Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren een gelijkaardige ervaring meegemaakt.
Aan de supercharger gaf hij aan dat ik met 44% overschot mijn bestemming ging halen.
Vertrokken met 85% en aan 50% nam hij plots een duik en ging ik met 24% overschot arriveren.
Ik ben uiteindelijk op mijn bestemming gekomen met 9% ipv de 44%.
Nog nooit eerder meegemaakt, integendeel want meestal heb ik nog een paar % meer dan de voorspellingen.
Een bug na de laatste update?
Lijkt mij inderdaad een bug, want ik rij vaak hele lange afstanden en mijn Tesla is simpelweg zeer betrouwbaar ter zake.

Het is ook gewoon een kwestie van weten wat de software doet. Bij mijn auto ligt de norm op 159 wh/km. Dat is hoger dan mijn gemiddelde levenslange verbruik overigens.

Als ik de voorspelde actieradius wil halen, dan moet ik 159 wh/km of zuiniger rijden (wat de ene keer anders is dan anders, denken aan wind bv, kou, etc).

Rij ik door Duitsland, dan haal ik het niet omdat ik dan harder rijd. Kwestie van even snel rekenen en je weet weer precies waar je aan toe bent.

Overigens is dat niets anders dan met een ICE. Daar verandert de actieradius ook met rijomstandigheden en de zwaarte van de rechtervoet.
 
Lijkt mij inderdaad een bug, want ik rij vaak hele lange afstanden en mijn Tesla is simpelweg zeer betrouwbaar ter zake.
De range bij aankomst is inderdaad heel juist. De klachten zijn dat je een wagen koopt die bij 100% aangeeft dat hij 517 km kan doen en dat je er bij vriestemperatuur nog geen 350 mee kan.
Mensen begrijpen niet dat zelfs Elon onderhevig is aan de wetten der natuur.
 
Alleen Tesla eigenaren doen dit dus blijkbaar ...... hier de originele link maar die zit achter een betaalmuurtje en de archive link


 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Alleen Tesla eigenaren doen dit dus blijkbaar ...... hier de originele link maar die zit achter een betaalmuurtje en de archive link


Het is dan ook gewoonweg onbeschoft om jouw wagen op te laden zonder dit eerst te vragen.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom mensen denken dat ze zomaar het recht zouden hebben om hun wagen aan een vakantiewoning op te laden, zonder dit te vragen en zonder daarvoor te betalen. Als eigenaar van een EV weet je dat het om een aanzienlijk aantal kW’s gaat. Zou dit gedrag aan gierigheid te wijten zijn, of aan egoïsme ?
 
Het is dan ook gewoonweg onbeschoft om jouw wagen op te laden zonder dit eerst te vragen.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom mensen denken dat ze zomaar het recht zouden hebben om hun wagen aan een vakantiewoning op te laden, zonder dit te vragen en zonder daarvoor te betalen. Als eigenaar van een EV weet je dat het om een aanzienlijk aantal kW’s gaat. Zou dit gedrag aan gierigheid te wijten zijn, of aan egoïsme ?
Dit was niet de insteek van mijn bericht maar je hebt uiteraard gelijk. Gewoon checken en betalen voor de stroom is heel normaal.
 
Het is dan ook gewoonweg onbeschoft om jouw wagen op te laden zonder dit eerst te vragen.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom mensen denken dat ze zomaar het recht zouden hebben om hun wagen aan een vakantiewoning op te laden, zonder dit te vragen en zonder daarvoor te betalen. Als eigenaar van een EV weet je dat het om een aanzienlijk aantal kW’s gaat. Zou dit gedrag aan gierigheid te wijten zijn, of aan egoïsme ?
Ik vermoed dat het angst is om een nee te krijgen op je vraag. Kan me niet voorstellen dat het is om die paar knaken die je ermee bespaart. Of zijn er mensen die echt denken ‘ik heb voor het huisje betaald, dus het moet kunnen’?

Ik vraag het altijd, en op een verhuurder in NL na, mocht het altijd. Het levert bijna altijd leuk contact op en interesse in electrisch rijden. Zaterdag staan er een moeder en dochter op ons te wachten in Picos de Europa: ga ik een stukje met ze rijden (alsof in dat dan al niet genoeg gedaan heb 🙈😅) en laat ik daarna zien hoe de Tesla aan het stopcontact gaat…..
 
  • Like
Reactions: Paco
Ik vermoed dat het angst is om een nee te krijgen op je vraag. Kan me niet voorstellen dat het is om die paar knaken die je ermee bespaart. Of zijn er mensen die echt denken ‘ik heb voor het huisje betaald, dus het moet kunnen’?

Ik vraag het altijd, en op een verhuurder in NL na, mocht het altijd. Het levert bijna altijd leuk contact op en interesse in electrisch rijden. Zaterdag staan er een moeder en dochter op ons te wachten in Picos de Europa: ga ik een stukje met ze rijden (alsof in dat dan al niet genoeg gedaan heb 🙈😅) en laat ik daarna zien hoe de Tesla aan het stopcontact gaat…..
Of de laadpalen op het park 'werken niet' Die situatie pas nog gehad. IPV het te melden bij de receptie mompelde de Kona bezitter (yep geen Tesla :) daar gaat de research) dat ie dan gewoon bij het huisje ging opladen. Na het melden deden de palen het weer en heb ik braaf daar opgeladen (ook omdat het huisje echt van ons is en ik dus zelf opdraai voor de stroomkosten :), nee serieus, ik heb eigenlijk nog nooit met mn granny charger geladen )
 
Ik vermoed dat het angst is om een nee te krijgen op je vraag. Kan me niet voorstellen dat het is om die paar knaken die je ermee bespaart. Of zijn er mensen die echt denken ‘ik heb voor het huisje betaald, dus het moet kunnen’?

Ik vraag het altijd, en op een verhuurder in NL na, mocht het altijd. Het levert bijna altijd leuk contact op en interesse in electrisch rijden. Zaterdag staan er een moeder en dochter op ons te wachten in Picos de Europa: ga ik een stukje met ze rijden (alsof in dat dan al niet genoeg gedaan heb 🙈😅) en laat ik daarna zien hoe de Tesla aan het stopcontact gaat…..
Ik vroeg het eens op een camping in Duitsland en het was een heel harde NEIN en mocht vervolgens ook mijn auto niet meer bij de tent zetten. Ik stond redelijk dicht in de buurt van een amerikaanse pick-up met trailer die 2 kabels nodig had om zijn airco's etc van stroom te voorzien en dat mocht onder het standaard bedrag voor stroom maar ja hij was een Duitser. We zijn daar dus niet lang gebleven.

In Oostenrijk op een camping gevraagd en daar was het antwoord als ik maar onder de 6A bleef was het goed.
 
Ik vroeg het eens op een camping in Duitsland en het was een heel harde NEIN en mocht vervolgens ook mijn auto niet meer bij de tent zetten. Ik stond redelijk dicht in de buurt van een amerikaanse pick-up met trailer die 2 kabels nodig had om zijn airco's etc van stroom te voorzien en dat mocht onder het standaard bedrag voor stroom maar ja hij was een Duitser. We zijn daar dus niet lang gebleven.

In Oostenrijk op een camping gevraagd en daar was het antwoord als ik maar onder de 6A bleef was het goed.
Ook die 2 airco's op die trailer pakken in een dag geen 60kW
 
Toen ik laatst met familie op vakantie was bij Landal Kasteeldomein De Cauberg, waar 2 tesla destination chargers staan (Die het al een hele tijd niet meer doen) en gewone laadpalen (2 stuks waarvan 1 het ook niet deed), vroeg ik bij de receptie of ze het een probleem vonden als ik gewoon bij het huisje zou laden.

Antwoord was dat dit geen probleem was zolang ik maar hier eigen spullen voor bij me had. Zogezegd zo gedaan, werkte prima en heel het verblijf een beetje kunnen opladen 👍
 
Toen ik laatst met familie op vakantie was bij Landal Kasteeldomein De Cauberg, waar 2 tesla destination chargers staan (Die het al een hele tijd niet meer doen) en gewone laadpalen (2 stuks waarvan 1 het ook niet deed), vroeg ik bij de receptie of ze het een probleem vonden als ik gewoon bij het huisje zou laden.

Antwoord was dat dit geen probleem was zolang ik maar hier eigen spullen voor bij me had. Zogezegd zo gedaan, werkte prima en heel het verblijf een beetje kunnen opladen 👍
Snap ik want ff snel gechecked maar ook de huisjes van de Cauberg zijn van 'investeerders' dat betekent dat de kosten van electriciteit voor rekening van de eigenaar van het huisje komen en niet voor rekening van het park. Echter als er geen goede oplaadmogelijkheden op het park zijn dan is een ja dat mag het enige juiste antwoord zou ik zeggen.
 
Als er geen oplaadmogelijkheden zijn op het park, dan moet het bij het huisje kunnen? Waarom zouden ze moeten toestaan om jou te laten laden? Als ze het toestaan is dat uiteraard meegenomen, maar het lijkt mij nou niet een vanzelfsprekendheid dat dat overal wordt toegelaten. Het gaat redelijk ver om dat te verwachten vanuit de gastvrijheid. Je kunt altijd een laadpaal of SuC zoeken in de buurt, kost je wat tijd en moeite, maar jij hebt de keuze gemaakt voor een EV.
 
Als er geen oplaadmogelijkheden zijn op het park, dan moet het bij het huisje kunnen? Waarom zouden ze moeten toestaan om jou te laten laden? Als ze het toestaan is dat uiteraard meegenomen, maar het lijkt mij nou niet een vanzelfsprekendheid dat dat overal wordt toegelaten. Het gaat redelijk ver om dat te verwachten vanuit de gastvrijheid. Je kunt altijd een laadpaal of SuC zoeken in de buurt, kost je wat tijd en moeite, maar jij hebt de keuze gemaakt voor een EV.
Je hebt gelijk ik bedoelde vooral het geval waarbij de infra er wel zou zijn, maar stuk is, dan heb je je keuze gemaakt op basis van beschikbaarheid.

Overigens van mij hoeft het niet te mogen, dat kost me juist geld.
 

NRC kreeg een inkijkje in de even omstreden als gigantische Tesla-fabriek die vorig jaar werd geopend bij Berlijn. Het mechanische robotballet in de hallen toont hoe het bedrijf de auto-industrie binnen één decennium op afstand wist te zetten.
 
Wat gaat er gebeuren nu ook de zeer betaalbare Chinese stekkerauto’s Europa hebben bereikt? Zal Tesla die storm doorstaan?

Grappig, men zou zich beter afvragen hoe het de andere zal vergaan. Men laat het een beetje uitschijnen dan old auto niets moet vrezen van de Chinezen.

Ik vraag me af of er ook geen serieuze importheffingen zouden moeten worden toegepast op de import van die, door de staat gesteunde, Chinese merken.

Ook wel interessant om te zien, is de winstmarge die BMW toch nog maakt per auto.
 
vraag me af of er ook geen serieuze importheffingen zouden moeten worden toegepast op de import van die, door de staat gesteunde, Chinese merke


Dat mes snijdt aan twee kanten. De economie van de EU is in hoge mate verweven met de Chinese.

Bovendien krijgt de autoindustrie in de EU ook bakken staats-steun, denk aan giga-subsidies om batterij fabrieken te bouwen.

Sowieso bevreemdt het mij om een industrie die actief de energietransitie heeft getraineerd en dat nog steeds doet (ik noem e-fuels) nu daarvoor te gaan belonen door middel van protectionistische maatregelen.