Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Oke, ik kon het uit de foto's zo gauw even niet opmaken.. thanks

Ah oke. Ik heb hier de nieuwe locaties rood gemarkeerd. De bovenste vakken zullen waarschijnlijk de oude acht palen worden, die worden dan verplaatst. Ook zullen de vakken iets breder worden dan de huidige vakken die ik gemarkeerd heb.

chrome_2018-03-20_13-24-01.jpg
 
Ah oke. Ik heb hier de nieuwe locaties rood gemarkeerd. De bovenste vakken zullen waarschijnlijk de oude acht palen worden, die worden dan verplaatst. Ook zullen de vakken iets breder worden dan de huidige vakken die ik gemarkeerd heb.

View attachment 287829
Zo te horen dus altijd geluk dat gehad. Sta meestal daar op de groene vlakken naast de laad en los haven maar wel vaak tegen het einde van de dag tot een uur of 8 voor cursus.
 
Net “even” in Amsterdam geladen. Was niet heel druk om half 8 vanavond. Soc was 9% bij aankomst, met een ritje van 46km achter de rug en nog een kleine 42 voor de boeg, nam ik maar niet de gok de SuC voor te rijden. Laadsnelheid was niet “super”. Begon met 50kW en kroop langzaam naar de 60kW. Een uurtje verder had ie 50kWh bijgeladen.

Ik hoop dat het aan de lader heeft gelegen, aanstonds voor m’n werk naar het buitenland, dan hoop ik toch wel dat de laadsnelheid naar de 100kW gaat.
 
Net “even” in Amsterdam geladen. Was niet heel druk om half 8 vanavond. Soc was 9% bij aankomst, met een ritje van 46km achter de rug en nog een kleine 42 voor de boeg, nam ik maar niet de gok de SuC voor te rijden. Laadsnelheid was niet “super”. Begon met 50kW en kroop langzaam naar de 60kW. Een uurtje verder had ie 50kWh bijgeladen.

Ik hoop dat het aan de lader heeft gelegen, aanstonds voor m’n werk naar het buitenland, dan hoop ik toch wel dat de laadsnelheid naar de 100kW gaat.
Ligt aan SoC in combinatie met koude batterij. Ritje van 46 km is niet zoveel. Straks bij lange ritten met hogere snelheid gaat het prima. Ik ga zaterdag naar Hongarije en weet al zeker dat ik overal met > 100 Kw zal starten/
 
Ligt aan SoC in combinatie met koude batterij. Ritje van 46 km is niet zoveel. Straks bij lange ritten met hogere snelheid gaat het prima. Ik ga zaterdag naar Hongarije en weet al zeker dat ik overal met > 100 Kw zal starten/
Zo koud was het ook weer niet, met een graadje of 5. Had wel gereduceerde re-gen, maar weet niet of het laatste stukje door de kou was of dat de SoC onder de 13% zat. (zag bovenin de Wh-meter dat ik niet tot 300kW kon doortrappen.)
Met het laden warmt de accu toch ook op? Waarom gaat de laadsnelheid dan niet verder omhoog??
 
Zo koud was het ook weer niet, met een graadje of 5. Had wel gereduceerde re-gen, maar weet niet of het laatste stukje door de kou was of dat de SoC onder de 13% zat. (zag bovenin de Wh-meter dat ik niet tot 300kW kon doortrappen.)
Met het laden warmt de accu toch ook op? Waarom gaat de laadsnelheid dan niet verder omhoog??
Doet ie wel. Altijd. Lag dus aan problematische lader denk ik.
(overigens: "9% + 7 minuten laden" geeft je op je komende 46km een zeer comfortabele buffer, zelfs aan 50kW, nee? Ik zou zelfs niet uit mijn auto gestapt zijn :))
In ieder geval: geniet van je road trip en maak je geen zorgen! Gebruik ABetterRoutePlanner en de Tesla navigatie om tijd te berekenen; maar mijn smaak is ABetterRoutePlanner iets te optimistisch en de Tesla navigatie iets te pessimistisch (op een road trip van effectief 10 uur zal ABetterRoutePlanner 9.5 uur aangeven en de Tesla navigatie 11 uur, naar mijn approximatief gevoel)
 
Aan de SuC gaat het opwarmen relatief langzaam. Bij te koud aankomen in Amsterdam kun je de accu sneller opwarmen door even aan een DeC te hangen (22 kW). Werkt ook goed wanneer de accu vanwege kou niet goed start aan de SuC.
Ik stond laatst met een koude batterij aan een SuC en zette de HVAC aan via de app, toen zag ik ook de batterij verwarming aan gaan in de app. Maar dat werkt waarschijnlijk alleen als de batterij nog erg koud is, ik weet ook niet of het invloed had op de laadsnelheid.
 
Doet ie wel. Altijd. Lag dus aan problematische lader denk ik.
(overigens: "9% + 7 minuten laden" geeft je op je komende 46km een zeer comfortabele buffer, zelfs aan 50kW, nee? Ik zou zelfs niet uit mijn auto gestapt zijn :))
In ieder geval: geniet van je road trip en maak je geen zorgen! Gebruik ABetterRoutePlanner en de Tesla navigatie om tijd te berekenen; maar mijn smaak is ABetterRoutePlanner iets te optimistisch en de Tesla navigatie iets te pessimistisch (op een road trip van effectief 10 uur zal ABetterRoutePlanner 9.5 uur aangeven en de Tesla navigatie 11 uur, naar mijn approximatief gevoel)
Met die 7 minuten was ik alleen nog maar thuis aangekomen. Aangezien ik ook nog verder moest, had ik verder moeten gaan in de benzine Fiat500 van mijn vrouw (achterbank omklappen voor mijn camera en flits spullen):eek:
Dus even dan maar even wachten en wat belletjes doen. Straks weer met de X naar huis :)
 
In Eindhoven wordt inderdaad gewerkt aan 24 nieuwe (extra) stalls. Ik weet niet of de oude 8 verdwijnen. Ook zie ik niet genoeg nieuwe ACDC converters staan (tel er 8). Ik denk dat ze ook hier misschien later pas alles aansluiten.

Mijn schatting is voor nu 16 nieuwe stalls, later 8 erbij. Of nog logischer, ze activeren die 16 en verplaatsen daarna de 8 oude stalls en 4 oude ACDC converters voor een totaal van 24 stalls.

De locatie is absoluut beter. Terwijl ik dit schrijf wordt ik weer geblokkeerd door een lossende vrachtwagen.

View attachment 287816
Deel je mening helaas niet. Dit is direct bij de ingang, waar de meesten het liefst parkeren. Ben bang dat we regelmatig laadpalen zullen zien die geiced zijn. Had ze liever aan de achterzijde aan de snelwegkant gezien. Daar is plaats genoeg.
 
Deel je mening helaas niet. Dit is direct bij de ingang, waar de meesten het liefst parkeren. Ben bang dat we regelmatig laadpalen zullen zien die geiced zijn. Had ze liever aan de achterzijde aan de snelwegkant gezien. Daar is plaats genoeg.

Oh maar ik ben het volledig met je eens. Ik zei alleen dat deze nieuwe locatie beter is dan de oude. Ik heb sinds September zo'n 5 keer meegemaakt dat er een vrachtwagen 5-6 stalls blokkeerd. Je kan er dan niet meer uit en dan moet ik wachten tot het lossen klaar is, en dat kan soms net nog lang duren als je weg wil. Vandaag ook een vrachtwagen maar ik kon er uit omdat de stall naast me leeg was.
 
Net “even” in Amsterdam geladen. Was niet heel druk om half 8 vanavond. Soc was 9% bij aankomst, met een ritje van 46km achter de rug en nog een kleine 42 voor de boeg, nam ik maar niet de gok de SuC voor te rijden. Laadsnelheid was niet “super”. Begon met 50kW en kroop langzaam naar de 60kW. Een uurtje verder had ie 50kWh bijgeladen.

Ik hoop dat het aan de lader heeft gelegen, aanstonds voor m’n werk naar het buitenland, dan hoop ik toch wel dat de laadsnelheid naar de 100kW gaat.

Helaas is laden in a’dam een probleem. Moet de laatste tijd daar regelmatig zijn. Het probleem ligt niet aan de laders. Maar aan de stroomvoorziening in het algemeeen. Als er in het ziggo dome of HMH iets te doen is dan kun je het vergeten.
Ook de gratis bioscoop (ledwall) van ziggo is een energyslurper.
Tevens zijn de extra 4 laders achter in de hoek gelimiteerd tot 60 kW.

Afgelopen week was ik daar aangekomen met 8 km rest na 1:15 uur rijden. Toen duurde het meer dan 30 min voordat er uberhaupt geladen werd. Na meer dan 1 uur wachten had ik maar 60% SoC.
Overigens is tesla support ook slecht bereikbaar in dat soort situaties.
Hoop snel dat breukelen online komt dan wordt a’dam een no go.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Oh maar ik ben het volledig met je eens. Ik zei alleen dat deze nieuwe locatie beter is dan de oude. Ik heb sinds September zo'n 5 keer meegemaakt dat er een vrachtwagen 5-6 stalls blokkeerd. Je kan er dan niet meer uit en dan moet ik wachten tot het lossen klaar is, en dat kan soms net nog lang duren als je weg wil. Vandaag ook een vrachtwagen maar ik kon er uit omdat de stall naast me leeg was.
Beter is inderdaad in ieder geval dat er een aanzienlijke uitbreiding aan stalls komt. Die 8 oude waren inderdaad vaak bezet.
 
Helaas is laden in a’dam een probleem. Moet de laatste tijd daar regelmatig zijn. Het probleem ligt niet aan de laders. Maar aan de stroomvoorziening in het algemeeen. Als er in het ziggo dome of HMH iets te doen is dan kun je het vergeten.
Ook de gratis bioscoop (ledwall) van ziggo is een energyslurper.
Tevens zijn de extra 4 laders achter in de hoek gelimiteerd tot 60 kW.

Afgelopen week was ik daar aangekomen met 8 km rest na 1:15 uur rijden. Toen duurde het meer dan 30 min voordat er uberhaupt geladen werd. Na meer dan 1 uur wachten had ik maar 60% SoC.
Overigens is tesla support ook slecht bereikbaar in dat soort situaties.
Hoop snel dat breukelen online komt dan wordt a’dam een no go.

In de kantlijn van de ervaringen bij de drukke SuC's had ik gisteren bij SuC Machelen een gesprek met een Tesla medewerker die ook aangaf dat ze merken dat er bij drukke SuC's ook steeds meer problemen optreden bij het laden aan de hoge volumes. Er werd duidelijk gezegd dat ze een verband zien tussen de capaciteit van een stall en de slijtage van de stall (door normaal gebruik).
Kort samengevat: bij stalls die veel gebruikt worden (of een SuC die zeer druk is, zoals Amsterdam) merkt Tesla aan afname in de capaciteit die afgeleverd kan worden omwille van pure slijtage van de (hardware van de) stalls.

Is dat iets dat jullie ook ervaren?
 

Ik ben net even gaan kijken bij Van der Valk Hotel Nijmegen, behalve dat ze iets bij de inrit aan het aanpassen zijn, is er verder niet echt activiteit te zien hier. Wel is te zien dat ze op het deel dat nog geen parkeer terrein is wel al bezig geweest is met iets. Staan wat stapels stenen klaar.
Schermafbeelding 2018-03-21 om 09.50.28.png


Gaat om het deel in het rode kader. Had geen tijd om even naar binnen te gaan om hierover te informeren. Ik zal binnenkort weer even langsgaan en dan wel even naar binnen gaan.

Let wel dit, is pure speculatie van mijn kant :)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FrankNL