Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Het hele superchargen en thuis gebruiken verhaal heeft eigenlijk weinig zin, zelfs met gratis laden.
Je accu kun je namelijk maar iets van 2000 keer opladen en levert max 12 euro per keer op. Wil je je accu zonder garantie weer laten vervangen kost het je iets van 20k ofzo? Dus je bent echt water naar de zee aan het dragen als je denkt dat je winst maakt op deze manier, een uurtje overwerken per week, of goed zoeken naar een bonusactie bij de lokale AH heeft in ieder geval meer zin.
 
Het is technisch zo makkelijk implementeerbaar dat het inderdaad een vanzelfsprekendheid lijkt.
Het is meer dat er allemaal bestuurlijke haken en ogen aan zitten; als je teruglevert aan het net wordt je energieleverancier, moet je nog een keer (dus dubbel) energiebelasting betalen als je de stroom later weer verbruikt, hoe voorkom je dat de auto aan het net levert als Liander onderhoud doet, etc etc.//**//

het moet uiteraard met slimme meters en laders; gestuurd door de netbeheerders.
Dat de wetgever zich zal moeten aanpassen, is evident.
Aan het einde van de rit moet de consument geld verdiend hebben aan de cyclus. Laden als de stroom goedkoop is; en terug op net als de stroom duur is. Anders doet niemand mee.



//**//
Maar los daarvan kan je je afvragen hoeveel V2G nog echt bijdraagt aan verdere netstabiliatie boven simpelweg demand response, en of het dan wel al die moeite waard is. Volgens een aantal onderzoeken kan je tot 80% van je netstabilisatie al bereiken met smart charging, een en ander afhankelijk van je geinstalleerd vermogen aan variabele weerenergie (zon/wind), en de beschikbaarheid aan mobiele storage.
Is het dan gewoon niet veel makkelijker behoorlijk wat extra stationaire storage te installeren ?
/QUOTE]
Met slimme meters én aangepaste tarieven zal uiteraard het 'demand response' ook ingang vinden, het is immers essentieel in het model dat ik voorsta : laden als er 'teveel' stroom voorhanden is.
Maar 'mijn' model gaat een stapje verder : gebruik beschikbare 'spare' batterijcapaciteit als stationaire storage.


//**//
En het verbruiken van je gratis gesuperchargde kWh's; hoe ga je dat bijhouden dan? Ga je elke kWh oormerken ? Hoe lang blijven die gratis kWhs in de batterij zitten ? Als ik vorige week bij de SuC helemaal heb volgeladen en daarna nog 3 losse laadsessies van 10kWh, zou ik dan nog steeds moeten betalen als ik middels V2G 40kWh ga terugleveren ?
#notsoeasy.

Dat is simpel imho : LIFO. Vb : je batterij SOC bestaat uit -chronologisch- 25kWh SUC en 30kWh niet-SUC en je levert 30 kWh terug : no charge. Je levert 40kWh terug : 10kWh charge.


//**// De Sion krijgt trouwens een 11kW, mogelijk zelfs 22kW V2V/V2G type 2 uitgang.
Als ik het goed heb, zijn er al meer EV's op de markt die V2x ondersteunen.

Maar ik droom over grote schaal, een autopark dat quasi 100% EV is; met allemaal slimme meters en een gedistribueerd net waarbij naast de grote (dure) transmissielijnen ook lokaal stroom afgevlakt wordt.

Not so easy, maar imho vandaag al technisch mogelijk (ik bedoel dat alle technologie vandaag al beschikbaar is en enkel moet samengebracht worden); én wenselijk.
 
Het is technisch zo makkelijk implementeerbaar dat het inderdaad een vanzelfsprekendheid lijkt.

Maar los daarvan kan je je afvragen hoeveel V2G nog echt bijdraagt aan verdere netstabiliatie boven simpelweg demand response, en of het dan wel al die moeite waard is. Volgens een aantal onderzoeken kan je tot 80% van je netstabilisatie al bereiken met smart charging, een en ander afhankelijk van je geinstalleerd vermogen aan variabele weerenergie (zon/wind), en de beschikbaarheid aan mobiele storage.
Is het dan gewoon niet veel makkelijker behoorlijk wat extra stationaire storage te installeren ?
Dan hoeft niemand zich ook zorgen te maken dat V2G ten koste gaat van de beschikbare range van je auto.
V2H zie ik nog wel een markt voor, maar V2G ben ik nog steeds niet van overtuigd.

De Sion krijgt trouwens een 11kW, mogelijk zelfs 22kW V2V/V2G type 2 uitgang.

Man, wat leer ik toch een boel op dit forum; V2G, V2H, V2V ...... Is er nog meer?

V2G: Vehicle to Grid
V2H: Vehicle to home
V2V: Vehicle to vehicle?
 
  • Helpful
Reactions: Billy
Het is technisch zo makkelijk implementeerbaar dat het inderdaad een vanzelfsprekendheid lijkt.
Het is meer dat er allemaal bestuurlijke haken en ogen aan zitten; als je teruglevert aan het net wordt je energieleverancier, moet je nog een keer (dus dubbel) energiebelasting betalen als je de stroom later weer verbruikt, hoe voorkom je dat de auto aan het net levert als Liander onderhoud doet, etc etc.
Maar los daarvan kan je je afvragen hoeveel V2G nog echt bijdraagt aan verdere netstabiliatie boven simpelweg demand response, en of het dan wel al die moeite waard is. Volgens een aantal onderzoeken kan je tot 80% van je netstabilisatie al bereiken met smart charging, een en ander afhankelijk van je geinstalleerd vermogen aan variabele weerenergie (zon/wind), en de beschikbaarheid aan mobiele storage.
Is het dan gewoon niet veel makkelijker behoorlijk wat extra stationaire storage te installeren ?
Dan hoeft niemand zich ook zorgen te maken dat V2G ten koste gaat van de beschikbare range van je auto.
V2H zie ik nog wel een markt voor, maar V2G ben ik nog steeds niet van overtuigd.

En het verbruiken van je gratis gesuperchargde kWh's; hoe ga je dat bijhouden dan? Ga je elke kWh oormerken ? Hoe lang blijven die gratis kWhs in de batterij zitten ? Als ik vorige week bij de SuC helemaal heb volgeladen en daarna nog 3 losse laadsessies van 10kWh, zou ik dan nog steeds moeten betalen als ik middels V2G 40kWh ga terugleveren ?
#notsoeasy

De Sion krijgt trouwens een 11kW, mogelijk zelfs 22kW V2V/V2G type 2 uitgang.
Tesla heeft natuurlijk andere oplossingen voor het bufferen van elektriciteit op huis- of netniveau; de PowerWall c.q. PowerPack. Die oplossingen zijn daarvoor geoptimaliseerd. Daarnaast zou ik me verbazen wanneer op eindgebruikersniveau aangeschafte opslagcapaciteit (in auto’s of PowerWalls) economischer is dan tegen OEM-prijzen aangeschafte bulkcapaciteit door de energieleveranciers.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Wat is opladen ?
Ik schat dat mijn auto intussen al ruim 2.000 keer aan de lader gehangen heeft om bij te laden; nog los van de tienduizenden keren dat de batterij is bijgeladen door regeneratie, ook al met vermogens rond de 60kW....
2000 keer volledig opladen en ontladen voordat je ongeveer 20% van het vermogen kwijt bent.

Waarschijnlijk ga jij niet van 100% naar 0% en andersom elke keer dat je aan het laden bent, dus heb je maar een deelcyclus.
Dat kan en dat houdt je accu inderdaad langer vol, maar dan heb je natuurlijk weer nog minder dan die maximale 12 euro per keer waar ik het over had, dus wordt het eindresultaat er alsnog niet beter op, het blijft financieel gezien op dit moment water naar de zee dragen.
 
Ik verwacht dat V2G het niet gaat worden. Het gaat uit van de veronderstelling dat de automobilist van straks er geen been in ziet om almaar aan te koppelen. Men zal juist, net als tanken nu, laden als het nodig is of als het uitkomt. Ik merk dat nu al. Eén keer in de drie dagen een pasr uur aan de stekker, of SuC of waar ik toevallig ben en de rest vrij. Daarnaast is er de drempel, ook al zitt het grotendeels tussen de oren, dat de auto niet genoeg geladen zal zijn als het een keer nodig is en het idee dat men nu ook niet standaard een slang in de tank heeft hangen. Netbeheerders moeten het niet afwikkelen op de automobilist maar zelf voor, steeds goedkoper wordende, buffering zorgen. Het is trouwens iets anders dan v2h of v2v, daar zou men voor kunnen kiezen, bijvoorbeeld noodstroom uit de accu.
 
Mijn persoonlijke verwachting is dat zodra autopilot uit komt de taxi goedkoper zal worden dan zelf een auto bezitten. Vanaf dat moment verkoopt de massa hun auto en zullen er alleen klassiekers overblijven en die zullen een vermogen kosten om te verzekeren e.d. parkeerplaatsen in de buurt zal niet langer vanzelfsprekend, of gratis zijn.
Ik verwacht oprecht dat een echte autopilot, die zelf van ieder adres naar ieder adres kan rijden waar ik op dit moment ook naar kan rijden, binnen 3 jaar mogelijk is. Kort daarna stort de gehele autowereld in, met verzekeringen e.d. er allemaal bij. Duitsland zal hier vermoedelijk (financieel gezien) behoorlijk veel last van hebben.
 
Nu we toch in verwachting zijn voeg ik er de vloot aan toe, deels particulier en geheel of gedeeltelijk (of niet) beschikbaar voor de gedeelde vloot en zo terugverdienend en deels van de fabrikant zelf die alles regelt. Oproepen via Abo en App, als Uber net als betaling. Of eigenlijk, dit is de opzet die in het masterplan staat en die mij niet zo gek lijkt. Overigens kan het ook al wel als FSD er nog niet is, dan enkele afhaal en inleverpunten, tevens laadplein, in de buurt.
Mijn 3 mag straks, als hij niet nodig is, zo meedoen.
 
Mijn persoonlijke verwachting is dat zodra autopilot uit komt de taxi goedkoper zal worden dan zelf een auto bezitten. Vanaf dat moment verkoopt de massa hun auto en zullen er alleen klassiekers overblijven en die zullen een vermogen kosten om te verzekeren e.d. parkeerplaatsen in de buurt zal niet langer vanzelfsprekend, of gratis zijn.
Ik verwacht oprecht dat een echte autopilot, die zelf van ieder adres naar ieder adres kan rijden waar ik op dit moment ook naar kan rijden, binnen 3 jaar mogelijk is. Kort daarna stort de gehele autowereld in, met verzekeringen e.d. er allemaal bij. Duitsland zal hier vermoedelijk (financieel gezien) behoorlijk veel last van hebben.
Eens,

Tony Seba, professor van Stanford, heeft dat allemaal al beredeneerd en doorgerekend voor continentaal VS.

Zie: Home

Als je het rapport leest krijg je kippenvel! 50% meer Km's tegen eenderde van de directe kosten.
Indirecte voordelen zijn nog veel groter, plus, het bespaarde geld vindt zijn weg op een andere manier in de economie!

;)
 
Eens,

Tony Seba, professor van Stanford, heeft dat allemaal al beredeneerd en doorgerekend voor continentaal VS.

Zie: Home

Als je het rapport leest krijg je kippenvel! 50% meer Km's tegen eenderde van de directe kosten.
Indirecte voordelen zijn nog veel groter, plus, het bespaarde geld vindt zijn weg op een andere manier in de economie!

;)

Komt goed overeen met de intenties in Masterplan 2 wat Tesla betreft. De rest zal wel volgen in deze opzet en dan bereik je hetzelfde doel.

Sharing
When true self-driving is approved by regulators, it will mean that you will be able to summon your Tesla from pretty much anywhere. Once it picks you up, you will be able to sleep, read or do anything else enroute to your destination.

You will also be able to add your car to the Tesla shared fleet just by tapping a button on the Tesla phone app and have it generate income for you while you're at work or on vacation, significantly offsetting and at times potentially exceeding the monthly loan or lease cost. This dramatically lowers the true cost of ownership to the point where almost anyone could own a Tesla. Since most cars are only in use by their owner for 5% to 10% of the day, the fundamental economic utility of a true self-driving car is likely to be several times that of a car which is not.

In cities where demand exceeds the supply of customer-owned cars, Tesla will operate its own fleet, ensuring you can always hail a ride from us no matter where you are.
 
Komt goed overeen met de intenties in Masterplan 2 wat Tesla betreft. De rest zal wel volgen in deze opzet en dan bereik je hetzelfde doel.

Sharing
When true self-driving is approved by regulators, it will mean that you will be able to summon your Tesla from pretty much anywhere. Once it picks you up, you will be able to sleep, read or do anything else enroute to your destination.

You will also be able to add your car to the Tesla shared fleet just by tapping a button on the Tesla phone app and have it generate income for you while you're at work or on vacation, significantly offsetting and at times potentially exceeding the monthly loan or lease cost. This dramatically lowers the true cost of ownership to the point where almost anyone could own a Tesla. Since most cars are only in use by their owner for 5% to 10% of the day, the fundamental economic utility of a true self-driving car is likely to be several times that of a car which is not.

In cities where demand exceeds the supply of customer-owned cars, Tesla will operate its own fleet, ensuring you can always hail a ride from us no matter where you are.

Leuk verhaal maar we zijn echt nog heel ver weg van True selfdriving als we er al ooit komen. Tussen twee lijnen rijden is echt iets heel anders dan overal rijden. Als ik zie wat voor soort wegen er nu neer gelegd worden moet er nog heel wat gebeuren voor bovenstaand idee.
 
Leuk verhaal maar we zijn echt nog heel ver weg van True selfdriving als we er al ooit komen. Tussen twee lijnen rijden is echt iets heel anders dan overal rijden. Als ik zie wat voor soort wegen er nu neer gelegd worden moet er nog heel wat gebeuren voor bovenstaand idee.

2019/2020 is het technisch af. Dan mag de kat uit de zak. Volgens mij hebben we geen idee hoe ver men is en staan we straks net zo verbaasd te kijken als toen de twee SpaceX boosters synchroon op Cape Canaveral landden. Zo heel ingewikkeld is het echt niet, al denken we dat wel.
We moeten het niet verwarren met wat andere fabrikanten proberen, wat meer neerkomt op het automatiseren van het rijden waarbij de infra een grote rol speelt. Dat staat nog in de kinderschoenen.

Uiteindelijk zal de FSD functie het item zijn waarmee hij zich dan nog vele jaren positioneert ver boven anderen.
 
Ik vraag me wel af als FSD gebeurt, of het dan nog loont om een eigen auto te kopen, zelfs als je het ding dan verhuurt in een Tesla Network.

Dat is zoals de Tesla Powerwalls; een individuele powerwall is nooit zo goedkoop als een energiebedrijf die er zelf Tesla Powerpacks neer zet.

Anderzijds heb je nu ook mensen die een concessie van een taxibedrijf huren om met hun eigen wagen als taxichauffeur hun kost te verdienen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Mijn zoon van 18 zal nooit zijn rijbewijs halen en alleen voor hem zou ik al willen dat het snel gaat werken. Helaas ben ik er met ruim 30 jaar ICT ervaring niet zo optimistisch over als Hans. Het had nu namelijk al veel beter kunnen zijn dan het is maar blijkbaar lukt dat niet.