Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Is het dan niet aan de autobouwer om daar rekening mee te houden?
Als je iets voor een auto bouwt dan moet dit ook bestand zijn tegen alle omstandigheden die auto's met zich meebrengen.
Er kan altijd iets kapot gaan maar een uitleg dat het niet bestand is tegen de temperatuurschommelingen of trillingen die een auto met zich meebrengt daar moeten ze niet mee afkomen bij mij.
Hoezo niet? Ik heb met de BMW's die ik voorheen heb gereden ook dikke rekeningen gehad voor het repareren van koelleidingen, oliefilters en weet ik het wat allemaal. Een fabrikant is toch niet oneindig aansprakelijk voor reguliere slijtage van onderdelen?

Ik ben het er helemaal mee eens dat een sneeuwscooter niet binnen een maand kapot moet zijn omdat ie niet bestand is tegen kou en sneeuw. Maar dat ie bij dagelijks gebruik geen 50 jaar meegaat omdat ie tegen die tijd wel een keer is doorgeroest van de kou en sneeuw is net zo hard logisch.

Dus, er verslijt een onderdeel na 7 jaar. Ja, het is curieus dat de eMMC niet los te vervangen is. Ja, het is een knap prijzig probleem voor 1600 euro. Ja er is een case te maken dat ze dit op eigen kosten moeten fixen omdat het de hele auto onklaar maakt en door de extensive logging als designfout cq hun eigen gebruiksfout is aan te melden. Allemaal buiten kijf.

Maar aan het eind van de dag zijn al die auto's wel gewoon ruim uit de garantie en is het gewoon een repareerbaar probleem. Mijn BMW reed ook niet meer toen de vacuumpomp het begaf. Buiten de garantie. Had me ook 3000 euro gekost om te fixen. Vond ik te duur dus hij ligt nu in stukjes in oost-Europa.

Heeft niemand een huilie over geschreven in het AD :(
 
  • Like
Reactions: wooter and RobsEV
Het gaat om auto's van tegen de 7 jaar oud, computers worden in de regel in 3~4 jaar economisch afgeschreven en in 5~6 jaar praktisch. 11 jaar is bijzonder oud voor een computer en op geen enkele manier 'verwachte levensduur', wat ook spreekt uit dat je hem kunstmatig de levensduur hebt verlengd door een onderdeel te vervangen dat duurder is dan de dagwaarde.

Ik denk dat jij geen Apple apparatuur gebruikt. De 1 TB SSD verving 4 jaar geleden een te kleine harddisk van 300 Gb. Een nieuwe accu voor een MacBook Pro 17 kost rond 40 euro. Zet iedere gebruiker er in 5 minuten in. De MacBook Pro 17" doet op Marktplaats prijzen van 550 tot 1000 euro. Zelfs voor dat laatste bedrag zou ik hem niet willen verkopen.
Apple levert nog steeds beveiligingsupdates voor deze bijna 11 jaar oude laptop. De machine heeft nog nooit een storing gehad.
Het enige kleine bezwaar is dat het OS niet verder wordt ontwikkeld en op versie 10.11.16 El Capitan blijft steken. Alle moderne software loopt daar prima op.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik heb ook een trui van 20 jaar oud die nog prima zit. Dat maakt het niet normaal, dan zit je ver bovenin de bell curve. Uitzonderingen maken nooit regels. Ook niet bij Apple.
Met dien verstande dat jij die trui niet dagelijks vele uren draagt. Ik gebruik de MacBook Pro wel dagelijks urenlang.

Apple computers leven allemaal zo lang. Maar eigenaren daarvan willen iets nieuws of iets snellers. Allemaal volkomen overbodig.
Apple iPhones ruil ik één keer per vier jaar in. Alleen als er op cameragebied grote kwaliteitsverbeteringen worden geboekt zwicht ik een jaar eerder.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Apple computers leven allemaal zo lang.
No they don't. Liggen er hier genoeg in de container. Gaan net zo lang mee als de premiums van HP en Dell. Maar ik ben hier niet om over Apple-devotie te praten, ik heb het over de 99% van de wereld die wel rationeel omgaat met de levenscyclus van producten en afwegingen rondom gerechtvaardigde investeringen in producten voorbij hun te verwachten levensduur.
 
  • Like
Reactions: chrgra and RobsEV
... het de hele auto onklaar maakt en door de extensive logging als designfout c.q. hun eigen gebruiksfout is aan te melden. ...
Hier begon het natuurlijk mee en daar houdt het voor mij ook mee op.
Die totaal overbodige logging kan met een paar regeltjes code uitgezet worden of omgeleid naar het zwarte gat (/dev/null).
Voor een bedrijf dat manjaren besteedt aan futiliteiten als speelhalspelletjes op het centrale scherm is dit gewoon een belediging van je klanten en een nodeloze aanslag op hun financiën.
 
Last edited:
En nog meer stemmingmakerij op Privacy settings

De wereld vergaat blijkbaar als je na 7 jaar geen onderhoud, geen oliewissels, distributieriemen, koppakkingen, bougies of radiator vervangen een keer een onderdeel moet vervangen dat neerkomt op een computer met een groot scherm.

Kan aan mij liggen maar mijn laptops zijn duurder dan 1600 euro en hebben het nog nooit 7 jaar volgehouden. Complimenten aan die hardware van Tesla.
"het vervangen van de SSD-geheugenchip die aan het scherm is verbonden"
Het is duidelijk dat de auteur zich goed verdiept heeft in de materie.
 
Maar aan het eind van de dag zijn al die auto's wel gewoon ruim uit de garantie en is het gewoon een repareerbaar probleem. Mijn BMW reed ook niet meer toen de vacuumpomp het begaf. Buiten de garantie. Had me ook 3000 euro gekost om te fixen. Vond ik te duur dus hij ligt nu in stukjes in oost-Europa.
Als ik een kapotte eMMC zou moeten laten vervangen bij Tesla door een nieuwe MCU, zou me dat circa 4 keer zo goedkoop zijn als toen mijn laatste BMW bij 120000km motorproblemen kreeg.

Zover het er nu uit ziet, zal mijn Tesla tegen die tijd 350000km hebben afgelegd.

En ja, je kan wensen dat Tesla daar veel beter over had nagedacht, maar dat zeggen we natuurlijk omdat we met ons allen allerlei oplossingen bedenken die 10+ jaar probleemloos zullen meegaan bij onze werkgevers/klanten en we zelf foutloos zijn. Wie soldeert er nu ook een chip vast op een printboard, noobs!
 
... Wie soldeert er nu ook een chip vast op een printboard, noobs!
Dat is niet het basisprobleem.
Het doorlopend wegschrijven van bergen nutteloze informatie in logfiles die niemand ooit zal raadplegen, is dat wel.

Het vervangen van de betreffende chip is symptoombestrijding, die nog eens extra lastig wordt gemaakt door de keuze van het medium waarop de logging plaatsvindt.
 
Dat is niet het basisprobleem.
Het doorlopend wegschrijven van bergen nutteloze informatie in logfiles die niemand ooit zal raadplegen, is dat wel.

Het vervangen van de betreffende chip is symptoombestrijding, die nog eens extra lastig wordt gemaakt door de keuze van het medium waarop de logging plaatsvindt.

Dat is op zich juist maar je gaat eraan voorbij dat kapotte versnellingsbakken, katalysatoren, ERG-kleppen en zelfs hele motoren aan de orde van de dag zijn als auto's meer dan 200.000km hebben gelopen en dat vinden we allemaal normaal.
Terwijl er bij de vervanging van een chip in een Tesla ineens de wereld te klein is.

Daarnaast is het dus blijkbaar ook nog eens redelijk voordelig te voorkomen.
Zie het als het vervangen van een distributieketting of de versnellingsbakolie die volgens de fabrikant nooit vervangen hoeft te worden maar in de praktijk zorgt dat alles veel langer meegaat.
 
Las net een gebruikersreview over een nieuwe Mazda 3 sky X active, en moest hard lachen: fabrieksopgave 1 op 23, praktijk 1 op 9, nu al verouderde kaart en motorstoring. In geval van een EV zou de wereld te klein zijn. Bij een ICE vinden we het de normaalste zaak van de wereld......

Morgen op weg naar Denemarken, nu al zin in. Welke SUC heeft de 'beste' lunchmogelijkheden?
 
  • Like
Reactions: Bas.
Las net een gebruikersreview over een nieuwe Mazda 3 sky X active, en moest hard lachen: fabrieksopgave 1 op 23, praktijk 1 op 9, nu al verouderde kaart en motorstoring. In geval van een EV zou de wereld te klein zijn. Bij een ICE vinden we het de normaalste zaak van de wereld......

Morgen op weg naar Denemarken, nu al zin in. Welke SUC heeft de 'beste' lunchmogelijkheden?
Helaas alleen maar hamburgerketens op die route... houd rekening met vertraging rond Hamburg, het is er een zooitje met alle wegwerkzaamheden!
 
  • Informative
Reactions: JoostG
nu al verouderde kaart
Ik kreeg van de zomer een gloednieuwe ICE huurwagen mee, echt gloednieuw met een facelift van het model en lane assist enzo. De navigatie mistte snelwegen die al 2 jaar geleden gebouwd waren, en een restaurant zat er in nog onder de oude naam van 4 jaren geleden maar niet met de nieuwe naam...
 
Dat is op zich juist maar je gaat eraan voorbij dat kapotte versnellingsbakken, katalysatoren, ERG-kleppen en zelfs hele motoren aan de orde van de dag zijn als auto's meer dan 200.000km hebben gelopen en dat vinden we allemaal normaal.
Dat vind ik helemaal niet normaal, dat vind ik bizar. Zelf een keer het blok van een Audi A6 3.2 mogen vervangen bij 150kkm, en met veel pijn en moeite nog enige coulance bij Pon gekregen. Gelijk daarna versnellingsbak revisie a 3500 euro. Mag niet gebeuren met zo'n auto. Niks normaal aan.
Daarnaast mag dit nooit als excuus gelden dat Tesla dan óók prutswerk mag leveren.
 
  • Like
Reactions: horta and PaulusdB
Dat vind ik helemaal niet normaal, dat vind ik bizar. Zelf een keer het blok van een Audi A6 3.2 mogen vervangen bij 150kkm, en met veel pijn en moeite nog enige coulance bij Pon gekregen. Gelijk daarna versnellingsbak revisie a 3500 euro. Mag niet gebeuren met zo'n auto. Niks normaal aan.
Daarnaast mag dit nooit als excuus gelden dat Tesla dan óók prutswerk mag leveren.

Toch is dit eerder regel dan uitzondering bij Duitse auto's.

Niet dat het daardoor minder zuur is voor wie het overkomt.
Je hebt alleen geen lifetime garantie.
 
Dat is op zich juist maar je gaat eraan voorbij dat kapotte versnellingsbakken, katalysatoren, ERG-kleppen en zelfs hele motoren aan de orde van de dag zijn als auto's meer dan 200.000km hebben gelopen en dat vinden we allemaal normaal.
Terwijl er bij de vervanging van een chip in een Tesla ineens de wereld te klein is.
Je hoeft niet eens het zware metaal in te duiken voor idiote issues bij ICE's. Reparatie van enkele k€ voor mijn kiezen gehad omdat de warmtewisselaar voor de interieurverwarming boven de voertuigelectronica was geplaatst, met een soort van ingevet karton eronder als afscherming. De gevolgen laten zich raden.
 
Toch is dit eerder regel dan uitzondering bij Duitse auto's.

Niet dat het daardoor minder zuur is voor wie het overkomt.
Je hebt alleen geen lifetime garantie.
Dus omdat fabrikanten van de oude garde soms hardware met ondermaatse specificaties afleveren, hoeft een nieuwe toetreder geen deugdelijke software te leveren? Een bijzonder curieus standpunt, dat hier door sommigen wordt ingenomen.

Roept bij mij het beeld op van vermanende gesprekken in de zandbak op de kleuterschool. Ook toen was 'Ja, maar zij doen het ook...' al geen acceptabel excuus voor typisch, maar weliswaar gebruikelijk, kleutergedrag.
 
Dus omdat fabrikanten van de oude garde soms hardware met ondermaatse specificaties afleveren, hoeft een nieuwe toetreder geen deugdelijke software te leveren? Een bijzonder curieus standpunt, dat hier door sommigen wordt ingenomen.

Roept bij mij het beeld op van vermanende gesprekken in de zandbak op de kleuterschool. Ook toen was 'Ja, maar zij doen het ook...' al geen acceptabel excuus voor typisch, maar weliswaar gebruikelijk, kleutergedrag.

Ik heb dat nergens gezegd dat maak jij ervan.

Het gaat mij alleen om het feit dat als het om Tesla gaat er kennelijk verwacht wordt dat nooit eens iets mag tegenvallen omdat dan de wereld te klein is en iedere vorm van reflectie en realiteitszin maar gelijk overboord gegooid mag worden.