Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Een quote uit de Tweet: "The customer was informed that Tesla was able to review the telemetry and understood there was a crash that resulted in this repair not being covered by warranty.".

Nu kan ik mij heel goed voorstellen dat het Tesla goed uitkomt en in dit geval is het wellicht ook terecht. Maar het zou ook fijn zijn dat je als consument volledige toegang zou hebben tot die data. Nu kan de data eenzijdig door Tesla gebruikt worden om je mee om de oren te slaan en je staat dus al met 1-0 achter als je zelf geen toegang hebt tot die data. Het voelt altijd vervelend dat je gepakt wordt op de data die toch eigenlijk van jou zou moeten zijn.
 
Alle data die tot een individu is te traceren valt onder de AVG. Een VIN van een auto is direct herleidbaar (door Tesla) naar een persoon, dus die gegevens zullen zeker onder de AVG vallen. Volgens de AVG moet het mogelijk zijn om inzage te hebben in je persoonsgegevens. Zo kan je bij Google een archief van alles downloaden dat Google aan jouw account heeft gekoppeld (incl. zoekopdrachten, foto's, youtube views, ...). Tesla geeft geen thuis (in 2014) als je deze data opvraagt, maar als ze zelf de data nodig hebben (bijv. het Top Gear incident), dan zijn ze er als de kippen bij met gedetailleerde data.

Ik heb niet de indruk dat de policy van Tesla is veranderd sindsdien en het zou me niet verbazen als ze zich niet aan de AVG houden. Overigens is het heel gebruikelijk om telemetrie anoniem te maken door zaken als VIN weg te laten en enkel de relevante data op te slaan. Zo zou je bijvoorbeeld de laadkarakteristiek per auto door kunnen sturen en de VIN verwijderen, maar wel het type accu op te slaan. Zo kan je gedetailleerde accu-informatie krijgen, zonder dat de privacy in het geding komt.

Tesla schrijft in hun privacy statement: "Om uw privacy te beschermen vanaf het moment dat u uw Tesla in ontvangst neemt, zullen de voertuiggegevens die tijdens uw ritten worden gegenereerd niet standaard aan uw identiteit of account worden gekoppeld.". Dat zou inhouden dat de informatie ook anoniem wordt opgeslagen, maar bij rechtzaken worden mensen vaak om de oren geslagen met telemetrie die uit de auto komt. Ik ben dan ook benieuwd wat ze bedoelen met "niet standaard". Op het moment dat je camerabeelden uit het interieur opslaat, dan wordt het helemaal een lastig verhaal om te zeggen dat je het niet kan herleiden naar een persoon.

Zou wel een leuke zijn om een verzoek te doen om inzage van je data. Leuke voor Arnoud Engelfriet (doet veel van dit soort dingen) om eens die weg te bewandelen en te beschrijven.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Alle data die tot een individu is te traceren valt onder de AVG. Een VIN van een auto is direct herleidbaar (door Tesla) naar een persoon, dus die gegevens zullen zeker onder de AVG vallen. Volgens de AVG moet het mogelijk zijn om inzage te hebben in je persoonsgegevens. Zo kan je bij Google een archief van alles downloaden dat Google aan jouw account heeft gekoppeld (incl. zoekopdrachten, foto's, youtube views, ...). Tesla geeft geen thuis (in 2014) als je deze data opvraagt, maar als ze zelf de data nodig hebben (bijv. het Top Gear incident), dan zijn ze er als de kippen bij met gedetailleerde data.

Ik heb niet de indruk dat de policy van Tesla is veranderd sindsdien en het zou me niet verbazen als ze zich niet aan de AVG houden. Overigens is het heel gebruikelijk om telemetrie anoniem te maken door zaken als VIN weg te laten en enkel de relevante data op te slaan. Zo zou je bijvoorbeeld de laadkarakteristiek per auto door kunnen sturen en de VIN verwijderen, maar wel het type accu op te slaan. Zo kan je gedetailleerde accu-informatie krijgen, zonder dat de privacy in het geding komt.

Tesla schrijft in hun privacy statement: "Om uw privacy te beschermen vanaf het moment dat u uw Tesla in ontvangst neemt, zullen de voertuiggegevens die tijdens uw ritten worden gegenereerd niet standaard aan uw identiteit of account worden gekoppeld.". Dat zou inhouden dat de informatie ook anoniem wordt opgeslagen, maar bij rechtzaken worden mensen vaak om de oren geslagen met telemetrie die uit de auto komt. Ik ben dan ook benieuwd wat ze bedoelen met "niet standaard". Op het moment dat je camerabeelden uit het interieur opslaat, dan wordt het helemaal een lastig verhaal om te zeggen dat je het niet kan herleiden naar een persoon.

Zou wel een leuke zijn om een verzoek te doen om inzage van je data. Leuke voor Arnoud Engelfriet (doet veel van dit soort dingen) om eens die weg te bewandelen en te beschrijven.
Heb het vandaag opgevraagd. Kost circa 1 minuut om in te dienen. Ze leveren in max 30 dagen.
 
Dat werkt inderdaad goed. Ik heb alle data kunnen recupereren voor een verzekeringskwestie.
logs en camera beelden. Toen kwam ik er ook achter dat er een “dome” camera was.

Ik vermoed wel dat er wss nog meer data is maar voor ons weinig aanbrengt.

Trouwens, moet bewijslast/evidence niet altijd worden overgemaakt aan beide partijen bij een zaak?

(Geen cabine camera)
 
  • Informative
Reactions: bugboy
Aardige post en commentaren naar aanleiding van 10 jaar / 300km tevreden Model S rijden.

300km op 10 jaar is wel heel weinig. Zeker van een oud dametje, ...
die al 9 1/2 jaar dood is ;)
 
Aardige post en commentaren naar aanleiding van 10 jaar / 300km tevreden Model S rijden.

Eigenlijk maar 5 jaar en 150.000km door deze eigenaar. Helaas wordt er niet verteld wat er aan onderhoud is uitgegeven en wat er al gerepareerd en vervangen is. Overigens vind ik dat laatste nooit zo relevant bij een 2013 auto. Het is te verwachten dat er toen allerlei kinderziektes in zaten. Dat de eerste modellen regelmatig een nieuwe motor of accu nodig hebben is niet zo gek, want de techniek was volledig nieuw. Je hoort bij de latere modellen vrijwel nooit meer dat een motor vervangen moet worden en ook accupacks lijken steeds degelijker te worden.

Maar dat een EV het 10 jaar en 300.000km vol moet houden mag geen verrassing zijn. Dat redt een fatsoenlijk onderhouden ICE ook wel en ik verwacht dat een EV het eigenlijk technisch langer vol zou moeten houden, want het heeft veel minder slijtagedelen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Schade is inderdaad fors. In het artikel staat “De politie hoopt dat camerabeelden uit de buurt wat meer duidelijkheid kunnen brengen. Ook is er een onderzoeksteam van de verkeerspolitie ingeschakeld.
wellicht dat de beelden uit de auto wat meer kunnen vertellen over hoe het e.e.a. heeft kunnen gebeuren.