en onder tussen mijn reet op Ibiza ligt.
Bij publiek laden hebben alle varianten hun voor en nadelen.
Je wilt misbruik voorkomen, maar hoe voorkom je bijvoorbeeld dat iemand om 4 uur 's nachts zijn bed uit moet en de auto moet verplaatsen om hoge kosten te voorkomen? En hoe ga je bijvoorbeeld om met een auto die een snelle of langzame lader heeft? En wat doe je als het laadpunt veel vermogen kan leveren, iemand zijn phev er aan zet, en daarom erg lang moet laden, en daarmee het onmogelijk maakt voor een tesla met dual charger om erg snel te kunnen laden. En dan moet je er ook nog rekening mee houden, dat de

Dus idealiter zou je een combinatie maken met een starttarief, die bij een laadpunt met meer vermogen hoger is, en een laadpunt met minder vermogen lager. Vervolgens een kWh tarief om de verbruikskosten te kunnen doorrekenen, en vervolgens een tijdstarief, welke niet in gaat als de auto na bijv. 23.00 uur de laadsessie beëindigd, maar wel van start gaat als de volgende ochtend om 8 uur de auto niet is verplaatst. En direct in gaat als de auto bijvoorbeeld om 16.00 vol was met laden....

En dat wordt vervolgens dermate complex dat de klant het niet meer begrijpt....Dus het zijn lastige keuzes voor laadpaal exploitanten en dienstverleners.
 
Bij publiek laden hebben alle varianten hun voor en nadelen.
Je wilt misbruik voorkomen, maar hoe voorkom je bijvoorbeeld dat iemand om 4 uur 's nachts zijn bed uit moet en de auto moet verplaatsen om hoge kosten te voorkomen? En hoe ga je bijvoorbeeld om met een auto die een snelle of langzame lader heeft? En wat doe je als het laadpunt veel vermogen kan leveren, iemand zijn phev er aan zet, en daarom erg lang moet laden, en daarmee het onmogelijk maakt voor een tesla met dual charger om erg snel te kunnen laden. En dan moet je er ook nog rekening mee houden, dat de

Dus idealiter zou je een combinatie maken met een starttarief, die bij een laadpunt met meer vermogen hoger is, en een laadpunt met minder vermogen lager. Vervolgens een kWh tarief om de verbruikskosten te kunnen doorrekenen, en vervolgens een tijdstarief, welke niet in gaat als de auto na bijv. 23.00 uur de laadsessie beëindigd, maar wel van start gaat als de volgende ochtend om 8 uur de auto niet is verplaatst. En direct in gaat als de auto bijvoorbeeld om 16.00 vol was met laden....

En dat wordt vervolgens dermate complex dat de klant het niet meer begrijpt....Dus het zijn lastige keuzes voor laadpaal exploitanten en dienstverleners.
Zijn Idd lastig keuzes en een perfect systeem zal lastig te realiseren zijn waar elke rijder zich in kan voegen.
 
Ondanks dat ik normaliter erg tegen sancties ben, en voor belonen van gewenst gedrag, lijkt mij hier de meest logische oplossing (en erg eenvoudig in te regelen), dat wanneer de auto 90% of 100% vol is, je een melding op je app krijgt dat je de auto moet verplaatsen, verplaats je dan niet binnen 10 minuten, dan is de sanctie dat je 1 maand niet gratis kan superchargen, maar moet betalen (net zoals superchargen in de toekomst betaald zal worden).

Of dat wanneer je blijft staan nadat de auto vol is, er een vrij fors parkeertarief in rekening wordt gebracht, zo lang als de auto aan de SUC staat.
Ik gooi er nog een alternatief in. De SuC lading is gratis op de voorwaarde dat deze na het laden binnen xx minuten verwijderd wordt anders wordt het alsnog in rekening gebracht. Als je weet dat er na 10-15 min €50,= in rekening wordt gebracht denk ik dat de meesten wel even van tafel kunnen:rolleyes:.
 
Ik gooi er nog een alternatief in. De SuC lading is gratis op de voorwaarde dat deze na het laden binnen xx minuten verwijderd wordt anders wordt het alsnog in rekening gebracht. Als je weet dat er na 10-15 min €50,= in rekening wordt gebracht denk ik dat de meesten wel even van tafel kunnen:rolleyes:.
Dat zal er een beetje aan liggen waar de rekening naar toe gaat bij met name leaserijders van de grotere corporates. Als bij PWC de rekening bij wagenparkbeheer terecht komt, zal een Sr manager of Exec zich niet bekommeren om die 50 euro. Maar anders zeker een prima drukmiddel.
 
Tsja, maar als je even naar de toilet moet, verlaat je de tafel ook. Dus ongezelligheid lijkt me geen reden om niet even 3 minuten weg te lopen en de auto te verzetten.

Dat dit inherent is aan het concept van van der valk snap ik ook niet. Als iemand naar een pompstation gaat om te tanken en even binnen een kop koffie gaat drinken, en een broodje eten, wordt ook van hem verwacht dat hij zijn auto niet aan de pomp laat staan.
Voor de duidelijkheid, het is niet hoe ik mij gedraag natuurlijk. Maar je hebt wat minder sociale mensen die wel zo kunnen denken. Zeker nu Tesla een wat populairder merk wordt ga je dat krijgen en met de Model 3 zal dat denk ik alleen maar erger worden.

Overigens kan ik mij genoeg ergernissen herinneren van vroeger van het rijden op brandstof dat mensen rustig een kop koffie gingen drinken en hun auto bij de pomp lieten staan. Sta je daar achter te wachten en na 5+ minuten ga je maar in een rij bij een andere pomp staan.
 
Voor de duidelijkheid, het is niet hoe ik mij gedraag natuurlijk. Maar je hebt wat minder sociale mensen die wel zo kunnen denken. Zeker nu Tesla een wat populairder merk wordt ga je dat krijgen en met de Model 3 zal dat denk ik alleen maar erger worden.

Overigens kan ik mij genoeg ergernissen herinneren van vroeger van het rijden op brandstof dat mensen rustig een kop koffie gingen drinken en hun auto bij de pomp lieten staan. Sta je daar achter te wachten en na 5+ minuten ga je maar in een rij bij een andere pomp staan.

Herkenbaar beeld dat nog eens #² gaat aan het begin van een vakantie.