Uit het artikel
Laten Porsche en co. Tesla achter zich in winstrace?
in De Tijd:
Als alleen naar brutomarge - verkoop min productiekosten - wordt gekeken, kan Tesla de strijd verliezen. In het eerste kwartaal zat die bij Tesla op 21,1 procent, terwijl Porsche (27,9%) en Mercedes-Benz (26,4%) het dankzij hun luxe-imago beter deden. Volkswagen, dat een mix heeft van volumemerken en premiummerken, zat op 20,5 procent.
...
Een andere leuke maatstaf is hoeveel euro nettowinst er finaal per verkochte auto overblijft, al is die vergelijking niet altijd even consequent vermits autogroepen ook winst halen uit andere activiteiten zoals thuisbatterijen (Tesla) of vrachtwagens (VW). Tesla zag die nettowinst per wagen in het tweede kwartaal met 15,7 procent zakken tot 5.391 dollar (4.882 euro). Daarmee zit Tesla tussen de cijfers die Mercedes (6.659 euro) en VW (2.317 euro) in het eerste kwartaal publiceerden, maar nog ver onder die van Porsche (17.420 euro).