Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Oeh, dat hoop ik! Daar zit ook een Van der Valk, dus dat zal geen toeval zijn. Ik rij vrij veel over de A6 richting het noorden vanaf Amsterdam. Op mijn route zit eigenlijk niets (A'dam Z-O zou evt. kunnen, maar is de verkeerde kant op).

In post #1532 van 'Tesla supercharger netwerk' kondigde ik al aan dat er superchargers bij Van der Valk in Emmeloord gaan komen. 10 stuks zelfs.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Yero and simonsmidt
Zeker wel. Dat is echt oud denken. Je kan zovaak als je wilt en je betaalt gewoon wat je gebruikt hebt.
Ik heb ooit 2000 euro betaald en dat is niet voor die ene keer dat ik naar Frankrijk rij.

Laat iedereen het lekker voor zichzelf uitzoeken. Als je maar wegbent als je auto vol is.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Zeker wel. Dat is echt oud denken. Je kan zovaak als je wilt en je betaalt gewoon wat je gebruikt hebt.
Ik heb ooit 2000 euro betaald en dat is niet voor die ene keer dat ik naar Frankrijk rij.

Laat iedereen het lekker voor zichzelf uitzoeken. Als je maar wegbent als je auto vol is.

Dan zou ik de Tesla-website nog eens nalezen. Ben het met Wim eens. Feit dat je iets "kan" betekent niet dat je het ook maar moet doen...
Heeft niets met "oud denken" te maken. "Laat iedereen het lekker voor zichzelf uitzoeken" is een houding die ertoe leidt dat je inderdaad om de haverklap staat te wachten op die local die lekker dagelijks komt laden terwijl jij graag die ene keer snel naar Frankrijk wilt door kunnen rijden...
Zeker als je ooit expliciet 2K hebt betaald - net als ik - dan weet je dit ook wel.
 
SuperChargers zijn niet bedoeld voor dagelijks laden.
Ik heb dit hier vaker gelezen, maar nooit officieel iets in ie zin gehoord.
Ik heb nu eindelijk formeel standpunt van Tesla hierin gevonden:
Tesla explains why it limits Supercharging speed after high numbers of DC charges

Citaat uit de Tesla mededeling:
“Tesla is not slowing down charge rates to discourage frequent Supercharging – quite the opposite. We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion and we committed to doubling the number of worldwide chargers just this year.“
 
Inderdaad - je hebt nooit je handtekening gezet onder een contract waarin je af hebt gesproken de SuC's op een bepaalde manier te gebruiken. Dus is het ook niet "verboden"... maar dat op zich betekent nog niet dat dan maar het tegenovergestelde geldt...

Deze Tesla pagina geeft goed aan hoe Telsa hier nu tegenaan kijkt. Ik kom recentelijk in Urmond een local tegen die aangeeft elke paar dagen aan de SuC te hangen ("lekker gratis") en onderwijl thuis om de hoek een kop koffie gaat drinken... Vervolgens zijn er mensen die onderweg zijn te wachten. En daar is dus het SuC netwerk niet voor opgezet - zie nogmaals de Tesla tekst.
 
Deze Tesla pagina geeft goed aan hoe Telsa hier nu tegenaan kijkt
Vind hier nergens dat het niet mag.
Dit is een marketing pagina en ik lees dit zo:
Tesla tacklet heel goed de voornaamste tegeargumenten voor electrisch rijden. Zo hebben ze mij ook overtuigd, want ik had die twijfels ook.
  • Tegenargument 1: laden duurt lang: Tesla antwoord: je kan thuis laden dan duurt het een paar seconden om in te pluggen de wagen laadt terwijl je slaapt je vertrekt steeds vol
  • Tegenargument 2: je kan niet op reis wegens beperkte range: Tesla antwoord: daarvoor zijn er superladers
  • Tegenargument 3: batterijdegradatie: Tesla antwoord: 8 jaar garantie
  • Tegenargument 4: inruilwaarde: Tesla antwoord: Tesla garandeerd 50% na 4 jaar (of was het 3 jaar)
  • Tegenargument 5: financiering: Tesla antwoord: tesla financiering
De mededeling 'on the road' staat er om het tegenargument te tackelen. Niet om te zeggen dat je enkel 'on the road' een supercharger mag laden.
Vervolgens zijn er mensen die onderweg zijn te wachten.
Dit kan inderdaad niet. Het superladen helpt mij omdat ik sowieso voor de file vertrek en dan de extra tijd op het werk gebruikte om te ontbijten en de krant te lezen. Nu doe ik dat aan de superlader: win win. Ik laad meestal maar een kwartier. Totdat de power begint te verminderen wegens boven de 50%. Ik blijf in de wagen en meestal heb ik zelfs nog genoeg om op de terugweg opnieuw aan de lader te geraken. Mocht de lader volzet zijn, dan maak ik direct plaats. Wat nog nooit nodig geweest is. Ik ben 's avonds wel al zelf eens doorgereden omdat ik zou moeten wachten hebben.
 
"Vind hier nergens dat het niet mag."

Dat klopt. Maar Sorry Phil - zo wordt het een vermoeiende discussie.. ik heb nu binnen een uur in dit draadje twee keer dit benoemd en daarbij aangegeven dat dit nog geen reden is om het dan maar gewoon te doen...
En ik hekel juist de gedachte "het is niet verboden" dus ik doe het... om dat dit indruist tegen de manier waarop Tesla de SuC's heeft bedoeld - en dat wordt duidelijk uitgelegd op de enige pagina die er toe doet - Opladen. De teksten die je aanhaalt zijn geschreven met een ander specifiek doel - je gebruikt ze om je gelijk te halen, maar za gaan niet over de laad-policy die Tesla hanteert.

.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Vind hier nergens dat het niet mag.
De mededeling 'on the road' staat er om het tegenargument te tackelen. Niet om te zeggen dat je enkel 'on the road' een supercharger mag laden.

Dit kan inderdaad niet. Het superladen helpt mij omdat ik sowieso voor de file vertrek en dan de extra tijd op het werk gebruikte om te ontbijten en de krant te lezen. Nu doe ik dat aan de superlader: win win. Ik laad meestal maar een kwartier. Totdat de power begint te verminderen wegens boven de 50%. Ik blijf in de wagen en meestal heb ik zelfs nog genoeg om op de terugweg opnieuw aan de lader te geraken. Mocht de lader volzet zijn, dan maak ik direct plaats. Wat nog nooit nodig geweest is. Ik ben 's avonds wel al zelf eens doorgereden omdat ik zou moeten wachten hebben.

Nogmaals, het is niet Tesla's bedoeling dat mensen de SuperCharger gebruiken om hun dagelijks af te leggen kilometers te laden.
Helaas doen teveel mensen dit, zeker nu er steeds meer SuperChargers komen. Weet wel dat Tesla precies weet waar je woont en dit verkeerde gebruik haarfijn in kaart brengt. Als mensen dit oneigenlijke gebruik niet aan de dag hadden gelegd, dan had Tesla het onbeperkt SuperChargen, mits alleen op roadtrip, kunnen handhaven.
Het is van belang dat SuperChargen alleen voor roadtrips worden gebruikt. Er ontstaan dan geen wachttijden voor roadtrippers.
Dat jij bereid bent om plaats te maken voor echte reizigers, is aardig, maar de praktijk leert dat dit vaak niet gebeurt. Tesla is niet voor niks gedwongen geworden om een 'idle fee' in te voeren.
Dus gewoon thuis je noodzakelijke lading innemen en alleen tijdens lange ritten de SuperCharger, mits echt nodig, gebruiken.
 
Nogmaals, het is niet Tesla's bedoeling dat mensen de SuperCharger gebruiken om hun dagelijks af te leggen kilometers te laden.
Helaas doen teveel mensen dit, zeker nu er steeds meer SuperChargers komen. Weet wel dat Tesla precies weet waar je woont en dit verkeerde gebruik haarfijn in kaart brengt. Als mensen dit oneigenlijke gebruik niet aan de dag hadden gelegd, dan had Tesla het onbeperkt SuperChargen, mits alleen op roadtrip, kunnen handhaven.
Het is van belang dat SuperChargen alleen voor roadtrips worden gebruikt. Er ontstaan dan geen wachttijden voor roadtrippers.
Dat jij bereid bent om plaats te maken voor echte reizigers, is aardig, maar de praktijk leert dat dit vaak niet gebeurt. Tesla is niet voor niks gedwongen geworden om een 'idle fee' in te voeren.
Dus gewoon thuis je noodzakelijke lading innemen en alleen tijdens lange ritten de SuperCharger, mits echt nodig, gebruiken.
Dank Wim, dit bedoel ik. Ik heb niet de tijd en geduld dit te schrijven maar het dekt 100% procent de lading. Daar is niets oubolligs aan. Punt.
 
Ik ben al een tijdje lid van dit forum en volg Tesla al een jaar of 7. Wat mij opvalt is dat er zoveel mensen zijn die precies weten wat Tesla bedoelt en er zelfs mensen bij zijn die af en toe het gevoel hebben dat ze Elon Miusk op het goede spoor hebben gezet of nog moeten zetten.

Tesla is Tesla en er is geen lijn te ontdekken wat ze onder andere met superchargers van plan zijn. Toen ik mijn auto bestelde had er nog nooit iemand van gehoord. ......Toen ik ervoor betaalde waren ze alleen nog in Amerika beschikbaar. Nu bouwen ze er 20 op 1 locatie en krijg je een boete als je er te lang staat en is het hele betalingssysteem aangepast.

Het is allemaal voorschrijdend inzicht. Je bouwt er geen 20 op 1 plek als het alleen voor lange afstand rijden is.

Maar ik weet het net zo goed niet als juliie. Zorg er alleen altijd voor dat als ik vol ben dat mijn auto weg is en....ik kan het niet opbrengen om voor die paar euro te wachten tot mijn auto vol is, ben ik veel te onrustig voor. Als een ander dat geduld wel heeft, .....respect! Maar laat iedereen dat lekker voor zichzelf uitmaken.
 
Ik vind deze discussie een beetje lijken op die van "mag ik na het overnachten in een hotel alle ongebruikte zeepjes en shampoo uit de kamer mee naar huis nemen?".
Ja, dat mag.
Gevolg: het hotel legt in haar kamers nog slechts het strikte minimum aan zeep en shampoo, omdat sommige gasten anders alles meenemen omdat ze vinden dat ze er recht op hebben.
2e gevolg: mensen met lange haren en/of vuile kinderen moeten extra shampoo gaan vragen aan de receptie omdat de basishoeveelheid niet volstaat voor hen.
Jammer he.
Ik vind het wijs om niet te oordelen over de methodes van anderen. Zelf zou ik mij niet laten kennen voor een flesje shampoo of een paar honderd kWh per maand, ook al omdat ik tijd noch zin heb om telkens te wachten aan een SuC, die tijd spendeer ik liever thuis, maar mijn collega gaat wel elke 2 dagen helemaal volladen in Zaventem. Ook goed. Als Tesla dat niet leuk vindt dan lossen ze dat wel even op. Kennelijk vinden ze't prima gezien ze nieuwe rijders de facto nog steeds unlimited supercharging geven.
 
  • Like
Reactions: FairFrank