Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model S85 grote batterij overleden

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt ook gewoon: binnen de garantietermijn moet de garantie-gever met een oplossing komen, maar in geen enkel geval kan een herstelling onder garantie de originele garantietermijn verlengen.
Ik denk dat wij bij Vandenborre zo 4 keer een nieuwe Philips tandenborstel kregen omdat die net voor einde garantie kapot ging. Zo hebben we met een garantie van 2 jaar bijna 8 jaar overbrugd. Clue was dat het model dat stuk ging, niet meer te verkrijgen was. We kregen dan ons geld terug. Met dat geld kochten we dan het nieuwe model. En dat had dan weer 2 jaar garantie.
Ondertussen is Philips wijzer geworden, de huidige gaat al 3 jaar mee.
 
Je koopt geen nieuwe batterij, maar vier jaar of 80.000 km zekerheid dat je geen kosten krijgt aan je batterij. Anders gezegd je koopt een dienst en geen hardware.
Dus eigenlijk koop je een oude battery die minimaal 80.000km of 4 jaar mee gaat. Dat is ongeveer 15 cent per kilometer. Zou je deze alleen maar met superchargen vol laden betaal je ongeveer je eigen stroomverbruik door het gratis laden. Mits dat nog een beetje wil, sommige oude batterijen laden zo slecht dat je meer dan een uur per keer aan het laden bent.

Tesla schroeft je oude batterij onder de auto weg. Vervangt de defecte module van 5,3 kW door een module uit een andere inruil/loaner, even balanceren en hoppa. Van 1 loaner kunnen ze dus 16 auto's repareren met 190k opbrengst.

En de klant blijft met een steeds slechtere batterij zitten omdat ze proberen de oude capaciteit te evenaren... Dus de enige garantie is dat je >70% capaciteit hebt, niet dat je nog kan superchargen op redelijke snelheid.

Dat noem ik nog eens service!
 
Last edited:
Dus de enige garantie is dat je >70% capaciteit hebt
Die is er zelfs niet.
Die 70% komt wellicht uit de Renault huurbatterijvoorwaarden overgewaaid. Bij Tesla nog nergens een gegarandeerde range gezien.

Maar onder 70% gebeurt ook niet (althans in 6 jaar Tesla volgen nog nooit gehoord). Degradatie is niet het probleem, eerder kapotte modules.

In de 10 jaar batterijtechnologie zijn er via BMS upgrades veel verbeteringen aangebracht. Zou zo maar kunnen dat ze nu minder kapot gaan. Degradatie is in ieder geval al een non-issue geworden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Maar hoe kan het toch dat het niet mogelijk is om een nieuwe batterij te laten plaatsen door Tesla? Is toch bizar. Geldt dat alleen voor oude Tesla’s of kan er in mijn Model 3 ook geen nieuwe batterij?
Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn. Maar of het economisch verstandig is?
Volgens Elon kost de module in de M3 tussen de $5000 en $7000 dollar.

Screenshot 2022-07-17 at 21.41.21.png


En er zitten 4-5 modules in de Model 3. Dus reken $20000 - $35000 voor een nieuwe battery, en dat is nog zonder invoerrechten, btw en installatie.
Kans overigens dat de Model3 problemen krijgt is kleiner, omdat er minder modules in zitten. Dus minder kans op afwijkingen tussen de packs.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Binnen garantie is Tesla niet verplicht je een volledig nieuwe batterij te plaatsen.

Buiten garantie, als jij betaalt, kan je kiezen tussen een goedkope refurbished batterij, of een gloednieuwe die makkelijk 4x kost. Dan heb je met je eigen geld ook snel gekozen.
 
Ja het pack is te verwijderen met de voorstoelen er nog in. Nee het is niet meer te servicen.
Is toch geen probleem? Auto wordt opgetild, de batterij en stoelen blijven staan, en dan monteer je de stoelen eraf.

Kan je janken dat dat extra werk is tov de batterij er voorheen uitschroeven terwijl de stoelen blijven staan, maar dat was ook geen sinecure, en je moest altijd het hele pack, de verpakking van het pack, en een aparte bodem waarop je stoelen stonden meesleuren, wat extra gewicht betekent en minder efficient is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn. Maar of het economisch verstandig is?
Volgens Elon kost de module in de M3 tussen de $5000 en $7000 dollar.

View attachment 829544

En er zitten 4-5 modules in de Model 3. Dus reken $20000 - $35000 voor een nieuwe battery, en dat is nog zonder invoerrechten, btw en installatie.
Kans overigens dat de Model3 problemen krijgt is kleiner, omdat er minder modules in zitten. Dus minder kans op afwijkingen tussen de packs
Lees ik het nou goed dat Elon zegt dat een batterij in een Model 3 gemaakt is voor een levensduur van een miljoen mile (1.609.344 km!!)? Is dat serieus? Zolang gaan die batterijen toch niet mee? Bij de meeste Tesla’s zijn de batterijen vanaf 300.000 km op de teller toch al vervangen.

Of bedoelt hij 300.000 Miles Levensduur.
 
Lees ik het nou goed dat Elon zegt dat een batterij in een Model 3 gemaakt is voor een levensduur van een miljoen mile (1.609.344 km!!)? Is dat serieus? Zolang gaan die batterijen toch niet mee? Bij de meeste Tesla’s zijn de batterijen vanaf 300.000 km op de teller toch al vervangen.

Of bedoelt hij 300.000 Miles Levensduur.
Je leest het goed:
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and Krisja
Is toch geen probleem? Auto wordt opgetild, de batterij en stoelen blijven staan, en dan monteer je de stoelen eraf.

Kan je janken dat dat extra werk is tov de batterij er voorheen uitschroeven terwijl de stoelen blijven staan, maar dat was ook geen sinecure, en je moest altijd het hele pack, de verpakking van het pack, en een aparte bodem waarop je stoelen stonden meesleuren, wat extra gewicht betekent en minder efficient is.
De non-serviceability van het Structural Pack lijkt meer te maken te hebben met het feit dat het hele pack wordt afgevuld met een harde soort epoxy.

Als Munro er in slaagt om het überhaupt te openen weten we meer 😁
 
  • Like
Reactions: job-lek
De non-serviceability van het Structural Pack lijkt meer te maken te hebben met het feit dat het hele pack wordt afgevuld met een harde soort epoxy.

Als Munro er in slaagt om het überhaupt te openen weten we meer 😁
Maar wat er in het pack zit is het probleem voor Tesla. Daar moet jij als eindklant toch niet van wakker liggen? Het enige grote risico is dat de prijs van refurbished packs hoger wordt omdat er meer werk nodig is om een individuele cel te vervangen, maar misschien gokt Tesla erop dat de packs minder risico lopen op defecten?

Ik zit bv al 5 jaar/196000km met mijn 100D te rijden en merk nog niks van degradatie. Ik zou bijna denken dat de 100D het uitontwikkeld 1865 pack is, en ik hoor zelden iets van Model 3's waarvan er een refurbished pack in moet. Ik heb ook nog geen EV swaps gezien waar men Model 3 batterijen in een oldtimer steekt...
 
Maar wat er in het pack zit is het probleem voor Tesla. Daar moet jij als eindklant toch niet van wakker liggen? Het enige grote risico is dat de prijs van refurbished packs hoger wordt omdat er meer werk nodig is om een individuele cel te vervangen, maar misschien gokt Tesla erop dat de packs minder risico lopen op defecten?

Ik zit bv al 5 jaar/196000km met mijn 100D te rijden en merk nog niks van degradatie. Ik zou bijna denken dat de 100D het uitontwikkeld 1865 pack is, en ik hoor zelden iets van Model 3's waarvan er een refurbished pack in moet. Ik heb ook nog geen EV swaps gezien waar men Model 3 batterijen in een oldtimer steekt...
Exact. Er spreekt mijn inziens een groot vertrouwen uit in de levensduur van het pack en de 4680 cell.
 
Maar wat er in het pack zit is het probleem voor Tesla.

Volledig mee akkoord, maar het is ook een probleem van recyclage. Accu's die niet kunnen gerecupereerd worden omdat ze volledig in de epoxy zitten zijn verloren, terwijl deze perfect nog jaren kunnen gebruikt worden voor andere doeleinden en op die manier tonnen resources kunnen besparen...
 
Individuele cellen vervangt Tesla bij mijn weten nooit bij refurbishen, omdat dit op de lange termijn altijd mis gaat met de bms/cell balance. Het zijn enkel packs waarvan andere componenten stuk zijn die refurbished worden. Wat je nu ziet bij het structural pack is dat de cellen volledig in de PU zitten ivm stevigheid en het minimale extra gewicht (zoals ook bijv versteviging van polyester). Als deze packs refurbished moeten worden zal dit ook niet vervangen van individuele cellen betreffen dus maakt het Tesla niet uit dat dit deel niet te openen is. Alle servicebare delen zitten in de penthouse. Pas bij recycling kan dit een probleem worden maar ik denk dat gespecialiseerde bedrijven hier wel een oplossing in zullen vinden, zeker als het volume toe neemt.
 
Volledig mee akkoord, maar het is ook een probleem van recyclage. Accu's die niet kunnen gerecupereerd worden omdat ze volledig in de epoxy zitten zijn verloren, terwijl deze perfect nog jaren kunnen gebruikt worden voor andere doeleinden en op die manier tonnen resources kunnen besparen...
Het lijkt mij sterk dat ze daar geen rekening mee gehouden hebben. Tesla recycled nu al alle end of life packs en cellen en ik mag aannemen dat ze dat blijven doen.

De ‘substantie’ is ook nog onbekend, hopelijk weten we na de tear-down meer.
 
Last edited: