Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Het is wel grappig welke kleutersaus journalisten over dergelijke technische berichten gieten... Tuurlijk brand die chip niet door, en tuurlijk logt die chip niet alles wat je doet met je Tesla. Wat wel frustrerend is dat die kleutersaus absoluut niet nodig is. Je kan namelijk perfect zeggen dat zo een geheugenchip net zoals je SD-kaartje een beperkt aantal keren overschreven kan worden, en dat er op dat chipje allerlei technische informatie over de verschillende processen van de computer wordt weggeschreven. Daar moet je dus echt geen kleutersaus voor gebruiken.
 
Het niet-kleuter sausje is dat *nix syslog (veel data) naar de eMMC drive wordt geschreven, die op een gegeven moment (na veel kilometers) bijna vol is, en dan in de problemen komt omdat er te weinig vrije cellen zijn om rebalancing van de cellen te doen. Dan gaan die cellen kapot, en dus de eMMC kapot. eMMC is in die vorm een verkeerde product keuze, ongeschikt voor heel veel schrijven zoals met syslog gebeurt. *nix vindt het niet fijn als disks voor >90% vol zijn, maar dat is weer een ander punt.

Wat Tesla nu doet is een andere fabrikant van betere en grotere eMMC gebruiken, en (veel) minder loggen. Is dat een goede engineering keuze? Ik denk het niet. SSD was, voor logging, een betere keuze geweest. Ik snap de keuze voor eMMC voor opslag van het OS en OS parameters wel, daarvoor is het een prima keuze.
 
Gelukkig hebben de nieuwere versies waarschijnlijk een betere chip.

Een betere chip is geen oplossing maar symptoombestrijding. De hoeveelheid logging is/was buitensporig.

@Wim S. : er zijn auto's stil komen te staan met een kapotte eMMC. Als je lang genoeg wacht doet die het helemaal niet meer. Dat heeft niets met langere opstarttijd te maken, dat is een symptoom.
 
Ik vind dat stilvallen door kapotte eMMC wel heel opmerkelijk. Mijn collega kon prima rijden met defecte eMMC en ook ben ik met Maarten terug gereden met een corrupte eMMC.

Zonder MCU rijden is echter wel onmogelijk dus wellicht is er bij degene die zijn stilgevallen iets anders in de MCU stuk gegaan. Maar rijden met kapotte eMMC kan dus echt wel, het is alleen behelpen omdat een hoop functies niet meer werken.