Uiteraard hangt alles af van de aannames.
Voor de M3 SR ontbreekt op dit moment het belangrijkste cijfer : wat zal de aankoopprijs zijn van de M3 SR? En los van prijstechnische zaken: wanneer zal die in België leverbaar zijn? En wie zal zich met de SR tevreden stellen als eerste wagen? (Ik trouwens wel omdat ik ondertussen weet dat laden niet echt een probleem is) Elders op het forum zie ik de hoop uitspreken voor een 200 kWh-batterij.
14 kWh/100 km, ladingsverliezen inbegrepen...dat wil ik nog wel eens zien. Lijkt me te optimistisch.
De totale elektriciteitsprijs zal niet dalen, zeker niet de distributiekost, mogelijk wel de naakte kWh-kost, alhoewel ook dat twijfelachtig is met de sluiting van de kerncentrales, toch
nog altijd goed voor >50% van onze elektriciteit. Publiek laden zit niet in de berekening en is voorlopig minstens bijna dubbel zo duur. Wie publiek laadt heeft daardoor geen terugverdieneffect door lagere energiekost.
Een prijs van een 10€/100km voor de plugin Prius, enkel voor de brandstof lijkt me ook ruim gerekend. Het
gemiddelde verbruik van een Plugin Prius bedraagt 5,5l/100km. De Plugin Prius is ook deels elektrisch en de km-prijs is moeilijk te begroten want volledig afhankelijk van het inpluggedrag. Beter zou zijn te vergelijken met een zuivere ICE. Da zit je ruim boven 10€/100km, maar ligt de aankoopprijs wel lager.
De bestaande incentives zijn toch eerder symbolisch, maar ze moeten inderdaad meegerekend worden, dus nog een korte tijd enkele 1000den € bij aankoop en per jaar een dikke 200€ aan verkeersbelasting.