Dus de vraag naar long range valt waarschijnlijk tegen. En levering van de goedkoopste lijkt nog geen optie.
Of het tegenvalt, kunnen we niets van zeggen...we weten niet welke verwachtingen Tesla had natuurlijk. Uiteindelijk willen veel mensen een betaalbare EV die er mooi uitziet. Dat is gebleken na de reserveringbubble die in 2016 is ontstaan. Uiteindelijk willen redelijk veel mensen een auto die ergens rond de 40k is met bepaalde opties en zijn er nu eenmaal minder mensen die 60-80k willen/kunnen uitgeven.
En daar bovenop is die 40k met in het achterhoofd de 7.5k belastingteruggave. Dus mensen hadden verwacht:
35.000 auto met opties (AP, kleurtje) -> 42000 -> belastingteruggave eraf: 34500 (excl. "BTW")
Nu leverbaar:
44.000 met opties (AP, kleurtje) -> 51000 -> belastingteruggave eraf: 47250 (excl BTW).
Dat is echt een heel groot verschil. Bovendien moet alles met een positieve bruto marge gemaakt worden.
Volgens mij moesten er leningen betaald worden in Q4 en Q1...ondertussen is Giga3 begonnen en gaat ook geld kosten. De SolarRoof is een dikke teleurstelling tot nu toe. Dat had een jaar geleden al dik verkrijgbaar moeten zijn en positief moeten bijdragen aan de resultaten.
Mensen die denken dat Tesla inmiddels in rustiger vaarwater terecht is gekomen, worden teleurgesteld. De komende 4 jaar (Minimaal) zal Tesla zeer scherp aan de financiële wind blijven varen. Blijvend jonglerend met alle middelen, doelen en groei, langs het ravijn. Tot 2025 heeft Tesla minimaal een voorsprong op technisch gebied en productieschaal. Daarna is alles mogelijk.