Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Instapprijs is 60k.
Ik heb prijs laten maken en had een fulloption voor de prijs van een LR M3.
Ik zat hoger van prijs maar in tegenstelling tot Tesla is er een flinke onderhandelingsmarge naar korting toe.
In de lease liggen ze in dezelfde prijsklasse dan de M3.
Kwaliteit is idd een dag en een nacht verschil.
Als ik mijn deur dicht doe is het precies een blikken doos, bij BMW valt die gewoon in het slot.
Op de autosnelweg was mijn Audi diesel stiller dan mijn M3.
Je kan ook niets pesonaliseren bij Tesla.
Er zijn amper 5 koetswerkkleuren, bij BMW kan je zelfs custom kleuren kiezen.
Dat allemaal maakt een automerk premium en op dat vlak kan ik de journalist volgen in zijn stelling dat Tesla niet premium is.
Het heeft niets te maken met de verkoopcijfers of het minimalistisch interieur.
Tesla heeft nog altijd een voorsprong op range edm wat de enige reden is dat ik met Tesla rij maar voor de rest zou ik nooit voor dit merk kiezen.

Korting geven heb ik nooit goed begrepen: is het product dan initieel te hoog geprijsd, heb je geen vertrouwen in je product, is het een foefje om te koper een goed gevoel te geven, is het nodig om je product te kunnen verkopen? Enfin..

Je geeft een hele lijst met argumenten waarom de BMW je voorkeur heeft en dat kan en mag), maar je eindigt met de conclusie dat Tesla een voorsprong heeft op een bepaald vlak waardoor je toch kiest voor hen. Mag ik dan concluderen dat al dat 'BMW premium' niet voldoende is om je uit die Tesla te krijgen? In dat geval klopt mijn gevoel dan toch ook wel dat BMW weldegelijk een probleem heeft met de groei van Tesla?

Ik twijfel er niet aan dat BMW's fijne auto's zijn (we hebben hier ook een 318 en 320 touring op de oprit gehad, al vielen die natuurlijk in het niets bij de Alfa 156 sportswagon 2.0TS), maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik direct weer gaan voor een Model 3 of de Model Y. Waarom? Ik mis weinig in onze huidige 3 dat ik aangevinkt zou hebben op een bestellijst van BMW, mijn vrouw kiest toch standaard voor de kleur zwart, en ik ben erg tevreden over het bedieningsgemak, prestaties, rijgedrag en gemak waarmee je zorgeloos door heel Europa rijdt (en hoe ze de annoyance van laden hebben weggenomen met geïntegreerde navigatie, netflix voor kinderen, goed en snel netwerk). Verder hebben we nog nooit een probleem met de auto gehad (maart 2019). Wie weet is dat wel premium voor mij.

Is er dan niets te verbeteren? Natuurlijk wel. Her en der zie ook dingen in het interieur waar ik van denk dat het beter/solider gedaan had kunnen worden, en ja, de achterklep klinkt wat vellig bij dichtslaan, maar het sluit gewoon af en geeft doet wat hij moet doen.
 
Inderdaad, truken van de foor. Bij Tesla betaal je de verkoopprijs, bij BMW en andere merken is het een geschuifel tussen importeur, dealer, leasemaatschappij en kredietverstrekker. Niet toevallig dat veel automerken al jarenlang ook kredietverstrekker zijn.
Vestzak/broekzak. Tesla heeft een vaste verkoopprijs en een belachelijke inruil. BMW geeft meer inruil omdat ze alle 6-cilinders CO-technisch moet compenseren. Onder de streep denk ik dat mijn X bij BMW meer gaat opleveren, maar we gaan het meemaken. En een hoge prijs is ook premium!?
 
Onder de streep denk ik dat mijn X bij BMW meer gaat opleveren, maar we gaan het meemaken.
Tuurlijk, om een tesla koper terug te winnen en een iX verkoop te scoren gaat die broek af. Ze kunnen bijna niet anders. Voor hun is het een buyers market. Voor Tesla is het een sellers market.
 
  • Like
Reactions: job-lek and RobsEV
Tsja, jammer genoeg is de policy bij ons bedrijf zodanig veranderd dat we alleen nog maar Europese (pruts) EV's mogen gaan rijden als lease auto. Jammer, want anders was de Y een goede kandidaat geweest als volgende auto. De 3 heeft een oncomfortabel lage instap.

Dat niet alleen, PHEV's en, erger nog, mild hybrids worden ook als 'groen' gezien. Bedrijven en 'groen'. Zucht.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zeg maar gerust: "Premium is een woord, in het leven geroepen, om een (te) hoge prijs te rechtvaardigen..."
De Duitsers kan je inderdaad “premium“ aankleden (niet standaard leer, dashboard met leer, geluidsinstallatie, andere sturen, allerlei packs, … enkel de meeste worden zo niet aangekleed maar men staat natuurlijk wel mee te roepen dat men “premium” rijden. Een redelijke standaard Duitser voelt helemaal niet zo premium aan in mijn ogen.

De i4m50 viel redelijk mee maar met de i4e40 moest je deftig door de optielijst voor het wat toonbaar en premium te maken, vond ik.
 
Altijd
Tsja, jammer genoeg is de policy bij ons bedrijf zodanig veranderd dat we alleen nog maar Europese (pruts) EV's mogen gaan rijden als lease auto. Jammer, want anders was de Y een goede kandidaat geweest als volgende auto. De 3 heeft een oncomfortabel lage instap.

Dat niet alleen, PHEV's en, erger nog, mild hybrids worden ook als 'groen' gezien. Bedrijven en 'groen'. Zucht.
Bijzonder…. En Europees, betekent dat in Europa gemaakt, of van een fabrikant gevestigd in Europa?
 
Vestzak/broekzak. Tesla heeft een vaste verkoopprijs en een belachelijke inruil. BMW geeft meer inruil omdat ze alle 6-cilinders CO-technisch moet compenseren. Onder de streep denk ik dat mijn X bij BMW meer gaat opleveren, maar we gaan het meemaken. En een hoge prijs is ook premium!?
Heb je enig idee hoe het onderhoud op de BMW EVs is geregeld? (no trick question, gewoon een vraag, heb geen idee)
 
De Duitsers kan je inderdaad “premium“ aankleden (niet standaard leer, dashboard met leer, geluidsinstallatie, andere sturen, allerlei packs, … enkel de meeste worden zo niet aangekleed maar men staat natuurlijk wel mee te roepen dat men “premium” rijden. Een redelijke standaard Duitser voelt helemaal niet zo premium aan in mijn ogen.

De i4m50 viel redelijk mee maar met de i4e40 moest je deftig door de optielijst voor het wat toonbaar en premium te maken, vond ik.
Das toch gaaf, head-up displays, laserlicht, ambient light, augmented reality navigatie, 360-graden surround view parkeren, wifi-router, apple CarPlay integratie, keuze uit tientallen velgen of kleurtjes. Gewoon jou auto, uniek. Niet dat je over een paar jaar op een parkeerplaats eerst alle kentekens moet controleren om je eigen auto terug te vinden.

Als ik nu een nieuwe X zou bestellen in dezelfde kleur, dan zou mijn buurman niet eens het verschil kunnen opmerken met de huidige. En dat na 5 jaar en twee modelupdates is het nog steeds dezelfde rat met een mustache :)
 
  • Like
Reactions: Hayden
Gewoon jou auto, uniek.
Mijn ervaring met leasers in dat segment is dat het hoogstens een week duurt voordat je identiek dezelfde auto als de jouwe ziet rijden. Ik zie soms identiek dezelfde auto's achter mekaar rijden. Ook vaak omdat de lease policy voorschrijft dat het een treurige kleur is, met donker interieur en niet te gekke velgen want de zotte kosten passen niet in het budget en dan kiest iemand toch liever een veel te duur geprijsd hifi pakket dan sportvelgen die je van buiten toch niet ziet en niet compatibel zijn met het winterbandenplan.

Bij Tesla Model X heb je dat niet zo vaak. Ja, een blauwe spot ik wel eens, maar ook nog identiek dezelfde velgen? Nee, nog niet voorgekomen. En blauw, dezelfde velgen en interieur helemaal niet.

head-up displays, [...], augmented reality navigatie, 360-graden surround view parkeren, wifi-router, apple CarPlay
Allemaal software, en laat software nu niet een van de goeie plekken van BMW zijn.
 
Bij Tesla Model X heb je dat niet zo vaak. Ja, een blauwe spot ik wel eens, maar ook nog identiek dezelfde velgen? Nee, nog niet voorgekomen. En blauw, dezelfde velgen en interieur helemaal niet.

Even off topic opmerking: ik heb een blauwe model S met blauwe alloygators. En die combi heb ik nog nooit gezien :cool:
 
Das toch gaaf, head-up displays, laserlicht, ambient light, augmented reality navigatie, 360-graden surround view parkeren, wifi-router, apple CarPlay integratie, keuze uit tientallen velgen of kleurtjes. Gewoon jou auto, uniek. Niet dat je over een paar jaar op een parkeerplaats eerst alle kentekens moet controleren om je eigen auto terug te vinden.

Als ik nu een nieuwe X zou bestellen in dezelfde kleur, dan zou mijn buurman niet eens het verschil kunnen opmerken met de huidige. En dat na 5 jaar en twee modelupdates is het nog steeds dezelfde rat met een mustache :)
Geef ik je helemaal gelijk in enkel dat soort BMWs kom je echter heeeeel weinig tegen.
Ik kreeg een 320i van de garage even mee. Full option (uiteraard) en dat was aangenaam vertoeven enkel voor de grap even gaan configureren en daar zat ik rond de 76K. Nu, in Belgie begint die bij 40K….euhm (?!) en goed daar gaat nog wat af etc maar bon … diegene die ik toen kon samenstellen, was “iets“ kaler, minder premium, why the hell should I….voor de badge?

Reken ook, in Belgie rijden er voorlopig wel een pak minder Tesla’s dan bij jullie in NL. Dat speelt ook wel mee waarschijnlijk. Bij ons is het net andersom…allemaal zwarte of grijze saaie Duitsers op de parking.
 
Das toch gaaf, head-up displays, laserlicht, ambient light, augmented reality navigatie, 360-graden surround view parkeren, wifi-router, apple CarPlay integratie, keuze uit tientallen velgen of kleurtjes. Gewoon jou auto, uniek. Niet dat je over een paar jaar op een parkeerplaats eerst alle kentekens moet controleren om je eigen auto terug te vinden.

Als ik nu een nieuwe X zou bestellen in dezelfde kleur, dan zou mijn buurman niet eens het verschil kunnen opmerken met de huidige. En dat na 5 jaar en twee modelupdates is het nog steeds dezelfde rat met een mustache :)

Tja, ik had op mijn 320d voor 20K€ opties en deze was t.o.v. een Tesla nog steeds zo kaal als een luis.
Als je een kek kleurtje wil kan je goedkoper wrappen en dat na een paar jaar opnieuw doen, denkt je buurman dat je weer een nieuwe hebt.
 
  • Like
Reactions: job-lek and wooter