Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model S85 grote batterij overleden

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds 3 maanden bezit ik een Tesla Model 85S uit 2014. En ook hier geldt "het bezit van de zaak is het einde van het vermaak" Zeker nadat ik vandaag de melding BMS_u029 Verminderd maximaal batterijniveau kreeg. De kilometerstand staat op 137000. Geschatte kosten via Tesla EUR 11800. Bizar voor een auto die ik voor EUR 32000 heb gekocht. Viavia vond ik een bedrijf die de HV batterij kan repareren voor EUR 2500. Het accupakket gaat eronder uit, wordt doorgemeten en gerepareerd. Beetje wat Gruber (Youtube) in de VS doet, Vrijdag breng ik de auto weg, volgende week kan ik 'm weer ophalen. Ik zal mijn ervaring hier delen zodra ik de auto weer terug heb.
 
Sinds 3 maanden bezit ik een Tesla Model 85S uit 2014.
Je hebt het batterijrisico dus mee gekocht. Mocht je de eerste eigenaar geweest zijn, dan had je die 11800 Euro er al lang uitgehaald.
De kilometerstand staat op 137000
Al is dit dan weer weinig om de batterij kapot te krijgen. Je weet natuurlijk niet wat de laadhygiëne geweest is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Sinds 3 maanden bezit ik een Tesla Model 85S uit 2014. En ook hier geldt "het bezit van de zaak is het einde van het vermaak" Zeker nadat ik vandaag de melding BMS_u029 Verminderd maximaal batterijniveau kreeg. De kilometerstand staat op 137000. Geschatte kosten via Tesla EUR 11800. Bizar voor een auto die ik voor EUR 32000 heb gekocht. Viavia vond ik een bedrijf die de HV batterij kan repareren voor EUR 2500. Het accupakket gaat eronder uit, wordt doorgemeten en gerepareerd. Beetje wat Gruber (Youtube) in de VS doet, Vrijdag breng ik de auto weg, volgende week kan ik 'm weer ophalen. Ik zal mijn ervaring hier delen zodra ik de auto weer terug heb.
Wat gaan ze dan doen voor die 2500 euro? Als je voor dat geld weer een heel goede batterij krijgt zou ik het doen, anders zou ik misschien wel gaan voor die 11800 euro, dan weet je tenminste zeker dat je weer heel wat kilometers kan rijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Geschatte kosten via Tesla EUR 11800. Bizar voor een auto die ik voor EUR 32000 heb gekocht.

Verschrikkelijk sneu voor je dat je pech hebt met je auto maar het is helaas niet zo dat onderdelen goedkoper worden naarmate een auto ouder wordt.

Bedenk wel dat op een ‘nieuwe’ refurbished accu van Tesla weer 80K kilometer fabrieksgarantie zit en je dus voor iets meer dan zes cent de kilometer een hoop rust koopt.
 
Ai. Dat doet even pijn. Herkenbaar. Ik had mijn ms p85+ in mei gekocht. Na 30.000 km gaf hij de geest. We hadden er wel rekening mee gehouden, maar gehoopt dat 't na veel meer km zou gebeuren. Maarja.
Kon nog laden tot 110 km. Voor net geen 12000 euro laten vervangen. Ben er weer erg blij mee en rijdt zalig. Volgens mij kom je dan uit op zo'n 15 ct per km (12.000/80.000=0,15).
Ben benieuwd wat je reparatie doet voor 2500. En, als je dat hebt, met je free supercharge.

Groeten Floris
 
Vanmorgen contact gehad met Tesla. Het duurde even voordat ik iemand aan de lijn kreeg, maar ik werd keurig geholpen. Allereerst werd gevraagd of ik wilde proberen om AC en DC te laden. Beide lukten niet, ook niet na het resetten. Toen werd er een afspraak gemaakt bij de vestiging in Den Haag. Daar werd mij verteld dat mijn accu was overleden en de kosten voor een andere accu 12500 tot 13000 zouden bedragen. Toen ik die bevestiging had, ben ik naar Zwijndrecht gereden waar het bedrijf zit dat de batterij gaat repareren voor EUR 2500. De eigenaar van het bedrijf vertelde mij hoe hij het aanpakt. Eerst gaat de batterij eronderuit en deze wordt doorgemeten en gecontroleerd. Bijna altijd ontstaan de klachten door vocht. Hierdoor gaat het Battery Management Board (BMB) kapot. Daar zitten er 16 stuks van op de batterij, 1 per module. Nadat de reparatie is gedaan, wordt de batterij geseald en gekit zodat vocht geen kans meer krijgt. Vervolgens wordt de batterij weer gemonteerd onder de auto. Hij vertelde me dat hij er al 25 heeft gedaan en er nog nooit 1 defect is gegaan nadien. Wat Tesla doet met de ingeruilde batterij is min of meer hetzelfde op het sealen en kitten na. Dat je dan 4 jaar of 80000 kilometer garantie krijgt snap ik wel gezien de marge die er blijkbaar is.
Ik hoop de auto volgende week weer op te kunnen halen.
 
Vanmorgen contact gehad met Tesla. Het duurde even voordat ik iemand aan de lijn kreeg, maar ik werd keurig geholpen. Allereerst werd gevraagd of ik wilde proberen om AC en DC te laden. Beide lukten niet, ook niet na het resetten. Toen werd er een afspraak gemaakt bij de vestiging in Den Haag. Daar werd mij verteld dat mijn accu was overleden en de kosten voor een andere accu 12500 tot 13000 zouden bedragen. Toen ik die bevestiging had, ben ik naar Zwijndrecht gereden waar het bedrijf zit dat de batterij gaat repareren voor EUR 2500. De eigenaar van het bedrijf vertelde mij hoe hij het aanpakt. Eerst gaat de batterij eronderuit en deze wordt doorgemeten en gecontroleerd. Bijna altijd ontstaan de klachten door vocht. Hierdoor gaat het Battery Management Board (BMB) kapot. Daar zitten er 16 stuks van op de batterij, 1 per module. Nadat de reparatie is gedaan, wordt de batterij geseald en gekit zodat vocht geen kans meer krijgt. Vervolgens wordt de batterij weer gemonteerd onder de auto. Hij vertelde me dat hij er al 25 heeft gedaan en er nog nooit 1 defect is gegaan nadien. Wat Tesla doet met de ingeruilde batterij is min of meer hetzelfde op het sealen en kitten na. Dat je dan 4 jaar of 80000 kilometer garantie krijgt snap ik wel gezien de marge die er blijkbaar is.
Ik hoop de auto volgende week weer op te kunnen halen.
25 jaar? Niet met Tesla dan want 2007 start en nu 2023.
 
  • Disagree
Reactions: Dannietjoh
@franverr Balen van de defecte accu en succes met de reparatie!

Ik weet niet wat het sealen en kitten van de accu precies inhoudt, maar het vocht hoeft niet per sé van buiten te komen. Vocht kan ook uit de lucht in de accu komen door condensatie. Daarom heeft Tesla die rails gemaakt aan de zijkant van de accu met membranen, maar die lijken dus na verloop van tijd poreus te worden waardoor de vochtproblemen kunnen ontstaan. Tenminste, dat is tot dusverre mijn begrip van alle informatie hierover op TMC (vooral van Jason Hughes).
 
Vanmorgen contact gehad met Tesla. Het duurde even voordat ik iemand aan de lijn kreeg, maar ik werd keurig geholpen. Allereerst werd gevraagd of ik wilde proberen om AC en DC te laden. Beide lukten niet, ook niet na het resetten. Toen werd er een afspraak gemaakt bij de vestiging in Den Haag. Daar werd mij verteld dat mijn accu was overleden en de kosten voor een andere accu 12500 tot 13000 zouden bedragen. Toen ik die bevestiging had, ben ik naar Zwijndrecht gereden waar het bedrijf zit dat de batterij gaat repareren voor EUR 2500. De eigenaar van het bedrijf vertelde mij hoe hij het aanpakt. Eerst gaat de batterij eronderuit en deze wordt doorgemeten en gecontroleerd. Bijna altijd ontstaan de klachten door vocht. Hierdoor gaat het Battery Management Board (BMB) kapot. Daar zitten er 16 stuks van op de batterij, 1 per module. Nadat de reparatie is gedaan, wordt de batterij geseald en gekit zodat vocht geen kans meer krijgt. Vervolgens wordt de batterij weer gemonteerd onder de auto. Hij vertelde me dat hij er al 25 heeft gedaan en er nog nooit 1 defect is gegaan nadien. Wat Tesla doet met de ingeruilde batterij is min of meer hetzelfde op het sealen en kitten na. Dat je dan 4 jaar of 80000 kilometer garantie krijgt snap ik wel gezien de marge die er blijkbaar is.
Ik hoop de auto volgende week weer op te kunnen halen.
Ik hoop echt dat je ons op de hoogte houdt. Hier gaan velen tegenaan lopen en het verschil tussen 11K en nog geen 3K is toch aanzienlijk.
 
@Erwin156 Uiteindelijk niet meer met EV Hub / EV Clinic in zee gegaan.

Nadat we de auto hadden teruggehaald en Tesla aangaf dat ze de auto als unsupported zouden registeren, wilde Nassir (van EV Hub) het eerst met Tesla uitzoeken. Ik heb toen gevraagd of we de reparatie toch konden uitvoeren en dan parallel de situatie uitzoeken met Tesla. Nassir wilde dat ik dan eerst een verklaring zou ondertekenen dat ik het risico zou accepteren. Nassir zou me een document opsturen, maar helaas heb ik die nooit mogen ontvangen (ook niet na twee herinneringen). Toen hebben we besloten om een andere oplossing te zoeken.

Uiteindelijk ben ik zelf de auto uitvoerig gaan uitlezen en me verder verdiept in de techniek. Ook ben ik met Tesla in gesprek gegaan om alternatieve opties te zoeken. Ik heb ook data van de auto met Tesla gedeeld. Uiteindelijk heeft Tesla me eind november laten weten dat ze de auto zouden blijven supporten als ik na de reparatie een safety check zou laten uitvoeren door Tesla.

Daarna heb ik contact opgenomen met de hybride shop in Schijdel (op advies van Bosch carservice in Best). We gaan samen de reparatie uitvoeren. Na voorbereiding van de reparatie (aanschaf service kabel, SIMP BMS, 2 BMB's) heb ik de auto deze maand naar hen gebracht en ze hebben de accu deze week opengemaakt. Maandag ga ik erheen en dan is het plan om het battery management bordje (BMB) van de aangetaste module te vervangen.

Hopelijk rijdt de auto dan weer snel, want het heeft inmiddels wel heel lang geduurd. Dan wil ik eerst de auto een tijdje testen en dan waarschijnlijk ermee naar Tesla voor safety check en vervangen side-rails.
 
Last edited:
@Erwin156 Uiteindelijk niet meer met EV Hub / EV Clinic in zee gegaan.

Maandag ga ik erheen en dan is het plan om het battery management bordje (BMB) van de aangetaste module te vervangen.

Mocht je gebruikte battery management boardjes nodig hebben kan je ook contact opnemen met EV-Europe in Delft. Zij gebruiken veel Tesla modules en monteren daar een EMUS BMS bordje op, ik neem aan dat de originele bordjes dan overblijven..
 
Mocht je gebruikte battery management boardjes nodig hebben kan je ook contact opnemen met EV-Europe in Delft. Zij gebruiken veel Tesla modules en monteren daar een EMUS BMS bordje op, ik neem aan dat de originele bordjes dan overblijven..
Bedankt voor de tip! Ik heb uiteindelijk 2 stuks voor 75 euro totaal (incl. verzending) vanuit de VS besteld nadat ik het correcte type had uitgezocht. Mocht ik toch nog extra nodig hebben, zal ik eerst met EV-Europe contact opnemen.
 
Vandaag is de defecte module uit het accupakket van onze auto gehaald en ik heb deze mee naar huis genomen. Het blijkt in ons geval niet om een defecte BMB te gaan, maar een los draadje... Het uiteinde van het oranje draadje op de foto hieronder zit los.
IMG20230403185755.jpg


Het draadje voor nu even vastgezet met isolatietape en de module aan het balanceren. Nu uitzoeken hoe we de ultrasonic weld het beste kunnen herstellen.
 
Last edited: