Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Dus omdat fabrikanten van de oude garde soms hardware met ondermaatse specificaties afleveren, hoeft een nieuwe toetreder geen deugdelijke software te leveren? Een bijzonder curieus standpunt, dat hier door sommigen wordt ingenomen.
Nee, dat hoeft zeker niet, maar soms lijkt het erop dat Tesla zo slecht wordt afgeschilderd dat je beter af bent bij de oude garde...
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Nee, dat hoeft zeker niet, maar soms lijkt het erop dat Tesla zo slecht wordt afgeschilderd dat je beter af bent bij de oude garde...
Precies dat, bij Tesla is dit meteen een verhaal op de voorpagina vol met "Het leek zo mooi" en "Het had fantastisch kunnen werken maarrrrrr" en implicaties alsof de hele vloot morgen op de vluchtstrook staat. Dat ik dat storend vind staat los van dat ik vind dat Tesla hier minstens een tegemoetkoming in zou moeten doen. Net zoals ik dat (tevergeefs) van BMW en VW zou verwachten.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Daarnaast mag dit nooit als excuus gelden dat Tesla dan óók prutswerk mag leveren.
En al helemaal wanneer dat prutswerk met een simpele wijziging van enkele regels in de configuratie van het OS te fixen is.
Het schijnende is dat het euvel al jaren bekend is maar dat Tesla er gewoon niets aan heeft gedaan.
Geen wonder dat advocaten erop duiken in de US.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
En al helemaal wanneer dat prutswerk met een simpele wijziging van enkele regels in de configuratie van het OS te fixen is.
Het schijnende is dat het euvel al jaren bekend is maar dat Tesla er gewoon niets aan heeft gedaan.
Geen wonder dat advocaten erop duiken in de US.

LA CH EN
Stuur een brief naar Tesla en zeg dat je dat hele probleem voor hun oplost voor €60.000.

Easy money toch als het maar het wijzigen is van enkele regels in het OS?
Altijd maar klagen hier, dat ze het fout doen, maar er dan een kans in zien om er zelf wat aan te verdienen, nee hoor. Dat durven ze op een of andere manier niet (omdat het echt geen simpele opdracht is, anders had Tesla dit al lang gedaan).
 
Ik ben het toch niet met de 'jankers' eens over de 'onacceptabele ontwerpfout van Tesla over het eMMC'.
Onder andere omdat dit forum er is, en onder andere omdat Tesla een gamechanger is, weten we heel erg veel van Tesla's. En hebben we ontdekt dat het eMMC inderdaad een ontwerpfout is, al dan niet achteraf geconstateerd (omdat er waarschijnlijk de eerste jaren nooit een eMMC stuk gegaan is).
De gemiddelde ICE bevat meer ontwerpfouten, tenminste als je een ontwerpfout vindt dat een dure component zoals motorblok, versnellingsbak, motorelektronica maar ook allerlei andere dure elektronica relatief vaak stuk gaat binnen 200.000km. Iedereen die het overkomt baalt er van als het gebeurt, maar je bent meestal financieel de klos. Met veel geluk krijg je een beetje coulance van de dealer of importeur, wat misschien ook nog fake is omdat die component misschien wel niet zo duur is als op de factuur staat vermeld.
Ik draai het liever om: we weten nu dat die eMMC een kwetsbaar onderdeel is, en die is ook nog voor een relatieve habbekrats preventief te vervangen. Degene die de hoge kosten van vervanging door Tesla niet wil, kan nu gewoon de eMMC van zijn/haar Tesla laten vervangen.
Precies dat gaat dan ook van mijn Tesla gebeuren binnenkort.
 
  • Informative
Reactions: Superendo
LA CH EN
Stuur een brief naar Tesla en zeg dat je dat hele probleem voor hun oplost voor €60.000.

Easy money toch als het maar het wijzigen is van enkele regels in het OS?
Altijd maar klagen hier, dat ze het fout doen, maar er dan een kans in zien om er zelf wat aan te verdienen, nee hoor. Dat durven ze op een of andere manier niet (omdat het echt geen simpele opdracht is, anders had Tesla dit al lang gedaan).
Maar... het is ook echt maar een paar regels veranderen en instellen, de logging die ik voorbij heb zien komen is soms echt meer debug logging van een systeem, wat je alleen zou gebruiken om tijdelijk meer gegevens te verzamelen.

Dit veranderen is nog geen 600 euro waard, qua technische verandering aan het os.

Ik ben Tesla fan, maar dit is echt absurd dat ze dit nog zo blijven doen, het te veel loggen op emmc
(Punt is wel, nu het mainstream opgepakt wordt krijgt het andere lading... Dit is al erg lang bekend, ook voor techneuten die al jaren er mee werken.)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PaulusdB
Gasten.
Ga naar Tesla en zeg dat je de oplossing ervoor hebt. Je verdient er zelf een hoop aan, en je bespaart Tesla enorm veel geld.
Win win win
Tesla kent die oplossing zelf ook.
Het bespaart ze echter niets, de logging zou in extreme gevallen wellicht soms kunnen helpen met het debuggen of diagnostiseren van een auto en ze verdienen aan het vervangen van de schermen (net als andere autoproducenten aan hun aftersales en onderdelen verdienen) aangezien ze buiten de garantieperiode stuk gaan.

Voor wat vergelijking met traditionele producenten betreft:
Traditionele autoproducenten (en telefoon producenten, etc) hun onderdelen allereerst op kostprijs, waarbij de productie een bepaalde minimale kwaliteit moet halen (levensduur gemeten in kilometers en/of tijd), en waarbij een bepaald (klein) percentage voortijdige uitval acceptabel is.
Toen ik nog in de automotive industrie werkte (TRW, Delphi Automotive, eind vorige eeuw, vooral voor Opel en Renault) was de levensduur voor veel onderdelen (dynamo's, vacuumpompen etc) bijv. gespecificeerd op 150.000km. Ik heb niet de indruk dat het sindsdien veranderd is.

Tesla/Elon heeft zelf beweerd dat ze hun auto's voor een veel langere levensduur met zo weinig mogelijk onderhoud ontwerpen (en ik ga nu die quote er even niet bij zoeken) dus daar mag hij/Tesla best aan gehouden worden.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
We mogen Tesla inderdaad houden aan een langere levensduur. Onderdelen zijn wel vaker gemaakt om na verloop van tijd of operatie stuk te gaan, hierbij denk ik aan de Philipslamp met x aantal branduren. Maar we moeten en Tesla wilt naar een duurzame economie. Dan is een ontwerpfout te vergeven. Waarbij ik nog steeds uitga van een ontwerpfout en t.z.t. na @LuckyLuke ga of bij Tesla voor de MCU2 ga.

Een bewuste keuze is echter niet te vergeven en kan zelfs slecht zijn voor je imago. Veel auto's krijgen een nieuwe eigenaar met circa 3 a 4 jaar. Als iedere nieuwe eigenaar met dezelfde problematiek kampt, wordt dit zeker een issue. Wat denk je als straks al die M3's uit de lease komen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Of Nu.nl of ik snap het niet:
Maar hoe kan het aandeel 20% omhoog schieten als nabeurs 1.86 dollar stijging op circa 150 dollar iets meer dan 1% is?
De nu.nl redacteur haalt verlies/winst per aandeel en koers van het aandeel door elkaar. Ondertussen is het bewuste artikel aangepast. Het toont wel aan hoe gebrekkig de kennis is van sommige journalisten, zowel m.b.t. de financiele markt als m.b.t. de EV technologie.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Gasten.
Ga naar Tesla en zeg dat je de oplossing ervoor hebt. Je verdient er zelf een hoop aan, en je bespaart Tesla enorm veel geld.
Win win win
Makkelijk gezegd. Ik heb voor een ander merk auto iets dergelijks eens geprobeerd. Maat ze hebben hun eigen agenda en zijn er niet op uit die ok nog eens vol te laten schrijven door klanten. Je kunt natuurlijk geluk hebben, maar de kans is groot dat het alleen maar frustratie oplevert.