Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
En jij denkt dat ze het zelf goedkoper gaan repareren? De prijs van de onderdelen verandert toch niet, en het uurloon van Tesla staat er nou niet echt om bekend dat het laag is...
De reden dat schadebedrijven er zo lang over doen is niet dat ze het niet sneller kunnen maar de verschrikkelijke slechte leveringen van de onderdelen van de Tesla’s.

voor de model 3; ja

Dat reparaties nu wat aan de dure kant zijn (abnormaal is beter verwoord) komt voor in de huidige generaties S en de X

de onderdelen in een 3 is vele malen meer standard en dus eenvoudiger te plaatsen (en al reeds aangetoond in diverse onderzoekjes) ik verwacht dit echt goed haalbaar is voor model 3.
 
voor de model 3; ja

Dat reparaties nu wat aan de dure kant zijn (abnormaal is beter verwoord) komt voor in de huidige generaties S en de X

de onderdelen in een 3 is vele malen meer standard en dus eenvoudiger te plaatsen (en al reeds aangetoond in diverse onderzoekjes) ik verwacht dit echt goed haalbaar is voor model 3.
Dus zullen de reparaties van de model 3 ook goedkoper zijn bij de schade bedrijven buiten Tesla. Tesla probeert elk facet van autobezit op te nemen in hun businessmodel, ten einde over geld aan te verdienen wat natuurlijk heel slim is. Alleen de prijzen van de reparaties an sich zullen niet wijzigen van het feit dat Tesla het nu zelf gaat doen.
 
Dichterbij Elon Musk on Twitter

Als ze dat gaan doen, en het lukt, is het een mooie stap naar verzekering in huis. Cascoschade repareren ze zelf en diefstal zal naar ik verwacht niet meer voorkomen of lonen.
Met de reparatiekosten hebben ze in ieder geval invloed op de verzekeringspremie. Je hoort te vaak dat de speciale bedrijven er goed garen bij spinnen om Tesla's te repareren en dat levert dan weer hoge premies op.

:eek: die schadegevallen herstellen duurt zolang omdat ze moeten wachten op onderdelen van Tesla en dan durft Elon zoiets te zeggen :confused::eek:o_O:mad:

En met de gigantisch hoge prijs van Tesla-onderdelen en het waanzinnig hoge uurtarief dat ze rekenen, gaat dat toch niet goedkoper worden.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Spotrepair zal wel lukken op 24u maar wie een beetje verstand heeft van schadeherstelling weet dat je afhankelijk bent van de toelevering van wisselstukken + droog en uithardingstijden.
Tesla krijgt veelal onterecht een hoop bagger over zich geen maar ze zoeken het soms zelf op me dunkt.
Ik zie morgen alweer een artikel verschijnen van een schadehersteller die al twee maanden op wisselstukken wacht!
Zorg eerst dat je voldoende voorraad hebt in alle landen en begin dan pas te tweeten Elon, wanneer zal je het leren om de kar niet voor het paard te spannen:rolleyes:
 
  • Informative
Reactions: EelkoV
Schade reperaties ook door Tesla? Dat zal natuurlijk nooit goedkoper zijn want dan is er geen concurrentie. Ze hebben al een monopolie op de onderdelen en je ziet precies wat het gevolg is. Hoge prijzen en lang wachten op reparaties :)

Je moet wat verder vooruitkijken dan het momentum.

Straks koop je bij een Tesla een collision repair package dat reparatie garandeert bij schade door een aanrijding, met uiteraard een eigen risico dat via je account wordt verrekend. Dan ligt het belang om de kosten in de hand te houden bij Tesla zelf en hoeven wij ons daar geen zorgen meer over te maken. Het zijn de externe factoren als verzekeringsuitkeringen en belanghebbende reparateurs die de zaak vertroebelen en uit de hand laten lopen. Net als bij Supercharging zal ook dit geen verdienmodel gaan worden.
Het is allemaal al eerder genoemd en komt vroeger of later.

Deze was er in ieder geval blij mee.

 
Je moet wat verder vooruitkijken dan het momentum.

Straks koop je bij een Tesla een collision repair package dat reparatie garandeert bij schade door een aanrijding, met uiteraard een eigen risico dat via je account wordt verrekend. Dan ligt het belang om de kosten in de hand te houden bij Tesla zelf en hoeven wij ons daar geen zorgen meer over te maken. Het zijn de externe factoren als verzekeringsuitkeringen en belanghebbende reparateurs die de zaak vertroebelen en uit de hand laten lopen. Net als bij Supercharging zal ook dit geen verdienmodel gaan worden.
Het is allemaal al eerder genoemd en komt vroeger of later.

Deze was er in ieder geval blij mee.

Zoals Ramonneke ook schrijft, zijn het niet de externe factoren die zorgen voor hoge prijzen maar een monopolie. Schade herstel (de arbeid) aan een Tesla is niet duurder dan aan andere auto’s, de onderdelen wel.
Op het moment dat Tesla zijn onderdelen prijzen alleen voor zichzelf zou laten dalen, en niet voor schade herstelbedrijven, ontstaat er een oneerlijk concurrentie voordeel welke gestopt zal worden.

Daarnaast is er nu al een gebrek aan geklasificeerd personeel voor schadeherstel, en zijn de service centers al zwaar overbelast. En dan verwacht jij dat Tesla dit ook nog eens als een pakket aan gaat bieden zonder verdienmodel?

Het lijkt me verstandig als ze hun onderdelenvoorziening op gang krijgen, Tesla stopt met de instructies om bij een klein deukje meteen hele panelen te moeten vervangen (de Tesla herstellers moeten zich hier nu aan houden anders mogen ze ze niet meer herstellen) en de prijzen van de onderdelen normaal maken. Dan kunnen de schade herstelbedrijven de auto’s gewoon in een normale tijd repareren tegen een normaal tarief. Geen ontevreden klanten meer en de verzekering premies dalen, ook omdat er dan weer meer keus tussen verzekeringen zal zijn.

En het bewijs, een video over een gescheurde bumper, als die bumper gewoon op voorraad is straks, kan iedereen die snel repareren..
 
Last edited:
Dichterbij Elon Musk on Twitter

Als ze dat gaan doen, en het lukt, is het een mooie stap naar verzekering in huis. Cascoschade repareren ze zelf en diefstal zal naar ik verwacht niet meer voorkomen of lonen.
Met de reparatiekosten hebben ze in ieder geval invloed op de verzekeringspremie. Je hoort te vaak dat de speciale bedrijven er goed garen bij spinnen om Tesla's te repareren en dat levert dan weer hoge premies op.

Elon ziet, zoals wel vaker, de werkelijke problemen niet. Mijn auto was ik voor een reparatie van 10.500 euro excl. BTW, 6 weken kwijt.
Ik kreeg de rekening ter inzage, ondanks dat Tesla deze betaalde. Daarop staat arbeidsloon € 1.597,-. Spuitwerk € 1.035,-, onderdelen € 7.535,-. Alle bedragen excl. BTW.
Arbeidsloon in een autospuiterij ligt op rond € 100,- per uur. Toerekening van de hoge kosten van de spuitcabine is rond € 250,- per uur.
Per saldo is er aan mijn auto dus 16 uur gewerkt en zit er 4 uur spuitwerk in.

20 uur werk totaal is precies een halve werkweek. Toch heeft mijn auto daar 6 weken gestaan.
En dat uitsluitend en alleen om op onderdelen van Tesla te wachten. Dit was 3 jaar geleden en ... is vandaag nog steeds zo.
De reparatiebedrijven hebben in hun bedrijven geen ruimte voor al die wachtende Tesla's. Ze huren extra parkeerruimte om die auto's te stallen. Ook worden er meer en meer tijdelijke reparaties uitgevoerd om de auto dan maar rijdbaar te houden.

Elon kan dan wel roepen 'Tesla is bringing most collision repairs in-house, as outside firms take weeks to months for repairs, driving Tesla owners (and us) crazy', maar de oorzaak ligt voor 100% bij Tesla zelf. Het is bizar dat Tesla dat niet ziet.

Eerlijk gezegd is dat het enige echte probleem dat ik bij Tesla zie. Ontwikkeling ok, auto's ok, software en updates allemaal ok.
De logistiek van de onderdelen voorziening en niveau van de afleveringskwaliteit zijn onder de maat en blijken dat te blijven.
Tesla is de concurrentie op vrijwel alle gebieden 10 jaar voor, op het gebied van onderdelen voorziening en afleveringskwaliteit lopen ze ... meer dan 10 jaar achter.

Een laatste probleem zijn de kosten voor onderdelen. Bij de gemiddelde schadereparatie in Nederland, bestaan de kosten uit 32% arbeidsloon, 34% spuitkosten en 32% onderdelen. Die verdeling loopt bij Tesla geheel en al uit de hand.
Bij mijn Model S waren die verhoudingen 15% arbeidsloon, 10% spuitkosten en 75% onderdelen.

2018-09-17 11.14.10.jpg

2018-09-17 11.20.38.jpg
 
Last edited:
Klopt, maar in vervolg tweet erkent hij dat Tesla zelf deel van het probleem is. Dat geeft aan dat Tesla bewust is van in ieder geval een belangrijke reden voor lange wachttijden.

Maar Olivier, dat probleem speelt al 5 jaar, dat gaat niet na dit kwartaal opgelost zijn.
Ieder onderdeel moet op VIN worden besteld in de VS, belachelijk. Dat wordt natuurlijk veroorzaakt doordat er tijdens de productie in bijv, een jaar, honderden wijzigingen worden doorgevoerd.
Dat lesje heeft de 'oude' industrie wel goed geleerd. Zij introduceren in september een nieuw modeljaar en houden dat, met uitzondering van absoluut onvermijdelijke veranderingen, een jaar gelijk. Dan kun je voor dat modeljaar een te overziene voorraad reservedelen produceren en lokaal opslaan. Dat lokaal kun je ruim zien. Als mijn Audi S6 een speciale set schijfremklauwen nodig had, dan was die er de volgende dag om 08.00 uur, uit ... Ingolstadt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Maar Olivier, dat probleem speelt al 5 jaar, dat gaat niet na dit kwartaal opgelost zijn.
Ieder onderdeel moet op VIN worden besteld in de VS, belachelijk. Dat wordt natuurlijk veroorzaakt doordat er tijdens de productie in bijv, een jaar, honderden wijzigingen worden doorgevoerd.
Dat lesje heeft de 'oude' industrie wel goed geleerd. Zij introduceren in september een nieuw modeljaar en houden dat, met uitzondering van absoluut onvermijdelijke veranderingen, een jaar gelijk. Dan kun je voor dat modeljaar een te overziene voorraad reservedelen produceren en lokaal opslaan. Dat lokaal kun je ruim zien. Als mijn Audi S6 een speciale set schijfremklauwen nodig had, dan was die er de volgende dag om 08.00 uur, uit ... Ingolstadt.

Ik ben heel benieuwd. Niemand beweert dat het over een paar weken opgelost is, wel dat het dan prioriteit krijgt. Dat is natuurlijk goed nieuws, al had het veel eerder moeten gebeuren.
 
Klopt, maar in vervolg tweet erkent hij dat Tesla zelf deel van het probleem is. Dat geeft aan dat Tesla bewust is van in ieder geval een belangrijke reden voor lange wachttijden.

Hij zegt eerst dat ze het zelf in huis gaan nemen want dat externe firma's er te lang over doen en dat Tesla klanten en zijzelf er gek van. Dat is toch wel heel beschuldigend naar de reparatiebedrijven toe. En daarna geeft hij toe dat 'een deel' van het probleem bij Tesla ligt. Maar die onderdelen zijn niet 'een deel' van de vertraging, ze zijn het enige probleem. Als Tesla onderdelen zou leveren zoals alle andere merken, zou er niemand lang moeten wachten en niemand gek worden.

Wij wachten nu al -ik weet niet meer hoelang- op een blijkbaar ongelooflijk moeilijk te verkrijgen onderdeel: een achterbumper van een model X :confused: Als het binnen is, is het nog een halve dag werk en een dag lak uitharden. Bij nadere merken is dat binnen de week hersteld (twee dagen wachttijd voor onderdelen).

Hij kan toch ook gewoon beslissen om sneller onderdelen te leveren, zonder anderen met de vinger te wijzen voor iets wat de schuld van Tesla is. En ze zouden ook gewoon sneller onderdelen kunnen leveren zonder ook nog eens de schadeherstelling er zelf bij te nemen. Ze hebben zo al een lange wachttijd bij het SeC, waarom denkt Elon dat ze schadeherstellingen dan sneller gaan kunnen doen dan reparatiebedrijven? En waarom zouden ze nu hun tijd gaan steken in het leren herstellen van schade als ze nog zoveel andere dingen niet vlot genoeg onder de knie hebben?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Wim S. heeft het echte probleem duidelijk geschreven: min of meer heeft iedere geproduceerde Tesla tot nu toe zijn 'eigen' onderdelenlijst en het is echt niet eenvoudig om dat op te lossen. Mogelijk kunnen ze een vereenvoudiging toepassen bij onderdelen die een heel jaar ongewijzigd zijn gebleven en die achteraf aan een heel modeljaar hangen. Dan krijg je dus 2 onderdeellijsten, een algemene voor een heel modeljaar, en nog steeds een onderdelenlijst per individuele auto voor onderdelen die wel tijdens het modeljaar gewijzigd zijn. Dan kan voor de onderdelen die een heel modeljaar gelden een grotere voorraad gekozen worden (lees: ook deelvoorraden op meerdere strategische locaties zoals Tilburg) en kan een deel van het probleem opgelost worden.
Misschien kan het ook door een lijst te maken van alle onderdeelnummers die ergens in 1 of meer Tesla's zijn gebruikt, en daarvan de afgelopen jaren bestelde aantallen onderdelen te delen zodat een bestelfrekwentie bekend wordt. Daaruit kan ook een aangepaste voorraad gekozen worden, zodat onderdelen sneller geleverd kunnen worden zonder dat het op voorraad houden -tig maal duurder gaat worden.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Wim S. heeft het echte probleem duidelijk geschreven: min of meer heeft iedere geproduceerde Tesla tot nu toe zijn 'eigen' onderdelenlijst en het is echt niet eenvoudig om dat op te lossen. Mogelijk kunnen ze een vereenvoudiging toepassen bij onderdelen die een heel jaar ongewijzigd zijn gebleven en die achteraf aan een heel modeljaar hangen. Dan krijg je dus 2 onderdeellijsten, een algemene voor een heel modeljaar, en nog steeds een onderdelenlijst per individuele auto voor onderdelen die wel tijdens het modeljaar gewijzigd zijn. Dan kan voor de onderdelen die een heel modeljaar gelden een grotere voorraad gekozen worden (lees: ook deelvoorraden op meerdere strategische locaties zoals Tilburg) en kan een deel van het probleem opgelost worden.
Misschien kan het ook door een lijst te maken van alle onderdeelnummers die ergens in 1 of meer Tesla's zijn gebruikt, en daarvan de afgelopen jaren bestelde aantallen onderdelen te delen zodat een bestelfrekwentie bekend wordt. Daaruit kan ook een aangepaste voorraad gekozen worden, zodat onderdelen sneller geleverd kunnen worden zonder dat het op voorraad houden -tig maal duurder gaat worden.
M.a.w. een uitzoekklusje dat een stagiaire met een paar Excel sheets binnen een week klaart.
Het werkelijke probleem is uiteraard dat de productie van nieuwe voertuigen te allen tijde prevaleert boven beschikbaarheid van materialen voor reeds geleverde voertuigen. Vooral in de hoofden van het management dan, niet bij de klanten natuurlijk.