Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Toch vind ik dat altijd nog wel tegenvallen hoeveel laadpalen er in het westen staan. Als ik mijn ouders in Zaandam bezoek, gewoon in een normale nette woonwijk (geen Poelenburg :p) dan is de dichtstbijzijnde laadpaal ongeveer 15 minuten lopen. Ik vind dat, vooral in de winters of als het regent, eigenlijk wat te ver. En ik heb dat wel vaker als ik ergens in het westen moet zijn. Hotelletje aan de rand van Amersfoort gepakt vorige maand, dichtstbijzijnde laadpaal was 20-30 minuten lopen (kwam ik ook pas achter na het boeken, had beter wat anders kunnen pakken). Ga je naar Amsterdam, is de dichtstbijzijnde een laadpaal een 3,7 kW laadpaal. Dat schiet ook totaal niet op, sta je 4 uur te laden, kun je net zo'n beetje 40 km rijden.

tijd niet in Amsterdam geweest? een straal van 300m is de norm en praktisch alles 11kW. Kaart oplaadpunten
 
  • Funny
  • Like
Reactions: robertvg and HWS
tijd niet in Amsterdam geweest? een straal van 300m is de norm en praktisch alles 11kW. Kaart oplaadpunten
De laatste keer was ik bij VUmc en die parkeergarage heeft, voor zover ik kon zien, alles 3,7 kW. Ben uiteindelijk maar een laadpaal verderop gaan zoeken en dat was +/- 10 minuten lopen (dus wel acceptabel). Dat was wel een 11 kW laadpaal, maar ik werd afgekapt op 8 Ampere, dus ik trok maar de helft van het vermogen. Er stond ook een Volvo plugin hybrid aan, dus misschien deelde ik iets met diegene, maar dat is wel vervelend.

En Amsterdam is de hoofdstad, het is ook wel logisch dat je daar wat meer laadpalen hebt. Als je kijkt naar andere steden in het westen valt het, vooral in de woonwijken, soms wel erg tegen qua dekking.
 
Dat idee van een laadpaal binnen 400m is natuurlijk goed, maar in de praktijk is een groot deel van de laadpalen onbruikbaar. Zeer regelmatig staat er een ICE, of ze zijn gewoon bezet door mensen die echt aan het laden zijn, of het vermogen is vrijwel niks. Alhoewel ik moet zeggen dat, toen ik Utrecht in reed een keer, mij opviel dat op bijna elke parkeerplek een auto stond, behalve op de laadplekken. Misschien hebben ze daar betere handhaving, of betere 'awareness' bij de inwoners. Bij andere steden dan Utrecht is mijn ervaring dus wel wat negatiever.

Het komt allemaal een beetje zeurderig over misschien, maar ik vind het vrij frustrerend dat als ik ergens naar toe ga wat verder weg is, het probleem 'm altijd zit in de publieke laadpalen en de onzekerheid van de beschikbaarheid. Ook als hij in de app op beschikbaar staat, kan er altijd nog een ICE staan (of nog asocialer, een andere elektro-rijder die niet is aangekoppeld). Met de SuC's daarentegen heb ik bijna altijd positieve ervaringen. Als het vol staat, kon ik tot nu toe altijd in 10 minuten wel alsnog aankoppelen.
 
  • Informative
Reactions: HerrJones
Toch vind ik dat altijd nog wel tegenvallen hoeveel laadpalen er in het westen staan. .

Eens, op dit kaartje tel ik er grofweg slechts zo'n 12.500.. maar goed Noord Holland staat er niet volledig op natuurlijk. -;)

IMG_5469.jpg
 
Dat had ik begrepen, maar kon het niet laten... -;) NL is natuurlijk een ideaal land voor EV's aan het worden qua laadpunten.
misschien zit de nuancering in acht van de tien keer of zo... mooie in NL is dat je bijna altijd nog wel een plan B (...t/m Z) hebt als het een keer tegen zit.
 
Dat idee van een laadpaal binnen 400m is natuurlijk goed, maar in de praktijk is een groot deel van de laadpalen onbruikbaar. Zeer regelmatig staat er een ICE, of ze zijn gewoon bezet door mensen die echt aan het laden zijn, of het vermogen is vrijwel niks. Alhoewel ik moet zeggen dat, toen ik Utrecht in reed een keer, mij opviel dat op bijna elke parkeerplek een auto stond, behalve op de laadplekken. Misschien hebben ze daar betere handhaving, of betere 'awareness' bij de inwoners. Bij andere steden dan Utrecht is mijn ervaring dus wel wat negatiever.

Het komt allemaal een beetje zeurderig over misschien, maar ik vind het vrij frustrerend dat als ik ergens naar toe ga wat verder weg is, het probleem 'm altijd zit in de publieke laadpalen en de onzekerheid van de beschikbaarheid. Ook als hij in de app op beschikbaar staat, kan er altijd nog een ICE staan (of nog asocialer, een andere elektro-rijder die niet is aangekoppeld). Met de SuC's daarentegen heb ik bijna altijd positieve ervaringen. Als het vol staat, kon ik tot nu toe altijd in 10 minuten wel alsnog aankoppelen.
Ken je de site laden.nu? Is door een Teslarijder opgezet. Zeer eenvoudig zodat ie ook goed in de auto werkt. Deze laat de afstand van een ingegeven locatie zien naar alle laders in de buurt en of deze vrij zijn (ge-iced kun je natuurlijk niet zien) Ik gebruik deze vaak. Ook nog wel eens als ik geen parkeerplek kan vinden. Werkt perfect ook in Amsterdam;). Dan laad ik wel terwijl het niet noodzakelijk is. Wel een telefoonnummer achterlaten voor de noodladers natuurlijk.
 
Dat had ik begrepen, maar kon het niet laten... -;) NL is natuurlijk een ideaal land voor EV's aan het worden qua laadpunten.
misschien zit de nuancering in acht van de tien keer of zo... mooie in NL is dat je bijna altijd nog wel een plan B (...t/m Z) hebt als het een keer tegen zit.
Nuanceren is niet mijn sterkste kant :D

Maar je hebt wel gelijk. Ik probeer gewoon alleen altijd te laden op bestemming, want dat is het meest comfortabel. In de praktijk kun je binnen Nederland alles op 1 acculading bereiken en weer terugrijden zonder te laden (met de 85 kWh en grotere accu's in elk geval). En als je het dan niet haalt, dan gaat het meestal maar om enkele tientallen kilometers, daar is natuurlijk onderweg ook nog wel een laadpaaltje voor te vinden (of als je haast hebt een SuC of CHAdeMO lader).

Ken je de site laden.nu? Is door een Teslarijder opgezet. Zeer eenvoudig zodat ie ook goed in de auto werkt. Deze laat de afstand van een ingegeven locatie zien naar alle laders in de buurt en of deze vrij zijn (ge-iced kun je natuurlijk niet zien) Ik gebruik deze vaak. Ook nog wel eens als ik geen parkeerplek kan vinden. Werkt perfect ook in Amsterdam;). Dan laad ik wel terwijl het niet noodzakelijk is. Wel een telefoonnummer achterlaten voor de noodladers natuurlijk.
Kende ik niet, maar goede tip, bedankt! Ik gebruik nu meestal de apps van The New Motion, Plugshare en Plugsurfing.
 
Gewoon proberen. Is deze week soort van vakantie dus kan best wel meevallen.
7 plekken waren vol toen ik aan kwam, kon net het laatste plekje pakken.

Kreeg een spannende 35kW wat later op liep naar 71kW. Daar baal je dan best van als je gewoon even door wil rijden.

Ik ben het niet meer gewend om bij drukke SuperChargers te komen :)
 
  • Informative
Reactions: basvk
7 plekken waren vol toen ik aan kwam, kon net het laatste plekje pakken.

Kreeg een spannende 35kW wat later op liep naar 71kW. Daar baal je dan best van als je gewoon even door wil rijden.

Ik ben het niet meer gewend om bij drukke SuperChargers te komen :)

Ja, het verandert. Vandaag bij Erftstadt halverwege de middag, laatste van de vrije laders (niet stalls, maar vrije 2 nummers) kunnen pakken, wat later in Waldlaubersheim een gedeeld plekje maar hadden tijd te over en daarna Bad Rappenau, waren de enigen, totdat Carmody Hulskamp als tweede kwam. Inmiddels alle stalls weer vrij. Wel leuk dat we op twee van SuC's bekenden tegen kwamen die op weg terug waren uit Oostenrijk. Wij op de heenweg. Slapen in Bad Rappenau (neen, niet aan de lader).
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Wat mij laatst opviel is dat bij de meeste SuC's nummers oplopend zijn en de A en B paal naast elkaar staan. In Zwolle werd ik gefopt daar staan dus alle A palen en de B palen gegroepeerd. Ik dacht al waarom staat iedereen op een rijtje met z'n vieren naast elkaar.
Ff opletten dus :)
 
Het is nu veel te laat natuurlijk, maar het was misschien geen slecht idee geweest als Tesla in de oplaadzuil bijvoorbeeld bovenaan LED lichtjes had geïnstalleerd die zouden aangeven hoever het laden reeds gevorderd is van de Tesla die er staat. Dan kan je je keuze beter maken welke open plek je best neemt. Het nieuwe boete systeem lost enkel de bezetting op, maar nog niet de beste keuze voor de snelste laadbeurt. Het blijft nog steeds een probleem dat je de kans loopt je Tesla aan te sluiten op de B charger waar die op de A nog maar net is aangekomen en 40 minuten gaat laden. Het kan niet zo moeilijk zijn om op de map aan te geven welke de meest interessante lader is om op te laden. Ik weet dat velen hier geen graten in zien maar eenmaal de Model 3 er komt, en de niet bestaande uitleg van de verkopers over hoe de SUC werkt met verdeling over twee laders, gaan mensen echt niet begrijpen hoe het komt dat die supercharger eigenlijk gewoon niet doet wat hij zogezegd zou moeten doen. Als ik eens op weg ben met iemand die geen elektrische wagen heeft en er niet zo van op de hoogte is en ik kom bij een SUC aan en moet gaan kijken wie zit op welke A of B lader, en dat ik hem na een tien minuten ben moeten gaan verzetten toen er iemand vertrok om dan de volle laadsnelheid te behalen... nee en nogmaals nee... dan trekken zulke mensen ogen en hebben ze er ook hun idee bij. Je krijgt in het tankstation ook niet minder snel benzine in je tank als er voor je of naast je ook iemand aan het tanken is. Het minste wat Tesla dus kan doen is aangeven welke laadpaal je best gebruikt die het snelste terug zijn volle capaciteit zal kunnen afgeven.
 
Last edited:
Ja, het verandert. Vandaag bij Erftstadt halverwege de middag, laatste van de vrije laders (niet stalls, maar vrije 2 nummers) kunnen pakken, wat later in Waldlaubersheim een gedeeld plekje maar hadden tijd te over en daarna Bad Rappenau, waren de enigen, totdat Carmody Hulskamp als tweede kwam. Inmiddels alle stalls weer vrij. Wel leuk dat we op twee van SuC's bekenden tegen kwamen die op weg terug waren uit Oostenrijk. Wij op de heenweg. Slapen in Bad Rappenau (neen, niet aan de lader).
Was even gezellig, @Hans Noordsij bij Bad Rappenau. Overigens bij de ongeveer 10 SuC bezoeken in Duitsland,Oostenrijk en Italie in de kerst week maar weinig mensen gezien. Alle keren op volle kracht kunnen opladen.
 
Het is nu veel te laat natuurlijk, maar het was misschien geen slecht idee geweest als Tesla in de oplaadzuil bijvoorbeeld bovenaan LED lichtjes had geïnstalleerd die zouden aangeven hoever het laden reeds gevorderd is van de Tesla die er staat. Dan kan je je keuze beter maken welke open plek je best neemt.
Zou misschien nog kunnen door de T E S L A letters met het beschikbare laadvermogen te laten branden. Alle letters aan, vol vermogen beschikbaar. 2 letters aan 40% beschikbaar.
 
Het is nu veel te laat natuurlijk, maar het was misschien geen slecht idee geweest als Tesla in de oplaadzuil bijvoorbeeld bovenaan LED lichtjes had geïnstalleerd die zouden aangeven hoever het laden reeds gevorderd is van de Tesla die er staat.
Past ook wel bij het aangescherpte beleid van laden, niet parkeren. Kun je ook zelf van een afstandje zien dat je bijna vol bent.
Ja, kan natuurlijk ook met de app, maar een oogopslag vanachter je bakkie koffie is minstens zo makkelijk :).