Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ben ik de enige die het hele gedoe rond die Duitse rechtszaak niet snapt?

Het ging over een ongeval uit maart 2019, wat betekent dat het een van de eerste Model 3's in Europa was en de eigenaar hem max 2 weken had, en daarnaast was de regendetectie toen ronduit kut. Dus jeej, een domme prutsfout van een beginner die zijn auto nog niet kende en te lang aan het zooien was met die instellingen. Terecht vonnis verder, hij had dat op een ander moment moeten leren, maar verder heeft het weinig impact.

De afgelopen vele maanden, zeg maar sinds een maand of 2 na de initiële uitrol van Deep Rain, is mijn ruitenwisser niet meer van auto geweest en heb ik de manual button niet meer gebruikt. De regendetectie is in mijn ervaring inmiddels perfect.
Ik heb een model S en kan de ruitenwissers instellen met een knopje op de knipperlicht hendel.
Ik kan echter niet zonder het menu te gebruiken het mistachterlicht aanzetten. Hiervoor moet ik naar het menu Verlichting gaan en de knop indrukken. Als het automatische dimlicht nog niet aanstaat, is de knop niet bedienbaar. Ik moet dan eerst het dimlicht handmatig aanzetten voordat ik het mistachterlicht kan inschakelen.
Dit is ook zoiets wat je snel zou moeten kunnen inschakelen als je op de autosnelweg rijdt en je komt plotseling in een mistbank terecht.

Ik vind dit echter een misser van de (Duitse) wetgever die heeft verzuimd om vast te leggen dat deze functionaliteiten op de tast bediend moeten worden.
 
Ik heb een model S en kan de ruitenwissers instellen met een knopje op de knipperlicht hendel.
Ik kan echter niet zonder het menu te gebruiken het mistachterlicht aanzetten. Hiervoor moet ik naar het menu Verlichting gaan en de knop indrukken. Als het automatische dimlicht nog niet aanstaat, is de knop niet bedienbaar. Ik moet dan eerst het dimlicht handmatig aanzetten voordat ik het mistachterlicht kan inschakelen.
Dit is ook zoiets wat je snel zou moeten kunnen inschakelen als je op de autosnelweg rijdt en je komt plotseling in een mistbank terecht.

Ik vind dit echter een misser van de (Duitse) wetgever die heeft verzuimd om vast te leggen dat deze functionaliteiten op de tast bediend moeten worden.
maar het grote plaatje is...

dat je straks geen knipperlicht hendel meer hebt, dit gaat automatisch.

je ook geen instelling meer hoeft te doen voor ruitenwisser, immers is de sessor nu al goed genoeg dat we ook zonder de knoppen of instelling verandering nodig is. in de nabije toekomst ...

nog even en de drive selector stalk is ook weg.

ik ben graag voor de techniek en voortgang , minder voor het terug grijpen naar 'bekende' en zogenaamde bewezen functionaliteit. het is wel menselijk om terug te geijpen maar 'iets tastbaars' of iets wat men gewoon is gaan vinden door de jaren heen.

ik voorzie nog minder knoppen en bedieningselementen in de komende modellen en in enkele jaren geheel verwijderd worden.
 
Ik heb een model S en kan de ruitenwissers instellen met een knopje op de knipperlicht hendel.
Ik kan echter niet zonder het menu te gebruiken het mistachterlicht aanzetten. Hiervoor moet ik naar het menu Verlichting gaan en de knop indrukken. Als het automatische dimlicht nog niet aanstaat, is de knop niet bedienbaar. Ik moet dan eerst het dimlicht handmatig aanzetten voordat ik het mistachterlicht kan inschakelen.
Dit is ook zoiets wat je snel zou moeten kunnen inschakelen als je op de autosnelweg rijdt en je komt plotseling in een mistbank terecht.

Ik kan me echt geen scenario voor de geest halen waar een mistlicht noodzakelijk is, maar de auto vind dat dimlicht nog niet nodig is. Kans is groot dat het mistlicht dan ook niet nodig is. Ik vind namelijk dat Tesla nogal vroeg aan het dimlicht gaat, en daar heb ik niet te klagen over.

Ik vind dit echter een misser van de (Duitse) wetgever die heeft verzuimd om vast te leggen dat deze functionaliteiten op de tast bediend moeten worden.
Laat het alstublieft zijn. 30 jaar terug had je voor al die dingen inderdaad nog knoppen nodig, maar de technologie vind ik nu zo goed dat. het interdaad niet meer nodig is dat er een knop voor je dimlichten moet bestaan die je blindelings kan bedienen.

Doorgaans heb ik in mijn Tesla maar 6 dingen nodig die ik regelmatig gebruik: de drive selector, het stuur, de richtingsaanwijzer, het gaspedaal, het rempedaal en autopilot aanzetten. De rest gebeurt automatisch, en je kan zo al zien dat dingen zoals de richtingsaanwijzer en het rempedaal minder relevant gaan worden met NoA en one pedal driving.
 
Doorgaans heb ik in mijn Tesla maar 6 dingen nodig die ik regelmatig gebruik: de drive selector, het stuur, de richtingsaanwijzer, het gaspedaal, het rempedaal en autopilot aanzetten. De rest gebeurt automatisch, en je kan zo al zien dat dingen zoals de richtingsaanwijzer en het rempedaal minder relevant gaan worden met NoA en one pedal driving.

Je vergeet het knopje om de deur te open ;)
 
Ben ik de enige die het hele gedoe rond die Duitse rechtszaak niet snapt?

Het ging over een ongeval uit maart 2019, wat betekent dat het een van de eerste Model 3's in Europa was en de eigenaar hem max 2 weken had, en daarnaast was de regendetectie toen ronduit kut. Dus jeej, een domme prutsfout van een beginner die zijn auto nog niet kende en te lang aan het zooien was met die instellingen. Terecht vonnis verder, hij had dat op een ander moment moeten leren, maar verder heeft het weinig impact.

De afgelopen vele maanden, zeg maar sinds een maand of 2 na de initiële uitrol van Deep Rain, is mijn ruitenwisser niet meer van auto geweest en heb ik de manual button niet meer gebruikt. De regendetectie is in mijn ervaring inmiddels perfect.
De uitspraak lijkt me relevant omdat hij de vraag oproept in hoeverre je tijdens het rijden met je scherm mag pielen. En voor fabrikanten wat een acceptabele manier is om de primaire functies voor het rijden aan te bieden. Ik zie die daar nog wel wat interessante jurisprudentie komen, zeker nu de auto steeds meer zelf rijdt en ik in elk geval bij mezelf merk dat ik moet uitkijken om niet lang de ogen van de weg te houden.
 
Ben ik de enige die het hele gedoe rond die Duitse rechtszaak niet snapt?

Het ging over een ongeval uit maart 2019, wat betekent dat het een van de eerste Model 3's in Europa was en de eigenaar hem max 2 weken had, en daarnaast was de regendetectie toen ronduit kut. Dus jeej, een domme prutsfout van een beginner die zijn auto nog niet kende en te lang aan het zooien was met die instellingen. Terecht vonnis verder, hij had dat op een ander moment moeten leren, maar verder heeft het weinig impact.

De afgelopen vele maanden, zeg maar sinds een maand of 2 na de initiële uitrol van Deep Rain, is mijn ruitenwisser niet meer van auto geweest en heb ik de manual button niet meer gebruikt. De regendetectie is in mijn ervaring inmiddels perfect.
Op zich, regen komt random, dus dat je het plots tijdens het rijden moet ondervinden met de techniek die er toen was vind ik op zich niet vreemd. Gelukkig is de techniek sindsdien flink verbeterd.
 
Telegraaf is ook weer lekker bezig....




‘Elektrische auto vervuilt en blaast het stroommeter op’


De overheid zet hoog in op de stekkerauto. Want elektrisch rijden is milieuvriendelijk, is de overtuiging. Onzin, betoogt Guus Berkhout. „We worden weer zwaar voor de gek gehouden. Elektrische auto’s rijden op kolen, gas en hout. En het net kan de elektrificatie helemaal niet aan.”


Met houtstook subsidiëren we onze eigen luchtvervuiling, met het subsidiëren van windparken en zonne-akkers bederven we onze woonomgeving en krijgen er nauwelijks energie voor terug, zoals Ronald Plasterk al uiteenzette in zijn Telegraaf-column, met waterstof gaat zo’n 70% (!) kostbare energie verloren en ik zal nu uitleggen dat we met de subsidiëring van elektrische auto’s ons mooie stroomnet opblazen.


In de afgelopen jaren is het stroomverbruik in ons land snel toegenomen naar 120 miljard kWh. Dat is bijna 20% van het totale energieverbruik. Waar komt al die elektriciteit vandaan? Afgerond was volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in 2019 de verdeling als volgt: kolen en gas 77%, wind en zon 13%, biobrandstof 5% en nucleair 5%. We kennen geen elektriciteitsnet per energiebron, waardoor je precies zou weten van welke bron je elektriciteit tapt. Dus de elektriciteit van alle verschillende energiebronnen gaat gezamenlijk één net in. De elektronen kunnen niet worden gemerkt, dus als je stroom afneemt kan de consument geen onderscheid meer maken.


Het lijkt allemaal zo mooi. Volgens de overheid tanken we groene stroom; dat geeft minder luchtvervuiling en minder CO2-uitstoot. Dus met elektrisch rijden helpen we de natuur en het klimaat. Helaas, de werkelijkheid is duidelijk anders.


Onbetrouwbaar



Iemand die met zijn elektrische auto stroom tankt, tankt voor ruim 87% elektriciteit uit hout, kolen, gas en kernenergie, en maar voor 13% uit zon en wind. Bovendien, zon- en windaanbod is onbetrouwbaar. Met de waterstofhype als ’oplossing’, blijft er van die 13% slechts 4% over. Waar zijn we mee bezig?



Batterijpakketten zijn loodzwaar. Daardoor is de stekkerauto aanzienlijk zwaarder dan de moderne benzineauto. Bij het vele remmen en optrekken in de stad wordt daardoor aanzienlijk meer fijnstof geproduceerd. Bovendien, niet alleen is de productie van batterijen extreem milieuonvriendelijk. We weten ook niet wat we met al die afgedankte batterijpakketten moeten doen.


Er wordt al jaren door TENNET gewaarschuwd dat het bestaande stroomnet al die nieuwe functies niet meer aan kan. De overheid speelt met vuur, want stroomstoringen zijn een ramp voor elke moderne samenleving.


Jogger



De nadelen van elektrisch rijden blijken vele malen groter dan de voordelen. Waarom krijgen we dat niet te horen? Waarom weigert de overheid te kiezen voor véél betere oplossingen? Zo hebben we een onverwacht geschenk gekregen van de auto-industrie. De allernieuwste dieselauto blijkt superzuinig en superschoon te zijn, emitteert nauwelijks nog stikstofoxyden (NOx) en stoot veel minder CO2 uit (TNO). Wist u dat zo’n schone auto even weinig CO2 uitstoot als een jogger (95gr/km)?


Verstandig



Als we dan toch zo graag willen elektrificeren, de elektrische fiets is al een groot succes en bouw daar op voort! Nu beginnen met elektrificatie van de ruim één miljoen brom- en snorfietsen in ons land is een verstandig vervolg. Dat plan kan ons stroomnet goed aan en zal ook nog eens mensen de auto uithalen. Weg met de laadpalen, leve de elektrische micromobiliteit!


Er wordt ons verteld het klimaat te redden door elektrisch te gaan rijden. Daarmee worden we zwaar voor de gek gehouden. Helaas niets nieuws in klimaatbeleid.


Prof. dr. ir. Guus Berkhout is emeritus hoogleraar geofysica en president van CLINTEL
 
Telegraaf is ook weer lekker bezig....
Pfff inderdaad. En wat een argumentatie: de stroom in de net is niet schoon, dus weg met de electrishe auto, laad liever een fiets mee want dat is ecologisch... Eh right...?

En geen bron voor de meer fijnstof door remmen omdat ze zwaarder zijn. Ik denk dat we best kritisch mogen zijn voor electrishe auto maar dit zijn geen goeie argumenten, beetje jammer van de telegraaf dat soort artikel blijft publiceren.
 
Telegraaf is ook weer lekker bezig....




‘Elektrische auto vervuilt en blaast het stroommeter op’


De overheid zet hoog in op de stekkerauto. Want elektrisch rijden is milieuvriendelijk, is de overtuiging. Onzin, betoogt Guus Berkhout. „We worden weer zwaar voor de gek gehouden. Elektrische auto’s rijden op kolen, gas en hout. En het net kan de elektrificatie helemaal niet aan.”


Met houtstook subsidiëren we onze eigen luchtvervuiling, met het subsidiëren van windparken en zonne-akkers bederven we onze woonomgeving en krijgen er nauwelijks energie voor terug, zoals Ronald Plasterk al uiteenzette in zijn Telegraaf-column, met waterstof gaat zo’n 70% (!) kostbare energie verloren en ik zal nu uitleggen dat we met de subsidiëring van elektrische auto’s ons mooie stroomnet opblazen.


In de afgelopen jaren is het stroomverbruik in ons land snel toegenomen naar 120 miljard kWh. Dat is bijna 20% van het totale energieverbruik. Waar komt al die elektriciteit vandaan? Afgerond was volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in 2019 de verdeling als volgt: kolen en gas 77%, wind en zon 13%, biobrandstof 5% en nucleair 5%. We kennen geen elektriciteitsnet per energiebron, waardoor je precies zou weten van welke bron je elektriciteit tapt. Dus de elektriciteit van alle verschillende energiebronnen gaat gezamenlijk één net in. De elektronen kunnen niet worden gemerkt, dus als je stroom afneemt kan de consument geen onderscheid meer maken.


Het lijkt allemaal zo mooi. Volgens de overheid tanken we groene stroom; dat geeft minder luchtvervuiling en minder CO2-uitstoot. Dus met elektrisch rijden helpen we de natuur en het klimaat. Helaas, de werkelijkheid is duidelijk anders.


Onbetrouwbaar



Iemand die met zijn elektrische auto stroom tankt, tankt voor ruim 87% elektriciteit uit hout, kolen, gas en kernenergie, en maar voor 13% uit zon en wind. Bovendien, zon- en windaanbod is onbetrouwbaar. Met de waterstofhype als ’oplossing’, blijft er van die 13% slechts 4% over. Waar zijn we mee bezig?



Batterijpakketten zijn loodzwaar. Daardoor is de stekkerauto aanzienlijk zwaarder dan de moderne benzineauto. Bij het vele remmen en optrekken in de stad wordt daardoor aanzienlijk meer fijnstof geproduceerd. Bovendien, niet alleen is de productie van batterijen extreem milieuonvriendelijk. We weten ook niet wat we met al die afgedankte batterijpakketten moeten doen.


Er wordt al jaren door TENNET gewaarschuwd dat het bestaande stroomnet al die nieuwe functies niet meer aan kan. De overheid speelt met vuur, want stroomstoringen zijn een ramp voor elke moderne samenleving.


Jogger



De nadelen van elektrisch rijden blijken vele malen groter dan de voordelen. Waarom krijgen we dat niet te horen? Waarom weigert de overheid te kiezen voor véél betere oplossingen? Zo hebben we een onverwacht geschenk gekregen van de auto-industrie. De allernieuwste dieselauto blijkt superzuinig en superschoon te zijn, emitteert nauwelijks nog stikstofoxyden (NOx) en stoot veel minder CO2 uit (TNO). Wist u dat zo’n schone auto even weinig CO2 uitstoot als een jogger (95gr/km)?


Verstandig



Als we dan toch zo graag willen elektrificeren, de elektrische fiets is al een groot succes en bouw daar op voort! Nu beginnen met elektrificatie van de ruim één miljoen brom- en snorfietsen in ons land is een verstandig vervolg. Dat plan kan ons stroomnet goed aan en zal ook nog eens mensen de auto uithalen. Weg met de laadpalen, leve de elektrische micromobiliteit!


Er wordt ons verteld het klimaat te redden door elektrisch te gaan rijden. Daarmee worden we zwaar voor de gek gehouden. Helaas niets nieuws in klimaatbeleid.


Prof. dr. ir. Guus Berkhout is emeritus hoogleraar geofysica en president van CLINTEL
Guus Berkhout - Wikipedia kinda sums it up.

Ik ben het er helemaal mee eens dat de "klimaatcrisis" schromelijk wordt overdreven in (social) media maar deze meneer runt een lobbyclub die niet zozeer kritisch naar wetenschappelijke feiten kijkt alswel ze kaal interpreteert binnen het zelfbelang van de olieindustrie.

Om alleen al de 2 grootste ****nut statements uit deze open brief in te tikken:
  • De bron van de electriciteit in mijn auto is irrelevant voor eender welke discussie. Dat er nog steeds olie wordt verbrand daarvoor gebeurt namelijk in ieder geval wel in een gecontroleerde omgeving ELDERS en niet naast een basisschool.
  • De bron van de electriciteit in mijn auto mag VANDAAG dan wel voor een aanzienlijk deel "vies" zijn, maar de dag dat Nederland 80% op duurzame energie zit heeft mijn auto dat ook. En stoot die diesel van meneer Berkhout nog steeds hetzelfde uit.
Als Nederland morgen z'n kop uit z'n reet haalt en de kerncentrales weer aanzet rijdt iedere Tesla in Nederland binnen een jaar 100% van "well to wheel" emissievrij en schoon.
 
Als Nederland morgen z'n kop uit z'n reet haalt en de kerncentrales weer aanzet rijdt iedere Tesla in Nederland binnen een jaar 100% van "well to wheel" emissievrij en schoon.
Afgezien van het taalgebruik, wat bedoel je met "de kerncentrales weer aanzet"?
Nederland heeft drie functionerende kerncentrales.
Borssele is de enige die stroom levert, 485 megawatt, goed voor ca. 3 procent van de stroom.
In Delft staat een kleine onderzoeksreactor.
In Petten staat een kleine reactor die medische isotopen maakt (tot 2024).
Alles staat toch aan?

Ik heb overigens extra zonnepanelen gelegd toen ik de Tesla kocht. Ongeveer genoeg voor normaal gebruik (dit jaar houd ik over tgv COVID19)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Afgezien van het taalgebruik, wat bedoel je met "de kerncentrales weer aanzet"?
Ik denk dat ie bedoelt als Nederland nu beslist om kerncentrales te bouwen. Maar dan zit je nog met 7 jaar geschatte bouwtijd, die in de meeste projecten uitloopt tot 15 jaar en verdrievoudiging van het budget, en dan onbetaalbaar wordt tov renewables, maar je hebt wel CO2-arme elektriciteit zonder dat je op de zon of de wind moet rekenen, en je je zorgen moet maken om energie-opslag.