Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Had zeker miles ipv kilometers per uur ingesteld.

34FF969E-AC41-44DB-B75D-2A3F96752FFD.jpeg


Helaas, staat op km/h
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Voor particulieren blijft een EV toch duurder dan een vergelijkbare ICE. Het verschil in aankoopprijs maak je niet goed door de verminderde gebruikskost. Het ontbreken van betekenisvolle incentives maakt dat de financiële balans overhelt naar de EV. Voor wie thuis kan laden en een PV-installatie heeft, kom je als je wat optimistisch rekent (en bijvoorbeeld een verhoogde omniumverzekering de eerste jaren vergeet in rekening te brengen) in de buurt van het evenwicht, maar voor wie die faciliteiten niet heeft of aangewezen is op publiek laden, is dat niet het geval. Wie altijd publiek laadt, heeft zelfs geen verminderde variabele kost. 20 kWh/100km @ 0.35€/kWh is 7€/100km of het equivalent van 6l diesel/benzine. Zit er af en toe een snellaadbeurt tussen dan kan het helemaal schudden.

Ik maak een verschillende rekening:
1) ik reken aan 14kWh/100km, namelijk het verbruik van een low range Model 3 ipv het verbruik van een model S.
2) Electriciteit aan nachttarief is 25 cent/kWh. 13 cent daarvan is distributiekost. Ik ga er van uit dat naarmate we meer wind energie gaan krijgen en naarmate de slimme meter ingevoerd wordt in Belgie, dit (zeer) sterk naar beneden gaat gaan. De huidige electriciteitsprijs nacttarief is dus mijn worst case scenario, en met die cijfers kom ik aan 3.5 euro per 100km. Ter vergelijking, mijn 2010 Prius, nog steeds zowat de zuinigste benzinewagen op de markt, komt aan ongeveer 10 euro per 100km.
3) Het Model 3 short range basismodel zal zeker niet duurder zijn dan een plugin Prius en beter uitgerust. Verzekering daarvan zal dus zeker niet meer kosten.
4) In Belgie zijn er wel incentives, nl nog enkele jaren een directe subsidie van de Vlaamse overheid op de aankoopprijs, en geen wegentaks.
Dus iemand die met zijn auto rijdt tot de wielen er af vallen (neem 200K km, maar je kan evengoed 300K km nemen) bespaart 13K euro aan brandstof + enkele honderden euros per jaar aan wegentaks.
Ik vind pakweg 15K of 21K minderkost op resp 200k KM/300K km (zonder rekening te houden met lager onderhoudskosten) een belangrijke besparing.
 
  • Like
Reactions: Klaas

Is hij een van de taxichauffeurs die min of meer gedwongen is een Tesla te gaan rijden?
70 km/h instellen en 130 rijden heb ik nog nergens gelezen. Ook de a/c problemen (16 graden en vastlopen) zijn op dit forum, bij mijn weten, nog niet langsgekomen. Alleen het plotseling remmen op de a/p hoor je hier meer over. Lijkt me iets dat Tesla snel moeten oplossen voor er doden vallen.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Ik maak een verschillende rekening:
1) ik reken aan 14kWh/100km, namelijk het verbruik van een low range Model 3 ipv het verbruik van een model S.
2) Electriciteit aan nachttarief is 25 cent/kWh. 13 cent daarvan is distributiekost. Ik ga er van uit dat naarmate we meer wind energie gaan krijgen en naarmate de slimme meter ingevoerd wordt in Belgie, dit (zeer) sterk naar beneden gaat gaan. De huidige electriciteitsprijs nacttarief is dus mijn worst case scenario, en met die cijfers kom ik aan 3.5 euro per 100km. Ter vergelijking, mijn 2010 Prius, nog steeds zowat de zuinigste benzinewagen op de markt, komt aan ongeveer 10 euro per 100km.
3) Het Model 3 short range basismodel zal zeker niet duurder zijn dan een plugin Prius en beter uitgerust. Verzekering daarvan zal dus zeker niet meer kosten.
4) In Belgie zijn er wel incentives, nl nog enkele jaren een directe subsidie van de Vlaamse overheid op de aankoopprijs, en geen wegentaks.
Dus iemand die met zijn auto rijdt tot de wielen er af vallen (neem 200K km, maar je kan evengoed 300K km nemen) bespaart 13K euro aan brandstof + enkele honderden euros per jaar aan wegentaks.
Ik vind pakweg 15K of 21K minderkost op resp 200k KM/300K km (zonder rekening te houden met lager onderhoudskosten) een belangrijke besparing.
Uiteraard hangt alles af van de aannames.
Voor de M3 SR ontbreekt op dit moment het belangrijkste cijfer : wat zal de aankoopprijs zijn van de M3 SR? En los van prijstechnische zaken: wanneer zal die in België leverbaar zijn? En wie zal zich met de SR tevreden stellen als eerste wagen? (Ik trouwens wel omdat ik ondertussen weet dat laden niet echt een probleem is) Elders op het forum zie ik de hoop uitspreken voor een 200 kWh-batterij.

14 kWh/100 km, ladingsverliezen inbegrepen...dat wil ik nog wel eens zien. Lijkt me te optimistisch.
De totale elektriciteitsprijs zal niet dalen, zeker niet de distributiekost, mogelijk wel de naakte kWh-kost, alhoewel ook dat twijfelachtig is met de sluiting van de kerncentrales, toch nog altijd goed voor >50% van onze elektriciteit. Publiek laden zit niet in de berekening en is voorlopig minstens bijna dubbel zo duur. Wie publiek laadt heeft daardoor geen terugverdieneffect door lagere energiekost.

Een prijs van een 10€/100km voor de plugin Prius, enkel voor de brandstof lijkt me ook ruim gerekend. Het gemiddelde verbruik van een Plugin Prius bedraagt 5,5l/100km. De Plugin Prius is ook deels elektrisch en de km-prijs is moeilijk te begroten want volledig afhankelijk van het inpluggedrag. Beter zou zijn te vergelijken met een zuivere ICE. Da zit je ruim boven 10€/100km, maar ligt de aankoopprijs wel lager.
De bestaande incentives zijn toch eerder symbolisch, maar ze moeten inderdaad meegerekend worden, dus nog een korte tijd enkele 1000den € bij aankoop en per jaar een dikke 200€ aan verkeersbelasting.
 

Uiteraard hangt alles af van de aannames.
Voor de M3 SR ontbreekt op dit moment het belangrijkste cijfer : wat zal de aankoopprijs zijn van de M3 SR? En los van prijstechnische zaken: wanneer zal die in België leverbaar zijn? En wie zal zich met de SR tevreden stellen als eerste wagen? (Ik trouwens wel omdat ik ondertussen weet dat laden niet echt een probleem is) Elders op het forum zie ik de hoop uitspreken voor een 200 kWh-batterij.

14 kWh/100 km, ladingsverliezen inbegrepen...dat wil ik nog wel eens zien. Lijkt me te optimistisch.
De totale elektriciteitsprijs zal niet dalen, zeker niet de distributiekost, mogelijk wel de naakte kWh-kost, alhoewel ook dat twijfelachtig is met de sluiting van de kerncentrales, toch nog altijd goed voor >50% van onze elektriciteit. Publiek laden zit niet in de berekening en is voorlopig minstens bijna dubbel zo duur. Wie publiek laadt heeft daardoor geen terugverdieneffect door lagere energiekost.

Een prijs van een 10€/100km voor de plugin Prius, enkel voor de brandstof lijkt me ook ruim gerekend. Het gemiddelde verbruik van een Plugin Prius bedraagt 5,5l/100km. De Plugin Prius is ook deels elektrisch en de km-prijs is moeilijk te begroten want volledig afhankelijk van het inpluggedrag. Beter zou zijn te vergelijken met een zuivere ICE. Da zit je ruim boven 10€/100km, maar ligt de aankoopprijs wel lager.
De bestaande incentives zijn toch eerder symbolisch, maar ze moeten inderdaad meegerekend worden, dus nog een korte tijd enkele 1000den € bij aankoop en per jaar een dikke 200€ aan verkeersbelasting.

Aangezien de LR Model 3 onder de 15 kWh/100 km zit lijkt 14 me wel haalbaar voor de SR.
De Prius waarmee ik vergeleek is geen plug-in. Ik heb daar nog 60 euro voor een tankbeurt betaald, en veel meer dan 600 km range heb je daar niet mee.

Ik ga nog een extremer voorbeeld nemen. Een Dacia Sandero is de goedkoopste gezinswagen op de Belgische markt, pakweg 10K voor de barebones versie, benzine (diesel daar vergelijk ik niet meer mee). Naar verbruik zal dat zeker boven de 15 euro/100 km zitten. Alleen al aan brandstof bespaar je pakweg 12K per 100k km. Op pakweg 300k km kom je op dezelfde TCO als een barebones Model 3. Dan weet ik wel wat ik zou kiezen.

Ik denk niet dat de exorbitante prijzen voor publiek laden iets uitmaken voor de budgetbewuste rijder, die zal toch daar niet laden, of dat toch op zijn minst proberen zoveel mogelijk te vermijden.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Voor particulieren blijft een EV toch duurder dan een vergelijkbare ICE. Het verschil in aankoopprijs maak je niet goed door de verminderde gebruikskost. Het ontbreken van betekenisvolle incentives maakt dat de financiële balans overhelt naar de EV. Voor wie thuis kan laden en een PV-installatie heeft, kom je als je wat optimistisch rekent (en bijvoorbeeld een verhoogde omniumverzekering de eerste jaren vergeet in rekening te brengen) in de buurt van het evenwicht, maar voor wie die faciliteiten niet heeft of aangewezen is op publiek laden, is dat niet het geval. Wie altijd publiek laadt, heeft zelfs geen verminderde variabele kost. 20 kWh/100km @ 0.35€/kWh is 7€/100km of het equivalent van 6l diesel/benzine. Zit er af en toe een snellaadbeurt tussen dan kan het helemaal schudden.

Ik ervaar het als Zoe rijder qua kosten iets positiever. Wij hebben ook nog een Toyota Corrola Verso en die verbruikt circa 1 op 13,4. Vanmiddag was de tank helemaal leeg en €69,50 aan Euro95 benzine goed voor circa 600 km (1,54 per liter TinQ, ik krijg geen 6 liter voor €7 :confused:)
Uitgaande van de genoemde 20 kWh tegen 20 cent kost de Zoe per 100 km €4 / onze Corrola Verso per 100 km afgerond €11,50. Met de Zoe rijden geeft ons t.o.v. de andere auto een besparing van €7,50 per 100 km. / €7.500 per 100.000. Daarvan hebben er inmiddels 60.000 gereden :).

(in werkelijkheid genereren wij de stroom overigens met zonnepanelen, en wordt het nog gunstiger. en laat ik wegenbelastingvrij, veel minder onderhoudskosten er even buiten)

Een tegenargument kan zijn dat de auto's onvergelijkbaar zijn. Maar zowel ik als vrouwlief preferen de Zoe wanneer ze beide beschikbaar zijn. Wij maken met de Zoe nagenoeg geen gebruik van openbare laadpalen, dan wordt het inderdaad een ander verhaal. Dus gevoelsmatig hebben wij niet het idee dat onze Zoe voor ons als particulieren duurder is dan EV.
 
  • Like
Reactions: NicoV
  • Like
Reactions: is3
Ja en nee.
Mijn Zoe kost me al 6€c/km aan batterijhuur. Mijn elektriciteit wordt ook door mijn zonnepanelen opgewekt, nog geplaatst toen de subsidies waanzinnig waren en is dus goedkoper dan gratis.
Wie geen PV heeft betaalt nog 4 €c per km aan elektriciteit bij thuisladen. Wie een recente PV heeft niet veel minder wanneer je afschrijving en prosumententarief meetelt. Die elektriciteit lijkt alleen gratis.
Onze RXH van Peugeot verbruikt net geen 6l diesel/100km en kost dus 8€c/km aan brandstof.
Ik wil alleen zeggen: voor zakelijk rijden is EV lucratief, voor privé niet of veel minder.
Dat zie je ook aan de aandelen EVs in beide categorieën .
 
Nou is dat artikel nog niet zo heel erg:
Een rondje Europa zit er niet in voor mensen met een elektrische auto | TROUW

Maar de introductie zoals Blendle die geeft slaat nergens op: ze halen ineens Tesla erbij terwijl dat nou het enige merk is dat het wel goed voor elkaar heeft:

7YFoW8e-B6x9wg2nprhRVwJoF4XaguMpk56fLXIk3c2D4_5LpMuNc0Xr1xoQee2szCMz-uZujT0Pi0GjwlPmZCLL4cM=s0-d-e1-ft

Op vakantie met je elektrische auto? Dan kun je ‘t best in Nederland blijven
Onderzoekers vroegen zich af hoe het binnen Europa gesteld is met de infrastructuur voor elektrische auto’s. Dat verschilt dus behoorlijk per land. Zorgeloos met je Tesla naar de zon karren zit er nog niet in. €0.39
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB