Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Compact

This site may earn commission on affiliate links.
De compact is de eindbaas van het masterplan van Musk. De cybertruck is maar een zijspoortje.
Ja en nee: de compact is nodig, maar de meest populaire voertuigtypes in Noord-Amerika, Europa en China is de compacte SUV, en voor VS is de pickup truck ook heel populair.

Die marktsegmenten moet je dan ook afdekken, maar omdat er meer marge zit in die dingen én omdat er een tekort aan batterijproductie is, is het eigenlijk logisch dat je met de modellen met de grootste marge begint (Roadster MK1, S, X, ...) en langzaam zakt naar volumemodellen met nog altijd een goeie marge (Y, C, 3?) en dan pas is het ook leuk om een compact aan te bieden. Ik zeg leuk, want financieel kan je er ofwel enkel een model van maken dat nog altijd goed in de marge zit en dus niet goedkoop is (BMW 1-serie, Mercedes-Benz A klasse, ...), ofwel moet je toegevingen doen qua kwaliteit en functionaliteit om te zakken tot op het niveau van Renault of budget-chinees merken zoals Rover. En ik heb geen interesse in een compacte Tesla met 0 Euro NCAP sterren en geen autopilot.
 
Tesla zou deze week wel eens de Compact kunnen gaan aankondigen (of hoe ze hem ook gaan noemen).
Met veel onderdelen die hetzelfde zullen zijn als in de 3/Y, dat maakt de productie eenvoudiger en efficiënter.
Welke aanleiding heb je hiervoor gezien? Ik heb sowieso sterke bedenkingen bij de snelheid waarmee Tesla werkelijk vooruit gaat. De roadster en Semi zijn aangekondigd in 2017, de cybertruck in 2019. Beiden lijken pas in 2023 in productie te gaan. Als het excuus een tekort aan materialen zou zijn, geldt dit natuurlijk ook voor een compact.

Lichtjes off topic, maar ik denk er ook zo over voor de andere producten, zoals solar en powerwall. Er ligt dat een enorme markt voor open, maar ze hebben hun positie aan de top voor solar in de US op een paar jaar volledig weggegooid. De dakpannetjes schuiven ook voor geen meter en voor powerwalls moet je jaren wachten.
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
Voorlopig lijkt dit draadje minimaal een jaartje de mottenballen in te kunnen gaan.
Tijdens de bespreking van de 2021 Q4 cijfers heeft Elon gezegd dat het USD 25k model er dit jaar niet gaat komen.
Het blijft jammer, we wachten nog even! Maar, alle Cybertruck, semi en roadster bestellingen lopen ook al jaren. Dus misschien 2025 oid aanhouden voor een aankondiging.
 
Voorlopig lijkt dit draadje minimaal een jaartje de mottenballen in te kunnen gaan.
Tijdens de bespreking van de 2021 Q4 cijfers heeft Elon gezegd dat het USD 25k model er dit jaar niet gaat komen.
Het lijkt me een beetje logisch.
Als ze aan de vraag naar de duurdere modellen nog niet kunnen voldoen. Mogelijks komt die er nooit.

Waarschijnlijk komt hij pas bij het legaliseren van de robotaxi's. Dan betaal je 25k$ voor een auto zonder stuur of pedalen en daarbovenop +50k$ voor FSD ;)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek and Hbrink
Ik zie op korte termijn ook geen business case voor een 25K model.

Wat ga je knippen van een huidige Model 3 om een goedkoper model in de markt te brengen? Een fysiek kleiner model brengt geen oplossing voor de dure batterij en de high tech elektronica. Een 20kWh batterij, stoffen zetels met handmatige verstelling en een 10" tablet is echt niet Tesla's ding.
 
Als ik de berichtgeving naar aanleiding van de Q4 cijfers mag geloven, geeft EM aan dat er in 2022 geen nieuwe modellen op de markt komen. Dit zou mede komen door het chiptekort in de wereld. Dus opnieuw vertraging voor het plaatstalen beest, maar helaas ook geen compact model.

Wel jammer voor die compacte auto. Staat nog een A1 op de oprit die ik graag vervangen zou zien, model Y (3 idem) vindt mijn vrouw toch echt te groot en is natuurlijk ook best prijzig voor een 'er bij' auto. Daar had mooi die compacte uitvoering met 300-400 km range bijgepast.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik snap dat het voor een aantal mensen vloeken in de kerk is maar....je hoeft natuurlijk geen Tesla te kopen....

Wel jammer voor die compacte auto. Staat nog een A1 op de oprit die ik graag vervangen zou zien, model Y (3 idem) vindt mijn vrouw toch echt te groot en is natuurlijk ook best prijzig voor een 'er bij' auto. Daar had mooi die compacte uitvoering met 300-400 km range bijgepast.
 
Ik snap dat het voor een aantal mensen vloeken in de kerk is maar....je hoeft natuurlijk geen Tesla te kopen....
Klopt, maar alles wordt dan wel een compromis. Een Renault Zoe is een prettig en goedkoop alternatief, maar haalde recent 0 Euro-NCAP sterren. Een Dacia Spring is financieel nog interessanter, maar zit met 1 ster in dezelfde omgeving als de Zoe.

Een Skoda Citigo iV dan maar? 3 sterren. VW e-up, VW e-Golf, Seat Mii gaan allemaal tot 25K op de tweedehands markt.

Wil je de elektronica, software, gemak en luxe van een Tesla moet je ook Tesla prijzen betalen. Net zoals je ook geen nieuwe 25K Porsche kan vinden.
 
Ik snap dat het voor een aantal mensen vloeken in de kerk is maar....je hoeft natuurlijk geen Tesla te kopen....
Daar heb je helemaal gelijk in en sluit ook helemaal geen ander merk uit. Alleen het gemak en de techniek van de Tesla spreekt mij enorm aan en daarnaast zou ik in ieder geval het prototype gezien willen hebben, voordat ik bijvoorbeeld voor een compact ander model kies.
 
Er komt langzaam ook een aanbod interessante Model 3 SR+'en op de tweedehandsmarkt. Of je upgrade zelf naar een Model Y en dan is de 3 de kleinere auto ;)

De Y is als tweede auto wat aan de grote kant, maar toegeven het is best een mooie en ruime wagen. Alleen overstappen naar een Y zie ik niet echt als een upgrade vanuit een MS...;)
 
De Y is als tweede auto wat aan de grote kant, maar toegeven het is best een mooie en ruime wagen. Alleen overstappen naar een Y zie ik niet echt als een upgrade vanuit een MS...;)
Ah, als je al een S hebt is een Model 3 een perfect compacte auto.

Mijn vrouw vind mijn X een grote boot, en de 3 perfect. En ze komt van een BMW 1 en dan M2.

Lekker ergens een Model 3 SR+ halen en klaar.
 
Ik heb het nog al gelezen, maar ik twijfel of dit voor Tesla op dit moment echt wel nodig is.
Alle wagens die geproduceerd worden, worden verkocht. Nieuwe producten staan nog op de planning...
Daar hebben ze nog voldoende werk mee. Als er nieuwe fabrieken zouden komen, zijn er eventueel wel mogelijkheden.
 
Ik heb het nog al gelezen, maar ik twijfel of dit voor Tesla op dit moment echt wel nodig is.
Alle wagens die geproduceerd worden, worden verkocht. Nieuwe producten staan nog op de planning...
Daar hebben ze nog voldoende werk mee. Als er nieuwe fabrieken zouden komen, zijn er eventueel wel mogelijkheden.
Niet alleen dat, de levertermijnen lopen uit. In de 2021 Q3 ERs zei Zach al dat Tesla verrast was van het succes van EV's en hun productie niet kon volgen.
 
Ze hebben een kip met gouden eieren. Alles verkopen wat je kunt produceren is zelfs buiten de auto industrie "niet normaal" en 30% marge ook niet. De nieuwe modellen, prima voor ze als dat wat langer duurt, want ook die verkopen ze wel. Flink cash opbouwen, nieuwe fabrieken plannen, lekker doorontwikkelen aan innovaties (robot, FSD, Dojo...) en dan schakelen zodra het nodig is. Ze worden steeds sterker en slagvaardiger.

Als die kon dan ging die morgen de Cybertruck, compact en "alles wat die in z'n hoofd heeft" produceren. Concurrentie mag blij zijn dat het bij Tesla nu ook een beetje tegenzit.
 
Ze hebben een kip met gouden eieren. Alles verkopen wat je kunt produceren is zelfs buiten de auto industrie "niet normaal" en 30% marge ook niet. De nieuwe modellen, prima voor ze als dat wat langer duurt, want ook die verkopen ze wel. Flink cash opbouwen, nieuwe fabrieken plannen, lekker doorontwikkelen aan innovaties (robot, FSD, Dojo...) en dan schakelen zodra het nodig is. Ze worden steeds sterker en slagvaardiger.

Als die kon dan ging die morgen de Cybertruck, compact en "alles wat die in z'n hoofd heeft" produceren. Concurrentie mag blij zijn dat het bij Tesla nu ook een beetje tegenzit.
Hey is maar wat je tegenzitten noemt