Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
De redenering is toch scheef:
  • het aantal doden/ziekenhuisopnames escaleert en dreigt de gezondheidszorg te doen ontploffen
  • men neemt zware maatregelen
  • het aantal doden stabiliseert en neemt zelfs af dankzij de maatregelen
  • en dan komt men af dat er geen zware maatregelen had mogen genomen worden want dat het allemaal meevalt
In alle landen waar men in eerste instantie de zaak min of meer losliet, is men daar vrij snel van teruggekomen.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R
@RobsEV Overgewicht zorgt niet voor stolsels die naar de hersenen gaan... Potentieel zorgen hartritmestoornissen (atriumfibrillatie bijvoorbeeld) daar wel voor. Zou corona voor AF kunnen zorgen?

Het wondermiddel van de orange dodo kan dat inderdaad wel veroorzaken (beruchte bijwerking), wellicht ligt daar een correlatie.
 
  • Funny
Reactions: RobsEV
Nou, wat zou dat dan geven.

rt.live

upload_2020-4-24_16-30-2.png
 
Het lijkt mij logisch dat er nu op dit moment een flinke tik wordt uitgedeeld. De getallen voor april zijn uiteraard verschrikkelijk, maar de hele wereld is ook platgegooid. Dat is achteruit kijken. Maar er vanuit gaan dat dat dan ook direct zo blijft, snap ik niet. Herstel is echt een mogelijke uitkomst. Dat is m.i. precies wat Sylvester Eijffinger zegt. Een positief toekomstbeeld als onzinnig betitelen noem ik doemdenken.
Met een pitstop win je ook geen races, maar het is niet zo dat je voor eeuwig stil blijft staan.

Dan snap je niet hoe de economie werkt.

Ten eerste vallen er schakels uit de keten weg. Je kan dus niet zomaar weer opstarten.

Ten tweede werkt het ook psychisch door. Wie gaat er nu nog investeren in horeca als je ziet hoe makkelijk de overheid jouw bedrijf lam legt en wat voor fooi je daarvoor terug krijgt.

Ten derde, als straks je weer op vakantie kan gaan mensen echt niet hun vakantie inhalen. Nog afgezien van al die mensen die nog bang zijn en daarom niet meer gaan.

Dat laatste geldt voor meerdere zaken (horeca bv). Het virus is voorlopig nog lang onder ons.

Nee, denken dat het opheffen van de lockdown alles weer normaal maakt is buitengewoon naïef en voor een econoom is het onwaardig om zoiets te verkondigen. Al blijf ik erbij dat hem waarschijnlijk is gevraagd om positief te zijn, want dan kun je nog altijd hoop hebben dat mensen dan wel vertrouwen krijgen...
 
  • Like
Reactions: RobsEV
"Ten derde, als straks je weer op vakantie kan gaan mensen echt niet hun vakantie inhalen. Nog afgezien van al die mensen die nog bang zijn en daarom niet meer gaan."

Het grote voordeel dan is wel dat nog steeds een groot aantal mensen hun geld blijkbaar niet in een buitenland uitgeven, maar het in de zak houden en ongetwijfeld weer zullen gebruiken. Nieuwe auto (niet met OV meer), nieuwe fiets, etc. etc.

De crisis van de jaren '30 vorige eeuw hebben we overleefd, de WWII, de crisis in de jaren '80 vorige eeuw, en onlangs de bankencrisis. Er zullen slachtoffers zijn op de korte termijn. Maar heb vertrouwen.....
 
  • Like
Reactions: wooter
Ten tweede werkt het ook psychisch door. Wie gaat er nu nog investeren in horeca als je ziet hoe makkelijk de overheid jouw bedrijf lam legt en wat voor fooi je daarvoor terug krijgt.
Wie gaat er nog naar de horeca de komende 6 maanden zolang die pandemie heerst?

Ik ben er zeker van dat de meeste restauranthouders en airbnb's enkele weken geleden nog hoopten op een snelle afloop, maar ik denk dat je als restauranthouder nu echt moet gaan rekenen hoe realistisch het zal zijn om op korte termijn <2 maanden met social distancing nog open te gaan, zonder afhaal of delivery.
 
Wie gaat er nog naar de horeca de komende 6 maanden zolang die pandemie heerst?

Ik ben er zeker van dat de meeste restauranthouders en airbnb's enkele weken geleden nog hoopten op een snelle afloop, maar ik denk dat je als restauranthouder nu echt moet gaan rekenen hoe realistisch het zal zijn om op korte termijn <2 maanden met social distancing nog open te gaan, zonder afhaal of delivery.

Als de restaurants morgen open gaan, dan zit ik er morgen. Maar veel mensen loopt het dun door de broek voor een virus waarvan nog maar moet komen vast te staan dat het echt zo dodelijk is als het nu wordt ingeschat (inschattingen zijn al naar beneden bijgesteld).
 
  • Like
Reactions: RobsEV
"Ten derde, als straks je weer op vakantie kan gaan mensen echt niet hun vakantie inhalen. Nog afgezien van al die mensen die nog bang zijn en daarom niet meer gaan."

Het grote voordeel dan is wel dat nog steeds een groot aantal mensen hun geld blijkbaar niet in een buitenland uitgeven, maar het in de zak houden en ongetwijfeld weer zullen gebruiken. Nieuwe auto (niet met OV meer), nieuwe fiets, etc. etc.

De crisis van de jaren '30 vorige eeuw hebben we overleefd, de WWII, de crisis in de jaren '80 vorige eeuw, en onlangs de bankencrisis. Er zullen slachtoffers zijn op de korte termijn. Maar heb vertrouwen.....

Het komt altijd weer goed op termijn. Maar daar koop je niets voor als je midden in de crisis zit.

Daarnaast wordt de pijn niet bepaald eerlijk verdeeld.
 
Maar veel mensen loopt het dun door de broek voor een virus waarvan nog maar moet komen vast te staan dat het echt zo dodelijk is als het nu wordt ingeschat (inschattingen zijn al naar beneden bijgesteld).

En dat is ook meteen juist waarom, omdat de onzekerheid rondom dit virus zo groot is. Niemand die weet hoe dodelijk het nou echt is. En als het niet dodelijk is, welke andere (mogelijk blijvende) gevolgen zijn er voor de gezondheid? Als jij dat risico wil lopen, prima. Maar heb dan ook respect voor de mensen die dit risico niet willen lopen. Heeft niks te maken met hoe dun het door de broek loopt.
 
Als jij dat risico wil lopen, prima.
Het probleem is dat heel wat mensen dat risico durven lopen omdat ze de overheid niet geloven (net zoals er mensen telco-masten in brand steken omdat ze geloven dat 5G en Corona met mekaar te maken hebben). Als je het grote publiek laat doen, dan gaan er inderdaad een hoop lekker op restaurant en 3 weken later liggen de ICU's weer vol.

En daar zie je ook het gemak van de geminimaliseerde officiële RIVM-cijfers. Als je blind blijft voor oversterfte en je enkel baseert op overleden corona-diagnoses zou je inderdaad denken dat het misschien niet zo erg is.

Dus in die zin vind ik het wel logisch dat degene die de capaciteit van de ziekenhuizen moet bewaken, ook zeggenschap heeft in het bepalen van het risico.
 
Het probleem is dat heel wat mensen dat risico durven lopen omdat ze de overheid niet geloven (net zoals er mensen telco-masten in brand steken omdat ze geloven dat 5G en Corona met mekaar te maken hebben). Als je het grote publiek laat doen, dan gaan er inderdaad een hoop lekker op restaurant en 3 weken later liggen de ICU's weer vol.

Helaas wel ja. Maar opzich hoeft het geen probleem te zijn als iedereen voldoende afstand kan houden. Daarom zijn de bouwmarkten en andere grote winkels hier ook nog open, omdat de meeste mensen zich daar toch wel houden aan 1,5 meter. En dat lijkt vooralsnog redelijk te werken. Al zie ik wel dat de laatste 2 dagen de ziekenhuisopnames toch weer wat gestegen zijn. Ben benieuwd of dit weer door gaat zetten of dat dit gewoon even een uitschieter was.

Echte probleem is alleen dat ik toch ook nog best veel mensen zie die zich totaal niet aan die 1,5 meter houden, vooral hier bij mij in de buurt in het dorp waar ik woon. Mensen staan nog gewoon vlak naast elkaar praatjes te maken. Friettent ook weer open sinds gisteren (alleen afhalen), al meteen weer druk daar. Ondanks lijnen op de grond toch een paar dichter bij elkaar. Zo krijgt het virus toch weer meer kans zich te verspreiden.

Dus in die zin vind ik het wel logisch dat degene die de capaciteit van de ziekenhuizen moet bewaken, ook zeggenschap heeft in het bepalen van het risico.

Yep, volledig mee eens. Dat is ook vanaf het begin van de uitbraak al het belangrijkste punt, zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast raken en voldoende capaciteit behouden, ook voor andere noodzakelijke operaties en niet alleen corona patiënten.
 
Interessant stuk...

Welke rol spelen jonge kinderen bij de verspreiding van het corona-virus? Nederland en Duitsland nemen bij deze vraag diametraal verschillende posities in. Het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meent dat het risico dat kinderen corona verspreiden zeer gering is, maar het Duitse Robert Koch Institut (RKI) ziet in kinderen juist een belangrijke ‘vermenigvuldiger’ van het virus.
Kinderen als verspreiders?
 
En dat is ook meteen juist waarom, omdat de onzekerheid rondom dit virus zo groot is. Niemand die weet hoe dodelijk het nou echt is. En als het niet dodelijk is, welke andere (mogelijk blijvende) gevolgen zijn er voor de gezondheid? Als jij dat risico wil lopen, prima. Maar heb dan ook respect voor de mensen die dit risico niet willen lopen. Heeft niks te maken met hoe dun het door de broek loopt.

Hoe dodelijk dit virus is, is vrij aardig bekend, per leeftijdsgroep ook nog en welke risicogroepen er zijn.

Momenteel is de WHO met de inschatting al gedaald van 3,4% naar 1-0,3% en nog altijd is dit dalende naar mate er meer cijfers beschikbaar komen.

Voor een gezond iemand in de werkzame leeftijd is dit virus simpelweg geen reële bedreiging. Afgelopen week nog in de Volkskrant (waarschijnlijk geïnspireerd door een blog van een week daarvoor).

En dat gaat uit van dat 3% van Nederland besmet is, terwijl in omringende landen waar het onderzoek niet op een hele specifieke groep wordt uitgevoerd de besmettingsgraad tussen de 10-15% ligt, wat de cijfers nog 3-5x zo gunstig maakt.

En voor de goede orde, de Volkskrant nam voor het gemak aan dat alle oversterfte momenteel coronadoden zijn (wat zeker geen vaststaand feit is).

De angst is derhalve aantoonbaar onnodig, tenzij je echt al wat mankeert. De kans dat je dit jaar aan iets anders komt te overlijden is voor verreweg de meeste leeftijdsgroepen veel groter.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Het probleem is dat heel wat mensen dat risico durven lopen omdat ze de overheid niet geloven (net zoals er mensen telco-masten in brand steken omdat ze geloven dat 5G en Corona met mekaar te maken hebben). Als je het grote publiek laat doen, dan gaan er inderdaad een hoop lekker op restaurant en 3 weken later liggen de ICU's weer vol.

En daar zie je ook het gemak van de geminimaliseerde officiële RIVM-cijfers. Als je blind blijft voor oversterfte en je enkel baseert op overleden corona-diagnoses zou je inderdaad denken dat het misschien niet zo erg is.

Dus in die zin vind ik het wel logisch dat degene die de capaciteit van de ziekenhuizen moet bewaken, ook zeggenschap heeft in het bepalen van het risico.

Lees het stuk in de Volkskrant eerst maar eens voordat je dingen gaat roepen die onjuist zijn (de Volkskrant nam de oversterfte in het geheel mee).
 
Helaas wel ja. Maar opzich hoeft het geen probleem te zijn als iedereen voldoende afstand kan houden. Daarom zijn de bouwmarkten en andere grote winkels hier ook nog open, omdat de meeste mensen zich daar toch wel houden aan 1,5 meter. En dat lijkt vooralsnog redelijk te werken. Al zie ik wel dat de laatste 2 dagen de ziekenhuisopnames toch weer wat gestegen zijn. Ben benieuwd of dit weer door gaat zetten of dat dit gewoon even een uitschieter was.

Echte probleem is alleen dat ik toch ook nog best veel mensen zie die zich totaal niet aan die 1,5 meter houden, vooral hier bij mij in de buurt in het dorp waar ik woon. Mensen staan nog gewoon vlak naast elkaar praatjes te maken. Friettent ook weer open sinds gisteren (alleen afhalen), al meteen weer druk daar. Ondanks lijnen op de grond toch een paar dichter bij elkaar. Zo krijgt het virus toch weer meer kans zich te verspreiden.



Yep, volledig mee eens. Dat is ook vanaf het begin van de uitbraak al het belangrijkste punt, zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast raken en voldoende capaciteit behouden, ook voor andere noodzakelijke operaties en niet alleen corona patiënten.

Vrijwel alle andere zorg is op een minimaal pitje gezet.

En waarom? Zodat er meer mensen aan de beademing kunnen? Waarvan er alsnog 88% overlijden (gisteren op CNN gelezen)?
 
De angst is derhalve aantoonbaar onnodig, tenzij je echt al wat mankeert. De kans dat je dit jaar aan iets anders komt te overlijden is voor verreweg de meeste leeftijdsgroepen veel groter.

Dat klopt, ben ik zeker met je eens. Maar het gaat hierbij niet alleen om overlijden. Ziekenhuizen hebben al gezegd dat er mogelijk blijvende longschade is bij mensen die corona hebben gehad en in het ziekenhuis ermee terecht zijn gekomen (niet de mildere versie ervan dus). Je weet echter niet als jij of ik corona krijgen in welke vorm het zal zijn. Kans op overlijden zal buiten de risicogroep inderdaad wel erg klein zijn maar de kans op blijvende longschade daar hoor je verder niemand over en dat kan ook best erg zijn. Daar moet je het nog je hele leven mee doen. ;)

Vrijwel alle andere zorg is op een minimaal pitje gezet.

En waarom? Zodat er meer mensen aan de beademing kunnen? Waarvan er alsnog 88% overlijden (gisteren op CNN gelezen)?

Dus jij zou ervoor kiezen om die mensen dan maar niet aan de beademing te laten en maar gewoon te laten sterven? Dat zou zomaar je vader, moeder, opa of oma kunnen zijn die daar dan ligt, denk daar eens over na. Ik heb toch liever dat iedereen die hulp nodig heeft die hulp ook gewoon kan krijgen. Dan hebben ze tenminste nog een kans om te overleven. Daarom moeten we er gewoon samen voor zorgen dat die cijfers in de ziekenhuizen nog wat verder omlaag gaan voordat we weer enigszins verder kunnen met ons normale leven. Ofja, echt normaal zal het voorlopig toch nog niet worden. ;)
 
Dat klopt, ben ik zeker met je eens. Maar het gaat hierbij niet alleen om overlijden. Ziekenhuizen hebben al gezegd dat er mogelijk blijvende longschade is bij mensen die corona hebben gehad en in het ziekenhuis ermee terecht zijn gekomen (niet de mildere versie ervan dus). Je weet echter niet als jij of ik corona krijgen in welke vorm het zal zijn. Kans op overlijden zal buiten de risicogroep inderdaad wel erg klein zijn maar de kans op blijvende longschade daar hoor je verder niemand over en dat kan ook best erg zijn. Daar moet je het nog je hele leven mee doen. ;)



Dus jij zou ervoor kiezen om die mensen dan maar niet aan de beademing te laten en maar gewoon te laten sterven? Dat zou zomaar je vader, moeder, opa of oma kunnen zijn die daar dan ligt, denk daar eens over na. Ik heb toch liever dat iedereen die hulp nodig heeft die hulp ook gewoon kan krijgen. Dan hebben ze tenminste nog een kans om te overleven. Daarom moeten we er gewoon samen voor zorgen dat die cijfers in de ziekenhuizen nog wat verder omlaag gaan voordat we weer enigszins verder kunnen met ons normale leven. Ofja, echt normaal zal het voorlopig toch nog niet worden. ;)

Een arts uit de Oekraïne die bevriend is met mijn vriendin verteld haar dat ze daar het idee hebben dat veel patiënten juist slechter worden door beademing. Als dat klopt is het nog maar de vraag ik hoeverre je levens kan redden.

Maar ik ben niet voor het coronavirus maar zijn gang laten gaan, maar wel voor de maatregelen terugdraaien en de kwetsbare groepen beschermen, zoals in Zweden.

Ik denk dat dat voor het aantal coronadoden uiteindelijk geen verschil maakt. Het gaat dan vooral wat sneller.

Mij is het laten verdampen van tienduizenden miljarden het niet waard om te wachten op een vaccin wat nog jaren op zich zal laten wachten.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Als de restaurants morgen open gaan, dan zit ik er morgen. Maar veel mensen loopt het dun door de broek voor een virus waarvan nog maar moet komen vast te staan dat het echt zo dodelijk is als het nu wordt ingeschat (inschattingen zijn al naar beneden bijgesteld).
#MeToo

Ik leef liever dan continue angstig te zijn voor alles. Er is 1 zekerheid : dood gaan we allemaal. En als het moet : ik wil best een briefje ondertekenen, als ik opgenomen zou moeten worden op een IC afdeling voor dit Corona virus, dat ik hier geen gebruik van wenst te maken!

En dit virus is er nou eenmaal en zal voor jaren nog blijven. Als er een vaccin gaat komen dan gaat dit nog wel zeker 18 maanden duren en dan is het nog maar de vraag wat er hier mee te bereiken valt. Uiteindelijk hebben we maar 1 echt probleem : te weinig IC bedden. Al die miljarden die nu als Corona schade de boeken in gaan hadden beter besteed kunnen worden aan uitbreiding van de zorg. Dan had dit geld bijgedragen aan een betere toekomst. We gaan die IC bedden nog heel wat nodig hebben de komende jaren.
 
Vrijwel alle andere zorg is op een minimaal pitje gezet.

En waarom? Zodat er meer mensen aan de beademing kunnen? Waarvan er alsnog 88% overlijden (gisteren op CNN gelezen)?
Mijn vader is herstellende van blaaskanker en er wordt nu gedacht dat hij mogelijk nu darmkanker heeft. Hij komt straks mogelijk hieraan te overlijden daar hij nu niet welkom is in het ziekenhuis. Er is nu dus sprake van discriminatie.

Inderdaad staan ziekenhuizen verder leeg. Ziekenhuis personeel van vele afdelingen zitten werkloos thuis. Noodtenten staan werkeloos voor de ziekenhuizen. En dit allemaal maar om 1 ding : angst voor het heden.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Dat klopt, ben ik zeker met je eens. Maar het gaat hierbij niet alleen om overlijden. Ziekenhuizen hebben al gezegd dat er mogelijk blijvende longschade is bij mensen die corona hebben gehad en in het ziekenhuis ermee terecht zijn gekomen (niet de mildere versie ervan dus). Je weet echter niet als jij of ik corona krijgen in welke vorm het zal zijn.

Er bestaat geen milde variant van het sars-cov-2 virus. Alleen de symptomen van de covid-19 ziekte die het tot gevolg heeft kunnen variëren in ernst. Het is kan dus goed dat jij bv milde symptomen hebt maar de persoon waaraan jij het doorgeeft wel op een IC terecht komt.
 
  • Like
Reactions: horta
Status
Not open for further replies.