Privé reserveringshouder hier...eentje die standaard om de 5 a 6 jaar een tweede hands kocht met 10k out of pocket. Zonder lening...want dat doe ik niet "voor" een auto.
Tsja...nu dus een (waarschijnlijk) € 60k auto...gloednieuw. Met lening. Liefst een zeer langlopende zodat ik deze zeer vlot kan aflossen en ik tijdens krappe maanden niet direct in een incasso procedure terecht kom.
Toevallig van het weekeinde hieraan zitten rekenen. Onderhoud is NIET goedkoper. Het standaard jaarlijks onderhoud dan. Het vervangen van sommige slijtage onderdelen wel, maar afgezet tegen de jaren, levert een setje schijfen en blokken ook niet echt een stevige besparing op. Uiteindelijk verwacht ik dat inclusief de lening, de Model 3 ongeveer € 100 duurder
per maand zal zijn dan mijn huidige 7 jaar oude Citroen C4.
Het gratis laden op mijn werk, zorgt natuurlijk voor een positief punt voor de Model 3.
Hierbij is natuurlijk met diverse zaken rekening gehouden....maar moraal van het verhaal... "onder de streep" valt het me niets tegen dat een Model 3 maar iets duurder is per maand dan mijn huidige auto. En nee, ik reken nooit met afschrijving, alleen "running costs" waar de lening in mijn beleving een onderdeel van is.
[ontopic...ish]
Ja, ik had de interviews ook gezien. Bijzonder dat de verhalen over de vertraging zo zijn veranderd tijdens het afgelopen half jaar trouwens. Eerst was de positie van Tesla dat een leverancier "the ball" dropte. Daarna dat men "complacent" was in de "core business"...en nu horen we dat "over-automatisering" en teveel nieuwe techniek tegelijk in de Model 3 stoppen een negatief effect hebben gehad.
Hebben we nu een "bekentenis" dat de "alien dreadnought" voorlopig in de ijskast staat? De Model 3 lijn zou een versie 0.5 zijn immers? De Model Y fabriek zou versie 1 moeten worden als ik het me goed herinner.
Dat laatste is helemaal bijzonder gezien het constant hameren van Elon Musk in 2016 dat de Model 3 simpel moest zijn en dat men geleerd heeft van fouten met de X? Heel 2016 en 2017 hield men vol dat "ingewikkelde" zaken geen onderdeel zouden zijn van de release, maar periodiek zouden worden toegevoegd aan de auto.
Dat Tesla veel risico neemt met innovatieve ideeën en dingen anders doet dan de rest van de reuzen, maakt me niet eens zoveel uit. Daar kunnen ook spectaculaire successen uitkomen. En misschien moet Tesla als underdog wel proberen zo hoog te reiken om niet onder de voet gelopen te worden. Toch is het wel een patroon dat Elon blijkbaar vrij "wilde" vergezichten in zijn hoofd heeft waardoor het veel moeite kost om het schip bij te sturen en succes te halen.
Tijdens de F1 race zag ik Max aan het werk en ik kon (als Tesla verslaafde) eigenlijk niet uit mijn hoofd krijgen dat Elon en Max een beetje op elkaar lijken. Gedreven, voor de duvel niet bang, knetterhard werkend...echte risk-takers die hun verantwoordelijkheid niet uit de weg gaan. Ze moeten ook zeker niet veranderen...maar misschien is het hier en daar verstandig om op de korte termijn iets meer geduld te betrachten zodat je op langere termijn keihard kan overwinnen.