Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
De klacht is dan ook dat met een defecte eMMC niet meer geladen kan worden. En dan ga je vanzelf stilvallen.

Hm, mijn ervaring is dat we bij Maarten met corrupte eMMC zelfs konden superchargen, wij hadden toen wel een limiet tot 80km, normaal laden gaat wel langzamer geloof ik. Mijn collega kon met defecte eMMC gewoon naar 90% bij de supercharger. Die heeft een aantal weken zo rond moeten rijden omdat de SeC geen tijd had voor vervangen van de MCU en er op dat moment nog geen alternatief bestond.

Nogmaals, er is dus blijkbaar een verschil tussen een defecte eMMC en een defecte MCU.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Ik kwam net deze video van de BBC tegen, zeker als je dan inpikt op 5:18 krijgt de Audi E-tron toch een aardige repliek...
Op 5:55:
Journalist: "there aren't many families that can afford € 90,000 for a car..."
Audi vertegenwoordiger: "Sure there are..."

Voor de volledigheid wordt ook een vergelijking gemaakt tussen een Model S "AWD" en een Lamborghini Huracan Supertrofeo V10.
Dat loopt exact af zoals je zou verwachten.
 
En nog meer stemmingmakerij op Privacy settings

De wereld vergaat blijkbaar als je na 7 jaar geen onderhoud, geen oliewissels, distributieriemen, koppakkingen, bougies of radiator vervangen een keer een onderdeel moet vervangen dat neerkomt op een computer met een groot scherm.

Kan aan mij liggen maar mijn laptops zijn duurder dan 1600 euro en hebben het nog nooit 7 jaar volgehouden. Complimenten aan die hardware van Tesla.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
En nog meer stemmingmakerij op Privacy settings

De wereld vergaat blijkbaar als je na 7 jaar geen onderhoud, geen oliewissels, distributieriemen, koppakkingen, bougies of radiator vervangen een keer een onderdeel moet vervangen dat neerkomt op een computer met een groot scherm.

Kan aan mij liggen maar mijn laptops zijn duurder dan 1600 euro en hebben het nog nooit 7 jaar volgehouden. Complimenten aan die hardware van Tesla.

De wijze waarop Tesla omgaat met dit probleem is wel een issue. De eMMC vervangen is voldoende en qua kosten een factor 10 lager dan de hele MCU vervangen. Dat zou Tesla m.i. moeten doen.
 
  • Like
Reactions: Superendo
En nog meer stemmingmakerij op Privacy settings

De wereld vergaat blijkbaar als je na 7 jaar geen onderhoud, geen oliewissels, distributieriemen, koppakkingen, bougies of radiator vervangen een keer een onderdeel moet vervangen dat neerkomt op een computer met een groot scherm.

Kan aan mij liggen maar mijn laptops zijn duurder dan 1600 euro en hebben het nog nooit 7 jaar volgehouden. Complimenten aan die hardware van Tesla.
Mijn MacBook Pro 17" is van voorjaar 2009, wordt over drie maanden dus 11 jaar oud. Is mijn dagelijkse computer, volledig op snelheid met 2.93 MHz Intel Core2 Duo en 1 TB SSD. 1 jaar geleden, na 10 jaar, een nieuwe accu erin die nu op 102% gezondheid staat.
Dat een computeronderdeel naar 4 jaar kapot gaat, is voor mij beslist onacceptabel.
Tesla zal bij een zaak voor de rechter vermoedelijk bakzeil halen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB and basvk
Het gaat om auto's van tegen de 7 jaar oud, computers worden in de regel in 3~4 jaar economisch afgeschreven en in 5~6 jaar praktisch. 11 jaar is bijzonder oud voor een computer en op geen enkele manier 'verwachte levensduur', wat ook spreekt uit dat je hem kunstmatig de levensduur hebt verlengd door een onderdeel te vervangen dat duurder is dan de dagwaarde.

Je laptopje wordt ook niet dagelijks kilometers door weer en wind vervoerd in temperaturen doorlopend varierend van -15 tot 70 graden en luchtvochtigheden tussen de 10% en 98%, dat is ook niet zo goed voor electronica. Het is in zoverre wonderlijk dat na 7 jaar de writes op de eMMC het eerste fundamentele probleem lijkt te zijn, en de vraag daarbij zich aandringt of men in 2011 afdoende kon voorzien hoeveel de software in latere jaren zou gaan loggen na de introductie van Autopilot e.d. Mijn complimenten voor de engineers.
 
Van een computer mag je ergens tussen de 5 tot 6 jaar uitgaan. Dit zijn cijfers die ook gebruikt worden door bijvoorbeeld de Consumentenbond en wordt volgens mij ook juridisch als redelijk gezien. Uiteraard zijn er computers die langer functioneren, maar een computer die zeer intensief gebruikt is, vaak geupdate is met steeds zwaarder wordende software en het heeft uitgehouden gedurende 5-8 jaar, dan heb je het goed gedaan.

Neemt niet weg dat het vervelend is als je auto stilvalt hierom :)
 
Het gaat om auto's van tegen de 7 jaar oud, computers worden in de regel in 3~4 jaar economisch afgeschreven en in 5~6 jaar praktisch. 11 jaar is bijzonder oud voor een computer en op geen enkele manier 'verwachte levensduur', wat ook spreekt uit dat je hem kunstmatig de levensduur hebt verlengd door een onderdeel te vervangen dat duurder is dan de dagwaarde.

Je laptopje wordt ook niet dagelijks kilometers door weer en wind vervoerd in temperaturen doorlopend varierend van -15 tot 70 graden en luchtvochtigheden tussen de 10% en 98%, dat is ook niet zo goed voor electronica. Het is in zoverre wonderlijk dat na 7 jaar de writes op de eMMC het eerste fundamentele probleem lijkt te zijn, en de vraag daarbij zich aandringt of men in 2011 afdoende kon voorzien hoeveel de software in latere jaren zou gaan loggen na de introductie van Autopilot e.d. Mijn complimenten voor de engineers.
Is het dan niet aan de autobouwer om daar rekening mee te houden?
Als je iets voor een auto bouwt dan moet dit ook bestand zijn tegen alle omstandigheden die auto's met zich meebrengen.
Er kan altijd iets kapot gaan maar een uitleg dat het niet bestand is tegen de temperatuurschommelingen of trillingen die een auto met zich meebrengt daar moeten ze niet mee afkomen bij mij.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3 and NielsT
Is het dan niet aan de autobouwer om daar rekening mee te houden?
Als je iets voor een auto bouwt dan moet dit ook bestand zijn tegen alle omstandigheden die auto's met zich meebrengen.
Er kan altijd iets kapot gaan maar een uitleg dat het niet bestand is tegen de temperatuurschommelingen of trillingen die een auto met zich meebrengt daar moeten ze niet mee afkomen bij mij.
Net als een distributieriem in een ICE of andere onderhoudszaken? De MS uit die tijd is gebouwd met de spec's van toen. Dat het beter kan is voor iedereen nu duidelijk. Zeker na de steeds zwaarder wordende software. Dat dit issue voorkomt vind ik, dat Tesla er NU rekening mee moet houden (eigenlijk bij het optreden van de issue) . Bij de eerste build kan ik me voorstellen dat zoiets meekomt in het design.

Tesla zal wel met een beter oplossing moeten komen dan een MCU vervangen voor de hoofdprijs, terwijl het voor een factor 10 goedkoper kan.