Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model 3 - Officiële trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb net een trekhaak koffer geprobeerd, en toen ontdekte ik een heel raar probleem: de gevaarlichten op de trekhaak koffer doen het alleen als er een portier open staat! Je leest het goed, individueel doen ze het en de gevaarlichten op de auto doen het allemaal, maar niet als de deuren dicht zijn.... Dit is een software probleem, ben erg benieuwd of ik de enige ben.

Morgen ga ik naar service toe, ook omdat het knipperlicht linksvoor het niet meer doet, maar dat lijkt een losstaand probleem te zijn...
Nope, is bekend maar nog geen oplossing. Overigens doen ze het ook gewoon in drive, maar niet in P zo gauw der deur dicht is.
Verlichting aanhanger uit bij uitstappen
 
  • Informative
Reactions: superOZz
Nope, is bekend maar nog geen oplossing. Overigens doen ze het ook gewoon in drive, maar niet in P zo gauw der deur dicht is.
Verlichting aanhanger uit bij uitstappen
Thanks Larss, ik kon me al niet voorstellen dat ik de eerste was, al kom je hier niet zomaar achter... Bij het service center bevestigden ze dat het een SW probleem was, bekend bij engineering en er wordt aan gewerkt.

Knipperlicht is gemaakt, toch raar dat hier geen melding van komt in de auto. Er zat een stekkertje los.
 
Vraagje: deze zomer gaan wij met een bagage wagentje op vakantie, maar bij Superchargers zullen we hem moeten afkoppelen.. Op zich al irritant, maar met die stekker verstopt onder de auto wordt het wel heel vervelend! Hoe gaan jullie hier mee om?

Er zijn verlengsnoeren tbv verlichting in de markt verkrijgbaar. Dan kun je de stekker (met kabel) aan de zijde van de auto laten zitten tijdens het laden. Soms maakt men op de aanhanger ook wel eens een zelfde stekker als aan de zijde van de auto. In dat geval een mannetje/mannetje stekker_snoer ertussen welke aan de zijde van de aanhanger losgekoppeld kan worden tijdens het laden.
 
Ik vind het enorme open luik waarmee je moet rijden maar niets - in de zomer al niet maar ik ga komende week op pad met een bagage / skidrager naar idee van @PvdG en met alle zout, sneeuw en andere troep op de weg zie ik dat gat achter onderin mijn auto al helemaal niet zitten.

Dus een extra luikje besteld bij Tesla en gaan knutselen:

View attachment 511537

View attachment 511540

Gat voor stekker moet vrij groot zijn omdat die een kwartslag moet draaien, en omdat het kapje open moet kunnen scharnieren. Dus daar komt nog een rubber matje in; dat heb ik wel klaar maar nog niet getest. Het idee is dat je eerst de klep monteert met de rubber matten er op; dan de trekhaak, dan de kleine mat goed schuiven, dan de stekker en dan de grote mat goed schuiven. Zie overige foto's.

View attachment 511541

View attachment 511553 View attachment 511554

Mocht je dit ook willen maken, hier een scan die je op A3 moet printen, zonder marges. Ik heb wat maten en markers opgenomen zodat je kunt nameten of de schaal klopt. Het maken van de gaten gaat het best met een oscillerende multitool met een een zaagje dat je rechtstandig in het materiaal kunt laten zakken, en dan bijvijlen. Het rubber kun je gewoon knippen of snijden. Karwei verkoopt een simpele rubbermat die geschikt lijkt. Het luikje heet "Model 3, Rr Fascia, Cover, Tow(1135412-00-A)", kosten €9,-.

Zal volgende week nog even laten weten hoe het werkt. Oh en voor je het vraagt: ja het insteken van de stekker wordt hiermee nog een tandje vervelender.


Je bent me voor hahaha :rolleyes:

Ik zie er bij ons in de buurt een aantal rijden continu met trekhaak vraag me af waarom? Maar ook ik ga dit luik maken zodat als ik de trekhaak gebruik niet alle troep achter de bumper verdwijnt.
 
  • Like
Reactions: Larss
Heeft iemand al geprobeerd om bij het RDW het maximale trekgewicht van 910kg (gebaseerd op 2000lbs) om te zetten naar 1000kg (zoals de model 3 nu wordt afgeleverd)? Aan de model 3 is zelf niets veranderd. Het is dus puur administratief.
 
Hoe krijg je ooit 2 ebikes met houder op de trekhaak met 55kg kogeldruk? Dat kan toch niet kloppen?
Volgens de handleiding van de M3 is de maximale kogeldruk 55kg. Er staat nergens dat er 2 ebikes op kunnen dus de 55 zou wel kunnen kloppen al is het niet heel veel. Ebikes zijn doorgaan zwaarder maar 2 gewone fietsen zou wel kunnen op 55kg.
Uiteindelijk is het een combinatie van wat de trekhaak aangeeft en wat de maximale kogeldruk van de auto is. De laagste waarde moet je aanhouden.
 
Op de trekhaak zelf staat 100kg.
Dan zou het geen probleem mogen / moeten zijn.

De wetgever zegt voor lastdragers geplaatst op een trekhaak dat het maximale laadvermogen opgegeven door de leverancier van de trekhaak bepalend is (en als er niets op de trekhaak staat geldt 75 kg.)

Dit in tegenstelling tot dakdragers waar zowel rekening moet worden gehouden met de opgave van de fabrikant van de dakdragers als met de maximale daklast opgegeven door de fabrikant van de auto.
 
Voor een aanhanger misschien. Maar voor lastdragers staat er echt iets anders in de wet.
Deels mee eens. Voor een verticale last staat inderdaad omschreven dat de aanduiding op de trekhaak aangehouden moet worden.
In artikel 5.1b.4 van diezelfde wet staat echter:
Indien in het kentekenregister of op het kentekenbewijs deel 1A dan wel deel I onder ‘bijzonderheden’ uitzonderingen op de eisen zijn vermeld, moeten deze in acht worden genomen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20#Hoofdstuk5

Nu weet ik niet wat er in het kentekenregister of kentekenbewijs staat vermeld (is natuurlijk anders dan de handleiding), maar het is in elk geval niet alleen de specificatie van de trekhaak. Ik denk dat je dus de laagste waarde moet aanhouden.
 
Deels mee eens. Voor een verticale last staat inderdaad omschreven dat de aanduiding op de trekhaak aangehouden moet worden.
In artikel 5.1b.4 van diezelfde wet staat echter:
Indien in het kentekenregister of op het kentekenbewijs deel 1A dan wel deel I onder ‘bijzonderheden’ uitzonderingen op de eisen zijn vermeld, moeten deze in acht worden genomen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20#Hoofdstuk5

Nu weet ik niet wat er in het kentekenregister of kentekenbewijs staat vermeld (is natuurlijk anders dan de handleiding), maar het is in elk geval niet alleen de specificatie van de trekhaak. Ik denk dat je dus de laagste waarde moet aanhouden.
Afdeling 5.1b gaat over keuring van voertuigen. Artikel 4 van afdeling 5.1b zegt daarom m.i. dat als er op het kentekenbewijs extra eisen aan de toestand van de auto worden gesteld, deze eisen bij de keuring meegenomen moeten worden.

Maar los daarvan: de maximale toegestane kogeldruk staat bij mijn weten niet op het kenteken.
 
Afdeling 5.1b gaat over keuring van voertuigen. Artikel 4 van afdeling 5.1b zegt daarom m.i. dat als er op het kentekenbewijs extra eisen aan de toestand van de auto worden gesteld, deze eisen bij de keuring meegenomen moeten worden.

Maar los daarvan: de maximale toegestane kogeldruk staat bij mijn weten niet op het kenteken.
Ik zie het ja....

Misschien dat artikel 5.18.17h meer van toepassing is:
1 Personenauto’s mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximumlast van enige as of asstel, de maximumlast onder de koppeling, of de toegestane maximummassa van het voertuig wordt overschreden dan wel de som van de aslasten meer bedraagt dan de toegestane maximummassa.

Ik kan mij namelijk nauwelijks voorstellen dat alleen de specificaties van de trekhaak gelden. Dan zou je bv 100kg aan een oude 2cv kunnen hangen(mits er zo’n trekhaak beschikbaar is natuurlijk). De specificaties van de auto zelf lijken mij ook van belang.
 
Ik zie het ja....

Misschien dat artikel 5.18.17h meer van toepassing is:
1 Personenauto’s mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximumlast van enige as of asstel, de maximumlast onder de koppeling, of de toegestane maximummassa van het voertuig wordt overschreden dan wel de som van de aslasten meer bedraagt dan de toegestane maximummassa.

Ik kan mij namelijk nauwelijks voorstellen dat alleen de specificaties van de trekhaak gelden. Dan zou je bv 100kg aan een oude 2cv kunnen hangen(mits er zo’n trekhaak beschikbaar is natuurlijk). De specificaties van de auto zelf lijken mij ook van belang.
Maar nu kom je in een situatie dat je met een gevoel vooraf zit en op zoek gaat naar een interpretatie van de wet die bij dat gevoel aansluit....
 
De sleutel zit vast en kan deze ook niet meer draaien. Na het eerste gebruik lukte het wel om deze los te krijgen, dus heb het maar gewoon opgeborgen. Ik wil de trekhaak weer gebruiken en dat lukt dus zo niet. Heb zelf geen idee meer hoe de trekhaak nog te gebruiken. Iemand tips?
20201008_155434.jpg
 
Ik krijg mijn trekhaak niet helemaal vast. Hij draait niet helemaal terug en ik kan de sleutel er ook niet uithalen. Dit was al zo na aflevering in 2019, maar omdat ik er gewoon op kan staan en het goed vast zit heb ik er geen aandacht aan besteed. Nu lees ik op De trekhaak aansluiten dat dit echt niet de bedoeling en veilig is. (Met een kleine draai naar recht valt ie er bij mij ook meteen uit)

De trekhaak kan wel helemaal terugdraaien als ik zelf op het balletje druk dat het automatisch locken triggert. Zelf heb ik gevoeld in het opnameprofiel, daar voel ik niet bijzonders Het lijkt er op dat de trekhaak net 1 a 2 mm verder naar boven zou moeten kunnen om hem helemaal te locken.

Hebben meer dit probleem of weet iemand een oplossing?

20240429_103501.jpg
 
De knop hoort vanzelf vast te “slaan” op het moment dat je de haak insteekt. Ik kan alleen maar bedenken dat er toch te weinig ruimte is om de haak helemaal in te steken. Lukt het om de knop terug te laten springen als je de kogeltjes indruk (misschien met een waterpomptang)?