Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Is het niet zo; hoe lager je voltage hoe hoger de amperage. En het vermogen blijft gelijk.

Of gaat dat niet op bij snelladers?
De Electronica in een snellader is ontworpen op een maximale stroom (dikte van de kabels) en maximale spanning (isolatie tussen de kabels). Ionity levert 350kW bij 800V, dus de stroom is dan 350000/800= 437,5A.
Als jouw batterypack slechts 400V aankan, blijft de maximale stroom gelijk, dus de Power is dan 400 x 437,5= 175kW.
 
  • Informative
Reactions: ScoopT
83334DF5-21FE-48F9-B6AF-DD73D712BC63.png
De Electronica in een snellader is ontworpen op een maximale stroom (dikte van de kabels) en maximale spanning (isolatie tussen de kabels). Ionity levert 350kW bij 800V, dus de stroom is dan 350000/800= 437,5A.
Als jouw batterypack slechts 400V aankan, blijft de maximale stroom gelijk, dus de Power is dan 400 x 437,5= 175kW.

Niet helemaal zo, Ionity claimt zelf tot 500A in hun eigen specs. Zie slide 4:

https://www.firstinternationalhpcsummit.com/wp-content/uploads/2018/10/13-Ionity-Joer-Lohr.pdf

Zie ook de bijdrage van Björn, op 1:06 laat hij de specs van de Tritium chargers van Ionity zien:

 
Even een ongelooflijke noob-vraag - maar hoe zit het nou precies met het laden bij een SuC en de bezetting van A/B stalls?

Ik was gisteren na een roadtrip in Duitsland voor het eerst bij Leiderdorp - verwachtte hier mooie snelheden (las dat andere 116 kW halen) maar haalde maar maximaal 74 kW. Wel valt het mij dan op dat iedereen altijd om en om staat.. wat ik weer niet snap want in Duitsland staat alles vol en naast elkaar en daar haal ik dan netjes 100+ kW..

Ik lees wel eens wat over dat als de A bezet is dat je dan beter niet bij de B stall kan staan maar heb daar nooit echt naar gekeken omdat ik dacht .. boeien. Maar na afgelopen week een roadtrip naar Duitsland te hebben gedaan en een roadtrip naar Italië de komende week op het programma is het verschil tussen 74 kW of 109kW toch wel van impact. Had wel al gelezen dat het te maken heeft met de huidige SuC laders en dat in de toekomst dit niet meer zou moeten voorkomen..

Hoop dat iemand dit wil en kan uitleggen - liefst zonder al te veel hoongelach ;-) Alvast bedankt! :)
 
A en B delen samen 120KW, dus als A bezet is en je pakt B dan krijg je niet de volle snelheid. Stel iemand staat aan A en jij komt en pakt B, dan heeft A een hogere snelheid zodat die snel weg kan.

Okay bedankt - het is zo simpel dus..:oops: maar het is dus niet zo dat andere stalls van invloed zijn?
Lees ook net wat dat de nieuwe combo laders iets trager zijn dan de vorige laders.. misschien is dat ook wel het verschil wat ik soms merk..
 
Okay bedankt - het is zo simpel dus..:oops: maar het is dus niet zo dat andere stalls van invloed zijn?
Lees ook net wat dat de nieuwe combo laders iets trager zijn dan de vorige laders.. misschien is dat ook wel het verschil wat ik soms merk..
Gezien dat je specifiek 74kW noemt zou ik denken dat je het probleem ervaarde wat anderen ook vaak melden: dat ze aan de type 2 stekker van de nieuwe combo laders een lager vermogen krijgen. Maar kennelijk is het ook weer niet bij alle combo laders.
 
  • Like
Reactions: SvenSKAMrT
74kw klinkt ook weer als een urban charger. In Zaltbommel is het bijvoorbeeld zo dat ze (per ongeluk?) een urban charger acdc kast hebben neer gezet tussen alle andere normale kasten. Dit is geen grapje, ik heb dit vorige week nog gecheckt. Het vermogen staat op de acdc kast. Hier krijg je dus maximaal ~72kw bij (ik dacht) stall 10a en 10b, maar wel bij allebei. Ik vraag me nu af of dit niet toevallig op meer plekken is gebeurd. Om dit te bevestigen moet je even kijken of de acdc kast 2x72kw ofzo zegt bij het vermogen. In Zaltbommel staat op de kasten geschreven welke 2 stalls eraan gekoppeld zitten.
 
Even een ongelooflijke noob-vraag - maar hoe zit het nou precies met het laden bij een SuC en de bezetting van A/B stalls?

Ik was gisteren na een roadtrip in Duitsland voor het eerst bij Leiderdorp - verwachtte hier mooie snelheden (las dat andere 116 kW halen) maar haalde maar maximaal 74 kW. Wel valt het mij dan op dat iedereen altijd om en om staat.. wat ik weer niet snap want in Duitsland staat alles vol en naast elkaar en daar haal ik dan netjes 100+ kW..

Domme vragen bestaan niet, hoogstens als je twee keer dezelfde vraag stelt :)

Wat ik begrijp van het SUC gedrag is dat er een aantal DC rectifiers per stall-paar zijn. De rectifiers die een paar stalls bedienen zijn bij elkaar in staat om 145 kW te leveren, ze doen dit met een set van 12 rectifiers die van AC de DC maken die direct in de Tesla gevoerd kan worden. Elke rectifier kan in de EU 12 kW leveren (en dit zijn dezelfde rectifiers die ook in de auto's zelf zitten) en bij elkaar komt dat uit op 145 kW.

Stel beiden zijn leeg en iemand komt bij stall 1A en heeft een voldoende opgewarmde batterij en voldoende lage SOC dan zou die persoon dus 120 kW moeten krijgen (het maximum wat een Tesla momenteel kan aanpakken). Er blijft dan nog maar een heel klein beetje over voor stall B, zo'n 25 kW. Echter, de aanname is dat stall A al vrij rap gaat 'taperen' en het gevraagde vermogen omlaag gaat schroeven. Zodra dit voldoende gezakt is (minimaal 12 kW) dan kan de supercharger de vrijgekomen rectifier aan stall B toewijzen, die zal dan zo'n 37 kW beschikbaar hebben. En zo zakt over tijd het geleverde vermogen van stall A omlaag en gaat het vermogen op stall B omhoog.

Het algemene advies is dus om zoveel mogelijk bij een leeg stall-paar te gaan staan (waarvan A en B vrij zijn). Je krijgt dan het maximale vermogen (max 120 kW nu) maar dat is ook afhankelijk van je State Of Charge (SoC) en de temperatuur van je batterij. Een batterij die nog 60% vol zit zal geen 120 kW vragen, een batterij die 10% vol zit wel MITS hij warm genoeg is. Er zijn dus nogal wat variabelen die de snelheid van laden bepalen.

Mocht je bij een SuC aankomen die vrij vol is (van elke stall-paar minstens 1 bezet) dan loont het de moeite om even te kijken of je kan uitvinden wie er al lang staat en dus al verder is in het taper-proces. Ik zou dan voor een stall kiezen waar iemand al vrij lang naast staat (en dus nog maar relatief weinig vermogen trekt, waarschijnlijk zo'n 40 kW, waardoor jij zelf minstens zo rond de 96 kW tot je beschikking hebt).

Let trouwens ook op dat niet elke A en B perse naast elkaar staan, het schijnt (het is mij zelf niet opgevallen nog) dat bij sommige chargers alle A stalls aan de ene kant van het terrein staan en alle B's aan de andere kant van het terrein.

Volgens mij (ik laat me graag corrigeren) is het niet zo dat een stal-paar ineens het vermogen gaat verdelen als A bezet was en B erbij komt. Wat ik begrijp is dat de eerste gebruiker altijd het vermogen houdt wat hij al heeft en dat de tweede gebruiker het restje krijgt. Vroeger was er altijd een kleine reserve van 25 kW, straks gaat de v2 hardware maximaal 145 kW uitpompen en dan kan het dus zijn dat er niets overblijft voor de tweede stall. Ik ben benieuwd hoe Tesla daar mee om gaat, ik neem aan dat ze dan wel een of twee rectifiers van de eerste bezoeker gaan afschakelen zodat de tweede bezoeker ook wat krijgt. Weet iemand dit?
 
Last edited:
Interressant stukje over het eigenlijke laadproces hier: https://www.quora.com/How-does-the-Tesla-Supercharger-work

En omdat niet iedereen een account daar heeft, copy/pasta:

Tesla Superchargers are what are known as DC quick chargers. Basically the idea is that it supplies DC (Direct Current) (as opposed to AC — Alternating Current) directly to the car’s battery. AC chargers (like the one you might have at home, take AC current directly from the grid, where it must be converted to DC using a rectifier circuit (the actual charger) inside the car. This is very similar to the wall wart power supply found in all kinds of electronics, but on a bigger scale. The problem is that the rectifier (also called AC/DC converter) circuit is limited in how much power it can transfer, so charging rates are limited to around 10–20kW.

By bypassing the AC/DC converter, higher power rates can be achieved. Of course the converter still exists, in the Supercharger itself, but it’s more economical to build a relatively few massive AC/DC converters capable of delivering 100kW or more and putting them in stationary Superchargers than putting that all that heavy equipment (and the cooling it requires) on board the vehicle.

That is the reasoning behind DC quick chargers and why they can deliver more power. But how do they work?

Most rechargeable batteries charge similarly, and all DC quick chargers, whether they be Tesla Superchargers or CHAdeMO or CCS quick chargers. Basically when the battery is at a low state of charge, the battery management system (BMS) calls for a given constant current (CC) to be fed into the battery. For example, it may call for 300A of current, which the Supercharger would supply. The voltage of the circuit will be dependent on the state of charge of the battery. This may be 350V when the charge commences, and be closer to 400V when the battery is full. But during this phase of charging, the Supercharger will deliver its constant 300A of current which charges the battery.

Note that a BMS may request a certain amount of current, but the actual charger might not be able to deliver that requested amount. That may be because the charger is simply not powerful enough, or there is some kind of environmental condition such as the unit is overheating and needs to throttle itself back. This is fine, the charger will simply give what it can and the car will charge slower as a result.

Once the battery pack voltage crosses a certain threshold, meaning it has achieved a set state of charge, the BMS will command the Supercharger to switch to Constant Voltage (CV) mode. Each type of vehicle will have a different threshold at which this happens. In Teslas, I believe it is about 50% state of charge. In Nissan LEAFs, it’s more around 80%.

In Constant Voltage mode, the charger outputs a set voltage which is slightly above the battery’s 100% full voltage. This causes an amount of current to flow into the battery that continues to fill the battery, and the battery voltage will continue to rise. As it gets closer to the CV voltage, less and less current flows, meaning less power is being delivered, i.e., the charging rate tapers off. This is why it is very fast to charge an EV from empty to 75–80%, but the last 10–20% takes a lot longer.

Note that Teslas start to taper off at a pretty low state of charge. So even though a Supercharger is capable of delivering 120kW to an individual vehicle, because the vehicle has switched over to CV mode, it will be drawing less than the max for a significant portion of the charging session. For this reason, Tesla designed Superchargers to work in pairs. Each pair has a drive unit that is capable of delivering 145kW total, split between the pair. If two vehicles at low state of charge both plug in to the pair at the same time, they will each only receive about 72.5kW each. But it’s more likely that one vehicle will be nearing the end of its charge and only drawing 30–40kW or so, so the other vehicle will be able to draw 95–105kW. If you arrive at a Supercharger with 8 stalls, they will be numbered 1A, 1B, 2A, 2B, 3A, 3B and 4A, 4B. The A/B designations are the pairs. So if someone is plugged into 3A, but both 1A and 1B are empty, you will usually want to plug into 1A or 1B and not 3B. But if you cannot find a completely empty pair, you will want to find a car that is nearing the end of its charge to pair up with. This architecture allows Tesla to save money on Superchargers by only having to have half the expensive drive circuitry as there are stalls, while still being able to offer a large number of stalls for redundancy or busy Supercharger sites, and without significantly impacting users’ charge rates.
 
in Duitsland staat alles vol en naast elkaar en daar haal ik dan netjes 100+ kW..

Er zijn diverse SuC's in Duitsland met maar een beperkt aantal plaatsen waar er geen pairing is. Je ziet dan b.v. 1a, 2a, 3a, 4a, 5, an 6a en geen enkele b.

Ik vermoed dat zodra we de firmware update krijgen om met 145kW te kunnen laden bij V2 SuC's pair stalling langzaam gaat verdwijnen want pairing kan simpelweg niet met 145kW V2.

V3 heeft ook geen pairing maar ik vermoed dat V3 eerst op de echte grote belangrijke doorstroom wegen komt en dat het nog jaren gaat duren voor V3 bijna overal is.
 
  • Informative
Reactions: SvenSKAMrT
Ik vermoed dat zodra we de firmware update krijgen om met 145kW te kunnen laden bij V2 SuC's pair stalling langzaam gaat verdwijnen want pairing kan simpelweg niet met 145kW V2.

De pairing zal pas verdwijnen met v3 hardware, ze gaan niet eerst nieuwe v2+ hardware neerzetten en dan later v3. Waarom zou pairing niet mogelijk zijn, er kan voor gekozen worden om iemand alleen 145 kW te geven als hij alleen is en zodra er iemand bij komt direct enkele rectifiers eraf te halen en aan de 2e stall te geven.
 
Waarom zou pairing niet mogelijk zijn, er kan voor gekozen worden om iemand alleen 145 kW te geven als hij alleen is en zodra er iemand bij komt direct enkele rectifiers eraf te halen en aan de 2e stall te geven.

Pairing is effectief voor SuC's waar men graag vollaad. Mensen die graag naar de SuC gaan om gratis te laden maar niet voor de mensen die graag doorrijden.

Het is nu al een stall dance ritueel tijdens de drukte. Daar moeten we gewoon vanaf! Gewoon *altijd* met max vermogen van de charger kunnen laden zonder gedoe dat een buurman toevallig niet op de hoogte is en inplugt waardoor je laadsnelheid in elkaar stort terwijl je net je koffie slurpt en je terug mag naar de auto om een andere stall te gebruiken.

Klopt, maar we kunnen niet oneindig laadplekken toevoegen. Het is simpelweg eenvoudiger de pairing te vervangen door meer chargers.

Ik vermoed dus dat ze straks eerst meer V2 chargers plaatsen die allemaal 145kW kunnen leveren en dan over de komende jaren deze gaan upgraden naar V3.
 
Het is nu al een stall dance ritueel tijdens de drukte. Daar moeten we gewoon vanaf! Gewoon *altijd* met max vermogen van de charger kunnen laden zonder gedoe dat een buurman toevallig niet op de hoogte is en inplugt waardoor je laadsnelheid in elkaar stort terwijl je net je koffie slurpt en je terug mag naar de auto om een andere stall te gebruiken.

Dat lijkt me onjuist, het zou zo moeten zijn dat de eerste persoon op een stall-pair het maximum moet krijgen wat de auto aan kan op dat moment (nu dus tot 120 kW) en dat de tweede persoon die later komt de rest krijgt (iets meer dan 30 kW als de ander op vol vermogen staat te slurpen). Dit blijft zo tot de eerste persoon tapered en het volledige vermogen van 1 rectifier vrij komt (grofweg 12 kW in vermogen gezakt) waarna de vrijgekomen rectifier bij de tweede persoon zal worden geschakeld. Je kan dus rustig koffie drinken en er vanuit gaan dat jij als eerste bezoeker van een stall-pair gewoon blijft krijgen wat je auto aan kan. Als het vermogen zakt dan is dat omdat jouw wagen daarom vraagt, niet omdat de buurman erbij is gekomen.

Zie ook deze demo van Bjorn Nyland waarin hij exact dat scenario test en hierin ook laat zien dat 1 rectifier stack tot 150 kW vermogen kan leveren.

 
Ik ken de theorie... maar de realiteit is toch dat de snelheid inzakt. Sterker nog, bijna altijd lijkt er een re-sync te zijn zodra de andere stall ingeplugd wordt want het vermogen loopt denk ik praktisch altijd opnieuw op van 0 wat er dan over blijft. Iets van 96kW ofzo, ik weet het niet uit m'n hoofd maar hij valt dus 20kW terug.

Maar als jullie dit niet hebben wellicht dus een probleem met m'n auto :)
 
  • Funny
Reactions: SvenSKAMrT