Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Deze week een uitermate leuk gesprek gehad met de manager van het Van der Valk hotel in Amersfoort. Zij had een bespreking aan de tafel naast mij en hoorde mijn opmerking over het feit dat de laadplekken bezet waren. Zij gaf aan dat er een SuperCharger geplaatst wordt bij VdV in Amersfoort. Zou goed nieuws zijn gezien het feit dat haast al mijn trips via Amersfoort lopen en Zwolle niet altijd op mijn directe route ligt.
 
Zelfs dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn. Ik zit in dezelfde situatie, en laad in het weekend tot 90%. Dat is voldoende voor een hele week woon-werkverkeer (250 km) en nog wat extra ritjes. Ik rol overdag een kabel over de stoep en heb in drie jaar tijd één keer een dame van een jaar of 60 gesproken die zich daarover moest beklagen. (Ik heb dit voorval hier al meer naverteld, sorry voor de oudgedienden).

Het probleem was dat haar moeder erover kon vallen. Ik weet niet meer zeker of ik haar vroeg of ze al zo'n 100 meter terug was gaan bedenken wat ze tegen me zou zeggen; je ziet die oranje kabel al van ver(der) liggen. En of die kabel gevaarlijker was dan de beroerde staat van het trottoir, dat geen oranje strepen heeft bij de los- en scheefliggende tegels. Die brutale vragen heb ik waarschijnlijk voor me gehouden en alleen in gedachten gehad. Ik blijf een brave burger.

Het echte antwoord kwam van de moeder zelf, minstens 80 jaar oud. Dat ze niet moest zeuren. :D

Afijn, ik doe dat normaliter alleen bij daglicht. Deze winter waag ik het doordeweeks ook weleens 's avonds als ik toch niet uitkom met de 345km range die ik in het weekend heb geladen. Omdat de kabel dan in feite nog meer opvalt zie ik er geen probleem in.

Mijn buren houden in elk geval zoveel mogelijk rekening met mijn oplaadwensen en laten de plek voor mijn huis zoveel mogelijk vrij. Leven en laten leven.

Een echte snellader in de wijk zou wel fijn zijn. Een SuC is dan voor verkapt thuisladen volledig overbodig. Misschien kan Tesla daar ook eens wat mee gaan doen.


Ik heb om deze reden een Kabelbrug/ beschermer over de kabel heen liggen kan je er gewoon overheen en voorkomt dat de buren niet zeuren. In sommige gemeentes is het zelfs verplicht. Kabel bedekking - 19 mm hoog
 
  • Informative
Reactions: Keezje
Deze week een uitermate leuk gesprek gehad met de manager van het Van der Valk hotel in Amersfoort. Zij had een bespreking aan de tafel naast mij en hoorde mijn opmerking over het feit dat de laadplekken bezet waren. Zij gaf aan dat er een SuperCharger geplaatst wordt bij VdV in Amersfoort. Zou goed nieuws zijn gezien het feit dat haast al mijn trips via Amersfoort lopen en Zwolle niet altijd op mijn directe route ligt.

Zeker weten een SuC? Parkeren is daar niet al te royaal dus zal wel creatief moeten worden gebouwd. Locatie is verder natuurlijk prima op dat knooppunt. Laten we hoopvol afwachten.
 
Nog even Wiener Neustadt West, nieuwe 10 stalls SuC sinds gisteren.
Mooie inspirerende reactie van het Duitse forum die ik graag met jullie deel:

"Hier haben alle Beteiligte perfekt zusammen gearbeitet, denn so einfach war die Sache nicht, Installation eines neuen 600kW-Verbraucher mit Anspeisung ueber oeffentliches Gut, da brauchts Genehmigungen, da sind Anrainerzustimmungen einzuholen, da sind Fristenlaeufe zu beachten.....wenn da einer quer schiess, kann so was Jahre dauern.
Mein Dank daher an Tesla und die Grundstückseigentümer & Waschstrassenbetreiber, alle beteiligten Baufirmen, die Anrainer, die öffentliche Verwaltung in Wiener Neustadt und NOE (ich glaubs nicht, dass ich das gerade geschrieben habe) und speziell an die beiden Tesla-Monteure, die gestern Abend mit klammen Fingern und Stirnlampe am Kopf bei Siff-Wetter und Minusgraden die letzten Arbeiten erledigt haben, damit das Ding rechtzeitig vor Weihnachten in Betrieb geht.
Hut Ab und alles Gute zu Weihnachten"

En het is gelijk een SuC met Kerstverlichting (hopelijk genoeg stroom).

wenen.jpg
 
Last edited:
Niemand, nou vrijwel niemand dan, gaat een half uur wachten bij een SuperCharger als ie ook direct naar huis kan en de auto thuis kan opladen.
nou, die 'vrijwel' staat er terecht. Ik weet nog wel dat ik toen we nog een baby thuis hadden er een voorkeur voor had om vlak voor Breda nog even de SuC in Oosterhout aan te doen. Voor een kopje koffie en een momentje rust voordat ik de drukte thuis weer tegemoet ging. Mijn excuus: tja schat, ik haalde Breda net niet meer en moest echt laden hoor...
;)
 
nou, die 'vrijwel' staat er terecht. Ik weet nog wel dat ik toen we nog een baby thuis hadden er een voorkeur voor had om vlak voor Breda nog even de SuC in Oosterhout aan te doen. Voor een kopje koffie en een momentje rust voordat ik de drukte thuis weer tegemoet ging. Mijn excuus: tja schat, ik haalde Breda net niet meer en moest echt laden hoor...
;)
Precies de doelgroep waarvan Tesla weet dat er ook bereidheid is om te betalen, toch?
 
Precies de doelgroep waarvan Tesla weet dat er ook bereidheid is om te betalen, toch?

Wat we er ook van zeggen, laat duidelijk zijn dat de reden dat een betaling wordt gevraagd niet zit in de kosten van de stroom. Die kosten zullen voor Tesla nauwelijks meespelen en bovendien alleen maar verder gaan dalen, terwijl het doorberekenen van stroom juist een heleboel gedoe geeft, denk aan diverse belastingen die dan mee worden geheven etc.

De reden dat er betaald wordt, voor zover het er naar uitziet bij de SuC's in je buurt dus niet die van roadtrips, is om de druk op de SuC's te verlagen.

Eigenlijk een effectuering van de destijds gedane toezegging om iets aan lokaal laden te gaan doen.

(Ik baseer mij op een uitlating van Elon dat voor Model 3 Superchargen niet gratis zal zijn. Daaraan voegde hij toe dat dat ging om lokale ritten, dus die vanuit huis gedaan kunnen worden, maar niet voor lange afstand reizen. Of het zo wordt weet ik niet maar ik denk van wel. Gratis laten laden buiten bijv.400 km van je woonplaats zal niet veel kosten want hooguit een paar keer per jaar, gemiddeld, terwijl het adagium "gratis reizen door heel Europa" in stand kan blijven)
 
De reden dat er betaald wordt, voor zover het er naar uitziet bij de SuC's in je buurt dus niet die van roadtrips, is om de druk op de SuC's te verlagen. Eigenlijk een effectuering van de destijds gedane toezegging om iets aan lokaal laden te gaan doen.

Als ik Heemstede -Noorden vv doe (of welke lange afstand dan ook) maak ik ect wel een roadtrip en kan ik het net niet helemaal halen.. ben blij dat ik dan in A'dam even kan bijladen..is op 20 km van mijn huis... is dat dan lokaal laden of toch en roadtrip.. maw-" lokaal laden" zou ik echt anders definiëren...
 
Als ik Heemstede -Noorden vv doe (of welke lange afstand dan ook) maak ik ect wel een roadtrip en kan ik het net niet helemaal halen.. ben blij dat ik dan in A'dam even kan bijladen..is op 20 km van mijn huis... is dat dan lokaal laden of toch en roadtrip.. maw-" lokaal laden" zou ik echt anders definiëren...

Dat is inderdaad nog onduidelijk. Wat verstaat men onder "Long distance travelling" zoals het letterlijk genoemd wordt.
We moeten afwachten wat de volgende info over het programma zal geven. Ik weet het niet.
 
Het allersimpelst zou zijn om die 400 kWh gratis te houden en te laten betalen voor elke volgende kWh. Dat is het simpelst en het duidelijkst, echter heeft Elon aangegeven dat er mogelijk onderscheid komt tussen lokaal en lange afstand reizen (voor o.a. Model 3).

Dat is volgens mij niet de bedoeling (ik vind het onnodig ingewikkeld), maar stel dat Tesla dat idee gaat uitvoeren dan zou ik zeggen dat als je redelijkerwijs niet zonder SuC je voorgenomen route kunt rijden, dat het laden niet als lokaal gezien hoort te worden, immers is het doel van SuC's om lange afstanden te rijden en dus het "nadeel" t.o.v. brandstof auto's weg te nemen.

Om dit simpel te houden voor Tesla, zou ik kijken naar frequentie van laden aan SuC dichtbij woonplaats en de gemiddelde tijd die je laadt. Die twee samen kunnen wel een aardig beeld geven en bij twijfel wordt er niks gedaan. Richtlijn zou kunnen zijn dat 1x per week of frequenter laden en gemiddeld meer dan 10 minuten gezien kan worden als lokaal laden. Als je dit per periode van een aantal maanden bekijkt, gaan lokale laders wel opvallen. Dit lijkt mij eenvoudig door een systeem bij te houden met een melding als een lokale rijder is geïdentificeerd. Probleem is natuurlijk dat sommigen die geen eigen laadpaal thuis hebben, hierdoor mogelijk flink "gestraft" worden voor een vorm van overmacht. Immers kun je niet zomaar een laadpaal en vaste parkeerplek regelen bij gemeenten, maar wil je wel graag dat zoveel mogelijk mensen elektrisch rijden. En dan kom ik weer terug bij mijn eerste opmerking: 400 kWh gratis en de rest betalen en iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
 
View attachment 207429 Krijg de stekker er niet in. Gelukkig aan de andere kant 4 type 2 laders

Volgens mij zijn die, tot nader order, nog gratis ook. Om toch eens iemand aan die lader te krijgen. Ik heb daar twee keer een Tesla zien laden aan de Chademo omdat van de acht stalls er vier bezet waren.

Bel je wel even met tesla? Krijg je gewoon Tilburg aan de telefoon. Misschien weten ze het nog niet en dan hebben ze de kans om het nog voor de Kerst op te lossen. Maar waarschijnlijk heb je dat al gedaan.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp