Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model S85 grote batterij overleden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben vorige week in België geweest bij Electrify Europe voor preventief onderhoud aan de grote accu.

Ze maken het pakket open. Bekijken alle modules die erin zitten op de aanwezigheid van vocht. Zo ja, dan gaan ze de droogkamer in. Alle printplaten worden nagekeken, er komen nieuwe umbrella's in. Een andere hv fuse (?) en afdekplaatje. En nog veel meer staat op de factuur.
De accu is weer waterdicht en alle cellen in balans.

Ik ben geen expert maar voor €2.000 excl BTW heb ik er alles aan gedaan om problemen te voorkomen. Twee jaar garantie......over 10 jaar weet ik of ik er goed aan heb gedaan maar voor nu bevalt het prima.

Als er de komende jaren problemen komen met de accu is de afspraak om de ANWB de auto naar Tesla te laten brengen en zij kijken dan OTA mee naar de storing. Afhankelijk van het probleem ( en kosten) kan Tesla aan de slag of halen zij hem op.
 
Ben weer wat verder. Contact gezocht met LeasebijtellingVriendelijk in Almere (waar we 7 jaar terug de auto gekocht hebben; prima bedrijf overigens, fantastische service gehad destijds!), en die raadde GreenAid uit Zwijndrecht aan, die in dit draadje ook al voorbij kwam.
Hem gebeld. Optie om modules te vervangen raadde hij af. Is nog tamelijk prijzig (eerste module € 4000,-, volgende € 1000,- per stuk), en onzeker hoe lang het duurt voor volgende modules het begeven. Na wat mogelijkheden te hebben besproken lijkt de mooiste optie een 110kW pakket, wel refurbished, maar nieuwer dan het mijne, iets groter, en natuurlijk niet behept met de beperking die Tesla in 2019 er op gegooid heeft. Kosten zo'n € 10.000 ,-, levering verwacht iets na de meivakantie.
Wel benieuwd wat jullie van dat plan vinden.

Wat hij ook nog meldde (en dat staat in iets andere bewoordingen ook op zijn site, onder de foutmelding BMS_u029, is dat de accu nog wel laadt, maar niet verder dan 30% (op zin site staat 50%, maar dat klopt in ieder geval niet). Voor ons zou dat inhouden dat we tot plm. 100 km kunnen laden. Dan zouden we het tot na de meivakantie wel klaren...
Herkent iemand dit?
 
Oeps, dikke vingers - ja 100kWh, 110 bestaat niet dacht ik - excuus!
Dat je een grotere batterij (nu 100 kWh) kan krijgen is wel goed nieuws. Enige tijd was het dat je maar tot 90 kWh kon upgraden en daarna zijn de 100 kWh batterij' en gekomen. Zoals je het beschrijft had jij een kleine batterij en zou eigenlijk maar tot 90 kWh kunnen gaan. Dat is nu dus niet meer het geval, denk ik dan.
 
Dank U.
Zeer interessant info. Ik dacht dat de beste optie (ivm range & laad snelheid) zou een nieuwe 90kW van Tesla kopen ($$$).
Ik had gelezen over refurbished 100kW upgrades maar enkel op meer recentere Teslas (90), en nooit bij Tesla sowieso.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Ik zag onlangs dat op ABRP, als men een 100D van 2012-2018 kiest, is er de mogelijkheid om aan te duiden of het beperkte laadsnelheid heeft of niet.

Weet iemand wat het verhaal is hier?

1713272687329.png
 
Hou er wel rekening mee dat een 100 pack onder een 85 officieel niet kan, ophanging is daar niet op berekend, en je typegoedkeuring vervalt volgens mij.
Als Tesla zelf een 90 pack onder een 85 hangt worden er al twee delen van de ophanging vervangen, ivm hogere gewicht van het pack.
 
  • Informative
Reactions: ERvee and job-lek
Hmm, dat is wel een dingetje. Het 100-pc gaan we overigens niet doen, wordt een jonge 90'er. Maar wel iets om na te trekken voor we het doorzetten. Wel vreemd dat geen van beide - hybrideaccu.nl en greenaid - dat genoemd heeft?
 
Hmm, dat is wel een dingetje. Het 100-pc gaan we overigens niet doen, wordt een jonge 90'er. Maar wel iets om na te trekken voor we het doorzetten. Wel vreemd dat geen van beide - hybrideaccu.nl en greenaid - dat genoemd
hier een linkje naar een (oud) artikel. https://insideevs.com/news/500320/tesla-model-s-battery-upgrade/
moet ook nog ergens een youtube filmpje over zijn maar die kan ik zo snel niet vinden. Die hadden het ook over afstelling airbag sensoren die anders zouden kunnen zijn ivm hogere massa. Leek mij na,elijk ook een ardige optie om het pakket na verloop van tijd te upgraden.
 
Ja, als je dat leest zou vervanging door 90kWh dus geen probleem moeten zijn. Volgens mij is en accupakket voor de S zo'n 600 kg, stel dat dat het gewicht is van een 85kWh pack, dan zou een 90kWh pack dus 600/85*90)=635 kg zijn, dat lijkt me niet onoverkomelijk. Ik ga vandaag eens overleggen met GreenAid, horen wat zijn commentaar is. 100-pack wordt dan 705 kg, dat is al serieuzer, al is het verschil van 105kg kleiner dan dat tussen 1 dun mens en 5 dikke mensen in je auto... Maar goed, voor ons zou het dan de 90 worden. Blijft die typegoedkeuring...
 
Hheb even gebeld met Hans Kraaijeveld van Greenaid. Zijn visie: de typegoedkeuring vervalt niet. Hooguit wordt de auto een ander type, maar omdat de accu van sich een typegoedkeuring heeft, is de omwisseling voor het goedgekeurd zijn niet van belang.
Op Individuele goedkeuring voertuig aanvragen staat:

Heeft u zelf een voertuig gebouwd?
Of heeft u grote aanpassingen gedaan aan een bestaand voertuig? Heeft u bijvoorbeeld de motor of het remsysteem aangepast? Of heeft u een bus omgebouwd tot kampeerwagen? Dan moet u dit voertuig eerst laten goedkeuren door de RDW voordat het de weg op mag.

Dat is hier natuurlijk niet het geval.
M. I. geen probleem dus.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Een 90 pack is geen probleem, daarbij hoeven alleen twee (ik meen aft-links?) in de achterwielophanging vervangen te worden.
Een 100 pack heeft wel degelijk een andere typegoedkeuring, ook stoelbevestiging is volgens mij dan anders ivm hogere gewicht.
Wat wel waar is, is dat er geen haan naar kraait vermoedelijk, want het verschil is visueel niet vast te stellen.
 
Een 90 pack is geen probleem, daarbij hoeven alleen twee (ik meen aft-links?) in de achterwielophanging vervangen te worden.
Een 100 pack heeft wel degelijk een andere typegoedkeuring, ook stoelbevestiging is volgens mij dan anders ivm hogere gewicht.
Wat wel waar is, is dat er geen haan naar kraait vermoedelijk, want het verschil is visueel niet vast te stellen.
Best bijzonder. Zou dat echt vanwege die paar extra kilo's zijn? Of zijn er andere redenen te bedenken waarom deel ophanging vervangen moet worden?
 
die paar extra kilo's
Zal wel meer dan 100 kg zijn zeker. Hier lees ik dat de batterij van een MS 544 kg weegt, maar dat klopt volgens mij niet.
  1. in hetzelfde artikel staat dat de batterij van een MY (75 KWh) 771 kg weegt. Die van een MS zal niet minder wegen.
  2. Mijn MS90D woog 2300 kg. Een elektromotor weegt minder dan den ICE motor. Er is geen versnellingsbak, veel minder onderdelen, alles aluminium. Ik kan mij niet voorstellen dat hij zonder batterij 1750 kg weegt.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Kan me echter nog steeds niet goed voorstellen dat voor die 100kg erbij de achterwielophanging vervangen/verzwaard moet worden.

Is je achterbank voor 3 personen, dan is deze (dacht ik) berekend voor 3 personen van 80kg.
Hang je nu 100kg extra onder je auto, mag je maar 2 personen op je achterbank vervoeren ook al zijn er nog steeds 3 zitplaatsen.
Een nieuwe typekeuring of homologatie dringt zich dus op.

Het is niet dat de achterwielophanging deze 100kg niet aankan, het is gewoon een feit hoe het voertuig is gehomologeerd.
 
Is je achterbank voor 3 personen, dan is deze (dacht ik) berekend voor 3 personen van 80kg.
Hang je nu 100kg extra onder je auto, mag je maar 2 personen op je achterbank vervoeren ook al zijn er nog steeds 3 zitplaatsen.
Een nieuwe typekeuring of homologatie dringt zich dus op.

Het is niet dat de achterwielophanging deze 100kg niet aankan, het is gewoon een feit hoe het voertuig is gehomologeerd.

Juist (maar vergeet vooral het laadgewicht wat in de kofferbak mag niet mee te nemen).
Echter, een homologatie is wat anders als een verzwaring van de ophanging.

Daar kwam m'n vraag uit naar voren: waar is die verzwaring voor nodig, voor een eventuele nieuwe homologatie of omdat de ophanging technisch echt aan z'n limiet zit.
 
Is je achterbank voor 3 personen, dan is deze (dacht ik) berekend voor 3 personen van 80kg.
Hang je nu 100kg extra onder je auto, mag je maar 2 personen op je achterbank vervoeren ook al zijn er nog steeds 3 zitplaatsen.
Een nieuwe typekeuring of homologatie dringt zich dus op.

Het is niet dat de achterwielophanging deze 100kg niet aankan, het is gewoon een feit hoe het voertuig is gehomologeerd.
Disclaimer: er wordt hier verder gegaan met mijn 100kg, maar dat was een schatting van mij.

Verder denk ik dat een wagen maximaal gehomologeerd wordt ten aanzien van wat hij technisch aan kan. Als hij niet voor 100kg meer gehomologeerd is, dan is dat omdat iets er iets is dat het extra gewicht niet aan kan. Remmen, ophanging,…
Sowieso zal er ruimte zijn voor 5 personen en 5 koffers. Maar als er daarboven geen reserve meer is, zou je moeten inboeten op personen. Een homologatiecommissie zal dat niet aanvaarden, want er is wel degelijk plaats voor 5.