Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik overigens raar vind: tijdens de earnings call had Musk het erover dat mensen met FSD dit eenmalig mochten meenemen naar een nieuwe Tesla, en dan alleen in Q3 2023. Ik hoor niemand hier over op het forum, maar dat is toch een heel ding?

Niet zozeer als dat het op het eerste gezicht lijkt.
Want één van de voorwaarden is dat je FSD maar één keer kan overzetten en daarna dus niet meer, zelfs als je de auto privé verkoopt.
Dat maakt het toch wel weer wat onaantrekkelijker, want je kan je nieuwe auto daarna dus niet meer met FSD verkopen.
 
Uit het artikel

Laten Porsche en co. Tesla achter zich in winstrace?​

in De Tijd:

Als alleen naar brutomarge - verkoop min productiekosten - wordt gekeken, kan Tesla de strijd verliezen. In het eerste kwartaal zat die bij Tesla op 21,1 procent, terwijl Porsche (27,9%) en Mercedes-Benz (26,4%) het dankzij hun luxe-imago beter deden. Volkswagen, dat een mix heeft van volumemerken en premiummerken, zat op 20,5 procent.
...
Een andere leuke maatstaf is hoeveel euro nettowinst er finaal per verkochte auto overblijft, al is die vergelijking niet altijd even consequent vermits autogroepen ook winst halen uit andere activiteiten zoals thuisbatterijen (Tesla) of vrachtwagens (VW). Tesla zag die nettowinst per wagen in het tweede kwartaal met 15,7 procent zakken tot 5.391 dollar (4.882 euro). Daarmee zit Tesla tussen de cijfers die Mercedes (6.659 euro) en VW (2.317 euro) in het eerste kwartaal publiceerden, maar nog ver onder die van Porsche (17.420 euro).
 
Uit het artikel

Laten Porsche en co. Tesla achter zich in winstrace?​

in De Tijd:

Als alleen naar brutomarge - verkoop min productiekosten - wordt gekeken, kan Tesla de strijd verliezen. In het eerste kwartaal zat die bij Tesla op 21,1 procent, terwijl Porsche (27,9%) en Mercedes-Benz (26,4%) het dankzij hun luxe-imago beter deden. Volkswagen, dat een mix heeft van volumemerken en premiummerken, zat op 20,5 procent.
...
Een andere leuke maatstaf is hoeveel euro nettowinst er finaal per verkochte auto overblijft, al is die vergelijking niet altijd even consequent vermits autogroepen ook winst halen uit andere activiteiten zoals thuisbatterijen (Tesla) of vrachtwagens (VW). Tesla zag die nettowinst per wagen in het tweede kwartaal met 15,7 procent zakken tot 5.391 dollar (4.882 euro). Daarmee zit Tesla tussen de cijfers die Mercedes (6.659 euro) en VW (2.317 euro) in het eerste kwartaal publiceerden, maar nog ver onder die van Porsche (17.420 euro).
Die percentages van die andere merken, is dat ook gerelateerd aan hun EV tak? Of pakt met Porsche in zijn geheel?
 
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
Die percentages van die andere merken, is dat ook gerelateerd aan hun EV tak? Of pakt met Porsche in zijn geheel?


Porsche verkoopt vooral meer ICE. Leuk voor de korte termijn winstjes van de familie Piech maar nou niet bepaald een winnende lange termijn strategie.



Taycan sales dalende, krap 9K in Q2. Uiterst merkwaardig om merken die 95% ICE verkopen te gaan vergelijken met een 100% EV bouwer.

Laat maar eens zien hoeveel marge zij pakken op hun EV’s. Oh nee, dat kunnen we niet zien want dat vegen ze op één hoop zodat we niet zien hoe verlieslijdend die zijn.
 
Last edited:
Goede vraag. Mijn antwoord is: toch enigszins.
Het geeft een beeld van de actuele winstgevendheid van de bedrijven. En het verrast me dat de perceptie als zou Tesla extreem winstgevend zijn, veel winstgevender dan andere spelers in de autosector, blijkbaar niet klopt. De Duitsers maken die flinke winsten dan nog eens in een krimpende markt.
Als je dan de waarderingen van de genoemde bedrijven op de beurs deelt door de winst (P/E) dan zie je goed welke verwachtingen de markt van de bedrijven heeft.
Bij Porsche en Volkswagen heb je een P/E van nog geen 5, bij Mercedes net 5. De verwachtingen zijn daar dus mager en de waardering is bij een huidige rentestand zelfs belachelijk. Je hebt er dan ook een mooi dividendrendement dat een pak hoger ligt dan de risicoloze marktrente.
Bij TSLA heb je een PE van 86. De verwachtingen zijn daar dus hooggespannen. De waardering is hoofdzakelijk gebaseerd op de groeiverwachtingen en niet op de huidige winstgevendheid. Zodra de groei stokt, dreigt de waardering te volgen.
In de veronderstelling dat Tesla ooit in een steady state terechtkomt,, dus een bedrijf zonder spectaculaire groei, dan moet de winst tegen dan dus ruwweg nog een factor 20 stijgen om de huidige waardering vergelijkbaar te maken met de Duitsers.
 
Goede vraag. Mijn antwoord is: toch enigszins.
Het geeft een beeld van de actuele winstgevendheid van de bedrijven. En het verrast me dat de perceptie als zou Tesla extreem winstgevend zijn, veel winstgevender dan andere spelers in de autosector, blijkbaar niet klopt. De Duitsers maken die flinke winsten dan nog eens in een krimpende markt.
Als je dan de waarderingen van de genoemde bedrijven op de beurs deelt door de winst (P/E) dan zie je goed welke verwachtingen de markt van de bedrijven heeft.
Bij Porsche en Volkswagen heb je een P/E van nog geen 5, bij Mercedes net 5. De verwachtingen zijn daar dus mager en de waardering is bij een huidige rentestand zelfs belachelijk. Je hebt er dan ook een mooi dividendrendement dat een pak hoger ligt dan de risicoloze marktrente.
Bij TSLA heb je een PE van 86. De verwachtingen zijn daar dus hooggespannen. De waardering is hoofdzakelijk gebaseerd op de groeiverwachtingen en niet op de huidige winstgevendheid. Zodra de groei stokt, dreigt de waardering te volgen.
In de veronderstelling dat Tesla ooit in een steady state terechtkomt,, dus een bedrijf zonder spectaculaire groei, dan moet de winst tegen dan dus ruwweg nog een factor 20 stijgen om de huidige waardering vergelijkbaar te maken met de Duitsers.
Of zit in de huidige waarde van de Duitse bedrijven reeds ingecalculeerd dat deze business op sterven na dood is?
Ik gok een beetje van beiden.
 
En het verrast me dat de perceptie als zou Tesla extreem winstgevend zijn, veel winstgevender dan andere spelers in de autosector, blijkbaar niet klopt. De Duitsers maken die flinke winsten dan nog eens in een krimpende markt.

Tesla maakt als enige winst op zijn EV’s. ICE is dood, volstrekt oninteressant als Legacy daar nog een paar jaar wat mee verdiend.

Waar het om gaat is winstgevendheid in de toekomst en in groei, iets wat Legacy keer op keer niet kan laten zien met zijn EV activiteiten.
 
Waarschijnlijk juist hoewel het waarschijnlijk wat langer zal duren dan gedacht.
Wat ik wil zeggen: de markt ziet dat zo en houdt er al volop rekening mee.

Integendeel, het gaat juist sneller dan iedereen dacht. In China, de grootste automarkt, zal dit jaar meer dan 40% van de nieuw verkochte auto’s een EV zijn. China, de markt waar Legacy ernstig worstelt:



Europa is met 25% al voorbij het tipping point en de VS zal de komende jaren dankzij de IRA de achterstand snel inlopen.

In 2030 >85% (van nieuw verkocht) BEV’s is imo een zekerheid.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten
IMG_1709.jpeg
IMG_1709.jpeg