Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Het is van belang dat SuperChargen alleen voor roadtrips worden gebruikt. Er ontstaan dan geen wachttijden voor roadtrippers.
Leuk dat jij een oprit met een laadpaal hebt, de meeste mensen parkeren in de stad gewoon op straat (zonder laadpalen in de buurt)
Tesla verkopers geven dan ook gewoon aan dat de SuC's je redding zijn...

Of wil je nu zeggen als je geen huis met oprit hebt dat je maar benzine moet verstoken?
 
Leuk dat jij een oprit met een laadpaal hebt, de meeste mensen parkeren in de stad gewoon op straat (zonder laadpalen in de buurt)
Tesla verkopers geven dan ook gewoon aan dat de SuC's je redding zijn...

Of wil je nu zeggen als je geen huis met oprit hebt dat je maar benzine moet verstoken?

Als ik niet op de oprit zou kunnen laden weet ik niet of ik wel elektrisch zou rijden.
Afhankelijk zijn van openbare laadpalen en SuC lijkt me erg vervelend.

Laatst 20 minuten geladen bij SuC Dordrecht, was niet noodzakelijk maar de kids moesten net voor die afslag naar de wc, dus naar die SuC gegaan. Of had ik dan bij een benzinepomp een wc moeten zoeken?

Toen wilden ze natuurlijk nog even alle fitness toestellen uitproberen ;)
 
Helaas nog steeds geen activiteiten bij VdV Venlo. Hoop dat hij snel komt, zodat ik eindelijk lekker als local kan laden, samen met mijn vrouw, zodat we gelijk twee plekken kunnen bezetten...:D
Mogelijkheid is ook de Truck Stop met de Burger King langs de A67.

Daar heb ik al even niet gekeken. Bij VdV ook niet idd, vorige week nog gekeken.
 
Leuk dat jij een oprit met een laadpaal hebt, de meeste mensen parkeren in de stad gewoon op straat (zonder laadpalen in de buurt)
Tesla verkopers geven dan ook gewoon aan dat de SuC's je redding zijn...

Of wil je nu zeggen als je geen huis met oprit hebt dat je maar benzine moet verstoken?
Ik, ben gelukkig verwend met een eigen oprit en gegarandeerde parkeerplek op kantoor, beide met laadmogelijkheid. Zonder dat zou ik het ook spannender vinden om elektrisch te gaan rijden. In Nederland is de situatie duidelijk anders dan in België. Veel steden, in ieder geval die in de randstad, hebben inmiddels een beleid dat er binnen een straal van een paar 100 meter een laadpaal moet staan. Is die er niet dan kan dit aangegeven worden bij de gemeente en plaatst men er alsnog één. Ook als je op de apps kijkt waarop je kunt zien of er een vrije laadpaal in de buurt is valt het mij op dat veruit het overgrote deel niet in gebruik is. Zie hieronder bijvoorbeeld Den Haag op dit moment via oplaadpalen.nl

upload_2017-11-3_10-12-48.png
 
  • Informative
Reactions: dvroegop and wooter
Dat is niet bewezen. Het lijkt er op dat sommig 90kWh accu's daar last van hebben. Mijn 85kWh uit 2013 heeft al veel meer dan 300 SuperCharging sessies gehad en laad gewoon met 118kW.

We moeten oppassen dat zulke dingen geen eigen leven gaan leiden.
Wel bewezen, hoor! Maar het komt voor bij de 90kwh packs, en kwam aan het licht bij een VS rijder die altijd DC laadt (chademo of incidenteel supercharge). Hij had thuis een chademo snellader. Dat zie je denk ik niet vaak.

Bron van dit allles is de daaraan gewijde thread dit voorjaar, en bevat een print van de bevestiging door Tesla zelf.
zoek ik vanavond op als ik tijd heb (spannend he? ;))

Edit:
Tesla explains why it limits Supercharging speed after high numbers of DC charges

Edit 2: Tesla geeft geen exact aantal, dus die 300x is niet bewezen
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: wooter
Nieuw idee: de benzinestations langs de rijksweg zijn alleen voor roadtrips. Dagelijks tanken is er verboden. Die dagelijkse tankers moeten maar in de stad, of met een jerrycan thuis bijvullen. :p

Ik denk dat de discussie over wie wanneer mag laden erg schadelijk is voor de adoptie van electrisch rijden. Net zo min als je een ICE auto een kwartier laat staan aan een pomp om fff een halfuur een bakje koffie te doen, zo laat je geen EV aan een laadpunt staan als ie niet wordt geladen, daar is iedereen het wel over eens.

Als straks een 10.000 model 3's in de stad staan die allemaal dat ene laadpaaltje zouden moeten gebruiken, ga je die dan ook toespreken dat laden aan de SuC niet mag? Wat hier al eens is gezegd, da's oud denken. De tijden dat "wij" altijd een vrije plek aan een SuC zouden hebben is dadelijk voorbij, wen er maar aan. Als je dan als calvinist keurig thuis laad heb je daar toch geen last van?

Het hele idee van mobiliteit is vrijheid.
 
Het hele idee van mobiliteit is vrijheid.

Het idee van mobiliteit is van A naar B komen, volgens mij.

Ik denk dat de manier waarop relatief juist veel minder vrij wordt met de twee belangrijkste ontwikkelingen:
1. Het wordt te druk (capaciteit vs deelnemers)
2. Technologie zoals autonoom rijden perkt de vrijheid in. Allemaal in treintje rijden straks.

1. is er nu al
2. duurt lang, maar komt.
We zullen er aan moeten wennen.
 
  • Like
Reactions: nico180
Wel bewezen, hoor! Maar het komt voor bij de 90kwh packs, en kwam aan het licht bij een VS rijder die altijd DC laadt (chademo of incidenteel supercharge). Hij had thuis een chademo snellader. Dat zie je denk ik niet vaak.

Bron van dit allles is de daaraan gewijde thread dit voorjaar, en bevat een print van de bevestiging door Tesla zelf.
zoek ik vanavond op als ik tijd heb (spannend he? ;))

Edit:
Tesla explains why it limits Supercharging speed after high numbers of DC charges

Edit 2: Tesla geeft geen exact aantal, dus die 300x is niet bewezen
En om deze af te ronden (kan niet meer editten):

If you fast charge, Tesla will permanently throttle charging

Disclaimer: ga het vooral niet doorploegen.
Immers, Much ado about nothing:
- het afknijpen van de 90 pack is uitzonderlijk, gebeurt dus zo goed als niemand;
- het is alleen maar aan het begin van superchargen relevant, dus erg veel tijd kost het niet.
 
Als ik niet op de oprit zou kunnen laden weet ik niet of ik wel elektrisch zou rijden.
Afhankelijk zijn van openbare laadpalen en SuC lijkt me erg vervelend.
Dan mag je die mensen die laden aan een SuC best wel een thumbs up geven als ze thuis niet kunnen laden :)

Hier staan welgeteld 3 oplaad palen in een straal van 7km waarbij die dat binnen de 3km is enkel werkt tijdens openingsuren van de winkel met een badge van de winkel

1op3 Belgen woont in een apartment, 63% van alle Nederlanders woont in een stad.

Auto's:
Belgie: 5.712.061
Nederland: 8 222 974

Laadpalen
België: 3500
Nederland: 27 275

Zegt genoeg zowel voor Nederland als België, we zijn er nog niet en waarschijnlijk nooit als het laden "traag" blijft

Hoe dan ook zeggen tegen mensen "sorry je mag enkel laden als je op roadtrip bent" houdt electrificatie van de auto tegen! Mensen willen vrijheid, doen met de wagen wat ze willen en wanneer dat ze dit willen.

Laat tesla nu maar zien dat hun superchargers vol staan, dan komen er steeds bij! Want je gaat de drukte aan moeten kunnen. We vertrekken namelijk ook allemaal tegelijk op vakantie met de wagen, kijk maar naar de files voor het ski-verlof of de zomer vakantie.
 
Last edited:
Laat tesla nu maar zien dat hun superchargers vol staan, dan komen er steeds bij! Want je gaat de drukte aan moeten kunnen. We vertrekken namelijk ook allemaal tegelijk op vakantie met de wagen, kijk maar naar de files voor het ski-verlof of de zomer vakantie.

Gratis SuC-en is voorbij. Dus de business case voor extra laders in lijn met de toenemende nood is er .
Behalve via de referral, maar ook daar is er wel een business case.

En zelfs met 'gratis' was er ongetwijfeld een business case.
 
Gratis SuC-en is voorbij. Dus de business case voor extra laders in lijn met de toenemende nood is er .
Behalve via de referral, maar ook daar is er wel een business case.

En zelfs met 'gratis' was er ongetwijfeld een business case.
Die business case is er altijd geweest onder de vorm van auto's verkopen en een zo groot mogelijke voorsprong nemen op de rest van de markt.

Het is mede door het gebruik van de SuC's dat er een duidelijk signaal naar Tesla is dat zo ook nodig zijn, of het nu voor roadtrips of verdere verplaatsingen is, of zelfs voor mensen die denken dat de SuC hun oprit is. Tesla neemt zelf maatregelen om "misbruik" tegen te gaan, en zal die ook verzwaren als het probleem verder uitbreid na de maatregelen die ze opleggen.
Als Tesla daarnaast liever 1000€ korting per wagen opgeeft, dan het life-long Superchargen, lijkt me dat ook een signaal van groot het "alles metende Tesla" het probleem momenteel vindt...

Daarnaast wil ik wel even zeggen dat we hier in een community zitten waar we elkaar zo stilletjes aan wel wat beginnen kennen. Ik spreek enkel voor mezelf, maar dat op zich zorgt er voor mij voor dat ik er extra op let om hoffelijk met de superchargers om te springen.
Een SuC nodeloos bezet houden als er mensen staan te wachten, dat doe je niet. Maar mensen die dat wel OK vinden, gaan daar ook nooit van afwijken. De aard van het beestje vrees ik.

Maar moest iemand me zeggen dat ik om 6u30 in de ochtend niet ergens aan een (zo goed als) lege SuC mag staan om mijn auto op te laden voor ik naar kantoor ga, dan vind ik dat persoonlijk ook vrij stevig van de pot gerukt.
 
Ik, ben gelukkig verwend met een eigen oprit en gegarandeerde parkeerplek op kantoor, beide met laadmogelijkheid. Zonder dat zou ik het ook spannender vinden om elektrisch te gaan rijden. In Nederland is de situatie duidelijk anders dan in België. Veel steden, in ieder geval die in de randstad, hebben inmiddels een beleid dat er binnen een straal van een paar 100 meter een laadpaal moet staan. Is die er niet dan kan dit aangegeven worden bij de gemeente en plaatst men er alsnog één. Ook als je op de apps kijkt waarop je kunt zien of er een vrije laadpaal in de buurt is valt het mij op dat veruit het overgrote deel niet in gebruik is. Zie hieronder bijvoorbeeld Den Haag op dit moment via oplaadpalen.nl

View attachment 257936
Is dit het kaartje voor de planning van nieuwe SuC in NL :D
 
Gelukkig zijn we steeds minder afhankelijk van de Tesla SuC's.. In TenderNed zie je op dit moment actuele aanbestedingen voor:
Zoetermeer - 360 laadpunten
Overijssel - 2.800 laadpunten
Noord Brabant - 2.000 laadpunten
Limburg 480 laadpunten.

Dat zijn er dus zo maar pakweg 5.500 bij..

En dat is het resultaat van 2 sec zoeken.. ben er van overtuigd dat er veel meer loopt in Nl. Van Belgie heb ik niet zo'n goed beeld. Maar misschien is het beeld ook niet zo goed.
 
Nieuw idee: de benzinestations langs de rijksweg zijn alleen voor roadtrips. Dagelijks tanken is er verboden. Die dagelijkse tankers moeten maar in de stad, of met een jerrycan thuis bijvullen. :p

Ik denk dat de discussie over wie wanneer mag laden erg schadelijk is voor de adoptie van electrisch rijden. Net zo min als je een ICE auto een kwartier laat staan aan een pomp om fff een halfuur een bakje koffie te doen, zo laat je geen EV aan een laadpunt staan als ie niet wordt geladen, daar is iedereen het wel over eens.
Onder welke steen leef jij? Heb je niet vernomen dat Tesla zich verplicht heeft gevoeld om een idle fee in te voeren. Als mensen inderdaad zich zouden gedragen zoals jij hierboven schetst, dan zou die idle fee helemaal niet nodig zijn. En die idle fee is dus kennelijk gewoon nodig omdat er veel te veel Tesla rijders zijn die schijt hebben aan anderen die vergeefs moeten wachten tot iemand zijn diner achter de kiezen heeft.

En waarom zou het schadelijk zijn dat we er over discussiëren? We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar erover praten is toch het minste dat je kunt doen. Veel nieuwe rijders, mits ze hier meepraten, mogen van de 'oudjes' best wat goedbedoelde adviezen tot zich nemen.
 
  • Like
Reactions: dvroegop
Erover discussiëren zeker! Maar er heerst soms wel een dogmatische toon van "het is zo en niet anders" in verband met SuperChargen, die ook mij wat stoort.

Waar we het over eens zijn: het onderstaande is vermoedelijk wél een technisch perfecte manier om idle fees te ontlopen (als je meer dan de helft van de stalls bezet houdt) maar kan qua etiquette echt niet door de beugel :):

img_20161226_113532-jpg.257957


Waar we het eigenlijk niet oneens over zouden mogen zijn, naar de smaak van ondergetekende oudgediende:

Tesla schrijft "We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion“. Let op de laatste drie woorden. Helemaal niet hetzelfde als "alleen voor road-trips gebruiken". Was denk ik anders in 2013 (toen kregen een paar Amerikanen nog kwade brieven van Tesla omdat ze te veel aan "local charging" deden) maar Tesla is daar duidelijk van af gestapt. Dus de idee dat Tesla je zou kunnen straffen voor te veel local charging is echt een stadslegende (het kan zijn dat Tesla SuperCharging ietwat knijpt na heel veel SuperChargen maar da's een ander, en zuiver technisch, verhaal).

De rest is gewoon SuC-etiquette: als je ergens lokaal SuperCharget zonder het nodig te hebben, blijf dan in je wagen om attent te zijn op mensen die snelladen wel zouden nodig hebben, en geef hen voorrang : laat je plaats aan hen, als er geen andere stalls beschikbaar zijn (en zelfs als ze een 'gedeelde' stall zouden moeten inrijden als jij je plaats niet aan hen liet). Als je als "lokale lader" om een of andere reden je wagen moet verlaten, laat dan een briefje onder de voorruit met je GSM-nummer (ik doe dat overigens ook als ik overnacht bij een DeC-charger, je weet nooit of iemand aankomt die meer stroom nodig heeft dan jij).

Dus waar we het oneens over kunnen blijven is: mag je (met naleving van bovenstaande SuC-etiquette) lokaal laden, of moet lokaal laden ethisch streng verboden blijven?

Geen idee, maar ik wens alvast aan iedereen veel gezond verstand en veel SuC-etiquette (en veel SuC-plezier)! En eigenlijk wens ik het forum ook minder moraalridders toe. Live and let live.