Dit gaat ook helemaal niet over level 5.
Dit gaat over de competenties van lane assist en TACC, die volgens het artikel en Euro NCAP heel goed scoren, maar qua bestuurdersbetrokkenheid heel laag scoren, net omdat ze zo goed zijn. Een systeem waar je constant de handen aan het stuur moet houden omdat je anders de berm in duikelt (Ford CoPilot360?) scoort laag qua competenties, maar omdat je constant moet opletten omdat het systeem zo laag scoort, zorgt ervoor dat Euro NCAP het ding dan weer goed vind want je moet constant opletten.
Het artikel gaat verder ook niet in over welk dodelijk ongeval dit zou zijn. Kans is namelijk groot dat op een snelweg met een hand aan het stuur het stuur heel vaak geen tegendruk zal merken als je gewoon rechtdoor rijdt en je hand op het stuur houdt. In casu, als ik op de snelweg rij met mn hand op het stuur en om de 14 seconden een melding krijg dat de auto input vereist, wil dat zeggen dat de auto 14 seconden lang geen input heeft ontvangen, hoewel ik wel de hand op het stuur had. En om de melding op het scherm te merken dat de auto input verwacht, moet je natuurlijk aandachtig zijn.
De ervaringen die Bas. heeft gehad met een e-tron heb ik ook gehad met een Ford Edge huurwagen. Daar was de TACC zo onnauwkeurig waarbij die in volle file plots gas gaf omdat die de voorliggende auto niet meer zag, werd de tegendruk op het stuur gecompenseerd in de lane assist dus als je het stuur los liet zwiepte de auto buiten zijn rijvak, en als de wegmarkeringen niet meer voldoende zichtbaar waren viel het systeem zonder alarm uit en bleef je rechtdoor rijden. Maar je moest wel opletten, dus lekker veilig. Het is beter dan niks op een rit van 1600km, maar niet zo aangenaam als het systeem van Tesla.