Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TACC vs CC - welke momenteel bruikbaarst?

Wat werkt het prettigst?

  • Ouderwets CC

    Votes: 13 25.0%
  • Tesla TACC

    Votes: 35 67.3%
  • Anders

    Votes: 4 7.7%

  • Total voters
    52
This site may earn commission on affiliate links.
Alles is relatief. Fleet speed zit vaak recht op de snelheid van het andere verkeer, en ook hier geldt de regel dat je kan afwijken door gas bij te geven.

Als ik geen verkeer voor me heb durf ik dan wel eens wat gas bijgeven, maar met verkeer rondom me boeit het niet want die voorligger gaat vermoedelijk 10km trager dan de fleet speed door de bocht.

Ik formuleerde het kennelijk niet goed, IK vind het zeer irritant.

Als auto op autosteer staat kan ik er mee leven, ik zeg dan in feite tegen de auto jij rijdt doe maar wat je veilig vind, dat het niet helemaal mijn rijstijl is, ok, kan ik mee leven.
Op Tacc zeg ik ik wil max 105 rijden en alleen afremmen als er iemand langzamer rijdt, niet bij bochten etc, op mijn vaste routes weet ik nu wel waar ik hem eraf moet gooien, op nieuwe routes is het soms onverwacht en onrustig voor mede weggebruikers.
De onverwachtte remacties zijn ook vervelend, het is de afgelopen vier jaar een stuk beter geworden maar het geluid dat je rempedaal naar beneden gaat en snel losgelaten wordt door auto is niet fijn. Ik zweef continue met voet boven het gaspedaal maar het is onrustig voor bijrijders en voor mensen achter je, die verwachten niet in ene remlichten te zien voor hun als er niets aan de hand is.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Persoonlijk ben ik een voorstander van TACC. Dat deze af en toe niet de juiste snelheid aanneemt neem ik voor lief en geeft bij mij minder ergenis dan het continu zelf in te moeten grijpen bij CC.
Spontane remacties ervaar ik maar zeer zelden en als ze er al zijn is het slechts een beperkte snelheids aanpassing en geen “harde” remactie. Geen idee waarom anderen dit anders ervaren of wel heftige remacties hebben, heeft wellicht te maken met instellingen of de omstandigheden op de weg.
 
Maar goed, ik begrijp dat er sommige mensen nog altijd liever hun mail lezen via een telnet-verbinding en de IMAP commando's in te typen, ipv een app zoals de meeste normale mensen.

Nou je er over begint. Als die app af en toe mail zoek zou maken, of delen veranderen, of af en toe zomaar, halverwege het schrijven van een mailtje 'm alvast zou verzenden, dan zou ik inderdaad liever mijn eigen SMTP commando's ingeven om een mail te versturen. Zo moeilijk is dat nou ook weer niet. Maar die fouten maakt mijn mail client niet. En geen enkele concurrerende mail client. Want zo'n product zou geen lang leven beschoren zijn.

Blijkbaar gelden er andere regels als je een TACC maakt. Die hoeft niet zo heel goed te werken om al als goed genoeg te worden beschouwd. Geeft niks als 'ie de snelheid regelmatig verkeerd bepaalt. Of als 'ie zomaar ineens tot bijna stilstand afrent op een 60 km weg. Drie keer vlak achter elkaar. Of bang is voor vrachtauto's als je ze inhaalt. Of in de ankers gaat voor een voor je langs een kruisend voertuig 120 meter verderop. Want het is toch geweldig, wat ie nou al kan.

Ik beloof je, zodra een update die TACC van Tesla net zo voorspelbaar en betrouwbaar maakt als mijn mail client al 20 jaar is ga ik het meteen gebruiken. Tot dat moment vind ik een ouderwetse CC de voorkeur hebben. Ik denk daarmee een normaler mens te zijn dan hij/zij/hen die een halfbakken product tot de beste uitvinding sinds het gesneden witbrood verklaren. :p
 
  • Like
Reactions: OttoR and pvkeep
Alles is relatief. Fleet speed zit vaak recht op de snelheid van het andere verkeer, en ook hier geldt de regel dat je kan afwijken door gas bij te geven.

Maar waarom zou de auto in vredesnaam op een nagenoeg lege snelweg ineens 90 gaan rijden waar 100 toegestaan is; alleen omdat 'the fleet' hier gemiddeld 90 zou rijden?? En het doet mij vreemd voor dat op een rechte 12 baans snelweg de fleet speed voor 50m 90 zou zijn.

Op het Engelse forum gaf iemand wel een aardig voorbeeld van waarom jouw oplossing voor dit soort dingen "je geeft makkelijk even gas om het te overrulen" zelfs ronduit gevaarlijk is:

Apart from the irritation these cause, there's also the "cry wolf" issue. I pretty much automatically just accelerate every time I get an unwanted braking event, as that overrides it, and this reaction, to hit the accelerator when this happens, is becoming a reflex now. The snag is that there might be one of these events that's a real hazard, when I'm driving at speed on a wider road, and I may just accidentally cancel it because that's just what I do with all the many false alarms.
 
Overigens maakt het een wereld van verschil wáár je rijdt. Gisteren op en neer de A2 van Amsterdam naar Roermond volledig op Autopilot, één enkele keer een onterechte ingreep bij het inhalen van een vrachtwagen ging de auto volledig in de ankers.

Het was best druk, dus erg gevaarlijk aangezien de vrachtwagen gewoon keurig in zijn baan zat en het verkeer achter me zal hier best last van gehad hebben. Zo ontstaan files, zo niet ongelukken. De auto's achter mij zonder TACC / ACC / Collision alert waren gelukkig niet net even een iets anders aan het doen.

Maar afgezien van deze remactie reed de auto erg relaxed.

Groot verschil met de A10/A4 tussen Amsterdam en Hoofddorp; daar is TACC / Autopilot niet te doen met de vele ingrepen en gooi ik ze beide er af.

Nu kan ik mij goed voorstellen dat als je altijd de A2 rijdt; je groot fan bent van de hulpsystemen; maar je als je een A10/A4 rijder bent je het vervloekt. :)
 
Overigens maakt het een wereld van verschil wáár je rijdt.

Dat is helemaal waar. Met enige regelmaat rij ik over de A7 naar Drenthe. Daar werken TACC en ook AP best goed. Zeker als je dat 's avonds doet is er weinig op aan te merken en zorgt dat voor relaxed rijden.

Maar ook op dat traject mis ik af en toe een klassieke CC. Op de Afsluitdijk knutselen ze sinds een jaar fanatiek aan de weg. Over lange delen weg heb je dan een Baustelle-achtige smalle rijstrook-met-70-max situatie. Daar gebruik ik geen TACC. Maar daar zou ik graag een klassieke CC gebruiken.

Je hoort mij ook niet zeggen dat TACC eraf gesloopt moet worden. Maar zolang dat niet veel betrouwbaarder werkt ik wil een klassieke CC als optie. Zonder daarvoor eerst een Mustang E te moeten kopen :)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Dat vind ik een beetje zoals een heads-up display, de metertjes voor de koelvloeistof en olietemperatuur, lichtschakelaars, en nog verder in het verleden alle metertjes in een stoomlocomotief: allemaal handig als de auto het zelf niet kan.

In realiteit ga je zien dat de gemiddelde automobilist met een auto met een goeie lichtsensor, regensensor en automaat zelden iets aan de instellingen gaat aanpassen. Schakelpaddles hangen er nutteloos bij, regeneratie bijstellen tijdens het rijden doet quasi niemand; gewoon gasgeven en gaan.

Maar goed, ik begrijp dat er sommige mensen nog altijd liever hun mail lezen via een telnet-verbinding en de IMAP commando's in te typen, ipv een app zoals de meeste normale mensen.

Dus sja, CC boeit me niet, en TACC accepteer ik nog voor even omdat ik begrijp dat autopilot nog niet volledig zelfstandig kan rijden en ik dus soms toch nog zelf moet sturen.

De poll maakt overigens ook duidelijk dat het de 8 mondigste zijn die er tegen zijn, maar de rest vrij tevreden is met de TACC. Je zou voor de lol eens een poll moeten doen over tevredenheid van de klantenservice ;)

Wat is prettig zou vinden aan de Ford is dat je kunt kiezen als de TACC niet goed werkt, bijvoorbeeld met lage zon in de front camera. Tesla heeft eigenlijk twee soorten CC aan boord: de adaptive (met stoplichten en verkeersborden uit) en de intelligente. Het is gewoon jammer dat je in de Tesla niet meer opties los van elkaar kunt aanpassen. Bijvoorbeeld wel stoplicht herkenning aan (werkt bij mij foutloos), maar borden met maximum snelheid uit, want die is ruk op veel provinciale wegen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
In zo een gevallen horen de bestuurders net meer op te letten dan wij met onze Tesla AP :D

Bestuurders hóren altijd op te letten.
Maar er is natuurlijk ook nog zoiets als voorspelbaarheid.

En ik rij graag voorspelbaar. Geef richting aan als ik van baan wissel, geef ruimte als het kan om iemand in te laten voegen en ik zie dat iemand zich anders klem rijdt.

Nu rijden we in Nederland heel erg dicht op elkaar dus veel marge is er niet meer. *

* kan het artikel zo snel niet terugvinden maar kennelijk maken wij efficiënter gebruik van de capaciteit van de snelweg dan verkeerskunidgen theoretisch voor mogelijk houden.
 
Het beste is de optie die Tesla niet biedt: een auto die je toelaat om te kiezen tussen beide mogelijkheden. Zoals je bij BMW, Mercedes en Audi kan.
In bebouwde kom is de TACC van Tesla soms echt hopeloos, en zonder CC en aanduiding van de snelheid voor me, is het risico op te snel rijden groot.
De TACC functioneert wel naar behoren op N-wegen en autosnelwegen, behalve wanneer er vrachtwagens in de andere richting rijden met phantom brakes tot gevolg. Maar daar heb ik al op geleerd te anticiperen.
 
Ik vind de tacc en ap heerlijk en zou echt niet anders meer willen.
Vandaag sinds lange tijd weer eens een phantom brake, laagstaande zon onder een donker viaduct schrok de auto maar even gas op erop en weer verder, verbaas me er eerlijk gezegd over dat andere mensen hier zo van schrikken.

Er is maar 1 ding waar ik me aan irriteer, ik heb de snelheid altijd op +6 staan en dan gaat de snelheid altijd van 106 naar 100 als ik van snelweg wissel, pppfff ik heb dat ding toch zelf op 106 gezet bemoei je er niet mee .
Dus bij snelweg wissel gooi ik tacc er altijd af.
 
Ik vind de tacc en ap heerlijk en zou echt niet anders meer willen.
Vandaag sinds lange tijd weer eens een phantom brake, laagstaande zon onder een donker viaduct schrok de auto maar even gas op erop en weer verder, verbaas me er eerlijk gezegd over dat andere mensen hier zo van schrikken.

Er is maar 1 ding waar ik me aan irriteer, ik heb de snelheid altijd op +6 staan en dan gaat de snelheid altijd van 106 naar 100 als ik van snelweg wissel, pppfff ik heb dat ding toch zelf op 106 gezet bemoei je er niet mee .
Dus bij snelweg wissel gooi ik tacc er altijd af.

Als ik het vergelijk met mijn vorige auto (Škoda Superb) dan waren daar de combinatie van Adaptieve CC en Lane Assist rustiger en voorspebaarder dan TACC/Autopilot nu.

De ingrepen/aanpassingen waren subtieler tenzij er echt gevaar dreigde. Je wist wanneer de auto ging remmen omdat bijv iemand invoegde en hield zich altijd aan de ingestelde snelheid. Zette ik de ACC even uit dan hield Lane Assist mij nog steeds tussen de lijnen.

TACC rijdt prima, maar is wat zenuwachtig bij remmen. En als je gas geeft en je laat gas los, dan duurt het even voordat de auto zelf gas gaat geven.

Autopilot is nog ronduit onvoorspelbaar wanneer deze remt. De potentie is enorm, maar vooralsnog ben ik meer bezig met het systeem dan mij lief is. Afhankelijk van de snelweg: ALARM anker uit; je reed langs een vrachtwagen. 105. 100. 105. 80 fleetspeed. 105. Afrit 80. 70. 50. Pff om moe van te worden.

Het is dan toch ook al enige tijd in Beta.
 
Ik vind de tacc en ap heerlijk en zou echt niet anders meer willen.
Vandaag sinds lange tijd weer eens een phantom brake, laagstaande zon onder een donker viaduct schrok de auto maar even gas op erop en weer verder, verbaas me er eerlijk gezegd over dat andere mensen hier zo van schrikken.

Er is maar 1 ding waar ik me aan irriteer, ik heb de snelheid altijd op +6 staan en dan gaat de snelheid altijd van 106 naar 100 als ik van snelweg wissel, pppfff ik heb dat ding toch zelf op 106 gezet bemoei je er niet mee .
Dus bij snelweg wissel gooi ik tacc er altijd af.

Nou schrikken als bestuurder valt nog wel mee want als bestuurder weet je dat je Tesla het doet. Bij mijn laatste heftige gleed mijn jas van de voorstoel, dus wel een heftige remactie, als passagier had je dat niet leuk gevonden. Ik kan er nog geen peil op trekken. Ik had misschien al wel 100 vrachtauto's ingehaald zonder problemen en dan wordt je net wat meer ontspannen en dan dat plotseling. Zeker nog Beta.
 
Nou schrikken als bestuurder valt nog wel mee want als bestuurder weet je dat je Tesla het doet. Bij mijn laatste heftige gleed mijn jas van de voorstoel, dus wel een heftige remactie, als passagier had je dat niet leuk gevonden.

Mijn vrouw zat naast me de kinderen achterin die waren ook niet heel erg onder de indruk en ik ging van 106 naar 80.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik hiervoor alleen maar domme cc heb gehad en redelijk oude auto’s dus ik kan niet vergelijken met moderne systemen van andere merken.