Dichterbij
Elon Musk on Twitter
Als ze dat gaan doen, en het lukt, is het een mooie stap naar verzekering in huis. Cascoschade repareren ze zelf en diefstal zal naar ik verwacht niet meer voorkomen of lonen.
Met de reparatiekosten hebben ze in ieder geval invloed op de verzekeringspremie. Je hoort te vaak dat de speciale bedrijven er goed garen bij spinnen om Tesla's te repareren en dat levert dan weer hoge premies op.
Elon ziet, zoals wel vaker, de werkelijke problemen niet. Mijn auto was ik voor een reparatie van 10.500 euro excl. BTW, 6 weken kwijt.
Ik kreeg de rekening ter inzage, ondanks dat Tesla deze betaalde. Daarop staat arbeidsloon € 1.597,-. Spuitwerk € 1.035,-, onderdelen € 7.535,-. Alle bedragen excl. BTW.
Arbeidsloon in een autospuiterij ligt op rond € 100,- per uur. Toerekening van de hoge kosten van de spuitcabine is rond € 250,- per uur.
Per saldo is er aan mijn auto dus 16 uur gewerkt en zit er 4 uur spuitwerk in.
20 uur werk totaal is precies een halve werkweek. Toch heeft mijn auto daar 6 weken gestaan.
En dat uitsluitend en alleen om op onderdelen van Tesla te wachten. Dit was 3 jaar geleden en ... is vandaag nog steeds zo.
De reparatiebedrijven hebben in hun bedrijven geen ruimte voor al die wachtende Tesla's. Ze huren extra parkeerruimte om die auto's te stallen. Ook worden er meer en meer tijdelijke reparaties uitgevoerd om de auto dan maar rijdbaar te houden.
Elon kan dan wel roepen 'Tesla is bringing most collision repairs in-house, as outside firms take weeks to months for repairs, driving Tesla owners (and us) crazy', maar de oorzaak ligt voor 100% bij Tesla zelf. Het is bizar dat Tesla dat niet ziet.
Eerlijk gezegd is dat het enige echte probleem dat ik bij Tesla zie. Ontwikkeling ok, auto's ok, software en updates allemaal ok.
De logistiek van de onderdelen voorziening en niveau van de afleveringskwaliteit zijn onder de maat en blijken dat te blijven.
Tesla is de concurrentie op vrijwel alle gebieden 10 jaar voor, op het gebied van onderdelen voorziening en afleveringskwaliteit lopen ze ... meer dan 10 jaar achter.
Een laatste probleem zijn de kosten voor onderdelen. Bij de gemiddelde schadereparatie in Nederland, bestaan de kosten uit 32% arbeidsloon, 34% spuitkosten en 32% onderdelen. Die verdeling loopt bij Tesla geheel en al uit de hand.
Bij mijn Model S waren die verhoudingen 15% arbeidsloon, 10% spuitkosten en 75% onderdelen.