Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Misbruik kunnen maken van autopilot:
Tesla Autopilot is zo goed dat bizarre vorm van misbruik op de loer ligt

Autopilot verslagen door BMW en Audi. Niet omdat ze beter zijn, maar omdat je meer betrokken moet zijn bij het autorijden:rolleyes:. Persoonlijk vind ik dat de EU ambtenaren wakker moeten worden en mee moeten denken aan de toekomst i.p.v. barrières op te werpen.
Pijnlijk! Tesla's grote trots verslagen door BMW, Audi en Mercedes

View attachment 600750
Het klopt inderdaad dat de Duitse systemen je bij de les houden. Ze helpen je met sturen totdat ze er onaangekondigd mee stoppen. Dat kostte mij tijdens een proefrit bijna een linkerzijkant van een Audi Etron die vrolijk de vangrail in wilde toen ik op een prehistorische manier door te schrijven een bestemming zat in te voeren die ik door in te spreken onmogelijk ingesteld kreeg. Wat ben je dan weer blij met je Tesla zeg met goede spraakbediening.
 
Misbruik kunnen maken van autopilot:
Tesla Autopilot is zo goed dat bizarre vorm van misbruik op de loer ligt

Autopilot verslagen door BMW en Audi. Niet omdat ze beter zijn, maar omdat je meer betrokken moet zijn bij het autorijden:rolleyes:. Persoonlijk vind ik dat de EU ambtenaren wakker moeten worden en mee moeten denken aan de toekomst i.p.v. barrières op te werpen.
Pijnlijk! Tesla's grote trots verslagen door BMW, Audi en Mercedes

View attachment 600750

Dit artikel geschreven door een Duitser geeft een toch wel onthutsend beeld van de Duitse invloed op dit soort resultaten.

"The system that works best in emergency and driving assist functionality, which avoids accidents and fatalities the best, is scored below average because the name was not selected according to how the NCAP wanted it to be."

Is Tesla's Autopilot Unwanted In Germany, & What's The Role Of Daimler, BMW, & Volkswagen?
 
Ik denk dat er meer de gedachten achter zit als ik nou heel veel eis dan gaat de rechter misschien akkoord met 5% :)
Ik weet niet of de psychologie erachter ook echt zo goed werkt.

Als iemand met echt een historiek van een maandagauto kan aantonen dat ook de service van Tesla tekort schoot, dan vind ik overname van de auto door Tesla aan een billijke marktprijs erg redelijk, en vind ik het zelfs moeilijk om de kostprijs van het gebel en geregel en het zitten bij de SeC correct in te schatten.

Maar als iemand nieuwprijs + drievoudige van nieuwprijs per auto eist, voelt dat niet meer oprecht aan voor mij.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Autopilot verslagen door BMW en Audi. Niet omdat ze beter zijn, maar omdat je meer betrokken moet zijn bij het autorijden:rolleyes:. Persoonlijk vind ik dat de EU ambtenaren wakker moeten worden en mee moeten denken aan de toekomst i.p.v. barrières op te werpen.
Pijnlijk! Tesla's grote trots verslagen door BMW, Audi en Mercedes

View attachment 600750

Voorlopig is level 5 autonoom rijden ook bij Tesla nog ver weg. Wat Tesla en Elon Musk op briljante wijze aan de fans verkopen is een gadget met een goed gekozen naam die leuk tussen de lijntjes kan rijden met de belofte dat volledig zelfrijdende besturing met de volgende Over The Air update beschikbaar zal zijn. In de link naar Manners.nl wordt de juiste conclusie hierover van Euro NCAP goed samengevat:

"Volgens Euro NCAP is dat gevaarlijk en moet een systeem ervoor zorgen dat bestuurders ook zelf blijven opletten. Veel merken doen dit door de bestuurder te verplichten om het stuur vast te blijven houden. Tesla doet dit niet. Zo bleek ook uit onderzoek na een dodelijk ongeval met een Tesla. De bestuurder had gedurende de 37 minuten dat de AutoPilot aanstond slechts 25 seconden het stuur in handen gehad. Volgens toezichthouders waande de bestuurder zich zo veilig dat hij zelf helemaal niet meer oplette."
 
  • Like
Reactions: horta
Voorlopig is level 5 autonoom rijden ook bij Tesla nog ver weg. Wat Tesla en Elon Musk op briljante wijze aan de fans verkopen is een gadget met een goed gekozen naam die leuk tussen de lijntjes kan rijden met de belofte dat volledig zelfrijdende besturing met de volgende Over The Air update beschikbaar zal zijn.
Dit gaat ook helemaal niet over level 5.

Dit gaat over de competenties van lane assist en TACC, die volgens het artikel en Euro NCAP heel goed scoren, maar qua bestuurdersbetrokkenheid heel laag scoren, net omdat ze zo goed zijn. Een systeem waar je constant de handen aan het stuur moet houden omdat je anders de berm in duikelt (Ford CoPilot360?) scoort laag qua competenties, maar omdat je constant moet opletten omdat het systeem zo laag scoort, zorgt ervoor dat Euro NCAP het ding dan weer goed vind want je moet constant opletten.

Het artikel gaat verder ook niet in over welk dodelijk ongeval dit zou zijn. Kans is namelijk groot dat op een snelweg met een hand aan het stuur het stuur heel vaak geen tegendruk zal merken als je gewoon rechtdoor rijdt en je hand op het stuur houdt. In casu, als ik op de snelweg rij met mn hand op het stuur en om de 14 seconden een melding krijg dat de auto input vereist, wil dat zeggen dat de auto 14 seconden lang geen input heeft ontvangen, hoewel ik wel de hand op het stuur had. En om de melding op het scherm te merken dat de auto input verwacht, moet je natuurlijk aandachtig zijn.

De ervaringen die Bas. heeft gehad met een e-tron heb ik ook gehad met een Ford Edge huurwagen. Daar was de TACC zo onnauwkeurig waarbij die in volle file plots gas gaf omdat die de voorliggende auto niet meer zag, werd de tegendruk op het stuur gecompenseerd in de lane assist dus als je het stuur los liet zwiepte de auto buiten zijn rijvak, en als de wegmarkeringen niet meer voldoende zichtbaar waren viel het systeem zonder alarm uit en bleef je rechtdoor rijden. Maar je moest wel opletten, dus lekker veilig. Het is beter dan niks op een rit van 1600km, maar niet zo aangenaam als het systeem van Tesla.
 
Dit gaat ook helemaal niet over level 5.

Dit gaat over de competenties van lane assist en TACC, die volgens het artikel en Euro NCAP heel goed scoren, maar qua bestuurdersbetrokkenheid heel laag scoren, net omdat ze zo goed zijn. Een systeem waar je constant de handen aan het stuur moet houden omdat je anders de berm in duikelt (Ford CoPilot360?) scoort laag qua competenties, maar omdat je constant moet opletten omdat het systeem zo laag scoort, zorgt ervoor dat Euro NCAP het ding dan weer goed vind want je moet constant opletten.

Het artikel gaat verder ook niet in over welk dodelijk ongeval dit zou zijn. Kans is namelijk groot dat op een snelweg met een hand aan het stuur het stuur heel vaak geen tegendruk zal merken als je gewoon rechtdoor rijdt en je hand op het stuur houdt. In casu, als ik op de snelweg rij met mn hand op het stuur en om de 14 seconden een melding krijg dat de auto input vereist, wil dat zeggen dat de auto 14 seconden lang geen input heeft ontvangen, hoewel ik wel de hand op het stuur had. En om de melding op het scherm te merken dat de auto input verwacht, moet je natuurlijk aandachtig zijn.

De ervaringen die Bas. heeft gehad met een e-tron heb ik ook gehad met een Ford Edge huurwagen. Daar was de TACC zo onnauwkeurig waarbij die in volle file plots gas gaf omdat die de voorliggende auto niet meer zag, werd de tegendruk op het stuur gecompenseerd in de lane assist dus als je het stuur los liet zwiepte de auto buiten zijn rijvak, en als de wegmarkeringen niet meer voldoende zichtbaar waren viel het systeem zonder alarm uit en bleef je rechtdoor rijden. Maar je moest wel opletten, dus lekker veilig. Het is beter dan niks op een rit van 1600km, maar niet zo aangenaam als het systeem van Tesla.

De psychologie hierachter is dat Tesla bij de competenties van haar lane assist en TACC de benamingen gebruikt Autopilot, Full Self-Driving en Volledig zelfrijdende besturing. Tesla levert inderdaad slechts lane assist en TACC met de sensatie dat je vandaag al rijdt in de auto van de toekomst met level 5.

"Volgens Euro NCAP is dat gevaarlijk en moet een systeem ervoor zorgen dat bestuurders ook zelf blijven opletten. Tesla doet dit niet. "
 
  • Like
Reactions: horta
Valt me overigens op dat de Co-Pilot 360 van Ford dus 3/4 krijgt van Euro NCAP.

Ik ken het systeem dus wel wat, circa 5000km ervaring.

Het haalt blijkbaar de hoge scores omdat
  • als je corrigeert, het systeem niet uitvalt maar gewoon herneemt
  • tot 100km een S-bocht kan volgen
  • Een korte tijd hebt alvorens je een waarschuwing krijgt dat je je handen niet aan het stuur hebt (dat klopt, 5s ofzo)
  • activatie niet toelaat als sensoren, radars of cameras geblokkeerd zijn
  • een rijdende auto in hetzelfde rijvak kan herkennen en erop reageren
Daarentegen, een Tesla Model 3:
  • verliest alle 25 punten omdat je als je zelf gaat sturen autopilot zich uitzet
  • ze vinden het lastig dat er geen head-up display is
  • in alle omstandigheden goed andere voertuigen herkent (maximumscore)
  • maximum score steering assistance, aan 120 door een S-bocht
Zover ik kan zien is het inderdaad door het automatisch deactiveren van autopilot dat Tesla heel wat van hun score mist, geen head-up display heeft en "autopilot" als marketingterm gebruikt waarbij ze denken dat een autopilot vanzelf kan rijden (net zoals een vliegtuig vanzelf vliegt, nietwaar). En blijkbaar krijgt een Ford Kuga een hogere score op documentatie hoewel een quick start guide ontbreekt, en de marketingterm "copilot" noemen ze dan onderschatting van de capaciteiten (waar ik op basis van mijn ervaringen absoluut niet mee eens ben, het ding had zelfs moeite om gewoon een rijstrook te volgen).

Ken je dat fenomeen dat je de expertise van een instituut of mediakanaal gelooft, tot ze eens iets rapporteren over wat je zelf goed kent, en je moet vaststellen dat je eigen ervaringen helemaal niet aansluiten met de vaststellingen? Zonder ervaring met het CoPilot360 systeem had ik misschien nog geloofd dat zo een Kuga inderdaad misschien beter kan sturen dan een Tesla, en Tesla technologisch was ingehaald. Maar nu kan ik niet veel anders vaststellen dat de mensen die de testen deden een vooringenomenheid hebben mbt "autopilot" en echt heel graag head-up displays willen, en absoluut niet wakker liggen van een systeem dat zich zonder melding uit zet want de bestuurder moet toch opletten dus dat is zo een probleem niet.

Ik blijf nog wel even Tesla rijden dus.
 
Last edited:
ik had dat met de consumentenbond en computers, sindsdien vertrouw ik ze nergens meer mee...
Consumentenbond, dat lijkt tegenwoordig steeds meer op een een spam-organisatie.
Wat voorbeelden uit de emails die ik van ze krijg.

Private lease nu nog aantrekkelijker
Zorgeloos rijden in een auto via ons Autolease-collectief is nu extra interessant. Diverse modellen zijn tijdelijk in prijs verlaagd en er zijn weer nieuwe auto's toegevoegd. Ook zijn er flexibele en hypotheekvriendelijke contracten beschikbaar op sommige modellen.

Samen energie inkopen
Doe je mee met ons Energiecollectief? Ook dit kwartaal onderhandelen we voor een goede deal. Hoe meer inschrijvers, hoe lager de tarieven. Bevalt straks het aanbod, dan regelen wij je overstap.

Nieuwe cv-ketel?
Kijk eens bij ons collectief. Je huurt of koopt tegen onze gunstige voorwaarden. Ook voor als je woning van het gas af gaat.

Ook wel 8 verschillende soorten verzekeringen via hen af te sluiten

Elke keer als je via een de Consumentenbond wat koopt vangen ze geld (bijv. 30(?) euro bij energie).
En al die tests hebben tegenwoordig links waarmee je de geteste spullen kunt kopen. Vangen ze ook weer geld voor.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Euhm...dat mag jij mij toch eens uitleggen hoe je dat juist klaarspeelt....

ik denk dat @BMW740iL verwijst naar dit afschuwelijke ongeluk uit mei 2016 in Florida, toen er nog geen ‘nags’ ingevoerd waren.

Understanding the fatal Tesla accident on Autopilot and the NHTSA probe - Electrek

Toen autopilot in oktober 2015 ingevoerd werd hoefde je zelfs niet op de bestuurdersstoel te blijven zitten, zo bleek uit een filmpje van een nederlandse tesla’bestuurder’ die altijd anoniem gebleven is.
.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
A.d.a.k. de machine van 100k€ is nu een magisch $ 69.420 (in de US) geworden:


upload_2020-10-22_11-49-49.png


upload_2020-10-22_11-52-11.png
 
  • Funny
Reactions: Markiemark