Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Dan zal er weinig gevolgen gaan worden als co² bepalend is voor de prijs van een vliegticket, beetje boeing 777 heeft 200K liter brandstof bij.

En waarom zou dat een probleem zijn ?
Integendeel: er is NU een probleem doordat de reële kosten niet in rekening worden gebracht. Daardoor is vliegen in het bijzonder; maar transport in het algemeen véél te goedkoop waardoor we -ik noem waar iets- goedkoper appelen uit NieuwZeeland laten komen dan ze hier te kweken.

.
Een veel groter probleem is hoe gaan we die neodymium magneten en kobalt en koper vervangen die in de elektro motoren wordt gebruikt. Dat is een veel groter probleem dan de accu's.
De motoren die Tesla gebruikt in de ModelS en de ModelX zijn standaard asynchrone motoren zonder enige neodymium of andere zgn zeldzame aardmetalen. Overigens zijn de zeldzame aardmetalen niet zo zeldzaam als hun naam zou doen veronderstellen.

Edit : ik zie nu dat het er al niet meer toe doet.:rolleyes:
 
Integendeel: er is NU een probleem doordat de reële kosten niet in rekening worden gebracht.
Zou de perceptie van EV ook ten goede komen om de fossielen correct te belasten (incl milieulast) ipv de EV’s te subsidieren de perceptie is nu: “de kapitaalkrachtigen die zich een EV kunnen veroorloven worden nog eens gesubsidieerd ook”.
Dat we bijvoorbeeld geen verkeersbelasting betalen is m.i. niet correct. We gebruiken die wegen toch ook. Zorgt alleen maar voor afgunst.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Zou de perceptie van EV ook ten goede komen om de fossielen correct te belasten (incl milieulast) ipv de EV’s te subsidieren de perceptie is nu: “de kapitaalkrachtigen die zich een EV kunnen veroorloven worden nog eens gesubsidieerd ook”.
Dat we bijvoorbeeld geen verkeersbelasting betalen is m.i. niet correct. We gebruiken die wegen toch ook. Zorgt alleen maar voor afgunst.

Als de EV in Nederland niet gesubsidieerd wordt gaan de verkopen heel hard achteruit. Ik weet het niet precies maar het percentage niet zakelijke rijders van een Tesla zijn heel laag denk ik. Voor een omslag moet een EV even duur of goedkoper worden dan een ICE.
 
Zou de perceptie van EV ook ten goede komen om de fossielen correct te belasten (incl milieulast) ipv de EV’s te subsidieren de perceptie is nu: “de kapitaalkrachtigen die zich een EV kunnen veroorloven worden nog eens gesubsidieerd ook”.
Dat we bijvoorbeeld geen verkeersbelasting betalen is m.i. niet correct. We gebruiken die wegen toch ook. Zorgt alleen maar voor afgunst.
Ik begrijp die redenering volledig, maar 't zou wel efkens schrikken kunnen zijn. Verkeersbelasting gebaseerd op fiscaal vermogen (cilinderinhoud motor), zou wel meevallen (<750cc = 62 EUR inschrijving en 80 EUR jaarlijkse rijtaks :)). Indien gebaseerd op vermogen in kW, zou je wel aan 4.957 EUR inschrijving plus 3.568 EUR jaarlijkse rijtaks zitten o_O
Of, als je echt slecht wil slapen, kan je ook denken aan een 'eerlijke' belasting in functie van hoe de automobilist het verkeersnetwerk zelf 'belast'; genre gebaseerd op "aantal jaarlijks afgelegde km (maal) vermogen in kW (maal) gewicht van de wagen" :eek:. Zoiets komt er ook ooit wel, denk ik...
Voor de komende jaren ben ik dan maar eens met @ConstantG. Geen verkeersbelasting betalen geeft een beetje hetzelfde (voor een stuk irrationele) gevoel als gratis Superchargen, en zelfs nog meer want het streelt de anti-fiscus Robin Hood-cellen in ons brein :). Geef toe dat als we anderen willen overtuigen om hun ICE te ruilen voor een Tesla, beide thema's snel aan bod komen (bij mij toch alvast)!
 
Als de EV in Nederland niet gesubsidieerd wordt gaan de verkopen heel hard achteruit.
Ik bedoel eerder ‘bevoordelen’ ipv ‘subsidieren’. Ik zou ook niet met Tesla rijden zonder het duwtje in de rug. Als men de fossielen de juiste kost aanrekent, dan worden de EV’s relatief gezien bevoordeeld en dat zou veel correcter zijn.
De huidige subsidies zijn per definitie eindig, want het ultieme doel is dat iedereen CO2-vrij gaat rijden. Dan betaald niemand nog wegenbelasting, wat dus niet kan. Dus ooit moet men mensen gaan teleurstellen en de wegenbelasting ook voor EV’s weer invoeren.
De juiste manier is km heffing afhankelijk van het type wagen: brandstof, gewicht, aantal assen... en ook van de locatie en tijdstip: file, spits, stad, tunnel onder de schelde,...


Hoewel second thought (only fools and horses...), als ik over het duwtje in de rug schreef, bedacht ik mij toch dat de subsidies in het begin wel nodig zijn om het risico te compenseren. We hebben toch onze nek uitgestoken. Alleen moet er nu dringend een lange termijn visie komen, zodat men de early adopters binnenkort niet moet afstraffen zoals in België met de zonnecellen gebeurd is.
 
Ik bedoel eerder ‘bevoordelen’ ipv ‘subsidieren’. Ik zou ook niet met Tesla rijden zonder het duwtje in de rug. Als men de fossielen de juiste kost aanrekent, dan worden de EV’s relatief gezien bevoordeeld en dat zou veel correcter zijn.
De huidige subsidies zijn per definitie eindig, want het ultieme doel is dat iedereen CO2-vrij gaat rijden. Dan betaald niemand nog wegenbelasting, wat dus niet kan. Dus ooit moet men mensen gaan teleurstellen en de wegenbelasting ook voor EV’s weer invoeren.
De juiste manier is km heffing afhankelijk van het type wagen: brandstof, gewicht, aantal assen... en ook van de locatie en tijdstip: file, spits, stad, tunnel onder de schelde,...


Hoewel second thought (only fools and horses...), als ik over het duwtje in de rug schreef, bedacht ik mij toch dat de subsidies in het begin wel nodig zijn om het risico te compenseren. We hebben toch onze nek uitgestoken. Alleen moet er nu dringend een lange termijn visie komen, zodat men de early adopters binnenkort niet moet afstraffen zoals in België met de zonnecellen gebeurd is.

Voorlopig hebben wij een bedrag dat groter is dan BPM of subsidie per S en X extra betaald voor de ontwikkeling van o.a. Model 3. Wordt straks tegen ons gebruikt wanneer ook over dat bedrag de volle mep bijtelling wordt geheven. Over nek uitsteken gesproken.
 
  • Like
Reactions: EelkoV
Hilarisch figuur die Maarten Kaskens, ook tragisch hoe je slachtoffer wordt van een lobby.
Zo werken lobbies, feitelijke juistheden uit de context rukken en dan vervormen voor je doel. De berekening zal wel kloppen maar het is niet relevant.
Waarom zou je 5.000km willen rijden zonder pauze? Natuurlijk wil je zover rijden zonder tanken, dat is smerig werk in een vervelen en giftige omgeving. Maar het is irrevant voor rijden met een EV, je hoef de charger niet vast te houden en voor zover het nodig is, is het een schone omgeving.
Daanaast heb je de hoeveelheid energie niet nodig.View attachment 263345
Bij transport gaat 80% van de energie verloren, met EV is dan minder dan 20%. Dus je hebt maar een kwart nodig. Zelfs al zou je 5.000 km willen rijden dan nog is een accu van 10 ton genoeg als ik de berekening van maarten goed begrijp.
Ik denk dat ik die Maartens Kaskens nu toch echt wel bekeerd heb...
Hij liked nu gewoon mijn pro-EV-tweet. :confused::cool:
Frevo on Twitter
 
  • Funny
Reactions: Carl
Zit naar programma over zorg te kijken en herinnerde me ineens dat ik op de Semi trip ergens in LA vluchtig een billboard had gezien. Kon niet op tijd fotograferen. Even gezocht en hem waarachtig op Google gevonden.

Wat vinden jullie hier van?

Schermafbeelding 2017-12-10 om 22.54.24.png
 
Last edited:
We zagen onderweg ook nog een bord met vergelijkbare tekst, die nog net wat verder ging: wij regelen healthcare het beste (zolang Elon het nog niet oppakt).... zal wel van dezelfde club zijn... Wel een campagne die in CA wat mensen aan zal spreken denk ik :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN