Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Zo, dat zijn forse verschillen:
“Volgens cijfers van het Openbaar Ministerie komt bij een ongeluk met 35 km/u ongeveer 5 procent van de betrokken fietsers en voetgangers om, terwijl bij 48 km/u maar liefst 45 procent overlijdt. Vindt een vergelijkbaar ongeval plaats bij 64 km/u? Dan sterft zelfs 85 procent van de fietsers en voetgangers, verklaart het OM.”
Die snelheid is voor een kwetsbare weggebruiker inderdaad van groot belang. Zeker als je hoofd iets raakt. Bij 30 hebben kwetsbare gebruikers nog enige reactietijd om de klap op te vangen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Da’s onzin. De aantrekkelijkheid en leefbaarheid van de stad neemt enorm toe door auto-luwheid. De mooiste winkelstraten van grote steden zijn van oudsher autovrij, de betere leefbaarheid behoeft geen uitleg.

Ik woon mijn hele leven al in de binnenstad van Utrecht en de transformatie van de afgelopen twintig jaar is in een woord fantastisch.
Ik vind het zelf ook een grote verbetering overal. Laatst in Frankrijk liep ik in een kleiner stadje door een winkelstraat waar de auto nog gewoon mocht doorvlammen en de winkelaar te voet een aantal stoeptegels als soelaas kreeg. Dat was ik niet meer gewend en naar mijn beleving is dat echt passé. In Vlaanderen is het ook veel gemor rond circulatieplannen, maar resultaat i een aangenamere binnenstad.
 
Zo, dat zijn forse verschillen:
“Volgens cijfers van het Openbaar Ministerie komt bij een ongeluk met 35 km/u ongeveer 5 procent van de betrokken fietsers en voetgangers om, terwijl bij 48 km/u maar liefst 45 procent overlijdt. Vindt een vergelijkbaar ongeval plaats bij 64 km/u? Dan sterft zelfs 85 procent van de fietsers en voetgangers, verklaart het OM.”
Precies. Dat argument heb ik hier nog niet gehoord. in Noorwegen heeft de 30 km zone in alle woonwijken en 70 buiten de bebouwde kom voor een halvering van het aantal doden gezorgd, terwijl het aantal bij ons is gestegen!
Ranglijst verkeersveiligheid Europa: Nederland zakt ver weg
 
Het probleem is natuurlijk dat 15km/u in de stad nog veiliger is en 70km/u op de autostrade ook.
Maar goed, op zich niet verkeerd maar het blijft wel tergend traag.
30km/u is een goeie mix tussen snelheid en veiligheid in de stad, waarbij de auto nog een voorrang heeft.

20km/u is bij woonerven waar voetgangers en fietsers voorrang hebben op de auto, en da's al vlot zat. Vele campings hanteren max. 10 km/u.

70km/u op een lege snelweg is natuurlijk niks, maar ik vind 100km/u wel een goeie mix tussen zuinig en vlot. Ja, in België rij ik ook lekker 120 en in Duitsland 140 op autopilot, maar in z'n totaliteit scheelt dat misschien 10 minuten op 100km rijden. Ik ben 's ochtends 5 minuten kwijt bij het maken van een americano, en 15 minuten op de pot door social media te bladeren.
 
Er wordt vooral gefietst. Taxi kan nodig zijn als er eens veel bagage mee moet. Voor de prijs van het bezit van een auto kan je vaak een taxi nemen.


Hier is ook de opkomst van de elektrische deelauto opvallend.

In mijn woonerfje zijn de afgelopen jaren vier parkeerplaatsen verdwenen ten faveure van twee deelauto’s met laders, een extra fietsenrek inclusief deelbakfiets en een laadplek.

De parkeerdruk als geheel neemt echter af doordat er een behoorlijk aantal huishoudens de auto heeft weggedaan en de deelauto gebruikt.

Autobezit is zeker voor jongere generaties niet meer zelfsprekend, men kiest het vervoer wat past bij de reis.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Hier is ook de opkomst van de elektrische deelauto opvallend.

In mijn woonerfje zijn de afgelopen jaren vier parkeerplaatsen verdwenen ten faveure van twee deelauto’s met laders, een extra fietsenrek inclusief deelbakfiets en een laadplek.

De parkeerdruk als geheel neemt echter af doordat er een behoorlijk aantal huishoudens de auto heeft weggedaan en de deelauto gebruikt.

Autobezit is zeker voor jongere generaties niet meer zelfsprekend, men kiest het vervoer wat past bij de reis.
Je hebt vast gelijk, maar het laatste geldt denk ik niet voor geheel NL. In de provincie werkt het (nog lang) niet zoals in de stad.
 
30km/u is een goeie mix tussen snelheid en veiligheid in de stad, waarbij de auto nog een voorrang heeft.

20km/u is bij woonerven waar voetgangers en fietsers voorrang hebben op de auto, en da's al vlot zat. Vele campings hanteren max. 10 km/u.

70km/u op een lege snelweg is natuurlijk niks, maar ik vind 100km/u wel een goeie mix tussen zuinig en vlot. Ja, in België rij ik ook lekker 120 en in Duitsland 140 op autopilot, maar in z'n totaliteit scheelt dat misschien 10 minuten op 100km rijden. Ik ben 's ochtends 5 minuten kwijt bij het maken van een americano, en 15 minuten op de pot door social media te bladeren.

Ik vraag mij echt af of 30 nou zoveel veiliger is. In theorie wellicht. Maar in de praktijk met HS e-bikes en brommers die je rechts inhalen…
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik vraag mij echt af of 30 nou zoveel veiliger is. In theorie wellicht. Maar in de praktijk met HS e-bikes en brommers die je rechts inhalen…
Ook die moeten zich aan de snelheidslimiet houden.

Het zou er niet veiliger op worden als ook auto's harder gaan rijden.

En je moet je altijd bedenken: sneller rijden dan toegelaten doe je niet op eigen risico, maar op eigen aansprakelijkheid.
 
Eens met @wooter

100km op de snelweg, 30km in de stad en 10km in woonerven ed.

Ik weet dat ik, althans in mijn kennissenkring, een uitzondering ben. Daar zijn gewichtjes en 140km rijden de norm...

NB: iedere grens is arbitrair, maar dit komt bij mij als realistisch over.
Wat me opvalt in Nederland is dat als je op de snelweg 100 doet, je continu klevers hebt.

Maar als de klok 19u aantikt en ik zet mijn cruise control op 130, rij ik iedereen voorbij. Ook degene die eerder kwamen bumperkleven.