Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Daar is de Tesla voor 'de gewone mens': "Wie met deze auto gereden heeft, wil nooit meer iets anders"
Deze journalist loopt wat te hard van stapel, vanaf prijs voor België 29.700 euro :)

Zo zal hij er aan gekomen zijn. Was het maar waar.
Schermafbeelding 2017-07-29 om 21.14.32.png
 
schermafbeelding-2017-07-29-om-21-14-32-png.238538




Op dit forum wordt gespeculeerd of een startprijs van de M3 van 42K, waarschijnlijk op basis van het verschil in prijs van eenzelfde MS in de VS en hier. De Model S in dollars was altijd een stuk goedkoper dan in euro's los van de wisselkoers.

Echter: Als ik op de website in VS nu een basis MS configureer met alleen verbeterde autopilot dan kom ik op een prijs van 101.750$, in Nederland is deze versie 88.575 euro. Gebruik ik deze omrekenfactor dan komt de basis M3 op 88.575/101.750x35.000= 30.468 euro, en de uitgebreide 59.500$ op 51.795.

Misschien gaat het nog reuze meevallen met de prijzen hier! Of het zou zo moeten zijn dat met de start van de levering van M3 de prijzen van de model S en enorme klap omhoog gaan zoals in de VS.
 
Misschien gaat het nog reuze meevallen met de prijzen hier! Of het zou zo moeten zijn dat met de start van de levering van M3 de prijzen van de model S en enorme klap omhoog gaan zoals in de VS.
Hoe de prijs van de S en de X worden omgerekend weet ik niet. Elon heeft wel bevestigd dat de Model 3 in andere valuta/landen dezelfde prijs heeft als in de VS (na omrekening van valuta), plus invoerrechten en BTW. De US-prijs is immers nog zonder BTW, omdat dat per staat verschilt en in veel staten niet gehanteerd wordt.

In NL komt de prijs van een base 3 dus uit op ongeveer €29780 * 1.1 * 1.21 ≈ €39640. Dit is natuurlijk nog een beetje speculatief en wie weet levert het voordelen op dat het ding in Tilburg geassembleerd wordt, maar ga er maar niet vanuit dat het bij een directe valutaconversie blijft.
 
  • Informative
Reactions: Schumpeter
Hoe de prijs van de S en de X worden omgerekend weet ik niet. Elon heeft wel bevestigd dat de Model 3 in andere valuta/landen dezelfde prijs heeft als in de VS (na omrekening van valuta), plus invoerrechten en BTW. De US-prijs is immers nog zonder BTW, omdat dat per staat verschilt en in veel staten niet gehanteerd wordt.

In NL komt de prijs van een base 3 dus uit op ongeveer €29780 * 1.1 * 1.21 ≈ €39640. Dit is natuurlijk nog een beetje speculatief en wie weet levert het voordelen op dat het ding in Tilburg geassembleerd wordt, maar ga er maar niet vanuit dat het bij een directe valutaconversie blijft.

Ik heb zonet gekeken en de MS kost in de VS 69.500 Dollar en in Nederland 81.285 Euro. Met diezelfde verhouding zou 35.000 Dollar 40.900 Euro worden. Dus ik verwacht dat een prijs van ~40.000 realistisch lijkt. De 75 kWh batterij (vrij zeker dat het 75/76 kWh is voor 310 mijl range) zou tegen de 50.000 Euro kosten, kijkend naar verhouding upgrade prijzen US Dollars - Euro's.
 
Goed punt, het ging om een wat meer algemene schatting. 30000 km, benzine, reguliere lease (geen zzp). Tesla heeft in het in de configuratie studio over 15500 Euro besparing voor 5 jaar.
Ik denk dat je al snel op een dergelijk bedrag uit komt.
Het netto voordeel voor bijtelling over 5 jaar is al meer (stel beide auto's kosten 45.000 euro), dan 45.000 * 18% (verschil beide bijtellingspercentages) * 50% (belasting hoogste schijf) * 5 jaar = 20.250

Ik verwacht dat de lease van de Model 3 in eerste instantie nog wat hoger zal zijn (restwaarde blijft onzeker) maar dat deze snel zal dalen (goede garantievoorwaarden), dus laten we er even vanuit gaan dat deze in de basis gelijk is.

Dan heb je nog het voordeel van wegenbelasting (ca. 1000 per jaar?),

en voordeel op verbruik:
30.000 km = 5.500 kWh (uitgaande van deels supercharging) * €0,18 (tarief thuisladen) = ca. 1000 per jaar
Benzine: 30.000 = 2.500 l *€1,63 = 4.075
Oftewel over 5 jaar is dat 15.000 euro.

Dus ik vermoed dat tesla in haar configuratie studio enkel uit gaan van brandstofvoordelen, want de totale voordelen voor de leaserijder en werkgever bedragen al snel meer dan 40.000 euro over 5 jaar tijd. Tsja... we gaan nog veel model 3's zien de komende jaren, mits Tesla tijdig kan leveren.
 
  • Informative
Reactions: Schumpeter
Ik denk dat je al snel op een dergelijk bedrag uit komt.
Het netto voordeel voor bijtelling over 5 jaar is al meer (stel beide auto's kosten 45.000 euro), dan 45.000 * 18% (verschil beide bijtellingspercentages) * 50% (belasting hoogste schijf) * 5 jaar = 20.250

Ik verwacht dat de lease van de Model 3 in eerste instantie nog wat hoger zal zijn (restwaarde blijft onzeker) maar dat deze snel zal dalen (goede garantievoorwaarden), dus laten we er even vanuit gaan dat deze in de basis gelijk is.

Dan heb je nog het voordeel van wegenbelasting (ca. 1000 per jaar?),

en voordeel op verbruik:
30.000 km = 5.500 kWh (uitgaande van deels supercharging) * €0,18 (tarief thuisladen) = ca. 1000 per jaar
Benzine: 30.000 = 2.500 l *€1,63 = 4.075
Oftewel over 5 jaar is dat 15.000 euro.

Dus ik vermoed dat tesla in haar configuratie studio enkel uit gaan van brandstofvoordelen, want de totale voordelen voor de leaserijder en werkgever bedragen al snel meer dan 40.000 euro over 5 jaar tijd. Tsja... we gaan nog veel model 3's zien de komende jaren, mits Tesla tijdig kan leveren.
Top, dank voor de moeite!