Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat vrees ik ook, maar voor mij gaat het verder. Stel als ik tegen een boom rij en overlijd, dan wil ik niet dat Tesla of iemand anders de laatste seconden van mijn leven bekijkt. Point à ligne!
De meeste moderne wagens komen tegenwoordig met computers die de laatste paar minuten aan data registreren. Ja, bij Tesla kan dat ook de interieur-camera betekenen, maar denken dat bij een dodelijk ongeluk de politie niet op zoek zal gaan naar die data om de schuldvraag op te helderen is erg naïef. En als je een oude auto zonder dergelijke elektronica verkiest, dan loop je natuurlijk meer risico op overlijden bij een aanrijding, waarna politie bij de auto van de tegenpartij ook nog een indicatie kan terugvinden naar de oorzaak van de aanrijding.

Oh, en vergeet toevallige omstaanders niet die hun smartphone bovenhalen om het tafereel via hun whatsapp- en messenger-groepen te delen.

Bovenal, wat interesseert het jou dat iemand je zou bekijken als je met een lijkwagen afgevoerd wordt? Het is nu niet alsof je je later zou schamen...
 
Los van de binnencamera heb ik het ook altijd vreemd gevonden dat de sentry-mode toegelaten is. Uiteindelijk film je anderen in de openbare ruimte zonder hun akkoord en zonder dat ze ervan op de hoogte zijn.
Ik begrijp dat het nuttig kan zijn maar volgens mij is het in strijd met de wetgeving op de privacy.
 
Los van de binnencamera heb ik het ook altijd vreemd gevonden dat de sentry-mode toegelaten is. Uiteindelijk film je anderen in de openbare ruimte zonder hun akkoord en zonder dat ze ervan op de hoogte zijn.
Ik begrijp dat het nuttig kan zijn maar volgens mij is het in strijd met de wetgeving op de privacy.
Men moet toch wel het verschil maken tussen Sentry en Dashcam. Bij Sentry wordt alleen gefilmd als je te dicht bij de auto komt.
 
Los van de binnencamera heb ik het ook altijd vreemd gevonden dat de sentry-mode toegelaten is. Uiteindelijk film je anderen in de openbare ruimte zonder hun akkoord en zonder dat ze ervan op de hoogte zijn.
Ik begrijp dat het nuttig kan zijn maar volgens mij is het in strijd met de wetgeving op de privacy.
Nee, is niet in strijd met privacy.

Het wordt pas een inbreuk op de privacy als je zonder toestemming de beelden gaat delen, en de personen er herkenbaar op zijn.

Maar je weet even goed dat ook hierin flexibiliteit op zit: iemand die met zijn smartphone het verkeer filmt en dat op YouTube plaatst om de verkeerssituatie toe te lichten, moet daarvoor niet van elke passant die in beeld loopt een toelating krijgen. Idem met je dashcam beelden.

Daarenboven is het ook nog eens discutabel of een kenteken voldoende identificatie is voor de gewone burger die natuurlijk geen toegang heeft tot de databanken van de politie, laat staan of je daaruit kan afleiden wie de inzittenden waren van het voertuig op het moment van de beelden. Denk bijvoorbeeld aan Autogespot.be waar mensen foto's posten van allerlei exclusieve auto's, inclusief kenteken.

Relevant voor België: Dashcams: wat mag in België?
 
Last edited:
Weet ik. Iemand die thuis of op kantoor een bewakingscamera plaatst moet dat melden en deze duizenden camera's op de openbare weg kunnen zonder meer??? Wat doen mensen allemaal wanneer een auto hen schijnbaar aan het zicht onttrekt? Ik wil er niet aan denken.
De Sentry mode in een Tesla slaat enkel de videobeelden op als je als bestuurder daarom vraagt.
 
Los van de binnencamera heb ik het ook altijd vreemd gevonden dat de sentry-mode toegelaten is. Uiteindelijk film je anderen in de openbare ruimte zonder hun akkoord en zonder dat ze ervan op de hoogte zijn.
Ik begrijp dat het nuttig kan zijn maar volgens mij is het in strijd met de wetgeving op de privacy.

Dat geldt alleen voor vaste camera's aangezien je Tesla mobiel is zijn het per definitie geen vaste camera's.
 
Los van de binnencamera heb ik het ook altijd vreemd gevonden dat de sentry-mode toegelaten is. Uiteindelijk film je anderen in de openbare ruimte zonder hun akkoord en zonder dat ze ervan op de hoogte zijn.
Ik begrijp dat het nuttig kan zijn maar volgens mij is het in strijd met de wetgeving op de privacy.
Op de openbare straat mag in Nederland iedereen alles opnemen. Verspreiden mag alleen als privacy is gewaarborgd. m.a.w. niet zomaar op youtube als betrokkenen herkenbaar zijn.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Nee, is niet in strijd met privacy.

Het wordt pas een inbreuk op de privacy als je zonder toestemming de beelden gaat delen, en de personen er herkenbaar op zijn.

Maar je weet even goed dat ook hierin flexibiliteit op zit: iemand die met zijn smartphone het verkeer filmt en dat op YouTube plaatst om de verkeerssituatie toe te lichten, moet daarvoor niet van elke passant die in beeld loopt een toelating krijgen. Idem met je dashcam beelden.

Daarenboven is het ook nog eens discutabel of een kenteken voldoende identificatie is voor de gewone burger die natuurlijk geen toegang heeft tot de databanken van de politie, laat staan of je daaruit kan afleiden wie de inzittenden waren van het voertuig op het moment van de beelden. Denk bijvoorbeeld aan Autogespot.be waar mensen foto's posten van allerlei exclusieve auto's, inclusief kenteken.

Relevant voor België: Dashcams: wat mag in België?

De website van de politie geeft aan dat er geen specifieke wetgeving is voor dashcams en dat het daarom niet verboden is zolang je de privacy respecteert. Ik durf echter stellen dat Sentry geen dashcam is in de zin van die website. Als je op de website van binnenlandse zaken kijkt (België), voldoet Sentry volgens mij aan de definitie van een mobiele camera voor bewakingsdoeleinden. Die mag je als particulier helemaal niet plaatsen op het openbaar domein. (Ik vermoed dat het hier mogelijk wel mag omdat je enkel bij activatie van een 'event' tijdelijk een opname maakt, maar geen idee van het wettelijk kader.)
 
Daarenboven is het ook nog eens discutabel of een kenteken voldoende identificatie is voor de gewone burger die natuurlijk geen toegang heeft tot de databanken van de politie, laat staan of je daaruit kan afleiden wie de inzittenden waren van het voertuig op het moment van de beelden. Denk bijvoorbeeld aan Autogespot.be waar mensen foto's posten van allerlei exclusieve auto's, inclusief kenteken.
Kenteken is wel degelijk een persoonsgegeven voor de GDPR/AVG. Zelfs al is het een lease wagen.

Stel jij wilt niet dat jouw werkgever/man/vrouw komt te weten dat je onder werktijd met je minaar/minnares naar het naaktstrand bent geweest.

Maar terwijl jij parkeerde en uitstapte naast twee Tesla's met sentry mode aan werden er opnames gemaakt én reed iemand tegen één van die Tesla's en reed door. De eigenaar plaatst vervolgens daar de beelden van online en stom toevallig ziet jouw werkgever/man/vrouw die beelden en herkent het nummerbord. En nu je het zegt die geblurde man komt ook wel heel bekend voor.
 
Kenteken is wel degelijk een persoonsgegeven voor de GDPR/AVG. Zelfs al is het een lease wagen.

Stel jij wilt niet dat jouw werkgever/man/vrouw komt te weten dat je onder werktijd met je minaar/minnares naar het naaktstrand bent geweest.

Maar terwijl jij parkeerde en uitstapte naast twee Tesla's met sentry mode aan werden er opnames gemaakt én reed iemand tegen één van die Tesla's en reed door. De eigenaar plaatst vervolgens daar de beelden van online en stom toevallig ziet jouw werkgever/man/vrouw die beelden en herkent het nummerbord. En nu je het zegt die geblurde man komt ook wel heel bekend voor.
GDPR/AVG is enkel van toepassing op bedrijven.

Jouw werkgever mag bijvoorbeeld niet zomaar je kenteken delen, want dat kan binnen het bedrijf inderdaad aan jouw persoon gekoppeld worden.

In dit geval kan je de plaatser van de videobeelden natuurlijk dagvaarden wegens schending van je privacy, maar met je geblurde kop is de kans groot dat de rechter gaat oordelen dat 1) het kenteken niet het enige element is waardoor je vrouw kon achterhalen dat jij het was, en 2) je globale privacy niet geschonden is omdat je geblurd in beeld kwam.
 
De website van de politie geeft aan dat er geen specifieke wetgeving is voor dashcams en dat het daarom niet verboden is zolang je de privacy respecteert. Ik durf echter stellen dat Sentry geen dashcam is in de zin van die website. Als je op de website van binnenlandse zaken kijkt (België), voldoet Sentry volgens mij aan de definitie van een mobiele camera voor bewakingsdoeleinden. Die mag je als particulier helemaal niet plaatsen op het openbaar domein. (Ik vermoed dat het hier mogelijk wel mag omdat je enkel bij activatie van een 'event' tijdelijk een opname maakt, maar geen idee van het wettelijk kader.)
Dashcams zijn geen bewakingscamera's.

De Gegevensbeschermingsautoriteit geeft meer toelichting:

Allereerst bevat deze wet een expliciete definitie van wat als een mobiele bewakingscamera moet aanzien worden: de “bewakingscamera die tijdens de observatie wordt verplaatst om vanaf verschillende plaatsen of posities te filmen”. Het type voorbeeld is een rijdende wagen met een camera op zijn dak. Van belang is dan ook dat een camera op een wagen die geparkeerd staat niet aanzien kan worden als een mobiele bewakingscamera net gelet op de eerder vermelde definitie.
 
  • Informative
Reactions: OttoR
Kenteken is wel degelijk een persoonsgegeven voor de GDPR/AVG. Zelfs al is het een lease wagen.

Stel jij wilt niet dat jouw werkgever/man/vrouw komt te weten dat je onder werktijd met je minaar/minnares naar het naaktstrand bent geweest.

Maar terwijl jij parkeerde en uitstapte naast twee Tesla's met sentry mode aan werden er opnames gemaakt én reed iemand tegen één van die Tesla's en reed door. De eigenaar plaatst vervolgens daar de beelden van online en stom toevallig ziet jouw werkgever/man/vrouw die beelden en herkent het nummerbord. En nu je het zegt die geblurde man komt ook wel heel bekend voor.
Een kenteken is geen persoonsgegevens. Alleen als deze gecombineerd wordt met andere persoonsgegevens (zoals bij de RDW).
Je mag dus vrij kentekens registreren en opnemen.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon and Epyx
Op de openbare straat mag in Nederland iedereen alles opnemen. Verspreiden mag alleen als privacy is gewaarborgd. m.a.w. niet zomaar op youtube als betrokkenen herkenbaar zijn.
Niet helemaal... Als je thuis een camera hebt hangen mag deze weliswaar de openbare weg in beeld brengen maar alleen dat deel dat redelijkerwijs nodig is om te kunnen zien wat er om je huis gebeurt. Je mag bv niet de hele straat in beeld brengen maar wel het deel net voor je huis.
 
Niet helemaal... Als je thuis een camera hebt hangen mag deze weliswaar de openbare weg in beeld brengen maar alleen dat deel dat redelijkerwijs nodig is om te kunnen zien wat er om je huis gebeurt. Je mag bv niet de hele straat in beeld brengen maar wel het deel net voor je huis.
Sorry beetje de punt op de i zetten: Klopt wat je zegt, maar dus wel helemaal. Want ik zeg duidelijk Op de openbare weg mag iedereen filmen. Als je vanuit je prive-terrein continue filmt en daarmee de openbare weg ook dan is het een ander verhaal. Want dan kan je bijvoorbeeld de activiteiten van je buren continue filmen. Je zit dat op of over de grens van openbaar en privé.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Mars2020