Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Zullen we het hier weer even over Tesla in de Pers hebben? ;)

De onderste?

carpress.jpg
url
 
Even teruglezen aub...

1. Dit verhaal is begonnen met een 1Ph 32 amp lader in de Mercedes, we hebben het dus niet over een Tesla.
2. Het verhaal ging over zo snel mogelijk laden thuis. Mijn P85+ kan op 1ph 32 amp laden. Denk de meeste Tesla's niet. M3 1ph 16, de S en X of 1x16 of 1x24 )of uiteraard 3ph als we het ook op Tesla's gaan betrekken.
3. over 2ph laden moet je wel heel goed weten hoe je fase verdeling in je woning zit. Je krijgt een enorm onbalans in je net als je op 2ph gaat staan laden.
4. Je hebt ook andere verbruikers in je woning, dus het gaat hier om zo snel mogelijk kunnen laden waarbij je ook afdoende over zal houden voor de rest van je woning. Ja, je kan smart laden met bijv een Maxum maar niet altijd zal moeders blij zijn als de wasmachine uitmoet omdat er snel geladen zal moeten worden. (dus je wilt niet knijpen)
5.. We hebben het hier niet over de prijs van de lader gehad, of over de goedkoopste oplossing. Het gaat naar mijn mening altijd erom wat de beste keuze is en dan de wat mindere en etc etc ern dan kan je de eigen afweging maken of iets het je waard is of niet.
6. Qua DC laders komen er steeds meer beschikbaar, ik heb al een 15kW (3x24) en een 25kW (3x40) ter test en uiteindelijk is de hardware goedkoper. DC is altijd uit te lezen qua verbruik dus als je over een jaartje kijkt zal je net zoveel kwijt zijn voor een DC lader dan met een AC lader met pasje.
7. Extra apparaat wat weer een ander extra apparaat overbodig maakt, namelijk de interne AC lader.. Dus dat is om het even.
8. De sturing van de DC lader is ook met kleine goedkope aanpassingen geschikt om een PV systeem aan te hangen. Panelen direct en dan pas de Inverter als je geen DC gebruikt, dus geen (noemenswaardige) omzetverliezen van DC naar AC tijdens het laden, maar zeker pas optimaal met een accu erbij.

Dus, als je 3p hebt op een hogere en dure netaansluiting (Nederland) en een voertuig die aan 32 amp kan laden en niet veel verbruikers aan hebt tijdens het laden aan 32 amp dan we hebben het hier over de opties 1ph en 3ph en dan nog op het laagste tarief netaansluiting voor je woning. Maar als we dus naar de 1ph ladende auto's kijken waar dit verhaal mee begonnen is en je wilt op een hogere snelheid laden dan zal je zeker open moeten staan voor een oplossing zoals ik aangeef.



.
Ja mee eens. Inderdaad met 1ph ladende auto’s kan je een voordeel halen als je een 3 fase aansluiting hebt, dat geldt dan enkel in die situatie. Echter dat kan ook met een smart oplossing en dan hoeft de wasmachine niet voor uit. Wel als je perse op het moment dat de wasmachine vol vermogen vraagt ook maximaal wilt laden maar dat gaat dan om een kwartiertje minder snelladen.
Die wasmachine moet overigens ook uit met een dc lader zonder ondersteuning van een externe batterij
 
Ja mee eens. Inderdaad met 1ph ladende auto’s kan je een voordeel halen als je een 3 fase aansluiting hebt, dat geldt dan enkel in die situatie. Echter dat kan ook met een smart oplossing en dan hoeft de wasmachine niet voor uit. Wel als je perse op het moment dat de wasmachine vol vermogen vraagt ook maximaal wilt laden maar dat gaat dan om een kwartiertje minder snelladen.
Die wasmachine moet overigens ook uit met een dc lader zonder ondersteuning van een externe batterij
Er zijn hier andere draadjes voor dan "Tesla in de pers"
 
  • Like
Reactions: TM3LR
View attachment 414668

HLN vertelt het verhaal iets genuanceerder: Privacy settings
Die commentaren onder het verhaal zijn weer ongelooflijk.

"En dit noemen ze de toekomst. Waar blijft waterstof?"

Ja, natuurlijk, waterstof is veel minder brandbaar. Daarmee gaan er echt nooit ongelukken gebeuren, met een tank vol van één van de meest explosieve gassen die er bestaan. En als het dan toch een keertje gebeurt, dan gaat dat veel makkelijker te blussen zijn. Waterstof is namelijk niet iets dat eerst zachtjes begint te roken, dan een paar kleine vlammetjes geeft, dan nog wat meer, en vervolgens meer en meer tot de hele boel eindelijk echt in de fik staat en uren later pas uit gaat. Waterstof zegt ineens "boem" en het is direkt voorbij. VEEL beter!
 
H
Die commentaren onder het verhaal zijn weer ongelooflijk.

"En dit noemen ze de toekomst. Waar blijft waterstof?"

Ja, natuurlijk, waterstof is veel minder brandbaar. Daarmee gaan er echt nooit ongelukken gebeuren, met een tank vol van één van de meest explosieve gassen die er bestaan. En als het dan toch een keertje gebeurt, dan gaat dat veel makkelijker te blussen zijn. Waterstof is namelijk niet iets dat eerst zachtjes begint te roken, dan een paar kleine vlammetjes geeft, dan nog wat meer, en vervolgens meer en meer tot de hele boel eindelijk echt in de fik staat en uren later pas uit gaat. Waterstof zegt ineens "boem" en het is direkt voorbij. VEEL beter!
Hij heeft wel een punt, waterstof zegt 'boem' en moet dus niet geblust worden, alles is gewoon in 1 keer weg.
 
Welke netwerkbeheerder is dat?

Ik heb er nu een paar gekeken en bij 1-fase is het eigenlijk een tarief t/m 10 amp en een tarief voor >10 ampere.

Mijn idee is was dat ze allemaal vergelijkbaar zijn, maar goed, daar kan ik mij in vergissen.

Ja, je kan ook 10 amp nemen, is vaak voor een opslagbox of zelfs 6 amp, voor straatverlichting oid.
Hier hebben wij Stedin als netbeheerder maar ik meen dat het overal in NL gewoon beetje gelijk is ivm de energiewet oid.

Stedin: Tarieven | Stedin

Liander:
https://www.liander.nl/sites/defaul...sh_en_zak_kleinverbruik_per_1-1-2019_V1.1.pdf

Enexis:
Maandelijkse netwerktarieven | Enexis - Energie in goede banen

Dan heb je de drie grootste te pakken...

Bij Stedin (de anderen zijn nog duurder lijkt het) 3x25 €225 naar 3x35 €900.... Dus ik bedoel maar, €675 per jaar goedkoper uit, heb je de meerkosten van de DC ladertje er best nel uit denk ik zo.
 
Nog zo een paar fratsen en FSD zal nooit wettelijk goedgekeurd raken.


Tesla-bestuurder doet dutje met hoge snelheid op de E17:

Privacy settings

Ik zie trouwens enkel een stoel die wat naar achteren staat. De video is zo slecht van kwaliteit dat je niet kunt zien of er iemand slaapt. Hij haalt ook auto's in en hangs niet links.

Op lange stints gaat bij mij de stoel ook in de relax stand. Ik heb er zelfs een apart profiel voor.
 
View attachment 414668

HLN vertelt het verhaal iets genuanceerder: Privacy settings

ligt het aan mij of heft dit verdacht weinig coverage gehad in de media? imo was de brand van een tesla in een parkeergarage in hongkong nog meer in het nieuws.

Vind dit trouwens behoorlijk verontrustend; kan me situaties voorstellen waarbij ik savonds op de weg terug naar huis even wil superchargen met mijn slapende kinderen achterin.. even snel een plasje doen en kids in de auto laten is er dus voor mij niet meer bij!
 
ligt het aan mij of heft dit verdacht weinig coverage gehad in de media? imo was de brand van een tesla in een parkeergarage in hongkong nog meer in het nieuws.

Vind dit trouwens behoorlijk verontrustend; kan me situaties voorstellen waarbij ik savonds op de weg terug naar huis even wil superchargen met mijn slapende kinderen achterin.. even snel een plasje doen en kids in de auto laten is er dus voor mij niet meer bij!

Dat doe ik echt nooit, als ik ga chargen moeten ze wakker worden en uit de gordels, you never know. Bij tanken vroeger ook altijd zo gedaan, gewoonte dier...
 
  • Helpful
Reactions: woes
ligt het aan mij of heft dit verdacht weinig coverage gehad in de media? imo was de brand van een tesla in een parkeergarage in hongkong nog meer in het nieuws.

Vind dit trouwens behoorlijk verontrustend; kan me situaties voorstellen waarbij ik savonds op de weg terug naar huis even wil superchargen met mijn slapende kinderen achterin.. even snel een plasje doen en kids in de auto laten is er dus voor mij niet meer bij!

Verdacht weinig coverage? Er was tot nu toe juist verdacht veel coverage, want over die honderden andere spontane autobranden hoor je niets. Ik zie op de snelweg waar ik rij wekelijks wel een nieuwe brandplek op de vluchtstrook verschijnen. In de media: niets. In Korea zijn tientallen BMW’s in brand gevlogen, je leest er niets over. Het zou goed/fair zijn als een brand in een Tesla net zo veel/weinig aandacht krijgt als de branden bij andere automerken.

Je zorgen lijken me onterecht, ik denk dat je het slachtoffer bent van die tot nu toe overdreven media-aandacht. Overigens: zoals Mad P***y al zegt: ook bij het tanken moet je je kinderen uit de gordels halen. Als ik ‘s avonds ergens een plas ga doen, zou ik mijn kinderen sowieso niet in de auto laten zitten, in elk geval niet onbewaakt.

—-

Moderator-verzoek aan de mensen die over netwerkbeheerders discussiëren: gelieve dat gesprek in het juiste draadje voort te zetten
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik begrijp echt helemaal niks van je verhaal.
Als je op 3 fasen AC laadt kun je ook instellen dat je 3 keer 12a laadt en dan kan je ook 7kw laden. In de TWC kun je ook slecht 1 of 2 fasen aansluiten dan ben je nog meer flexibel over de fasen.
Maar waarom heeft dit iets met DC Laden te maken? Een DC lader kost al gauw ruim het 3 voudige van een AC lader. Zijn slechts enkel modellen van te koop. En je hebt er weer een extra apparaat tussen zitten wat storingen kan veroorzaken.
Nee je hebt exact hetzelfde apparaat alleen nu zit het apparaat in je auto. Mocht dit apparaat dus storingen geven zul je je halve auto uit elkaar moeten halen om het te vervangen. Daar bovenop geldt dat dit apparaat in je auto veel steviger gemaakt moet worden dan normaal, gezien de auto zich beweegt. Tegelijkertijd moet het zo licht mogelijk gemaakt worden gezien iedere kilo besparing in je auto automatisch veranderd in extra range. Zeker als je het apparaat dan ook nog eens niet voluit benut (maar 12A gebruiken, of maar 1 fase e.d.), heb je dus een onnodig brok lood in je auto dat je iedere rit meeneemt. Ook voor deze AC/DC lader betaal je gewoon geld als je je auto koopt. Wanneer je dus een AC/DC lader buiten je auto om hebt scheelt dat weer zoveel kilo, kan de lader zich gemakkelijk aanpassen aan de hoeveelheid elektra die de aansluiting in jouw huis beschikbaar heeft (buiten de elektra die de andere apparaten in jouw huis nodig hebben), iets wat de lader in de auto denk ik niet kan.

Even wat uitleg over AC en DC
Vroeger bestond de techniek niet om met DC hoge voltages te bereiken, met AC was dit echter vrij gemakkelijk en goedkoop. Met hoge voltages kun je gemakkelijk lange afstanden afleggen en ook met dunne kabels toch veel energie verplaatsen.
Omdat het vroeger dus goedkoper was om met AC ieder huis te bereiken werkt het hele elektrisch netwerk overal ter wereld op AC.
Accu's echter werken op DC, dat is geen keuze, DC heeft gewoon een vaste + en een vaste -, alles wat direct of indirect een dynamo nodig heeft om energie op te wekken (fietsdynamo, windmolen, kolencentrales, kernenergie enz) werkt op AC.
Alles wat geen beweging nodig heeft om elektra op te wekken (zonnepaneel, accu, een citroen, koperen en zinken plaatjes tegen elkaar) is DC.
De accu van een elektrische auto is DC en het elektra uit je stopcontact is AC, wanneer je het stopcontact rechtstreeks op je accu laad gaat je accu stuk en laad hij ook absoluut niet op. Wanneer je 230 volt aan accu's hebt werkt vrijwel geen enkel apparaat dat via een stopcontact werkt (uitzondering is de gloeilamp en nog enkele apparaten die zeer vergelijkbaar werken met een gloeilamp).
Wanneer je dus een accu op wilt laden zul je dus een omvormer nodig hebben.
Maar waarom zijn we dan niet al lang overgestapt op DC zul je je misschien afvragen, nou, dat zou betekenen dat ieder apparaat dat je nu om je heen hebt van het éne op het andere moment plots niet meer werkt, of zelfs plots brand kan veroorzaken.

Vrijwel iedere elektrische auto heeft dus een omvormer in de auto zitten, echter hebben ze veel verschillen, de één gebruikt 32 ampere bij 1 fase, de andere 3X16, weer een ander 3x32, of 1x16. Puur omdat de éne auto toch niet gebouwd is om er veel mee te rijden (maar wel een oplaadstation 3 keer zo lang bezet houdt) en de andere auto juist wel. Verder is het gewoon een principe van de kosten. Wil je een auto goedkoop maken, plaats je er een goedkope omvormer in.
Gevolg is dat er dus overal op straat rekening gehouden wordt met het gebruik van 3x32 ampere (22kW ), terwijl in praktijk er vaak een klein autootje de paal bezet houdt met een 1x16 ampere omvormer erin, die dus maar 3,6kW om kan vormen (van de 22 beschikbare kW). Tegelijkertijd kan vrijwel iedere accu van vrijwel iedere elektrische auto op zich best met 22kW laden, maar heeft vrijwel geen enkele auto zo'n grote omvormer in de auto, logisch ook, want hoe groter de omvormer, hoe zwaarder, hoe duurder enz.


Echter als je die omvormer nou buiten de auto om plaatst, kan iedereen de volle 22kW benutten, zijn alle kleine autootjes in no time klaar met laden en gebruikt de paal ook echt waar het voor betaald, de volle 22kW.
Ja, natuurlijk, een 22kW omvormer is wel duurder dan een 3,6kW omvormer, maar bij lange na niet zo duur als een supercharger en het scheelt gewicht in alle auto's. Daarnaast is de 22kW omvormer in principe veel efficiënter dan al die verschillende omvormertjes die door al die autootjes continu wordt meegesleept. Daarnaast worden ze natuurlijk vanzelf goedkoper naarmate je er meer van maakt.

In je laptop zit ook geen omvormer, die zit er ook buitenom, scheelt weer ruimte en gewicht en als die stuk is hoef je alleen maar een andere omvormer te kopen. Nou daar kun je het dus prima mee vergelijken.