//**//
Maar los daarvan kan je je afvragen hoeveel V2G nog echt bijdraagt aan verdere netstabiliatie boven simpelweg demand response, en of het dan wel al die moeite waard is. Volgens een aantal onderzoeken kan je tot 80% van je netstabilisatie al bereiken met smart charging, een en ander afhankelijk van je geinstalleerd vermogen aan variabele weerenergie (zon/wind), en de beschikbaarheid aan mobiele storage.
Is het dan gewoon niet veel makkelijker behoorlijk wat extra stationaire storage te installeren ?
/QUOTE]
Met slimme meters én aangepaste tarieven zal uiteraard het 'demand response' ook ingang vinden, het is immers essentieel in het model dat ik voorsta : laden als er 'teveel' stroom voorhanden is.
Maar 'mijn' model gaat een stapje verder : gebruik beschikbare 'spare' batterijcapaciteit als stationaire storage.
//**//
En het verbruiken van je gratis gesuperchargde kWh's; hoe ga je dat bijhouden dan? Ga je elke kWh oormerken ? Hoe lang blijven die gratis kWhs in de batterij zitten ? Als ik vorige week bij de SuC helemaal heb volgeladen en daarna nog 3 losse laadsessies van 10kWh, zou ik dan nog steeds moeten betalen als ik middels V2G 40kWh ga terugleveren ?
#notsoeasy.
Dat is simpel imho : LIFO. Vb : je batterij SOC bestaat uit -chronologisch- 25kWh SUC en 30kWh niet-SUC en je levert 30 kWh terug : no charge. Je levert 40kWh terug : 10kWh charge.
//**// De Sion krijgt trouwens een 11kW, mogelijk zelfs 22kW V2V/V2G type 2 uitgang.
Als ik het goed heb, zijn er al meer EV's op de markt die V2x ondersteunen.
Maar ik droom over grote schaal, een autopark dat quasi 100% EV is; met allemaal slimme meters en een gedistribueerd net waarbij naast de grote (dure) transmissielijnen ook lokaal stroom afgevlakt wordt.
Not so easy, maar imho vandaag al technisch mogelijk (ik bedoel dat alle technologie vandaag al beschikbaar is en enkel moet samengebracht worden); én wenselijk.