Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
De professor heeft gelijk, auto’s hebben niets te zoeken in de stad
Het argument was natuurlijk dat auto's in de stad geen snelheidsbegrenzers hebben opgelegd, en deelsteps wel.

Nu, het hele traject van verschillende rijbewijzen met verschillende vermogens voor motorfietsen zorgt er enkel voor dat een hoop motorfietsen maar voor een erg beperkt publiek interessant zijn, en dus de markt zo klein is. Stel dat je zou verplichten dat iedereen tot 24 jaar enkel auto's van max. 80pk zou mogen besturen, weet ik niet hoeveel merken zich echt zouden gaan bezig houden met een specifieke lijn van 80pk-auto's maken, want quasi onverkoopbaar voor iedereen van 25 en ouder.
 
Als Europa de regelgeving niet over een andere boeg gaat gooien gaat dit op termijn een achterlijk gebied worden waar mensen nog zelf met de auto rijden ;)
Die kant is Europa al op aan het gaan. Zie b.v. de AI act. Het zit heel erg in het DNA van de Europese politici om alles maar kapot te willen reguleren, dan wel gewoon te verbieden.

Risicoavers zijn is de doodsteek voor innovatie.
 
Het argument was natuurlijk dat auto's in de stad geen snelheidsbegrenzers hebben opgelegd, en deelsteps wel.

Nu, het hele traject van verschillende rijbewijzen met verschillende vermogens voor motorfietsen zorgt er enkel voor dat een hoop motorfietsen maar voor een erg beperkt publiek interessant zijn, en dus de markt zo klein is. Stel dat je zou verplichten dat iedereen tot 24 jaar enkel auto's van max. 80pk zou mogen besturen, weet ik niet hoeveel merken zich echt zouden gaan bezig houden met een specifieke lijn van 80pk-auto's maken, want quasi onverkoopbaar voor iedereen van 25 en ouder.
Dan kan bij EVs verplicht softwarematig worden ingesteld.
 
Dan kan bij EVs verplicht softwarematig worden ingesteld.
Ik vind het al lang tijd voor meer afdwingbaarheid van de snelheidsbeperking.
Wagens van de laatste 10 jaar hebben ofwel die optie ingebouwd, ofwel verplicht een mogelijkheid om een connectiepunt voor een ‘zwarte doos’.
Op die manier zou een alarm kunnen getriggerd worden en als daar geen gehoor aan gegeven worden een boete kunnen initiëren.
Van mij mogen ze dit dan ook koppelen aan een dynamische kilometerheffing, tol, parkeergeld…
 
  • Informative
Reactions: job-lek
De pers draait overuren, Tesla model 2 is geannuleerd. Schande want wanneer komt er dan een betaalbare Tesla voor de mensen.
Dan lees je allemaal reacties dat niemand in zo'n lelijke auto wil rijden en daarna is het, het best verkochte model.
Rare mensen... die mensen om Obelix maar te citeren.

 
Ik vind het al lang tijd voor meer afdwingbaarheid van de snelheidsbeperking.
Wagens van de laatste 10 jaar hebben ofwel die optie ingebouwd, ofwel verplicht een mogelijkheid om een connectiepunt voor een ‘zwarte doos’.
Op die manier zou een alarm kunnen getriggerd worden en als daar geen gehoor aan gegeven worden een boete kunnen initiëren.
Van mij mogen ze dit dan ook koppelen aan een dynamische kilometerheffing, tol, parkeergeld…
... automatische alibi noodzaak check op basis van je locatie... verlaging van je sociale status als je te vaak gepakt wordt.... geen lening bij teveel overtredingen. Oh wacht zo'n land hebben we al het heet China.


Nee ik denk dat het beperken van vrijheden, ten allen tijden beschouwd moet worden als een 'uiterst middel' met een volautomatische controle bouw je een beperking in die imho te ver gaat.

Overigens, in nieuwe auto's wordt een nag al verplicht als je je niet aan de snelheid houdt. De auto die zeurt vind ik niet fijn maar volledig acceptabel, een auto die automatisch boetes genereerd daar word ik niet bepaald blij van.
 
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
Die kant is Europa al op aan het gaan. Zie b.v. de AI act. Het zit heel erg in het DNA van de Europese politici om alles maar kapot te willen reguleren, dan wel gewoon te verbieden.

Risicoavers zijn is de doodsteek voor innovatie.
Mja. Het Brussels Effect heeft er wel al voor gezorgd dat wij, als burger, er vaak toch beter uitkomen en minder onderhevig zijn aan wat de grote ondernemingen willen (REACH, data privacy, emissies,...).
Ik ben niet zeker dat het vrijheid blijheid model van de US zoveel beter is.
 
Zijn nu al beperkt, want je mag niet sneller. wordt alleen te weinig op gehandhaafd.
Als je vindt dat je de vrijheid mag hebben om een wet te overtreden, zelfs na een waarschuwing, mocht het per ongeluk zijn, waar trek je de grens dan?
Er is een verschil tussen een verbod waarmee je iig de illusie van een eigen keuze openhoudt en een permanente monitoring waarmee deze afwezig is. Die laatste moet je maar beperkt inzetten. Het hele concept van een gevangenis is gebaseerd op de afwezigheid van eigen invloed op je leven. Misschien wat filosofisch maar wees voorzichtig met wat je wenst, je zou het maar zo kunnen krijgen.
 
Er is een verschil tussen een verbod waarmee je iig de illusie van een eigen keuze openhoudt en een permanente monitoring waarmee deze afwezig is. Die laatste moet je maar beperkt inzetten. Het hele concept van een gevangenis is gebaseerd op de afwezigheid van eigen invloed op je leven. Misschien wat filosofisch maar wees voorzichtig met wat je wenst, je zou het maar zo kunnen krijgen.
Met de trein heb ik ook geen vrijheid om de snelheid te kiezen. Ik denk niet dat mensen daar ongelukkig bij worden. Als we evolueren naar robotaxi, kunnen we alvast de eerste stap nemen met robospeed.
Als de techniek kan bijdragen aan de veiligheid, moeten we dat vooral doen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Mja. Het Brussels Effect heeft er wel al voor gezorgd dat wij, als burger, er vaak toch beter uitkomen en minder onderhevig zijn aan wat de grote ondernemingen willen (REACH, data privacy, emissies,...).
Ik ben niet zeker dat het vrijheid blijheid model van de US zoveel beter is.
Het grote probleem in de VS is dat daar omkoping van politici geïnstitutionaliseerd is. Dat is de reden dat daar de grote ondernemingen het voor het zeggen hebben.

De EU heeft weer andere problemen, waar miljarden worden verdeeld door een klein groepje onder hetzelfde groepje. Miljarden die bedoeld zijn voor innovatie, maar feitelijk naar de grootst mogelijke onzin gaan.

In beide gevallen leidt het tot (veel) minder innovatie.

Dat de burger echt beschermd wordt ben ik het ook niet mee eens. Denk bv aan GDPR. Zelfs de EU en afgeleiden vegen daar hun achterste aan af (deels door incompetentie) en als er boetes uitgedeeld worden… krijg jij die dan als compensatie voor jouw geschonden belang, of gaat dat weer in een potje dat door een klein ondemocratisch groepje wordt verdeeld en stomtoevallig weer terecht komt daar waar dat groepje dat wil (niet zelden hetzelfde groepje).
 
  • Like
Reactions: fivari
Met de trein heb ik ook geen vrijheid om de snelheid te kiezen. Ik denk niet dat mensen daar ongelukkig bij worden. Als we evolueren naar robotaxi, kunnen we alvast de eerste stap nemen met robospeed.
Als de techniek kan bijdragen aan de veiligheid, moeten we dat vooral doen.
Dan vind je veiligheid belangrijker dan vrijheid.

Daar denk ik dan weer genuanceerder over. Met name omdat je er donder op kan zeggen dat met die insteek ook hele enge ontwikkelingen kunnen worden ingezet.
 
Dan vind je veiligheid belangrijker dan vrijheid
Zeker
hele enge ontwikkelingen kunnen worden ingezet.
Dat is nu ook al hoor. Maar we leven gelukkig niet in China en hebben democratische controle instellingen.
Als we het niet gereglementeerd doen, zullen criminelen het wel doen (en doen ze al).
Techniek heeft wat mij betreft al meer goed gedaan dan slecht.
Bewijslast bij criminaliteit is al veel steviger en moeilijker te weerleggen. DNA, phonetap, locatiebepaling via mobiel netwerk, CCTV, dashcams, ANPR.
Denk maar aan Sky ECC, oplossing van veel verdwijningen, preventief opdoeken van terrorismecellen…
Maar we wijken af van Tesla in de pers. Hoewel het een interessant topic is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zeker

Dat is nu ook al hoor. Maar we leven gelukkig niet in China en hebben democratische controle instellingen.
Als we het niet gereglementeerd doen, zullen criminelen het wel doen (en doen ze al).
Techniek heeft wat mij betreft al meer goed gedaan dan slecht.
Bewijslast bij criminaliteit is al veel steviger en moeilijker te weerleggen. DNA, phonetap, locatiebepaling via mobiel netwerk, CCTV, dashcams, ANPR.
Denk maar aan Sky ECC, oplossing van veel verdwijningen, preventief opdoeken van terrorismecellen…
Maar we wijken af van Tesla in de pers. Hoewel het een interessant topic is.

De criminelen gebruiken de techniek ook. Denk aan de war on drugs. Loopt die voor jouw gevoel een beetje lekker?