Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.

Uiteraard is de halve Nederlandse media er met open ogen ingetuind, nadat het ANP dit nepnieuws oppikte. Ik zag het in de krant, hoorde het zelfs op de radio. Checken? Ho maar. Een rectificatie? Die zal nooit volgen. Op naar het volgende verzinsel.

En dan ben ik zelf oud-dagbladjournalist. Ik schaam me voor hoe het er tegenwoordig aan toe gaat.
 
Vraagje: heeft een Teslabezitter na 5 jaar genoten te hebben van de subsidievoordelen niet een soort van 'morele verplichting' om zijn best te doen die auto voor Nederland te behouden (trachten te verkopen aan een particulier of naar prive, etc. ofwel trachten uitvoer te voorkomen?
Gelijk destijds van Mitsubishi Outlander eigenaren verwacht mocht worden zo veel mogelijk op stroom te rijden?:rolleyes:
Tesla’s en andere dure elektrische auto’s worden massaal in het buitenland gedumpt als de eigenaar er hier na vijf jaar geen belastingvoordeel meer voor krijgt. De vele miljoenen aan subsidie die de overheid geeft om het Nederlandse wagenpark te vergroenen, hebben dus maar beperkt effect.:confused:
Subsidie voor Tesla gaat de grens over
 
Last edited:
Vraagje: heeft een Teslabezitter na 5 jaar genoten te hebben van de subsidievoordelen niet een soort van 'morele verplichting' om zijn best te doen die auto voor Nederland te behouden (trachten te verkopen aan een particulier of naar prive, etc. ofwel trachten uitvoer te voorkomen?
Gelijk destijds van Mitsubishi Outlander eigenaren verwacht mocht worden zo veel mogelijk op stroom te rijden?:rolleyes:
Tesla’s en andere dure elektrische auto’s worden massaal in het buitenland gedumpt als de eigenaar er hier na vijf jaar geen belastingvoordeel meer voor krijgt. De vele miljoenen aan subsidie die de overheid geeft om het Nederlandse wagenpark te vergroenen, hebben dus maar beperkt effect.:confused:
Subsidie voor Tesla gaat de grens over

Het zou mooi zijn als de auto's in NL blijven, maar nog belangrijker is dat de ICE auto's wereldwijd in een rap tempo minder worden. Als NL met subsidies dit als neveneffect erbij krijgt, dan heb ik daar niet zoveel moeite mee.
 
Vraagje: heeft een Teslabezitter na 5 jaar genoten te hebben van de subsidievoordelen niet een soort van 'morele verplichting' om zijn best te doen die auto voor Nederland te behouden (trachten te verkopen aan een particulier of naar prive, etc. ofwel trachten uitvoer te voorkomen?
Gelijk destijds van Mitsubishi Outlander eigenaren verwacht mocht worden zo veel mogelijk op stroom te rijden?:rolleyes:
Tesla’s en andere dure elektrische auto’s worden massaal in het buitenland gedumpt als de eigenaar er hier na vijf jaar geen belastingvoordeel meer voor krijgt. De vele miljoenen aan subsidie die de overheid geeft om het Nederlandse wagenpark te vergroenen, hebben dus maar beperkt effect.:confused:
Subsidie voor Tesla gaat de grens over
Wel een beetje bijzonder dat de baas van MisterGreen Electric lease een beetje meehuilt met de wolven in het bos. Hij werkt graag mee aan een snelle "doorvoer' van deze auto's, toch.
 
Vraagje: heeft een Teslabezitter na 5 jaar genoten te hebben van de subsidievoordelen niet een soort van 'morele verplichting' om zijn best te doen die auto voor Nederland te behouden (trachten te verkopen aan een particulier of naar prive, etc. ofwel trachten uitvoer te voorkomen?
Gelijk destijds van Mitsubishi Outlander eigenaren verwacht mocht worden zo veel mogelijk op stroom te rijden?:rolleyes:
Tesla’s en andere dure elektrische auto’s worden massaal in het buitenland gedumpt als de eigenaar er hier na vijf jaar geen belastingvoordeel meer voor krijgt. De vele miljoenen aan subsidie die de overheid geeft om het Nederlandse wagenpark te vergroenen, hebben dus maar beperkt effect.:confused:
Subsidie voor Tesla gaat de grens over

Dat gaat mij een stap te ver. Trek dat door naar het kopen van voorverpakte etenswaren, niet-duurzaam geteelde groenten, legbatterij vlees: ook allemaal moreel discutabel.... Wij, TESLA eigenaren, hebben geïnvesteerd in een relatief dure auto die dankzij de subsidies iets minder *te* duur is. Voor mijzelf sprekend: ik zou zonder de voordelen nooit een TESLA hebben gekocht. De meerprijs tov wat ik anders gekocht zou hebben (jaarlijkse kosten 10%-20% hoger) doe ik omdat ik geloof in electrisch rijden (milieu), geloof in Musk (AP/FSD verkeerveiliger) en (ook heel eerlijk) het gewoon een prachtig speeltje vind. Maar zonder de subsidies had ik nooit vijf jaar mijn bijdrage aan het milieu en de verkeersveiligheid bijgedragen.....

De overheid heeft zelf hiervoor gekozen. Ik denk dat een bijtelling van 8% - 10% (over hele bedrag!) maar dan voor 10 jaar een veel beter idee is.... Zekerheid voor de ondernemer, zekerheid voor inkomsten overheid en auto blijft langer in NL. Bovendien is een 10 jaar oude TESLA makkelijker (voor een acceptabel bedrag) naar privé te halen met daardoor weer een grotere kans dat de auto in NL blijft.
 
Sowieso is dit een topic over Tesla in de pers. Klagen over V9 kan je in het daartoe betreffende draadje doen, en een wensenlijst maken van wat je wil dat dat ding kan is vrij zinloos als je niet betrokken bent bij het team dat de scope bepaalt. Daarom dat ik ook maar 1 zinnetje van je hele post quotte, want de rest is gewoon wishful thinking.

En verder denk ik echt dat in Europa regelgeving een niet te onderschatten probleem is om zelfs nu level 2 te implementeren. Summon is buiten de VS al gehandicapt net omwille van reglementering.

Ik heb mezelf ook FSD ingekocht, en dat was wat naïef enthousiasme na de erg positieve proefrit. Maar ik denk dat we in Europa makkelijk anderhalf jaar bovenop wat Tesla technisch kan verwezenlijken mag tellen, en we al mogen blij zijn dat er geen politicus al geopperd heeft om AP gehandicapt te maken.
 
En hop, een aantal posts over AP en FSD is automatisch naar het juiste draadje gereden: Autopilot

Helaas verkeerd verplaatst! Het ging om het nieuwsbericht dat Tesla zich verschuilt achter regelgeving terwijl dit niet van toepassing is.

En verder denk ik echt dat in Europa regelgeving een niet te onderschatten probleem is om zelfs nu level 2 te implementeren. Summon is buiten de VS al gehandicapt net omwille van reglementering.

Level 2 vereist dat de bestuurder achter het stuur zit. Dit is bij summon niet het geval aangezien je niet fysiek de rem of het stuur kunt bedienen.

Uiteraard is regelgeving een struikelblok om FSD *zonder* alerte bestuurder te kunnen gebruiken maar dat is niet echt relevant als de techniek niet eens beschikbaar is.
 
Ik had er minder problemen mee gehad als er zou worden gezegd:

"Wet en regelgeving zal vooral in Europa tot uitrol vertraging zorgen om van bestuurder loze diensten gebruik te maken. Echter, de diensten met bestuurder zijn nog jaren weg waardoor mogelijk de functies pas beschikbaar komen zodra uw het voertuig niet meer bezit."
 
Helaas verkeerd verplaatst! Het ging om het nieuwsbericht dat Tesla zich verschuilt achter regelgeving terwijl dit niet van toepassing is.

Als je het bij het nieuwsbericht over FSD had gelaten, dan wel. Maar je maakte er een verhaal over je wensen voor AP van (waar het in dat persverhaal niet over ging) en daar gingen mensen op reageren. Zo'n discussie hoort thuis in het Autopilot-draadje.

Maar laten we hier geen discussies over gaan houden: de posts zijn niet verdwenen, ze staan alleen op een logischere plek, waar ook anderen die informatie over Autopilot zoeken er wat aan hebben. Het verplaatsen van posts is nooit persoonlijk bedoeld.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and woes
Niet specifiek Tesla (hoewel wel genoemd), maar De Telegraaf lijkt echt een anti-EV-offensief te zijn begonnen.

Titel: Op zoek naar een laadpaal
Een snellaadpaal is een zegen als je een paar keer aan een gewone laadpaal uren hebt staan wachten.
Ja hoor, deze redacteur heeft echt een uren naast een paal staan wachten?
Op zoek naar een laadpaal

Column van de hoofdredacteur van Autovisie (je zou zeggen dat 'ie wel wat ervaring met EV's heeft opgedaan)
De ’brandstofkosten’ zijn weliswaar lager, maar je afschrijving is nog onbekend en niemand weet nog goed wat de onderhoudskosten en levensduur van de accu nu echt zullen zijn
Hoezo is dat onbekend? Er zijn al zat praktijkvoorbeelden. Hij doet net alsof EV's compleet nieuw (en dus eng) zijn.
Bovendien moet je weten dat het bereik op een volle accu in de winter fors lager is en dat je vrijwillig 100 in plaats van de toegestane 130 km/h moet gaan rijden en dan nog haal je het door de fabriek opgegeven bereik vaak niet. Laat u dus niet gek maken en onderzoek zelf of een elektrische auto echt bij úw levenspatroon past.
Elektrische auto moet bij je levenspatroon passen

Ondertussen heb ik talloze mensen gesproken die het I-Pace nieuws (over de tegenvallende range) hebben gelezen/gehoord en nu veronderstellen dat dat met alle EV's zo is (wat nog verergerd wordt omdat de NEDC-range nog vaak wordt gebruikt)
 
Ondertussen heb ik talloze mensen gesproken die het I-Pace nieuws (over de tegenvallende range) hebben gelezen/gehoord en nu veronderstellen dat dat met alle EV's zo is (wat nog verergerd wordt omdat de NEDC-range nog vaak wordt gebruikt)
Zo, varkentje weer gewassen. Dat EV rijden wordt nooit wat!

Jaguar zit nu wel een beetje met de handen in het haar, want de I-Pace is het best verkopende model in hun gamma.