Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
'Groene stroom' - dat is altijd een leuke discussie. Technisch gezien heb je geen enkel onderscheid in de stroom die bij jou thuis uit het stopcontact komt (of uit de supercharger in deze discussie).

Dus als je windenergie van iemand afneemt betekent dat NIET dat ze een aparte aansluiting maken voor jouw huis of iets dergelijks. De stroom die je afneemt komt gewoon van het landelijke (of zelfs europese) netwerk af. En is dus opgewekt met de mix van productiemogelijkheden die al eerder in dit draadje is aangegeven. Ze kunnen best beweren dat je alleen groene stroom krijgt maar dat is alleen aan de 'opwek' kant te controleren.

En: Gelukkig maar anders zaten we regelmatig zonder stroom, er is namelijk niet altijd wind/zon beschikbaar. Dat is wat heel veel mensen nog steeds over het hoofd zien bij de zogenaamde energietransitie imho.

Als je het echt 100% zeker wil weten moet je zonnepanelen op je dak leggen en je auto op een mooie zomerse dag volladen (overdag wel te verstaan). Dan heb je echt groene stroom en weet je waar die vandaan komt. Maar dan heb je ook serieus veel panelen nodig wil je het in een dag kunnen redden. Ik heb zelf 20 zonnepanelen liggen en wek daarmee maximaal ca 35 kWh op (op een hele mooie dag. In december kan dat teruglopen tot 1 - 2 kWh). Dan heb mijn auto dus nog niet zomaar volgeladen.
 
  • Like
Reactions: Jooop
'Groene stroom' - dat is altijd een leuke discussie. Technisch gezien heb je geen enkel onderscheid in de stroom die bij jou thuis uit het stopcontact komt (of uit de supercharger in deze discussie).

Dus als je windenergie van iemand afneemt betekent dat NIET dat ze een aparte aansluiting maken voor jouw huis of iets dergelijks. De stroom die je afneemt komt gewoon van het landelijke (of zelfs europese) netwerk af. En is dus opgewekt met de mix van productiemogelijkheden die al eerder in dit draadje is aangegeven. Ze kunnen best beweren dat je alleen groene stroom krijgt maar dat is alleen aan de 'opwek' kant te controleren.

En: Gelukkig maar anders zaten we regelmatig zonder stroom, er is namelijk niet altijd wind/zon beschikbaar. Dat is wat heel veel mensen nog steeds over het hoofd zien bij de zogenaamde energietransitie imho.

Wat een onzin discussie is dat toch altijd.
Koop gewoon je stroom in bij een groene leverancier. Elke kWh fossiel die je uit de markt drukt is er een.
Zoals Kees hierboven zegt is nog maar 17% electriciteit in NL duurzaam en zelfs dat cijfer is al erg geflatteerd.
Ja die storage is belangrijk. Lossen we gaandeweg echt wel op.
 
  • Like
Reactions: Maarten and Jooop
Ik vind dat ook altijd onzin altijd. Tuurlijk is er geen kabel rechtstreeks van je groene energieleverancier naar je huis, maar daar gaat het ook niet helemaal over.

Het idee is dat je groene energieleverancier belooft dat voor elke kWh die hij aan jou levert, hij ook die kWh groen opwekt. In casu betekent dit dat als ik 4000kWh per jaar verbruik, mijn energieleverancier ervoor zorgt dat ie 4000kWh groene elektriciteit produceert of inkoopt.

Dat dat wil zeggen dat ik op een windstille nacht bijgevolg stroom krijg van een gascentrale, dan is dat zo. Maar belangrijker is dat als het overdag zonnig is en waait, die gascentrale uit moet omdat de groen opgewekte stroom dan prioriteit krijgt want die moet het verschil van de windstille nacht bijbenen.

Als zo een energieleverancier contracten verkoopt met 100% groene energie, is het aan die energieleverancier om te kijken hoe ie daaraan kan voldoen. En dat hangt natuurlijk ook af van wat kostentechnisch het interessantste is... Waarom zeg ik dat? Omdat biomassa niet goedkoop is, en zon en windenergie elk jaar stevig goedkoper worden, en snel te implementeren vallen.

Je kan dus zuur doen alsof op een windstille nacht er geen groene elektriciteit is, of je kan realistisch doen en vaststellen dat dergelijke groene contracten bij energiemaatschappijen een blok rond hun been zijn en ze geforceerd worden om oplossingen te zoeken om hun afspraken na te komen.
 
4D15CE92-6314-4517-96AB-CDFBAAC5F91E.jpeg
Vanmiddag lag Zevenaar eruit. Inmiddels weer actief. Zijn de kapotte stalls vervangen?
 
  • Informative
Reactions: Faiz71
Heb je een autoratieve bron voor deze bewering? Afhankelijk van het land waar je bent is er een mix bij grijze stroom, met een steeds verder afnemend aandeel kolencentrales. Als de bewering op waarheid stoelt, ga ik mij toch nog eens achter de oren krabben wat ik van het Tesla SuC-netwerk wil ‘vinden’.

Het is de bedoeling om alle superchargers 100% op solar te laten draaien. Op dit moment heeft uitbouw meer prioriteit, maar ik schat in dat er gewoon groene stroom ingekocht wordt. Alleen is er minder groene stroom beschikbaar dan er ingekocht wordt. ;)
 
Ik ben sinds de opening regelmatig bij de SuC in Gouda te vinden. Het valt me op dat maar weinig Tesla rijders de slagboom weten te openen (met de code uit die bij de locatie in je maps staat). Veel rijden weer terug en zoeken dan op het naastgelegen terrein. Ik loop er altijd even heen en help ze (door het uit te leggen). Vanmorgen 4 man geholpen. Eerder deze week ook al een briefje opgehangen, maar die was vandaag alweer weg.

Iemand een tip waar we dit kunnen melden? Want het lijkt me niet heel fijn als je écht niet weet waar je die code moet zoeken en is geen andere Tesla rijder aanwezig.. Een bordje met uitleg lijkt me een kleine moeite!
 
Ik ben sinds de opening regelmatig bij de SuC in Gouda te vinden. Het valt me op dat maar weinig Tesla rijders de slagboom weten te openen (met de code uit die bij de locatie in je maps staat). Veel rijden weer terug en zoeken dan op het naastgelegen terrein. Ik loop er altijd even heen en help ze (door het uit te leggen). Vanmorgen 4 man geholpen. Eerder deze week ook al een briefje opgehangen, maar die was vandaag alweer weg.

Iemand een tip waar we dit kunnen melden? Want het lijkt me niet heel fijn als je écht niet weet waar je die code moet zoeken en is geen andere Tesla rijder aanwezig.. Een bordje met uitleg lijkt me een kleine moeite!

Ik rij er vaker langs dan dat ik er sta maar altijd staan de slagbomen open....
De slagbomen lijken mij ook erg lastig voor de bezoekers van de KFC en de Beren die ook aan dat terrein zitten.
 
Ik rij er vaker langs dan dat ik er sta maar altijd staan de slagbomen open....
De slagbomen lijken mij ook erg lastig voor de bezoekers van de KFC en de Beren die ook aan dat terrein zitten.
Kan het zijn dat jij er komt wanneer de KFC en de Beren open zijn? Ik heb begrepen dat ze de slagboom dan open zetten. 's Ochtends (tot nu toe alleen in de ochtend 5-6 x geweest) is 'ie altijd dicht, om parkeren van omliggende bedrijven tegen te gaan.