Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Hans,

Jouw roze bril is wel heel groot. Fijn voor je natuurlijk, maar probeer hier nou niet een beeld neer te zetten dat jouw auto - met 1 defect - exemplarisch is.

Ik sta nu op het punt onze vijfde tesla af te nemen en feit is dat geen van de eerste vier vrij van defecten was/is. Dat is - hoe je er ook tegenaan kijkt - niet goed.

Dat ik desondanks een vijfde tesla koop maakt wel duidelijk dat ik deze defecten kennelijk accepteer. De voordelen - waaronder een goede service - wegen daar voor mij tegenop.
5 tesla’s?! :eek: Ben je er een paar verloren of zo?
 
  • Funny
Reactions: STLL and Adm
5 tesla’s?! :eek: Ben je er een paar verloren of zo?
Mijn echtgenote en ik rijden beiden in een Tesla, nu nog onze eerste S p85 en een X p100d. De X had twee voorgangers. De eerste was een S p90d die twee weken voor de facelift werd geleverd. Die hebben wij toen heel snel weer ingeruild en daarvoor in de plaats een X 90d 6 zitter besteld. Toen deze werd geleverd (september 2016) bleken wij in blijde verwachting van een tweeling, wat de 6 zitter niet meer zo praktisch maakte. De komst van ap 2 een maand later vormde toen het laatste zetje om de x 90d in te ruilen en een p100d 7 zitter te bestellen. Inderdaad een performance, dat was op dat moment de enige versie met een 100 kWh accu. :D

De S wordt nu vervangen door een X 100d. Dat is enkel ingegeven door de briljante fiscale regelgeving, die het (zakelijk) aanhouden van een 5 jaar oude ev onmogelijk maakt.

Lang verhaal, wel de perfecte manier om de ontwikkelingen van afleverkwaliteit te volgen :D
 
Ik ben overigens niet de enige op dit forum die 5 tesla’s heeft gekocht... ;)

Mijn roze bril verdedig ik doordat ik mij realiseer dat ik in de tientallen jaren dat ik auto rijd nog nooit zoveel plezier heb gehad als in de afgelopen 4,5 jaar.
En ik realiseer mij ook dat dit mogelijk de enige fabrikant is die wordt gedreven door doelen die het beste met de wereld voor hebben en niet rijk wil worden met de verkoop van auto's.
En dat elke actie "on the edge" is. De lat op 150% leggen en dan met uiterste inspanning daarvan 120% halen tegenover 80 tot 90% wat elders al een succes genoemd wordt. Dan geef ik ze credits voor de gemiste 30%.
Ik onderken ook dat ze veel ineens willen maar dat wordt door het doel gerechtvaardigd en ook dat daarbij missers voorbij komen.

Er gaat bij tijd en wijle enorm veel mis en dan hoop ik dat de medewerkers gemotiveerd blijven en plezier in hun werk houden ondanks dat ze er maar beperkt iets aan kunnen doen. Gelukkig denk ik dat ze aan ons klanten daarbij steun hebben.

Op allerlei fora (ik heb niets met het woord gremia) zie ik de problemen in de praktijk voorbij komen en ondanks dat die problemen reëel zijn hoop ik dan dat de rode (of groene) draad nog wel blijft bestaan, in andere woorden, dat we mogen deelnemen aan één van de mooiste ontwikkelingen van het moment of in een heel lange tijd.

Als ik op de fiets zit en zie wat er allemaal gemotoriseerd rond rijdt en uitpuft, waar dan mijn dochtertjes doorheen fietsen, dan kan het mij niet snel genoeg gaan. Maandagavond nog door de stad gereden met panodak open, op zich heerlijk, maar werd gepasseerd door een quad die niet alleen een vreselijke herrie maakte maar ook een enorme troep uit zijn uitlaat spuugde die je kilometers lang rook. Dan vraag je je af waarom dat nog mag.

Bij het schoolplein staat bij tijd en wijle een young-timer (of old-timer) VW bus die ook niet echt fris is als de motor draait, dus bij het schoolplein!

Daarom ben ik zo blij met Tesla, draag het overal uit en niet alleen milieuzaken maar ook de fun, en dan ook nog eens hier in Tilburg (zie mijn post van vanavond).

Dus vergeef mij als ik af en toe wat brom maar mij ligt de balans tussen de "goede zaak" en de praktische gevolgen (de ellende) na aan het hart wat dus niet betekent dat ik de problemen ontken of bagatelliseer want mijn teen krullen ook als ik meelees.
 
Mijn roze bril verdedig ik doordat ik mij realiseer dat ik in de tientallen jaren dat ik auto rijd nog nooit zoveel plezier heb gehad als in de afgelopen 4,5 jaar.
En ik realiseer mij ook dat dit mogelijk de enige fabrikant is die wordt gedreven door doelen die het beste met de wereld voor hebben en niet rijk wil worden met de verkoop van auto's.
En dat elke actie "on the edge" is. De lat op 150% leggen en dan met uiterste inspanning daarvan 120% halen tegenover 80 tot 90% wat elders al een succes genoemd wordt. Dan geef ik ze credits voor de gemiste 30%.
Ik onderken ook dat ze veel ineens willen maar dat wordt door het doel gerechtvaardigd en ook dat daarbij missers voorbij komen.

Er gaat bij tijd en wijle enorm veel mis en dan hoop ik dat de medewerkers gemotiveerd blijven en plezier in hun werk houden ondanks dat ze er maar beperkt iets aan kunnen doen. Gelukkig denk ik dat ze aan ons klanten daarbij steun hebben.

Op allerlei fora (ik heb niets met het woord gremia) zie ik de problemen in de praktijk voorbij komen en ondanks dat die problemen reëel zijn hoop ik dan dat de rode (of groene) draad nog wel blijft bestaan, in andere woorden, dat we mogen deelnemen aan één van de mooiste ontwikkelingen van het moment of in een heel lange tijd.

Als ik op de fiets zit en zie wat er allemaal gemotoriseerd rond rijdt en uitpuft, waar dan mijn dochtertjes doorheen fietsen, dan kan het mij niet snel genoeg gaan. Maandagavond nog door de stad gereden met panodak open, op zich heerlijk, maar werd gepasseerd door een quad die niet alleen een vreselijke herrie maakte maar ook een enorme troep uit zijn uitlaat spuugde die je kilometers lang rook. Dan vraag je je af waarom dat nog mag.

Bij het schoolplein staat bij tijd en wijle een young-timer (of old-timer) VW bus die ook niet echt fris is als de motor draait, dus bij het schoolplein!

Daarom ben ik zo blij met Tesla, draag het overal uit en niet alleen milieuzaken maar ook de fun, en dan ook nog eens hier in Tilburg (zie mijn post van vanavond).

Dus vergeef mij als ik af en toe wat brom maar mij ligt de balans tussen de "goede zaak" en de praktische gevolgen (de ellende) na aan het hart wat dus niet betekent dat ik de problemen ontken of bagatelliseer want mijn teen krullen ook als ik meelees.
Ik begrijp helemaal je punt over de vervuiling (alhoewel ik me hier meer zorgen zou maken over fabrieken en de grote schepen waarmee onder andere onze Tesla’s worden gebracht), het plezier in het rijden en heb zelf ook veel plezier van de verbaasde gezichten van mensen die voor het eerst mee rijden.

Helaas is er wel veel meer nodig dan dat om naar een transitie te komen waarbij iedereen bereid is om elektrisch te gaan rijden.

Mensen willen een betrouwbaar imago zien, dit is bij Tesla nu niet het geval. Er komt veel nieuws naar buiten, deels door het belang van andere fabrikanten om Tesla geen succes te worden, deels door acties van het bedrijf en zijn CEO zelf (beloftes, gekke tweets). Dit helpt (terecht of onterecht) niet mee in het vertrouwen in het merk en acceptatie.

Daarnaast willen mensen in ieder geval het gevoel hebben dat ze kwaliteit kopen. Voor de early adopters hier op het forum is het gebrek aan kwaliteit niet een probleem, die doen dit af als opstart problemen en “het wordt toch opgelost?”

Wat we nu steeds meer zullen gaan zien is dat de groep die nu komt, wel gaat klagen over de afwerking en kwaliteit. Zie ook het verhaal van @RobsEV , @Dim70 en @pdreissen.

Het kan gewoon niet dat een nieuwe auto wordt afgeleverd met onderdelen die niet werken, niet goed is afgewerkt en waarmee je dan toch naar huis wordt gestuurd. Let wel: we hebben het over een auto van meer dan 100.000 euro.

Hetzelfde voor een signature die bij 6x.xxx km al voor ruim 3000 aan reparaties mag, zonder enkele coulance of excuses. Ik zie de reacties hier al voor me als een ander merk dit zou doen.

Zolang dit alles niet op orde is, zullen twijfelaars over stappen naar de merken die ze kennen, ook al is de range van de Tesla beter, en de ontwikkeling veel verder. Niet iedereen die elektrisch wil rijden is een pionier, en vallen dus terug op standaarden die ze kennen.

Ipv dit met een roze bril te bekijken en de echte problemen te bagataliseren is het veel belangrijker voor de transitie in de autowereld en voor Tesla zelf om het juist niet te accepteren en Tesla hier zo vaak als mogelijk op aan te spreken. Dus in plaats van alleen de tenen te krommen, ook uitspreken hier niet blij/tevreden/etc over te zijn.

De slechte berichten over Tesla moeten zo snel mogelijk de wereld uit, en daarvoor moet onder andere de kwaliteit zo snel mogelijk omhoog en de onrust de tent uit.

Tesla zet zich in voor een betere wereld, maar de stelling dat ze geen winstoogmerk hebben is simpelweg niet waar. Er is een reden dat er nu zoveel vaart achter de kwartaal leveringen zit, met alle gevolgen van dien. Tesla is een beursgenoteerd bedrijf en geen stichting, ik spreek graag de grote aandeelhouders die niet uit zijn op winst. Ik denk ook niet dat het slecht is om winst te maken en geld te verdienen, hiermee kan Tesla weer nieuwe goede dingen doen. Maar laten we niet doen alsof het het rode kruis is.
 
Ach, zolang er zoveel FUD naar buiten wordt gebracht, vind ik @Hans Noordsij wel een prettig tegenwicht. Alles in balans en die is met de vele shorters/nay sayers en aanverwanten ver zoek.
Ga maar eens googelen op Tesla nieuws en je wordt gek van de vele oude, negatieve, rommel die de wereld in wordt geknikkerd. Elke dag weer, week na week, maand na maand.

Tesla is een gevaar voor de gevestigde orde en die laat geen mogelijkheid onbenut Tesla in een kwaad daglicht te stellen. Dan is ons forum een goede plek om de andere kant te laten zien. Ik lees dat graag en ik hoop met mij velen die het zat zijn 'who killed the electric car' nog steeds in praktijk te zien.
 
Ach, zolang er zoveel FUD naar buiten wordt gebracht, vind ik @Hans Noordsij wel een prettig tegenwicht. Alles in balans en die is met de vele shorters/nay sayers en aanverwanten ver zoek.
Ga maar eens googelen op Tesla nieuws en je wordt gek van de vele oude, negatieve, rommel die de wereld in wordt geknikkerd. Elke dag weer, week na week, maand na maand.

Tesla is een gevaar voor de gevestigde orde en die laat geen mogelijkheid onbenut Tesla in een kwaad daglicht te stellen. Dan is ons forum een goede plek om de andere kant te laten zien. Ik lees dat graag en ik hoop met mij velen die het zat zijn 'who killed the electric car' nog steeds in praktijk te zien.

Dank je en ook dank voor de positieve reacties die ik buiten het forum heb gekregen.

Ik wil nog een kleine toelichting geven, voor wie zich afvraagt waarom ik me hier zo druk om maak.

Volgens mij onderschrijven we allemaal de visie dat het nodig is om af te stappen van het gebruik van fossiele energie. Ook, voor wie hier zelf Tesla rijdt, dat we vinden dat iedereen moet weten dat het om meer gaat dan een auto, of zelfs meer dan een elektrische auto.
Als de vraag komt of de achtereenvolgende problemen reden moeten zijn geen Tesla te kopen zullen weinigen hier ja op zeggen.

Ik heb veel contacten o.a. vanuit mijn werk en omdat mijn Tesla zo als iLetsel geringeloord is gaat het gewoon er ook vaak over.

Tot ergens begin van dit jaar heb ik relaties doorverwezen naar dit forum om daar meer informatie te krijgen vanuit de Tesla community. Ik ben daar mee gestopt toen ik zag dat er, als er iemand een ervaring, misser of wat dan ook meldt dit vervolgens door anderen, soms helemaal geen Tesla rijder, wordt herhaald, van een persoonlijke mening voorzien en daarmee de zaak van informatief naar sterk negatief wordt getrokken.
Daarnaast komt er ook veel cynisme voorbij waarvan ik denk dat het voor ons wel duidelijk is, zeker als we de schrijver kennen, maar voor een Tesla geïnteresseerde niet direct een salespoint zal zijn.

Geloof me, ik ben heel goed op de hoogte van de problematiek die speelt, de vele knelpunten op dit moment maar ook van het feit dat die bij Tesla zelf ook meer dan bekend zijn.
Ik heb daar regelmatig contact over en krijg ook adequate respons.

Of en hoe het beter kan is iets dat rechtstreeks met Tesla kan worden opgenomen en ik weet zeker dat je een antwoord krijgt, ook al lost dat het niet direct op. Maar er is zoveel tegelijk gaande dat het nu verleidelijk is om mee los te gaan in het klagen terwijl juist straks de nu spelende zaken zijn aangepakt of zelfs opgelost (waarna er zeker wel weer iets nieuws komt).

Hetzelfde zie je in diverse app groepen maar die zijn besloten. Het forum is openbaar en ik zou het zonde vinden als een geïnteresseerde door het lezen van het forum te zeer gaat twijfelen of weg loopt terwijl, als hij nu nieuw zou bestellen, tegen de tijd dat hij geleverd krijgt het item wellicht niet meer bestaat of dat er andere items spelen.

Ik zou graag zien dat we weer terug gaan naar een forum dat ook voor de buitenwereld een goede afspiegeling is en, met zeker aangeven van de bottlenecks, problemen, misverstanden, onderbezettingen e.d. toch een evenwichtig beeld geeft.
Het valt jullie misschien op dat ik gewoon mijn naam als forumnaam heb gekozen. Dat doe ik overal omdat ik aanspreekbaar wil zijn op wat ik zeg. Tot nu toe gaat dat prima.
 
Ach, zolang er zoveel FUD naar buiten wordt gebracht, vind ik @Hans Noordsij wel een prettig tegenwicht. Alles in balans en die is met de vele shorters/nay sayers en aanverwanten ver zoek.
Ga maar eens googelen op Tesla nieuws en je wordt gek van de vele oude, negatieve, rommel die de wereld in wordt geknikkerd. Elke dag weer, week na week, maand na maand.

Tesla is een gevaar voor de gevestigde orde en die laat geen mogelijkheid onbenut Tesla in een kwaad daglicht te stellen. Dan is ons forum een goede plek om de andere kant te laten zien. Ik lees dat graag en ik hoop met mij velen die het zat zijn 'who killed the electric car' nog steeds in praktijk te zien.

Two wrongs don't make a right.

Ongefundeerde of irreële negatieve of positieve verhalen helpen niemand. Positieve en negatieve ervaringen uiten is erg behulpzaam voor "wannabe" eigenaren zoals ik en misschien ook "geïnteresseerde passanten".

Wanneer de media over elkaar heen vallen over een tweet van Elon, of bepaalde cijfers/claims, is het prettig een "neutraal" forum te hebben waar mensen een nuchtere duiding kunnen geven aan de sensatie.

Ik vind het gewoon jammer dat Elon niet meer doet om slecht nieuws te voorkomen. Ik vind het super dat hij zo ontzettend betrokken is. Ook een rauw randje hoeft geen probleem te zijn. Zijn positieve houding is zowel zijn kracht als zijn zwakte. Uiteindelijk ben je ook verantwoordelijk voor de geloofwaardigheid van de toko en hoewel ik er zeker van ben (zonder hem persoonlijk te kennen...duh) dat hij zijn te positieve inschattingen, zonder kwade bedoelingen, uit...helpt het niet. Net als die uitglijders op persoonlijk vlak op Twitter (privatisering en het "gedoe" met de "grot-expert"). Het gesprek met Joe Rogan was briljant...overigens :).

Uiteindelijk heeft Elon geen invloed op de media zelf, maar wel op zijn eigen handelen. Hij zou hier en daar best wat handiger mogen zijn. Dat heeft hij zelf ook toegegeven.

Ik hoop dat Tesla mooie kwartalen gaat draaien qua productie en bruto-marge en dat uiteindelijk ook hun zwakste punten (beschikbaarheid onderdelen voor service en reparatie, communicatie en kwaliteit afgeleverde auto) snel verbeteren. Ik heb geen twijfel dat ze bij Tesla hun uiterste best doen en in staat zijn bizar snel te leren en aan te passen.
 
  • Like
Reactions: F500e and Xfrank
Het moet nu niet gekker meer worden. Mensen waar de aflevering danwel reparatie een puinhoop is geworden moeten hier gewoon hun verhaal kwijt kunnen, net als degenen waar het wel goed is gegaan. En we moeten daar open en eerlijk over kunnen discussieren. We zitten niet in China!

Zeg ik dan van niet? Die mensen mogen hun verhaal natuurlijk kwijt kunnen maar moet dan Jan en Alleman er weer op losgaan zonder dat dat iets van een oplossing dichterbij brengt? Discussieren via de onderbuik maakt zaken alleen maar dikker en zal gaan afschrikken, zowel buitenstaanders als de (gelukkig sterk in de meerderheid zijnde) forumlezers die een evenwichtige voorstelling van zaken zoeken.

Het is helemaal niet zo ingewikkeld om bij het plaatsen van een reactie te bedenken dat het geen WhatsApp groep is en of de reactie iets toevoegt.

Doe ermee wat je wilt. De bedoeling is goed.
 
Zeg ik dan van niet? Die mensen mogen hun verhaal natuurlijk kwijt kunnen maar moet dan Jan en Alleman er weer op losgaan zonder dat dat iets van een oplossing dichterbij brengt? Discussieren via de onderbuik maakt zaken alleen maar dikker en zal gaan afschrikken, zowel buitenstaanders als de (gelukkig sterk in de meerderheid zijnde) forumlezers die een evenwichtige voorstelling van zaken zoeken.

Het is helemaal niet zo ingewikkeld om bij het plaatsen van een reactie te bedenken dat het geen WhatsApp groep is en of de reactie iets toevoegt.

Doe ermee wat je wilt. De bedoeling is goed.
Ik snap echt weinig van deze reactie, er zijn hier forumleden die problemen hebben met hun Tesla of door een andere reden niet blij mee zijn. Net zo goed als er mensen op het forum zijn die gelukkig zijn en niet vaak iets hebben. Beide komen aan bod, in de daarvoor verschillende topics.

Waar haal je het dan vandaan dat Jan en Alleman er op los gaat? En wie bepaalt er wat er evenwichtig is?
En de oplossing is om een hoop roze gekleurde berichten te blijven plaatsen, om de hoop FUD te compenseren?

Iemand die interesse heeft in een Tesla moet zich een aantal zaken goed realiseren, en veel daarvan zijn in 5 jaar niet verandert. Het is voor de bouw van het merk Tesla echt totaal onzinnig om dat te doen alsof bij de organisatie alles top geregeld is, of om bepaalde problemen te ontkennen ofwel niet te noemen. Iemand kan dit optellen bij de positieve dingen van het merk en dan zelf afwegen of hij/zij een Tesla koopt. Promotie wordt niet beter door eigenlijk te vragen zoveel mogelijk positieve dingen te posten op dit forum.

Mijn reacties zijn vaak wat scherp maar dit wordt voornamelijk gevoed doordat bepaalde problemen worden gebagatalliseerd en af worden gedaan als exemplarisch en er een hoop roze gekleurde meningen worden gepost omdat Elon weer iets getwitterd of beloofd heeft. Ik vind daar niks objectiefs of evenwichtigs aan.
 
Last edited:
Ha Hans,
Is het ok als ik onder pseudoniem flauwe grappen blijf maken?
Met vriendelijke groet,

Joker Vijfentachtig

Grappen zijn altijd ok!

Maar even ander vraagje. Ik had heel graag de community vandaag wat willen laten weten over de bestemming van de nieuwe Tesla facility hier in Tilburg. Maar zoals het een Amerikaans bedrijf betaamt is men niet erg spraakzaam wat dat betreft. Een bezoek aan het bedrijf zelf lukte niet. Voelde me bij benadering zowaar een indringer:)
Heb op diverse plaatsen de vraag uitstaan maar geen concreet antwoord so far.

Heeft iemand van jullie in zijn netwerk daar iets over opgevangen. Niet vermoedens of speculaties maar echte data?

Het zou natuurlijk geweldig zijn als die mooie lokatie (die voor enkel een distributiecentrum een, in mijn ogen, te mooie uitstraling heeft), DE plaats zal zijn waar gelukkigen straks met hun Model 3 wegrijden. Een plekje om gewoon op een bankje te gaan zitten kijken straks :)
De rest, die elders in EU wordt afgeleverd, kan dan gelijk bij één van de docks op de trailer..

Wie helpt?
 
Grappen zijn altijd ok!

Maar even ander vraagje. Ik had heel graag de community vandaag wat willen laten weten over de bestemming van de nieuwe Tesla facility hier in Tilburg. Maar zoals het een Amerikaans bedrijf betaamt is men niet erg spraakzaam wat dat betreft. Een bezoek aan het bedrijf zelf lukte niet. Voelde me bij benadering zowaar een indringer:)
Heb op diverse plaatsen de vraag uitstaan maar geen concreet antwoord so far.

Heeft iemand van jullie in zijn netwerk daar iets over opgevangen. Niet vermoedens of speculaties maar echte data?

Het zou natuurlijk geweldig zijn als die mooie lokatie (die voor enkel een distributiecentrum een, in mijn ogen, te mooie uitstraling heeft), DE plaats zal zijn waar gelukkigen straks met hun Model 3 wegrijden. Een plekje om gewoon op een bankje te gaan zitten kijken straks :)
De rest, die elders in EU wordt afgeleverd, kan dan gelijk bij één van de docks op de trailer..

Wie helpt?

Energy warehouse, see vacancies on LinkedIn:
Screenshot_20180919-173837.png
 
  • Informative
Reactions: S-19910 and Jkr85