Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model S85 grote batterij overleden

This site may earn commission on affiliate links.
De meeste batterijen gaan plots kapot en worden niet onbruikbaar door degradatie. In de 10 jaar ervaring (roadster niet mee gerekend) die Tesla heeft opgedaan is het BMS enorm verbeterd. Zie de klachten die hier verschijnen over trager laden aan de SuC in bepaalde omstandigheden, de wagen die urenlang staat te koelen op de oprit. Het uitdrukkelijk aandringen van Tesla uit om in de winter voor te verwarmen, de preconditioning als je een SuC als bestemming hebt…
Wat degradatie en SuC betreft. Na 200000km, waarvan ongeveer de helft SuC, was mijn degradatie volgend ABRP 8,7% en volgens de GoM 10%. Na 2 jaar (90000km) was dat al 6%, maar stagneerde met de jaren. Laatste jaar amper 1% bij gekomen.
Exact mijn punt!
 
Maar………… hoeveel is de offerte voor het vervangen van de batterij? Is de offerte al gekomen?
Ja, offerte is binnen. refurbished 85 pack, geen andere opties als meer range of (geknepen) 90 pack o.I.d. € 11.650,00 incl BTW.
Tesla kan (of wil) absoluut niet vertellen hoe het pack er bij staat dat ik ga krijgen. Het was het originele pack, nu met 333k op de teller.
Wel vreemd en heel jammer dat je zo een pak geld neerlegt en moet afwachten wat je krijgt. Ik heb de gok genomen en de offerte geaccepteerd.
12 juli zou hij geleverd worden, dan nog wisselen. Wordt vervolgd.
 
Ja, offerte is binnen. refurbished 85 pack, geen andere opties als meer range of (geknepen) 90 pack o.I.d. € 11.650,00 incl BTW.
Tesla kan (of wil) absoluut niet vertellen hoe het pack er bij staat dat ik ga krijgen. Het was het originele pack, nu met 333k op de teller.
Wel vreemd en heel jammer dat je zo een pak geld neerlegt en moet afwachten wat je krijgt. Ik heb de gok genomen en de offerte geaccepteerd.
12 juli zou hij geleverd worden, dan nog wisselen. Wordt vervolgd.
Als je vervangpack kwalitatief ok is, dan vind ik 11650€ moeten uitgeven na 333k km best aanvaardbaar. Maar idd grote vraag is hoe het nieuwe pack het zal doen.
Je krijgt ook garantie dacht ik.
 
Ja, offerte is binnen. refurbished 85 pack, geen andere opties als meer range of (geknepen) 90 pack o.I.d. € 11.650,00 incl BTW.
Tesla kan (of wil) absoluut niet vertellen hoe het pack er bij staat dat ik ga krijgen. Het was het originele pack, nu met 333k op de teller.
Wel vreemd en heel jammer dat je zo een pak geld neerlegt en moet afwachten wat je krijgt. Ik heb de gok genomen en de offerte geaccepteerd.
12 juli zou hij geleverd worden, dan nog wisselen. Wordt vervolgd.
Dank voor je reactie. Die prijs valt toch best mee? Ja het is een enorm bedrag maar je hebt er geen nieuwe auto voor en een refurbished pack moet toch ook aan bepaalde voorwaarden doen? Ik weet bij Apple dat refurbished betekent 'zo goed als nieuw'.

En hoeveel/welke garantie krijg je bij de 'nieuwe' pack?
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dank voor je reactie. Die prijs valt toch best mee? Ja het is een enorm bedrag maar je hebt er geen nieuwe auto voor en een refurbished pack moet toch ook aan bepaalde voorwaarden doen? Ik weet bij Apple dat refurbished betekent 'zo goed als nieuw'.

En hoeveel/welke garantie krijg je bij de 'nieuwe' pack?
Refurbished bij Tesla is dat de vervangende batterij de minimale capaciteit heeft van de oude alvorens hij defect raakte.
Ik heb aangegeven dat de batterij al veel degradatie had en ik voor dat geld niet zit te wachten op een accu met minder dan 300km actieradius (bij 189 wh/km). En dan nog langzaam laden (85 pack). Tesla kan mij toch helaas absoluut niet vertellen wat ik krijg.
Wel 4 jaar of 80.000 km garantie. Fingers crossed dan maar 🤞🏻
 
Als je vervangpack kwalitatief ok is, dan vind ik 11650€ moeten uitgeven na 333k km best aanvaardbaar. Maar idd grote vraag is hoe het nieuwe pack het zal doen.
Je krijgt ook garantie dacht ik.
Ik had de zelfde redenatie Phil.
Daarom heb ik de gok maar genomen.
Daarnaast wil ik geen afscheid nemen van mijn geliefde vriend en ik geen nieuwe (gelijkwaardige) auto kan vinden voor dat geld.
En in de verkoop met defecte accu mag je blij zijn met 15 mile.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Refurbished bij Tesla is dat de vervangende batterij de minimale capaciteit heeft van de oude alvorens hij defect raakte.
Ik heb aangegeven dat de batterij al veel degradatie had en ik voor dat geld niet zit te wachten op een accu met minder dan 300km actieradius (bij 189 wh/km). En dan nog langzaam laden (85 pack). Tesla kan mij toch helaas absoluut niet vertellen wat ik krijg.
Wel 4 jaar of 80.000 km garantie. Fingers crossed dan maar 🤞🏻
11k is redelijk met jaar garantie of 80.000km.
 
Refurbished bij Tesla is dat de vervangende batterij de minimale capaciteit heeft van de oude alvorens hij defect raakte.
Ik heb aangegeven dat de batterij al veel degradatie had en ik voor dat geld niet zit te wachten op een accu met minder dan 300km actieradius (bij 189 wh/km). En dan nog langzaam laden (85 pack). Tesla kan mij toch helaas absoluut niet vertellen wat ik krijg.
Wel 4 jaar of 80.000 km garantie. Fingers crossed dan maar 🤞🏻
Wel heel raar dat je geen keuze hebt en gedwongen wordt om een refurbished (en dan ook nog zonder zekerheid) pack aan te nemen. Ze moeten toch iets van zekerheid afgeven als bijvoorbeeld ‘minimaal 80 procent capaciteit‘ oid?

Zijn er ook geen andere partijen die voor een nieuwe batterij kunnen zorgen?
 
Wel heel raar dat je geen keuze hebt en gedwongen wordt om een refurbished (en dan ook nog zonder zekerheid) pack aan te nemen. Ze moeten toch iets van zekerheid afgeven als bijvoorbeeld ‘minimaal 80 procent capaciteit‘ oid?

Zijn er ook geen andere partijen die voor een nieuwe batterij kunnen zorgen?
Helaas zijn die er nog niet in Nederland of Europa. Zou wel een markt voor zijn denk ik.
 
Ja, offerte is binnen. refurbished 85 pack, geen andere opties als meer range of (geknepen) 90 pack o.I.d. € 11.650,00 incl BTW.
Tesla kan (of wil) absoluut niet vertellen hoe het pack er bij staat dat ik ga krijgen. Het was het originele pack, nu met 333k op de teller.
Wel vreemd en heel jammer dat je zo een pak geld neerlegt en moet afwachten wat je krijgt. Ik heb de gok genomen en de offerte geaccepteerd.
12 juli zou hij geleverd worden, dan nog wisselen. Wordt vervolgd.
Succes! Hoor graag wat je charge speeds en range gaat zijn.
 
  • Like
Reactions: RuudL
Ik rij inmiddels al 6 maanden rond na een BMS_U029 melding (Verminder maximaal batterijniveau, Rijden OK) zonder verdere problemen.
Bij mij verschijnt de melding alleen bij een hoog accupercentage icm een koude nacht. Laatste keer dat ik de melding heb gezien was tijdens de sneeuw begin april. Ik vermoed dus dat er één of meerdere cellen in een module/string slecht zijn en bij kou net onder het minimum-voltage komen, waardoor de melding verschijnt.

Tip voor mensen die eenzelfde soort melding krijgen, een software-update of reset naar fabrieksinstellingen zorgt er bij mij voor dat de melding voor langere tijd verdwijnt.



Overigens meteen het service center gebeld en kreeg toen te horen dat er een bezoek aan het service center moest worden gebracht voor een diagnose, want remote diagnose voor deze melding was absoluut niet mogelijk. Nog geen half uur na het telefonisch contact ineens een offerte van bijna €12.000,- gekregen voor het vervangen door een remanufactured exemplaar. Na telefonisch contact bleek een remote diagnose opeens wel mogelijk (heel bijzonder) en konden ze me niet vertellen wat precies het probleem was.

In mijn geval extra zuur, aangezien mijn batterypack bij de eerste melding nog geen 2 jaar/25.000km geleden nog is vervangen onder garantie.
Tesla wil geen enkele vorm van coulance o.i.d. geven omdat ze simpelweg zeggen dat hij al uit de garantie is (Signature model S uit september 2013, dus net 4 maanden uit de garantie) en ze geen extra garantie geven op reparaties uitgevoerd onder garantie.
Bijzonder detail is bovendien dat Tesla weigert te bevestigen dat het wel/niet normaal is dat een batterypack nog geen 25.000km meegaat. Telefonisch wordt er omheen gedraaid en schriftelijk gaan ze er niet op in, dat zegt in mijn ogen al voldoende.

Tesla blijft zich, na in gebreke stellen, helaas verweren met argumenten als: uit de garantie, batterypack werkte 2 jaar geleden direct na reparatie "as designed" en ik ben niet de eerste eigenaar en heb dus minder rechten of minder te eisen volgens Tesla.
Ik ben nu met mijn rechtsbijstand dan ook gerechtelijke stappen aan het voorbereiden om Tesla alsnog te dwingen tot kosteloos herstel of herstel voor lagere kosten. Dit gaat helaas wel lang duren, maar ik heb het geluk dat het nog even duurt voordat het echt goed koud wordt en de problemen weer optreden.
 
  • Informative
Reactions: Gsteen and Hbrink
Zeg je nu dat een refurbished pack zonder garantie komt volgens Tesla?

Als je een refurbished pack krijgt, op 1 maand voordat de garantie van de auto vervalt, zit er op dat pack nog maar 1 maand garantie? Wettelijk heb je toch recht op 2 jaar garantie of meer zelfs in NL ?

Misschien komt het verschil tussen vervangen tijdens garantie en zelf betalen hoewel je dan nog steeds voor
onaangename verrassingen kan komen staan.

(het mijne werd ook vervangen na 3 maanden dus ik zou verwachten dat ik 3 maanden extra garantie heb)
 
Nee, het vervangen van de batterypack tijdens garantie verlengt de garantie op je batterypack niet, wat logisch is.
Tesla's redenatie hiervoor is dat er geen extra garantie wordt gegeven omdat er niet betaalt is voor de reparatie onder garantie.
In de garantievoorwaarden staat dat ook, dat er alleen nieuwe/extra garantie wordt gegeven op onderdelen waarvoor betaalt is.
Als je betaalt voor de reparatie krijg je wel die standaard 4 jaar/80.000km garantie op de remanufactured batterypack.

Echter mag je, wettelijk gezien, wel verwachten dat de reparatie correct/duurzaam wordt uitgevoerd en dat je kwalitatief goede onderdelen krijgt ter vervanging.
In mijn ogen kan Tesla dan ook onmogelijk hard maken dat de reparatie goed is uitgevoerd; van een batterypack welke nog geen 25.000km meegaat kunnen ze moeilijk bewijzen dat ze een kwalitatief goed onderdeel hebben gebruikt, zelfs banden gaan over het algemeen langer mee.

Sterker nog, mijn vraag "wat als ik hem 1 week voor het aflopen van de garantie laat vervangen en hij gaat vlak daarna stuk?" werd beantwoord met een antwoord in de trant van "dan hebt u pech en moet u ook betalen". Uiteraard is dit puur theoretisch en mag ik hopen dat Tesla in zo'n geval zelf met een coulance regeling komt.
 
  • Informative
Reactions: JanG007