You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
In Rotterdam zit ook een Van der Valk naast Diergaarde Blijdorp .Hopla...nu nog VdV Houten en VdV Amersfoort en we komen ergens...
Het orakel heeft gesproken, nu nog een concrete toelichting:
Dat ligt er een beetje aan. Als batterijen steeds goedkoper worden, en Tesla heeft al oplossingen om grote stacks te maken voor bijvoorbeeld netbeheerders, zou je met een lagere capaciteit af kunnen. Je hoeft immers maar heel kortstondig te pieken.De infrastructuur is anders ook wel een dingetje denk. 350kwh..daar kan een woonwijk van 700 huishoudens op draaien. (12kwh per huishouden per dag dus 0.5kwh per uur, 350kwh/0.5)
De infrastructuur is anders ook wel een dingetje denk. 350kwh..daar kan een woonwijk van 700 huishoudens op draaien. (12kwh per huishouden per dag dus 0.5kwh per uur, 350kwh/0.5)
12kwh/huishouden lijkt mij een beetje laag. Ook al zal mijn verbruik iets boven gemiddeld zijn. En de Tesla laad ik zelden thuis, op kantoor kost t maar een derde van thuis.De infrastructuur is anders ook wel een dingetje denk. 350kwh..daar kan een woonwijk van 700 huishoudens op draaien. (12kwh per huishouden per dag dus 0.5kwh per uur, 350kwh/0.5)
De pieken en dalen bij lokale productie indien we allemaal op grote schaal zonnepanelen hebben is vele malen groter en veel lastiger te sturen. Netbeheerders hebben lang geroepen dat ev's lastig zijn, maar langzaam aan valt daar ook het kwartje dat ev's juist de oplossing zijn door hun stuurbaarheid.En het effect op het totale electriciteitsverbruik valt toch mee. Vergeet niet dat het stroomverbruik van huishoudens maar een klein deel is van het totale stroomvebruik, in de industrie wordt een veel groter deel verbruikt.
Zie bijvoorbeeld de berekening van Bloomberg New Energy: ze schatten in dat het totale stroomverbruik door de opkomst van elektrische auto's in 2040 resulteert in zo'n 8% meer stroomverbruik.
View attachment 207738
De piekbelasting is wat anders; als alle auto's om 6 uur 's avonds tegelijkertijd gaan opladen (om het doomscenario van de netbeheerders maar te gebruiken) dan zou dat op wijk, stad of regioniveau natuurlijk wel problemen kunnen geven. Vandaar dat die partijen ook zo geinteresseerd zijn in flexibiliteit (vraagsturing door flexibele tarieven, smartgrids, V2G), in wat mindere mate in lokale buffering, en graag een 'slimme meter' bij jou willen installeren
Daarbij, het probleem van gelijktijdig laden als we om 6 uur thuis komen is er eigenlijk niet. Wie start hier hetladen direct wanneer hij thuis komt?
Het verbruik van onze auto's is voorlopig te verwaarlozen. Neem de aluminiumsmelterij van Klesch in Delfzijl, die verbruikt meer dan 2TWh per jaar. Dat is evenveel als 250.000 Tesla's.En het effect op het totale electriciteitsverbruik valt toch mee. Vergeet niet dat het stroomverbruik van huishoudens maar een klein deel is van het totale stroomvebruik, in de industrie wordt een veel groter deel verbruikt.
Zie bijvoorbeeld de berekening van Bloomberg New Energy: ze schatten in dat het totale stroomverbruik door de opkomst van elektrische auto's in 2040 resulteert in zo'n 8% meer stroomverbruik.
View attachment 207738
De piekbelasting is wat anders; als alle auto's om 6 uur 's avonds tegelijkertijd gaan opladen (om het doomscenario van de netbeheerders maar te gebruiken) dan zou dat op wijk, stad of regioniveau natuurlijk wel problemen kunnen geven. Vandaar dat die partijen ook zo geinteresseerd zijn in flexibiliteit (vraagsturing door flexibele tarieven, smartgrids, V2G), in wat mindere mate in lokale buffering, en graag een 'slimme meter' bij jou willen installeren
De infrastructuur is anders ook wel een dingetje denk. 350kwh..daar kan een woonwijk van 700 huishoudens op draaien. (12kwh per huishouden per dag dus 0.5kwh per uur, 350kwh/0.5)
Bij 12 palen toch ook 4.200 kW?stelt allemaal niet zoveel voor.
je moet dat zien "residentieel" zien, maar "industrieel".
in belgie bedraagt het piekvermogen (op jaarbasis) momenteel zo'n 14.000 MW. dat is 14.000.000 kW.
Een beetje productiebedrijf heeft al snel enkele 1.000 KW vermogen nodig.
Laatste bedrijf waar ik werkzaam was zat op een dagelijkse piek van 4.500 kW.
Dan valt 350kW best mee; daar zal het licht niet van uit gaan.