Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Edit, Hans piepte voor:

Jullie zullen gelijk hebben, hoop ik! Niets beter dan een snelweg vol ev’s, om van de binnenstad nog maar te zwijgen.

Voor mijzelf gesproken:Ik heb voor privé aanschaf altijd alleen naar cash out gekeken, dus budget vs beschikbaarheid (tikkie ouderwets). Ik leen niet voor auto’s, maar er zijn natuurlijk velen die dat wel doen.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Privé reserveringshouder hier...eentje die standaard om de 5 a 6 jaar een tweede hands kocht met 10k out of pocket. Zonder lening...want dat doe ik niet "voor" een auto.

Tsja...nu dus een (waarschijnlijk) € 60k auto...gloednieuw. Met lening. Liefst een zeer langlopende zodat ik deze zeer vlot kan aflossen en ik tijdens krappe maanden niet direct in een incasso procedure terecht kom. :)

Toevallig van het weekeinde hieraan zitten rekenen. Onderhoud is NIET goedkoper. Het standaard jaarlijks onderhoud dan. Het vervangen van sommige slijtage onderdelen wel, maar afgezet tegen de jaren, levert een setje schijfen en blokken ook niet echt een stevige besparing op. Uiteindelijk verwacht ik dat inclusief de lening, de Model 3 ongeveer € 100 duurder per maand zal zijn dan mijn huidige 7 jaar oude Citroen C4.

Het gratis laden op mijn werk, zorgt natuurlijk voor een positief punt voor de Model 3.

Hierbij is natuurlijk met diverse zaken rekening gehouden....maar moraal van het verhaal... "onder de streep" valt het me niets tegen dat een Model 3 maar iets duurder is per maand dan mijn huidige auto. En nee, ik reken nooit met afschrijving, alleen "running costs" waar de lening in mijn beleving een onderdeel van is.

[ontopic...ish]

Ja, ik had de interviews ook gezien. Bijzonder dat de verhalen over de vertraging zo zijn veranderd tijdens het afgelopen half jaar trouwens. Eerst was de positie van Tesla dat een leverancier "the ball" dropte. Daarna dat men "complacent" was in de "core business"...en nu horen we dat "over-automatisering" en teveel nieuwe techniek tegelijk in de Model 3 stoppen een negatief effect hebben gehad.

Hebben we nu een "bekentenis" dat de "alien dreadnought" voorlopig in de ijskast staat? De Model 3 lijn zou een versie 0.5 zijn immers? De Model Y fabriek zou versie 1 moeten worden als ik het me goed herinner.

Dat laatste is helemaal bijzonder gezien het constant hameren van Elon Musk in 2016 dat de Model 3 simpel moest zijn en dat men geleerd heeft van fouten met de X? Heel 2016 en 2017 hield men vol dat "ingewikkelde" zaken geen onderdeel zouden zijn van de release, maar periodiek zouden worden toegevoegd aan de auto.

Dat Tesla veel risico neemt met innovatieve ideeën en dingen anders doet dan de rest van de reuzen, maakt me niet eens zoveel uit. Daar kunnen ook spectaculaire successen uitkomen. En misschien moet Tesla als underdog wel proberen zo hoog te reiken om niet onder de voet gelopen te worden. Toch is het wel een patroon dat Elon blijkbaar vrij "wilde" vergezichten in zijn hoofd heeft waardoor het veel moeite kost om het schip bij te sturen en succes te halen.

Tijdens de F1 race zag ik Max aan het werk en ik kon (als Tesla verslaafde) eigenlijk niet uit mijn hoofd krijgen dat Elon en Max een beetje op elkaar lijken. Gedreven, voor de duvel niet bang, knetterhard werkend...echte risk-takers die hun verantwoordelijkheid niet uit de weg gaan. Ze moeten ook zeker niet veranderen...maar misschien is het hier en daar verstandig om op de korte termijn iets meer geduld te betrachten zodat je op langere termijn keihard kan overwinnen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FrankV
"Met zijn poenerige en arrogante voorkomen is het, net als grote broer Model S, een designmengeling van de emblematische modellen van BMW, Audi, Mercedes, Porsche en Maserati. Model 3 is een intimiderende auto uit de überklasse.

Platter gezegd: een machobak. Een pochauto. Een pooierbak. Een boze auto."

Dat jullie het weten.;)

Bron: Waarom jij nooit de Tesla 3 koopt

Nou ja zeg... Toen ik vanochtend in Amsterdam naast die witte 3 stond, vond ik er niets ‘poenerig’ aan. Het is een lief klein autootje dat ik om diezelfde redenen zelf niet snel zou kopen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Voor particulieren blijft een EV toch duurder dan een vergelijkbare ICE. Het verschil in aankoopprijs maak je niet goed door de verminderde gebruikskost. Het ontbreken van betekenisvolle incentives maakt dat de financiële balans overhelt naar de EV. Voor wie thuis kan laden en een PV-installatie heeft, kom je als je wat optimistisch rekent (en bijvoorbeeld een verhoogde omniumverzekering de eerste jaren vergeet in rekening te brengen) in de buurt van het evenwicht, maar voor wie die faciliteiten niet heeft of aangewezen is op publiek laden, is dat niet het geval. Wie altijd publiek laadt, heeft zelfs geen verminderde variabele kost. 20 kWh/100km @ 0.35€/kWh is 7€/100km of het equivalent van 6l diesel/benzine. Zit er af en toe een snellaadbeurt tussen dan kan het helemaal schudden.
 
Voor particulieren blijft een EV toch duurder dan een vergelijkbare ICE. Het verschil in aankoopprijs maak je niet goed door de verminderde gebruikskost. Het ontbreken van betekenisvolle incentives maakt dat de financiële balans overhelt naar de EV. Voor wie thuis kan laden en een PV-installatie heeft, kom je als je wat optimistisch rekent (en bijvoorbeeld een verhoogde omniumverzekering de eerste jaren vergeet in rekening te brengen) in de buurt van het evenwicht, maar voor wie die faciliteiten niet heeft of aangewezen is op publiek laden, is dat niet het geval. Wie altijd publiek laadt, heeft zelfs geen verminderde variabele kost. 20 kWh/100km @ 0.35€/kWh is 7€/100km of het equivalent van 6l diesel/benzine. Zit er af en toe een snellaadbeurt tussen dan kan het helemaal schudden.
Dat is herkenbaar. Er zijn op het volvo-forum al meerdere discussies gevoerd dat publiek laden duurder zou zijn dan het rijden op diesel/benzine bij plugin hybrides. Omdat ik thuis een PV-installatie, plug ik wel elke dag en doe ik dat wel publiek als ik zeker weet dat ik 100% elektrisch weer terug naar huis kan. Bij langere ritten laat ik het achterwege.
 
Voor particulieren blijft een EV toch duurder dan een vergelijkbare ICE. Het verschil in aankoopprijs maak je niet goed door de verminderde gebruikskost. Het ontbreken van betekenisvolle incentives maakt dat de financiële balans overhelt naar de EV. Voor wie thuis kan laden en een PV-installatie heeft, kom je als je wat optimistisch rekent (en bijvoorbeeld een verhoogde omniumverzekering de eerste jaren vergeet in rekening te brengen) in de buurt van het evenwicht, maar voor wie die faciliteiten niet heeft of aangewezen is op publiek laden, is dat niet het geval. Wie altijd publiek laadt, heeft zelfs geen verminderde variabele kost. 20 kWh/100km @ 0.35€/kWh is 7€/100km of het equivalent van 6l diesel/benzine. Zit er af en toe een snellaadbeurt tussen dan kan het helemaal schudden.

En om het erger te maken: laad/omzetverlies van 15% maakt de vergelijking nog ongunstiger voor EV. Netto 20kWh /100km is voor een 3 wellicht (net) haalbaar, voor een S niet. Dan moet je ong 168wh/km rijden gemiddeld. Zijn er dat soort hypermilers onder ons?
 
Ontdaan van de onnodige en stigmatiserende kwalificaties heeft de schrijver m.i. wel een punt:
De echte uitdaging is de meerderheid van de privé rijders om te krijgen, en dat gaat niet met de 3. Veel te hoge aanschafprijs en te onpraktisch (geen last-trekhaak).
Het wachten is inderdaad op de betaalbare EV versie van de peugeot 206 en de golf met trekhaak, zo te zeggen.

trekhaak fetisj ?
zoals de amerikanen een cupholder over-raten ?
;)
 
En om het erger te maken: laad/omzetverlies van 15% maakt de vergelijking nog ongunstiger voor EV. Netto 20kWh /100km is voor een 3 wellicht (net) haalbaar, voor een S niet. Dan moet je ong 168wh/km rijden gemiddeld. Zijn er dat soort hypermilers onder ons?

bij een weertje zoals nu haal ik zonder probleem minder dan 20kWh/100 km.

(maar verder volledig akkoord : het laden aan openbare palen is véél te duur - we betalen nu met stroom al meer taksen, heffingen, BTW, ... aan de overheid per 100km dan een diesel of benzinerijden)
 
En om het erger te maken: laad/omzetverlies van 15% maakt de vergelijking nog ongunstiger voor EV. Netto 20kWh /100km is voor een 3 wellicht (net) haalbaar, voor een S niet. Dan moet je ong 168wh/km rijden gemiddeld. Zijn er dat soort hypermilers onder ons?
Men m'n Zoe haal ik, nu over ruim 3 jaar gemeten, een gemiddelde van 154 wh/km: veel file en gewestwegen maken dat de gemiddelde snelheid laag ligt, hetgeen het lage verbruik verklaart. De zoe doet bovendien niet mee aan het warm houden van de batterij enz...
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Ik heb er niet vooraf aan gedacht maar heeft iemand misschien het VIN nummer van de witte Model 3 genoteerd? Wanneer het gaat om issues kan een paar duizend verschil al een veel betere auto betekenen. Er worden doorlopend aanpassingen gedaan en soms werden de persen zelfs even gestopt.
Men deed juist alle moeite om dit te verhullen. Afgeplakt achter de voorruit en verboden op het T-symbool op de console te drukken. ;)
Gewoon paranoia of toch daadwerkelijk vermijden van problemen met de tijdelijke Europese toelating?
 
Ik heb er niet vooraf aan gedacht maar heeft iemand misschien het VIN nummer van de witte Model 3 genoteerd? Wanneer het gaat om issues kan een paar duizend verschil al een veel betere auto betekenen. Er worden doorlopend aanpassingen gedaan en soms werden de persen zelfs even gestopt.
Nou nou, Hans. Cross-posting...
Zeker de discussies over forum-regels gemist:p