Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Het orakel heeft gesproken, nu nog een concrete toelichting:
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-12-24 at 21.20.44.png
    Screen Shot 2016-12-24 at 21.20.44.png
    101.2 KB · Views: 80
Het orakel heeft gesproken, nu nog een concrete toelichting:

Details ontbreken helaas vaak, maar de verwachting is super! JB had eerder al gezegd dat laden in. 5-10 min haalbaar zou zijn in de "nabije" toekomst...ben benieuwd of de huidige accu's dit aankunnen...de concurrenten verwachten dit over 2-3 jaar te kunnen realiseren, tesla zou toch voorop willen lopen en zouden we dit volgend jaar dus kunnen verwachten?! Spannend...
 
De infrastructuur is anders ook wel een dingetje denk. 350kwh..daar kan een woonwijk van 700 huishoudens op draaien. (12kwh per huishouden per dag dus 0.5kwh per uur, 350kwh/0.5)
Dat ligt er een beetje aan. Als batterijen steeds goedkoper worden, en Tesla heeft al oplossingen om grote stacks te maken voor bijvoorbeeld netbeheerders, zou je met een lagere capaciteit af kunnen. Je hoeft immers maar heel kortstondig te pieken.

Maar moet je eens voorstellen als elon hint op bijv. 500kw, en stel tegen die tijd is er een s125 (want dat rekent even handiger) dan is 0-80 procent laden in 12 minuten.
 
  • Like
Reactions: robertvg
De infrastructuur is anders ook wel een dingetje denk. 350kwh..daar kan een woonwijk van 700 huishoudens op draaien. (12kwh per huishouden per dag dus 0.5kwh per uur, 350kwh/0.5)

Het gaat om 350kW, niet 350kWh.
Netbeheerders gebruiken een rekenfactor van 4kW per huishouden, rekeninghoudend met gelijktijdigheid e.d.
Een 350kW aansluiting zou dus overeenkomen met 87 huishoudens.
 
OK, mijn persoonlijke verbruik is zo'n 8-12kwh per dag vandaar dat ik dat in mijn rekensom gebruikte. Maar inderdaad dat verbruik is niet liniar.

Maargoed mijn punt was alsnog is het een hoop stroom, stel je zet er een paar honderd neer van die kasten. Als die straks continu gebruikt gaan worden (ter vergelijking bij een tankstation staat eigenlijk ook altijd wel iemand) zeker mensen die thuis of op het werk niet kunnen laden moeten het wel van dit soort systemen gaan hebben.
 
Het verbruik van een gemiddeld nederlands huishouden is 3300 kWh per jaar dus je kan voor het gemak best met 10 kWh per dag rekenen.
Betreffende de 350kWh chargers: dit zijn de specs van de nieuwe CCS2 chargers, over gelijktijdigheid heb ik nog niets gelezen. Bij meerdere chargers naast elkaar wordt het vermogen waarschijnlijk verdeeld, net als bij de Superchargers.
 
En het effect op het totale electriciteitsverbruik valt toch mee. Vergeet niet dat het stroomverbruik van huishoudens maar een klein deel is van het totale stroomvebruik, in de industrie wordt een veel groter deel verbruikt.
Zie bijvoorbeeld de berekening van Bloomberg New Energy: ze schatten in dat het totale stroomverbruik door de opkomst van elektrische auto's in 2040 resulteert in zo'n 8% meer stroomverbruik.
IMG_5491.PNG
De piekbelasting is wat anders; als alle auto's om 6 uur 's avonds tegelijkertijd gaan opladen (om het doomscenario van de netbeheerders maar te gebruiken) dan zou dat op wijk, stad of regioniveau natuurlijk wel problemen kunnen geven. Vandaar dat die partijen ook zo geinteresseerd zijn in flexibiliteit (vraagsturing door flexibele tarieven, smartgrids, V2G), in wat mindere mate in lokale buffering, en graag een 'slimme meter' bij jou willen installeren :)
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
En het effect op het totale electriciteitsverbruik valt toch mee. Vergeet niet dat het stroomverbruik van huishoudens maar een klein deel is van het totale stroomvebruik, in de industrie wordt een veel groter deel verbruikt.
Zie bijvoorbeeld de berekening van Bloomberg New Energy: ze schatten in dat het totale stroomverbruik door de opkomst van elektrische auto's in 2040 resulteert in zo'n 8% meer stroomverbruik.
View attachment 207738
De piekbelasting is wat anders; als alle auto's om 6 uur 's avonds tegelijkertijd gaan opladen (om het doomscenario van de netbeheerders maar te gebruiken) dan zou dat op wijk, stad of regioniveau natuurlijk wel problemen kunnen geven. Vandaar dat die partijen ook zo geinteresseerd zijn in flexibiliteit (vraagsturing door flexibele tarieven, smartgrids, V2G), in wat mindere mate in lokale buffering, en graag een 'slimme meter' bij jou willen installeren :)
De pieken en dalen bij lokale productie indien we allemaal op grote schaal zonnepanelen hebben is vele malen groter en veel lastiger te sturen. Netbeheerders hebben lang geroepen dat ev's lastig zijn, maar langzaam aan valt daar ook het kwartje dat ev's juist de oplossing zijn door hun stuurbaarheid.

Daarbij, het probleem van gelijktijdig laden als we om 6 uur thuis komen is er eigenlijk niet. Wie start hier hetladen direct wanneer hij thuis komt?
 
  • Like
Reactions: robertvg
En het effect op het totale electriciteitsverbruik valt toch mee. Vergeet niet dat het stroomverbruik van huishoudens maar een klein deel is van het totale stroomvebruik, in de industrie wordt een veel groter deel verbruikt.
Zie bijvoorbeeld de berekening van Bloomberg New Energy: ze schatten in dat het totale stroomverbruik door de opkomst van elektrische auto's in 2040 resulteert in zo'n 8% meer stroomverbruik.
View attachment 207738
De piekbelasting is wat anders; als alle auto's om 6 uur 's avonds tegelijkertijd gaan opladen (om het doomscenario van de netbeheerders maar te gebruiken) dan zou dat op wijk, stad of regioniveau natuurlijk wel problemen kunnen geven. Vandaar dat die partijen ook zo geinteresseerd zijn in flexibiliteit (vraagsturing door flexibele tarieven, smartgrids, V2G), in wat mindere mate in lokale buffering, en graag een 'slimme meter' bij jou willen installeren :)
Het verbruik van onze auto's is voorlopig te verwaarlozen. Neem de aluminiumsmelterij van Klesch in Delfzijl, die verbruikt meer dan 2TWh per jaar. Dat is evenveel als 250.000 Tesla's.
 
De infrastructuur is anders ook wel een dingetje denk. 350kwh..daar kan een woonwijk van 700 huishoudens op draaien. (12kwh per huishouden per dag dus 0.5kwh per uur, 350kwh/0.5)

stelt allemaal niet zoveel voor.
je moet dat zien "residentieel" zien, maar "industrieel".
in belgie bedraagt het piekvermogen (op jaarbasis) momenteel zo'n 14.000 MW. dat is 14.000.000 kW.

Een beetje productiebedrijf heeft al snel enkele 1.000 KW vermogen nodig.
Laatste bedrijf waar ik werkzaam was zat op een dagelijkse piek van 4.500 kW.

Dan valt 350kW best mee; daar zal het licht niet van uit gaan. :)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Heeft er iemand ervaringen met Praag? Ik zie dat er al heel lang een "Permit" staat (374 dagen), maar verder weet ik niet wat te verwachten.

Ik zou ergens in April naar Praag gaan met een paar collega's als eerste roadtrip met de Tesla. Zijn er andere oplossingen om te laden? Destination chargers, of aanraders van mensen die er al naartoe gereden zijn?
 
stelt allemaal niet zoveel voor.
je moet dat zien "residentieel" zien, maar "industrieel".
in belgie bedraagt het piekvermogen (op jaarbasis) momenteel zo'n 14.000 MW. dat is 14.000.000 kW.

Een beetje productiebedrijf heeft al snel enkele 1.000 KW vermogen nodig.
Laatste bedrijf waar ik werkzaam was zat op een dagelijkse piek van 4.500 kW.

Dan valt 350kW best mee; daar zal het licht niet van uit gaan. :)
Bij 12 palen toch ook 4.200 kW?
 
  • Funny
Reactions: S-19910