Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag dezelfde ervaring in Oosterhout. Helemaal alleen aan het laden aan lader 1A ( meest rechtse ) waar ik amper 60 a 70km/u haalde. Dan verplaatst naar de meeste rechtse van de linkse 4 ( 1B ) die wel beter was maar ook niet boven de 400km/u raakte. Met nog slechts 40km lading, is dat eigenlijk bedroefend langzaam. Urmond gaat dan makkelijk boven de 500km/u ! Uiteindelijk na 30min laden dan ook slechts 165km bijgeladen...
Je bent van 1A naar 1B gegaan. Dat is aan dezelfde SuC. Had beter 2, 3 of 4 kunnen proberen denk ik.
 
Wat betreft de taxi's, wil nog even deze Tweet van Elon Musk er bij pakken en vooral dit citaat:

Supercharging is the future, though, for non-commercial traffic.

Tesla is altijd héél duidelijk geweest en het staat ook op de website:

Stations are strategically placed to minimize stops during long distance travel and are conveniently located near restaurants, shopping centers, and WiFi hot spots.

Moet Tesla dit duidelijker maken tijdens de delivery van een voertuig? Wellicht. Misschien een popup de eerste 3x dat je gaat SuperChargen waar het "regelement" in staat voor SuperChargen?

Ik weet dus nog steeds niet wat de afspraken met de Taxi's zijn, maar Tesla moet hier denk ik wel duidelijker over zijn.
 
Wat betreft de taxi's, wil nog even deze Tweet van Elon Musk er bij pakken en vooral dit citaat:



Tesla is altijd héél duidelijk geweest en het staat ook op de website:



Moet Tesla dit duidelijker maken tijdens de delivery van een voertuig? Wellicht. Misschien een popup de eerste 3x dat je gaat SuperChargen waar het "regelement" in staat voor SuperChargen?

Ik weet dus nog steeds niet wat de afspraken met de Taxi's zijn, maar Tesla moet hier denk ik wel duidelijker over zijn.
Dat werkt wellicht in de early adopter fase, maar als iedereen straks elektrisch rijdt zullen ze hard moeten handhaven om misbruik te voorkomen. Handhaven en goodwill gaan niet samen dus een mooie technische oplossing is denk ik nodig, of gewoon genoeg (super)chargers.
 
Dat werkt wellicht in de early adopter fase, maar als iedereen straks elektrisch rijdt zullen ze hard moeten handhaven om misbruik te voorkomen. Handhaven en goodwill gaan niet samen dus een mooie technische oplossing is denk ik nodig, of gewoon genoeg (super)chargers.

Op het Tesla forum wordt gespeculeerd of er wordt "geknepen" in de snelheden voor vaakladers die op korte afstand van een Suc wonen.
Indien dat idd zo is, dan zijn de technische mogelijkheden er dus al....
Natuurlijk ongewenst voor iemand die 's ochtends er achter komt dat er nog ver gereden moet worden terwijl het thuis laden niet werkte, maar dat zou een incident zijn toch?
Indien dat elke dag gebeurd dan?????
 
Misschien een popup de eerste 3x dat je gaat SuperChargen waar het "regelement" in staat voor SuperChargen?

Of een pop-up die op het reglement wijst wanneer blijkt dat iemand echt vaak bij de SuC bij "zu eigu" om de hoek staat te laden.

(Dat "thuisladen bij de SuC" moet incidenteel best mogen, vind ik, want soms kom je van ver naar huis (of werk) en heb je een goede reden om snel weer een 200 ofzo km range te laden voor nog een rit op dezelfde dag).
 
Vier van de acht Tesla-laders bezet. Incl. moi: 205 km/hr, 113A, 384V.
Waarom men dit Superchargers blijft noemen is me een raadsel. Haalt zelfs geen CHAdeMO-specs.
Staat ook een Belg te balen...

Is dit in Amsterdam? Ik was er vanochtend tussen 9:30 en 10:15 uur, met nog 1 andere Tesla. Maximum laadvermogen was 64 kW... Gisteren in Zwolle wel 110 kW gehaald, dus het ligt of aan de SuC Amsterdam, of ik word geknepen omdat ik in de buurt woon :-(
 
Wat betreft de taxi's, wil nog even deze Tweet van Elon Musk er bij pakken en vooral dit citaat:

Supercharging is the future, though, for non-commercial traffic.

Tesla is altijd héél duidelijk geweest en het staat ook op de website:

Stations are strategically placed to minimize stops during long distance travel and are conveniently located near restaurants, shopping centers, and WiFi hot spots.

Moet Tesla dit duidelijker maken tijdens de delivery van een voertuig? Wellicht. Misschien een popup de eerste 3x dat je gaat SuperChargen waar het "regelement" in staat voor SuperChargen?

Ik weet dus nog steeds niet wat de afspraken met de Taxi's zijn, maar Tesla moet hier denk ik wel duidelijker over zijn.

Toch denk ik hier niet hetzelfde over. Wat is non-commercial traffic? Wat is het verschil tussen een taxichauffeur die nadat hij in de ochtend "vol" is begonnen later elke dag een minuut of twintig aan de SuC staat voor de rest van de dag, en mij wanneer ik naar Groningen rijdt, zakelijk, en in Zwolle sta bij te laden, behalve de afstand? Als forumleden naar een beurs gaan in het buitenland is dat ook zakelijk. Eigenlijk zijn de meeste kilometers zakelijk te noemen.

Traffic betekent ook iets als het "bezoeken". Denk aan traffic op een website.
Non commercial betekent dan dat er geen verdienmodel hangt aan het gebruik van de SuC, oftewel, aan de stroom wordt niet verdiend. Net als aan de koffie in de lounge :)

En natuurlijk, als je gaat bouwen dan kies je plaatsen waar ze het meeste nut hebben. Zeker als je (eerste) opzet is om "Fernfahren" elektrisch mogelijk te maken dan ga je ze zo plannen dat de grenzen steeds verder verlegd worden.

Iedereen die de SuC-optie heeft mag elke SuC gebruiken. Dat gaat goed totdat er capaciteitsproblemen dreigen. Vanaf dat moment is het enerzijds aan de rijders zelf om dit gepast op te pakken, (z.g. ongeschreven regels dat je als je local bent altijd een paar plaatsen vrij laat en oplet dat wanneer het drukker wordt je als eerste weg gaat) en aan Tesla om hierop in te spelen. Dat kan, in een concreet geval zoals met de taxi's, door een gentlemens agreement met de taxichauffeurs (altijd vier stalls vrij laten of direct vrij maken als er niet blauwe nummerplaten komen) maar het zou ook kunnen dat er simpelweg wat capaciteitsuitbreiding gaat komen. Maar anderzijds geldt dat voor iedereen. Ook als je ver reist en er komt een wachtrij is het gepast om niet meer te laden dan je echt nodig hebt en dan plaats te maken, niet om uitgebreid je drie gangen maaltijd af te maken. Je kunt de auto altijd even verplaatsen. Niet meer dan fatsoen, lijkt me.

Gemiddeld laadt men iets van 30 kWh per laadbeurt (volgens scherm bij opening Amsterdam als voorbeeld Oosterhout). Als grootverbruiker met lage energiebelasting zal zo'n beurt Tesla iets als ergens in de 2 euro aan stroom kosten. (Dan kun je voor het bedrag dat ervoor betaald is een flink aantal keren laden, hoewel natuurlijk ook de opbouw van het netwerk eruit betaald is). Daar staat tegenover dat de laadplek zichtbaar gebruikt wordt, voor de meeste SuC's is dat nog te weinig en dat de eigenaar in een aantal gevallen als een soort van ambassadeur reclame staat te maken voor Tesla.

Het zal een kunst worden om een balans te houden tussen bezoekers en aanbod. Een eerste voorbeeld waar het concreet wordt is Amsterdam, één van de 403 SuC's.

Waar ik voor blijf pleiten is om geen regeltjes met uitzonderingen, handhaving etc. te bedenken maar aan het beginsel dat SuC levenslang gratis is vast te houden.

Verder is één van de elementen in een TCO benadering en vergelijking met andere auto's, dat heeft Tesla ook bij mij gedaan, dat er flink op brandstofkosten wordt bespaard door SuC gebruik.

- - - Updated - - -

Is dit in Amsterdam? Ik was er vanochtend tussen 9:30 en 10:15 uur, met nog 1 andere Tesla. Maximum laadvermogen was 64 kW... Gisteren in Zwolle wel 110 kW gehaald, dus het ligt of aan de SuC Amsterdam, of ik word geknepen omdat ik in de buurt woon :-(

Als je niet toevallig hetzelfde nummer deelde dan is er iets met de SuC. Dat moet gemeld worden want per koppel moet iets van 135 kW beschikbaar zijn.

Afknijpen omdat je in de buurt woont lijkt me niet echt iets voor Tesla. Bovendien, wie er echt wil komen laden maakt dan wel extra wandelingetje of drinkt een extra koffie :) Resultaat is dat hij de stall langer bezet houdt.
 
Last edited:
Of een pop-up die op het reglement wijst wanneer blijkt dat iemand echt vaak bij de SuC bij "zu eigu" om de hoek staat te laden.

(Dat "thuisladen bij de SuC" moet incidenteel best mogen, vind ik, want soms kom je van ver naar huis (of werk) en heb je een goede reden om snel weer een 200 ofzo km range te laden voor nog een rit op dezelfde dag).

Ik ben ervan overtuigd dat Tesla dat heel eenvoudig kan besturen. Zo gauw je op een Supercharger stall aansluit weet Tesla welke VIN begint te laden. Het regelen van de laadsnelheid is voor Tesla heel eenvoudig. Nu is het gemiddeld nog geen probleem. Zo gauw er een te grote categorie gebruikers 'verkeerd' gebruik maakt van de Superchargers zal Tesla die gebruikers kunnen 'afknijpen'.
 
Ik ben ervan overtuigd dat Tesla dat heel eenvoudig kan besturen. Zo gauw je op een Supercharger stall aansluit weet Tesla welke VIN begint te laden. Het regelen van de laadsnelheid is voor Tesla heel eenvoudig. Nu is het gemiddeld nog geen probleem. Zo gauw er een te grote categorie gebruikers 'verkeerd' gebruik maakt van de Superchargers zal Tesla die gebruikers kunnen 'afknijpen'.

Maar het gevolg zal zijn dat hij er nog veel langer staat. Hij is immers toch al gekomen.
 
Ik ben ervan overtuigd dat Tesla dat heel eenvoudig kan besturen. Zo gauw je op een Supercharger stall aansluit weet Tesla welke VIN begint te laden. Het regelen van de laadsnelheid is voor Tesla heel eenvoudig. Nu is het gemiddeld nog geen probleem. Zo gauw er een te grote categorie gebruikers 'verkeerd' gebruik maakt van de Superchargers zal Tesla die gebruikers kunnen 'afknijpen'.

Overigens vind ik het veel belangrijker om in te grijpen bij gebruikers die de auto lang laten staan nadat de auto al vol is. Deze zouden (na waarschuwing) een x aantal uren geen gebruik moeten kunnen maken van een Supercharger (bijv de komende 48 uur bij geen enkele en 1 week bij de lokale....) kortere periodes zullen niet gaan werken vrees ik.... De early adopter fase is een beetje voorbij (merk ik ook aan contacten met nieuwere medewerkers Tesla) en er komen steeds meer rijders die niets met de EV omgangsvormen hebben... beetje traditionele automerkenrijders zal ik maar zeggen. En dan zul je toch een nudge in moeten bouwen om het gewenste gedrag te krijgen.....
 
Overigens vind ik het veel belangrijker om in te grijpen bij gebruikers die de auto lang laten staan nadat de auto al vol is. Deze zouden (na waarschuwing) een x aantal uren geen gebruik moeten kunnen maken van een Supercharger (bijv de komende 48 uur bij geen enkele en 1 week bij de lokale....) ...
Er was ook het idee om de accu weer leeg te halen, als de auto enige tijd met volle accu aan de laadplek hangt. Maar ja, daar is vehicle-to-grid functionaliteit voor nodig en daar wil Tesla Motors om andere redenen nog niet aan. (Ook jammer voor de vehicle-to-vehicle laadfunctionaliteit.)
 
Voor die ene keer wel. Iemand opvoeden kost tijd en energie. Als die opvoeding slaagt, bijv. door afknijpen, zal het ongepaste gebruik niet meer of veel minder gebeuren.
En vervolgens moet een nietsvermoedende ingenieur bij Tesla de auto onder garantie nakijken omdat het laden zo slecht gaat...

Mensen laten zich waarschijnlijk niet piepelen, afknijpen leidt tot slechte reputatie en goodwill. Ze hebben net 120k afgeteld voor een elektrische bolide inclusief laden en worden vervolgens geknepen en weggekeken bij Tesla A'dam... dat gaat niet werken.

De enige weg vooruit is om gewoon te zorgen dat er genoeg snelle superchargers bij blijven komen en dat het gewoon allemaal supergoed werkt. Als je als Tesla ervoor kunt zorgen - en het bekend wordt - dat heel A'dam gratis bij jou om de hoek snel kan laden, dan verkoop je gewoon veel meer auto's.

In de tussentijd kun je lokaal verkeer scheiden op basis van VIN en ervoor zorgen dat een paar SuC stalls alleen voor niet-lokaal verkeer beschikbaar blijven, maar dat zou maar een tijdelijke maatregel moeten zijn. Beter is om een andere SuC iets uit de buurt daarvoor te bouwen die vanwege zijn ligging automatisch alleen gebruikt wordt door mensen op doorreis.
 
Is dit in Amsterdam? Ik was er vanochtend tussen 9:30 en 10:15 uur, met nog 1 andere Tesla. Maximum laadvermogen was 64 kW... Gisteren in Zwolle wel 110 kW gehaald, dus het ligt of aan de SuC Amsterdam, of ik word geknepen omdat ik in de buurt woon :-(

Ja, dit is Amsterdam. Superchargers die tussen de 43 - 64 kW leveren in plaats van 120 kW, let wel: met slechts 2 van de 8 stalls bezet!
Kan me niet voorstellen dat men zo stom is om met knijpen de blauw/witjes te ontmoedigen. Maar wat dan wel?
Hoe meer ECHT snelle laders (bye bye FastNed/Allegro), des sneller de penetratie van Tesla's. Straks als de mainstream Tesla Kadett komt al helemaal. Kortom, iets meer aandacht voor het ei dan de kip is nodig. Of is het nou andersom?

- - - Updated - - -

En vervolgens moet een nietsvermoedende ingenieur bij Tesla de auto onder garantie nakijken omdat het laden zo slecht gaat...

Mensen laten zich waarschijnlijk niet piepelen, afknijpen leidt tot slechte reputatie en goodwill. Ze hebben net 120k afgeteld voor een elektrische bolide inclusief laden en worden vervolgens geknepen en weggekeken bij Tesla A'dam... dat gaat niet werken.

De enige weg vooruit is om gewoon te zorgen dat er genoeg snelle superchargers bij blijven komen en dat het gewoon allemaal supergoed werkt. Als je als Tesla ervoor kunt zorgen - en het bekend wordt - dat heel A'dam gratis bij jou om de hoek snel kan laden, dan verkoop je gewoon veel meer auto's.

In de tussentijd kun je lokaal verkeer scheiden op basis van VIN en ervoor zorgen dat een paar SuC stalls alleen voor niet-lokaal verkeer beschikbaar blijven, maar dat zou maar een tijdelijke maatregel moeten zijn. Beter is om een andere SuC iets uit de buurt daarvoor te bouwen die vanwege zijn ligging automatisch alleen gebruikt wordt door mensen op doorreis.

+1!