Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Tsja, dat het aantal aangegeven km's representatiever is is prima maar het gaat ook om een capaciteits reductie ter behoud van het pack.

Tesla heeft destijds aangegeven dat de S zeer geschikt is als taxi maar dat houd dus in dat er veel kilometers worden gemaakt en dus ook lange ritten.

Natuurlijk zit hier heel veel supercharger bij.

Dat wellicht een aantal chauffeurs altijd tot 100% is gaan laden geloof ik vast en met een specifieke firmware zal die limiet wellicht op 85% zijn gezet. Tsja...

Helaas lezen we niet zulke details want om welke packs gaat het nou en hoe snel kunnen deze taxi's nog laden en hoeveel capaciteit is er nou echt?

De laatste 10 % laden duurt echt heel lang dus ik denk niet dat er veel tot 100 % geladen is.
 
AD over Cybertruck

Maar, zoals gebruikelijk bij het merk uit Silicon Valley, is het altijd verstandig om een slag om de arm te houden. Eerder kondigde Musk namelijk ook nog de supersnelle Roadster en de Tesla Semi (een elektrische vrachtwagen) aan, en ook die modellen zijn vooralsnog niet te koop.

Dit is toch niet anders dan bij andere automerken? Die kondigen ook auto's aan die pas jaren later geproduceerd gaan worden. Snap niet waarom ze dat plaatsen.
 
Batterij degradatie bij Tesla (Model S) gemiddeld 7% na 7 jaar. Bij meer dan 150.000 mile scoren ze nog steeds meer dan 82% van de originele waarde. Bron: A Study on Real-Life Tesla Battery Deterioration

Voor de liefhebbers: hier kun je de originele data downloaden om zelf onderzoek te doen: Battery Survey « Plug In America

Het betreft de data van 595 voertuigen voor 23.817.869 mile, gemiddeld 15.983 mile per jaar (sorry, geen zin om om te rekenen ;)).
 
Nou sterker nog: de meeste merken kondigen eerst een concept car aan waar iedereen van gaat kwijlen, om dan jaren later met een slap aftreksel daarvan te komen. Als er al iets komt.
Meer nog, de concepts van de concurrentie hebben vaak geen interieur, en geen aandrijving. Tesla heeft sinds de Semi/Roadster altijd proefritjes van hun 'concepts' gedaan bij de voorstelling. De voorstelling van de Model 3 was de vreemde eend in de bijt.

Als we dan toch over Tesla in de pers hebben, viel me dit weekend op hoeveel autojournalisten over mekaar vallen om het hele 420/funding secured/pedo/bankwupt verhaal aan te halen. Helemaal niet relevant, maar des te opvallender want al die autojourno's hebben in het verleden wel positieve reviews van Tesla modellen gedaan.
 
FUD.

Ja, je mag niet meer vermogen in je auto steken, maar... de gemiddelde Porsche heeft af-fabriek ook meer vermogen dan wat er op het papiertje staat.

Er is nog nooit iemand in België z'n auto kwijt geraakt omdat ie af-fabriek meer vermogen had. Er zijn wel internet-geruchten dat bezoekers van een tuning shop na een chiptuning werden gevangen door een nieuwsgierige politie, maar ik vrees dat dat eerder geruchten zijn...
 
  • Informative
Reactions: Danny1410
Ik heb de afgelopen 25 jaar geen auto meer gehad die niet eens een keer en software update heeft gehad bij de dealer.
Meestal was dit iets met het motormanagement en dus is de motor hoe marginaal ook niet zoals hij de typegoedkeuring heeft gehad.

Het idee van overheden dat er geen updates zouden mogen stamt natuurlijk uit prehistorie.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Toen de auto werd toegelaten was de mogelijkheid van software- en navigatie-updates al inbegrepen in de goedkeuring. Daarbovenop worden updates m.b.t. AutoPilot en FSD volgens mij ook door de autoriteiten getoetst voordat die vrijgegeven mogen worden.
 
FUD.

Ja, je mag niet meer vermogen in je auto steken, maar... de gemiddelde Porsche heeft af-fabriek ook meer vermogen dan wat er op het papiertje staat.

Er is nog nooit iemand in België z'n auto kwijt geraakt omdat ie af-fabriek meer vermogen had. Er zijn wel internet-geruchten dat bezoekers van een tuning shop na een chiptuning werden gevangen door een nieuwsgierige politie, maar ik vrees dat dat eerder geruchten zijn...

zelfs Golfjes heb ik ook gelezen in een duits autoboekje enkele jaren terug. die hadden tot 177pk voor het 140pk model op de dyno....

ik denk sowieso dat er altijd een 10% marge mag opzitten + er is ook nog altijd iets als causaal verband bij een ongeval, nu ja.... verzekeringen...

Ach, VW ....homologatie...:rolleyes::D
 
In een land waar de wegenbelasting mee afhangt van het vermogen en waarvoor dan bijna alle merken het motormanagement zo afstellen dat het vermogen juist onder de drempels van een hogere belasting blijft, lijkt het me logisch dat het artikel in principe klopt. Een chiptuning met hoger vermogen tot gevolg is ook niet legaal.
 
Daar zullen we een onderscheid tussen Belgie en Nederland moeten aanbrengen, in Nederland is de belasting niet gebaseerd op motorvermogen maar op onder andere gewicht en CO2 uitstoot, dus heeft chiptuning geen invloed op de te betalen belasting.
 
In een land waar de wegenbelasting mee afhangt van het vermogen en waarvoor dan bijna alle merken het motormanagement zo afstellen dat het vermogen juist onder de drempels van een hogere belasting blijft, lijkt het me logisch dat het artikel in principe klopt. Een chiptuning met hoger vermogen tot gevolg is ook niet legaal.

In België gaat het eerder om de fiscale PKs bij wegenbelasting:
Jaarlijkse verkeersbelasting berekenen 2019 / 2020 | Autoverzekering-berekenen.be

Daarnaast is er de BIV die wordt betaald op basis van de CO2 uitstoot:
BIV : voorbeelden prijzen belasting op inverkeerstelling voor nieuwe wagen | Autoverzekering-berekenen.be
https://emag.touring-verzekeringen.be/auto/2014/juli/fiscale-paardenkracht-.html#!/

Op het gelijkvormigheidsattest vind ik ook niet direct iets terug over het vermogen van de wagen.

Ik zie dus potentieel 2 problemen:
1> "Oplichting" van de staat maar dit is enkel voor ICE aangezien BEVs altijd 0 fiscale PKs hebben
2> Verzekering technisch aangezien de verzekering een groter risico moet dekken dus een hogere premie zal vragen

Ik herinner mij dat bij BMW en AUDI je bij de garage zelf een tuning kon/kan laten uitvoeren en zij dan de nodige papieren aan (kunnen) leveren voor je verzekering. De politie zal dan ook enkel bij getunede wagens het feit aanhalen dat je eigenlijk "onverzekerd" rond aan het rijden bent.

Maar nogmaals, hier zit een marge op dus ik vermoed dat we enkel last gaan kunnen krijgen bij de volgende update, of die daarna.

Trouwens net een simulatie gedaan tussen een BMW3 1,5 Benzine (136PK) en het model erop volgend (184PK)
Er zat 20€ verschil op de maandelijkse premie wat waarschijnlijk meer te maken heeft met de cataloguswaarde die +5000€ was.

Dus volgens mij is er enkel de verzekering die in theorie moeilijk zou kunnen doen en we weten allemaal dat, indien ze kunnen, altijd proberen er van tussenuit te muizen.
 
Aangezien Tesla de enige partij is die de verwachting schept zelfrijdend te zijn... Autopilot... is het wel logisch dat het erg op Tesla leunt. Voor zover ik weet waren enkele van de genoemde ongevallen inderdaad Tesla's, alleen die van de rotonde weet ik niet zeker.
 
1 miljoen km met een Tesla Model S.

Laten we eens kijken of dat met een artikel in de Telegraaf beloond wordt.

Elektroauto Rekordfahrt: Wie v. Gemmingen 1 Mio km im Tesla Model S fuhr - manager magazin

Als het al de Telegraaf haalt, zal dit citaat niet ontbreken:
,,Ich war immer schon Vielfahrer, aber mit dem E-Auto habe ich meine Fahrleistung schnell vervierfacht.”
Waarna weer een tirade kan worden geschreven over de beperkte milieuwinst enz.

Wat mij zelf opviel was de vergelijking met mijn vorige auto: een Mercedes 300 TD Turbodiesel. Die van mij haalde meer dan 1.000.000 km met slechts 1 andere motor.

,,Bei einem 300er Diesel Turbo Mercedes mit der erste Turbodiesel-Generation hatte ich nach nur 350.000 km gut das Vierfache an Reparaturen , da war etwa alle 110.000 Kilometer der Motor kaputt.”
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk