Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien de verwachtingen bijstellen?

Al die testen gebeuren in gebieden die afgebakend en geheel bekend zijn. Ook helemaal in kaart gebracht en de wegen daar zijn zeer geschikt voor dit soort testen. Dat is echt heel wat anders dan de opgewaardeerde karrensporen die wij hier in Europa hebben. Nog afgezien van het weggedrag van Amerikanen tov Europeanen.

Zoals gezegd liever gisteren dan vandaag maar geheel zelfstandig rijdende auto’s gaat langer duren dan sommige hier denken.
 
In de sneeuw zal denk ik nog wat langer duren. Afgelopen winter in Zweden gereden: Autopilot is onbruikbaar in een landschap waarin de weg even wit is als de rest.

Beginnend met de komende update V9 zal hij, anders dan nu met de emergencymeldingen (take over immediately) als hij iets nadert waar hij het niet vertrouwt, je vragen het over te nemen, tijdig en wat relaxter. Dat zal dus bijvoorbeeld zijn bij sneeuw of complexe situaties (verheug mij al op o.a. het Keizer Karelplein) naderhand.
 
Misschien de verwachtingen bijstellen?


Die hele zelfrijdende auto is het ultieme solutionism; het geloof dat hoe klein het menselijk ongemak ook mag zijn er wel een technische oplossing voor is. Een ongeluk in het verkeer? There is an app for that!
Met een miljardenindustrie in het vooruitzicht zijn allerlei bedrijven er maar wat happig op om ons van autonome chauffeur te reduceren to appende consument.
Ik geloof er helemaal niets van. ADAS okee, maar autonoom? Computers en mensen laten zich lastig mengen. Zichzelf positioneren en een beetje waarnemen lukt een computer nog wel, maar anticiperen en informatie in de juiste context plaatsen blijft vooralsnog een probleem.
 
  • Like
Reactions: basvk
Die hele zelfrijdende auto is het ultieme solutionism; het geloof dat hoe klein het menselijk ongemak ook mag zijn er wel een technische oplossing voor is. Een ongeluk in het verkeer? There is an app for that!
Met een miljardenindustrie in het vooruitzicht zijn allerlei bedrijven er maar wat happig op om ons van autonome chauffeur te reduceren to appende consument.
Ik geloof er helemaal niets van. ADAS okee, maar autonoom? Computers en mensen laten zich lastig mengen. Zichzelf positioneren en een beetje waarnemen lukt een computer nog wel, maar anticiperen en informatie in de juiste context plaatsen blijft vooralsnog een probleem.

We moeten het ook niet moeilijker maken dan het is.
Om van A naar B te komen heb je goede kaarten, goede positiebepaling en real time traffic info nodig. Dat is allemaal technisch al beschikbaar.
Daarnaast moet je zo'n voertuig nog leren waar hij niet tegenaan of doorheen mag rijden. Met wat sensortjes en wat slimme software best te regelen.

Dat zo'n voertuig zich soms wat anders gedraagt dan een mens hoeft niet onoverkomelijk te zijn.

Dus dat gaat allemaal wel komen. En zal de mens zich aanpassen waar nodig.
 
  • Helpful
Reactions: chrgra
Zelfs Elon Musk gaf toe dat ( op dit moment) sommige taken sneller en handiger door mensen gedaan worden, dit was weliswaar in een fabriek, maar in het verkeer zal dit ook zo zijn. Dan heb ik het niet eens over de hypothetische situaties die je altijd hoort van critici, kies je voor de geparkeerde auto of voetganger etc maar over gewone kleine simpele beslis momenten die wij heel intuitief nemen, ik woon in de polder, even wachten op een tegenligger ter hoogte van een verbreding bv omdat je anders met je net gewassen auto door de modder moet.
 
Beginnend met de komende update V9 zal hij, anders dan nu met de emergencymeldingen (take over immediately) als hij iets nadert waar hij het niet vertrouwt, je vragen het over te nemen, tijdig en wat relaxter. Dat zal dus bijvoorbeeld zijn bij sneeuw of complexe situaties (verheug mij al op o.a. het Keizer Karelplein) naderhand.

Het Keizer Karelplein is inderdaad een mooi voorbeeld. Wat een computer niet zal berekenen is de ‘ingebouwde voorrangsfactor’ van een Tesla. Tegen een five-figure car wil je liever niet botsen. Dus is het met een Tesla soepel invoegen. De hoogste voorrangsfactor ervaarde ik in mijn oude Mercedes: overal de ruimte. Misschien uit sympathie, waarschijnlijker uit ontzag voor de vele krassen en deuken in het staal...
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Carl and PaulusdB
We moeten het ook niet moeilijker maken dan het is.
Om van A naar B te komen heb je goede kaarten, goede positiebepaling en real time traffic info nodig
Ik nodig je uit om in Amsterdam Centrum van A naar B te rijden met een zelfrijdende auto.
Er zijn zoveel momenten dat je beslissingen neemt die zich lastig tot niet in regels laten vangen...: aan subtiele bewegingen van een fietser voor me op de gracht zie ik of hij/zij mij heeft gehoord en of het dus veilig is er langs te rijden, bij kruisingen kijken jij en een voetganger elkaar even aan en beslissen in een splitsecond samen wie het eerst gaat... En dan komen de autofabrikanten wel op met een systeem op de auto die communiceert naar voetgangers wat de auto gaat doen (meen dat Google zoiets had gepatenteerd)...waarvoor allemaal ?
Nogmaals: systemen ter assistentie van bestuurders okee (beter dode hoek detectie zou diverse dodelijke ongelukken hebben voorkomen), maar volledig autonoom?
 
  • Like
Reactions: Carl and Gaston
Tsja, wellicht dat fietsers zich dan eens niet zo aso gaan rijden daar en zich aan de verkeersregels gaan houden. De dashcams zullen video moeten vastleggen om bij verzekeringskwesties aantoonbaar te moeten maken dat de fietser zich niet aan de regeltjes hield.

Zou spontaan Amsterdam centrum weer een fijne stad maken om je te verplaatsen ;-)

Daarnaast doe je of FSD hier niet toe in staat zo gaan zijn. Bij Tesla is dit een volledig NN om zelfstandig rijden. Deze is ook te trainen met gegevens uit Amsterdam en te leren hoe de auto zich daar wel of niets van aan moet stellen. Sterker, het zou zich zelfs beter op de weg kunnen positioneren om minder met fietsers in de clinch te komen.

Maar laten we beginnen met de standaard verkeersregels en herkenning van wegen voor we naar de uitzonderingen gaan.

Het mooie is dat het systeem heel duidelijk kan maken dat het in een situatie ziet die onbekend is en daarop heel voorzichtig rijgedrag gaat vertonen. Het lijkt verdorie wel hoe mensen dan ook doen. Dat is wel heel toevallig vind je niet :).

Het mooie is hier ook weer dat Tesla wereldwijde hun systeem met verschillende verkeerspatronen kan voeden. Dat is echt zo'n gigantische voorsprong om elke andere concurrent.

Maar sorry dat ik afdwaal in deze thread want het gaat hier niet over FSD of NN.
 
Tsja, wellicht dat fietsers zich dan eens niet zo aso gaan rijden daar en zich aan de verkeersregels gaan houden. De dashcams zullen video moeten vastleggen om bij verzekeringskwesties aantoonbaar te moeten maken dat de fietser zich niet aan de regeltjes hield.

Zou spontaan Amsterdam centrum weer een fijne stad maken om je te verplaatsen ;-)

Daarnaast doe je of FSD hier niet toe in staat zo gaan zijn. Bij Tesla is dit een volledig NN om zelfstandig rijden. Deze is ook te trainen met gegevens uit Amsterdam en te leren hoe de auto zich daar wel of niets van aan moet stellen. Sterker, het zou zich zelfs beter op de weg kunnen positioneren om minder met fietsers in de clinch te komen.

Maar laten we beginnen met de standaard verkeersregels en herkenning van wegen voor we naar de uitzonderingen gaan.

Het mooie is dat het systeem heel duidelijk kan maken dat het in een situatie ziet die onbekend is en daarop heel voorzichtig rijgedrag gaat vertonen. Het lijkt verdorie wel hoe mensen dan ook doen. Dat is wel heel toevallig vind je niet :).

Het mooie is hier ook weer dat Tesla wereldwijde hun systeem met verschillende verkeerspatronen kan voeden. Dat is echt zo'n gigantische voorsprong om elke andere concurrent.

Maar sorry dat ik afdwaal in deze thread want het gaat hier niet over FSD of NN.

Inderdaad, maar het is weekend dus het mag wel eventjes. Als aanvulling noem ik dat het verzamelen van de data en het aanleren van gedrag, ook in de Amsterdamse binnenstad, al een tijd in kaart gebracht wordt door onze eigen auto's die in stealth mode al ogen en oren (nou ja dat dan niet) open hebben en kijken hoe zijzelf zouden rijden, soort van droogzwemmen, en hoe dit is in vergelijking met wat wij doen en wat ze daarvan kunnen leren. Daarom denk ik dat het straks een beetje een openbaring zal zijn als er iets van wordt vrijgegeven. Het is van een heel andere orde dan wat anderen bedenken, dat is nog de visie van jaren negentig en niet die waarin de auto helemaal zelf gaat rijden maar daar waarin wordt gekeken of rijden kan worden geautomatiseerd.
Als klap op de vuurpijl de nieuwe hardware die 2.000 pics per seconde kan analyseren waardoor vanuit het oogpunt van de computer de auto in slow-motion rijdt.
Nu dan maar weer on topic.
 
Last edited:
We zijn amper klaar voor elektrische treinen. Lijkt mij nochtans zo veel gemakkelijker. Eigen beddingen die dan meestal nog enkel door voertuigen van dezelfde beheerder gebruikt worden en niet moeten sturen.
Maar wellicht is men bij de spoorwegmaatschappijen in slaap gevallen.
Wat als men de sporen eens gebruikte voor zelfrijdende wagentjes. Geen dienstregeling meer, maar om de x minuten (seconden?) een wagen, afhankelijk van de drukte.
Of hebben de maatschappijen de hanndoek al geworpen? Met de volledig zelfrijdende wagen worden ze sowieso overbodig. Ik kijk al uit naar de nieuwe bestemming van de gigantische hoeveelheid publieke ruimte die ter beschikking komt.
 
  • Funny
Reactions: Carl
Dichterbij Elon Musk on Twitter

Als ze dat gaan doen, en het lukt, is het een mooie stap naar verzekering in huis. Cascoschade repareren ze zelf en diefstal zal naar ik verwacht niet meer voorkomen of lonen.
Met de reparatiekosten hebben ze in ieder geval invloed op de verzekeringspremie. Je hoort te vaak dat de speciale bedrijven er goed garen bij spinnen om Tesla's te repareren en dat levert dan weer hoge premies op.
 
Dichterbij Elon Musk on Twitter

Als ze dat gaan doen, en het lukt, is het een mooie stap naar verzekering in huis. Cascoschade repareren ze zelf en diefstal zal naar ik verwacht niet meer voorkomen of lonen.
Met de reparatiekosten hebben ze in ieder geval invloed op de verzekeringspremie. Je hoort te vaak dat de speciale bedrijven er goed garen bij spinnen om Tesla's te repareren en dat levert dan weer hoge premies op.
En jij denkt dat ze het zelf goedkoper gaan repareren? De prijs van de onderdelen verandert toch niet, en het uurloon van Tesla staat er nou niet echt om bekend dat het laag is...

De reden dat schadebedrijven er zo lang over doen is niet dat ze het niet sneller kunnen maar de verschrikkelijke slechte leveringen van de onderdelen van de Tesla’s.