TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Tesla Supercharger netwerk

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Jeroen Reintjens, Jun 18, 2015.

1. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

hogere wiskunde ;).

2. CO2CLEAN

CO2CLEAN Olivier Willemsen

En ze zullen wel gedeeld worden net als nu. Dan blijft het bij max 2100 kW en minder bij kleinere SuC locaties

3. Merijn

Merijn Active Member

Misschien over het hoofd gezien, maar ik had in een ander topic al op je Praag vraag gereageerd: Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

• Like x 1
  4. S-19910

bovendien zal er nog wel een extra softwarebegrenzing zitten.
    men zal wel niet rekenen met alle stalls (a+b) op maximaal vermogen.

5. Defiant

Defiant Member

JB Straubel heeft het in het verleden gehad over laden in 5-10 minuten. Wanneer je met 10 minuten gaat rekenen en een 100kWh pack...dan kom je met natte vingers in de lucht op het volgende uit:

- Aankomen met 10%, laden tot 80%
    - Bij 100 kWh accu uitgaan van 95kWh maximaal te gebruiken

Laden is dan van 9.5kWh -> 76 kWh in 10 minuten -> 66.5 kW in 1/6 uur -> 400 kW vermogen

Ofwel...laden met 4C! Dat is echt spectaculair! Ik las dat er geruchten zijn dat de nieuwe 2170's die in de Model III packs gaan dit mogelijk kunnen handelen? Ook dat er extra ZEV credits te verdienen zijn bij een auto die zonder emissies zo snel kan laden.

electrek:
    Wanneer je de huidige verdeling bij de SuC plekken handhaaft, dat zal de laadstack tegen de 600kW moeten kunnen leveren aan twee stalls!!

Met een 800V accupack (ipv huidige 360-380V), kom je al een eind met hetzelfde aantal Ampères. Combineer dat met een vloeistof gekoelde laadkabel (heeft Tesla in VS al gebruikt) die mogelijk iets dikker is...en je bent er. Nog afgezien van de uitdagingen je accupack te koelen tijdens laden met dergelijke vermogens.

De NUTS infra kan ontlast worden door Powerpacks2 te plaatsen.

Dus ik denk dat 400kW laadvermogen "theoretisch" zal zijn. Dus wanneer je alleen op een laadstack zit EN de Powerpacks een voldoende SoC hebben, en maximaal zoveel stacks actief zijn per site, etc.

[lichtelijk off topic]
    Overigens zal bij een EPA range van 300miles (483km) en een getest verbruik van ongeveer 150Wh/km een packsize horen van ongeveer 70kWh. Gezien het EPA verbruik van ongeveer 156Wh/km voor de Bolt, moet 150 toch haalbaar zijn voor de III? Rekenend met de eerder afgegeven 345km EPA range...zou ik op een 50kWh pack komen voor minimaal, 70 voor dit verhaal en dan nog een 90 voor topmodel?
    [/lichtelijk offtopic]

Dit is natuurlijk heerlijk kristallenbol kijken op basis van flarden aan info...maar gezien de uitingen van Tesla, Elon en JB en de technieken waar Tesla mee getest heeft...zou de werkelijkheid best eens aardig deze kant op kunnen gaan

6. Defiant

Defiant Member

...maar hoeveel Powerpack2's heb je per site nodig?

Nu een 10 stall site met 5 laders. 150kW per lader -> 750kW
    5 laders SuC v3: 600kW per lader -> 3000kW

Vermogen per Powerpack2.0: 50kW (site Tesla).

Zou je 45 Powerpacks nodig hebben om het verschil te overbruggen. Dat is misschien wat erg te veel. Maargoed...het blijft spannend waar Tesla verder mee komt.

7. HWS

HWS Supporting Member

Die 150Wh/km gemiddeld lijkt de Hyundai Ionic ook al goed te halen als ik de test van Bjorn N zie bij temperaturen onder 0gr. De snelheden liggen wel duidelijk lager in Noorwegen.

8. Defiant

Defiant Member

True...het gaat immers ook om het testverbruik bij de EPA test. Bij 130km/u windje tegen in de regen, kom je op andere cijfers :).

De III zou een cw waarde van max 0.20 moeten krijgen (Elon wilde 0.19 geloof ik). De Ionic zit op 0.24. Dus ja...daarom "geloof" ik mijn inschatting wel.

9. S-19910

hoeveel Powerpacks?
    geen.....
    suc aangesloten op middenspanning; kan dat vermogen en de piek wel aan.

• Like x 1
  10. DriesVDHoeck

DriesVDHoeck Member

11. Defiant

Defiant Member

Dat geloof ik meteen :). Ik weet echter niet welke aansluitingen Tesla nu heeft in NL en of het "goedkoper" is deze niet te verzwaren. Mijn post was gebaseerd op een filmpje van Bjorn Nyland waar hij een elektrische veerboot liet zien. Daar kon het net maar max 150kW leveren en de schuit werd met 350kW geladen. Daar hadden ze statische opslag als buffer tussen geplaatst.

Het blijft zo dat er een hoop techniek ontwikkeld is en het de komende twee jaar behoorlijk spectaculair gaat worden met Tesla. Naast de modellen, blijkbaar ook op het gebied van laadtechniek.

mjam! :)

12. Bankroetlama

Bankroetlama Member

#1012 Bankroetlama, Dec 30, 2016
    Last edited: Dec 30, 2016
    In tegenstelling tot velen hier, geloof ik niet dat de Tesla's met gratis SuperCharging hun restwaarde beter gaan behouden.
    10 000 km, 230Wh/km aan 20ct/kWh kost nog altijd maar 460 euro aan stroom, een verwaarloosbaar bedrag op zo'n wagen.

Enige uitzondering zijn misschien de modellen S en X met gratis SuperCharging én ondersteuning voor volledige zelfrijdende functies. Als je die kan verhuren in de fleet en heel veel kilometers kan laten doen, haal je er wellicht wel voordeel uit. Maar dan moet je zin hebben om elke dag naar een SuperCharger te gaan (robotarmen gaan er nooit komen), en dan is een Model 3 nog altijd goedkoper.

• Like x 1
  13. Nexus

Nexus Member

#1013 Nexus, Dec 30, 2016
    Last edited: Dec 30, 2016
    Onderschat niet het effect van 'gratis'. Dan gaan allerlei weinig rationele, gedragseonomische* aspecten spelen.

Het thuisladen is ook marginaal duurder dan SuC (eigenlijk veel duurder als je de tijd meerekent). Toch zie je mensen die standaard de SuC gebruiken, omdat het gratis is. Niet rationeel.

* Heeft Dan Ariely leuke boeken over geschreven. Lees dit stukje maar eens, en kijk hoe herkenbaar het is voor de SuC situatie:

• Like x 3
  14. Hans Noordsij

Hans Noordsij Well-Known Member

Laten we er maar van uit gaan dat we geen enkel idee hebben van wat er de komende twee jaar zal veranderen ten opzichte van nu. Huidige batterijen lopen op hun eind, 100 kWh is daarbij de max.
    Binnenkort unveil2 van Model 3 met gelijk nieuwe info over de batterijen (die men nu al volop maakt voor o.a. Powerwall en Powerpack) die vanaf dan in de S en X ook ingebouwd worden en die ongetwijfeld veel sneller kunnen laden. Tegelijk SuC nieuwe versie die in beginsel wellicht 700 Kw aan kan maar in de praktijk iets van 300 Kw wat rum voldoende zal zijn voorlopig. Daarbij voor de hogere vermogens bij SuC's opslag realiseren die kortstondig de hoge vermogens kunnen afgeven.
    En onze huidige batterijen kunnen wellicht wat sneller laden doordat tapering wat wordt afgeremd maar geen 300 Kw.
    En dit lijstje kan nog wel langer worden als we het hebben over geïntegreerd laden via solar, powerwall en charger (alles binnen DC).

Wordt een mooi jaar.

15. robertvg

robertvg Active Member

Dit lijkt me iets voor jou @Keezje

IMG_0656.PNG

• Like x 1
  16. Keezje

Keezje Active Member

Nice, vooral in de kerstperiode, ik zou er een van 30 meter willen en dan door de boom in de voortuin rijgen, hoeft ook niet meer over de stoep maar gewoon door de lucht naar de auto.
    Buiten het seizoen misschien juist weer wel storend voor het straatbeeld?

• Like x 1
    • Funny x 1
  17. gelden

gelden Active Member

Uitbreiding niet alleen in NL: ik was gisteren (en eergisteren) ik Kamen en daar staan twee nieuwe superchargers (1 unit) klaar:
    IMG_0612.JPG

• Like x 1
  18. S-19910

Zijn er dan intussen al zoveel Belgen en Nederlanders die uitwijken naar Kamen om toch maar te kunnen laden ?;):D

• Funny x 2
  19. CJA Hulskamp

CJA Hulskamp Active Member

Dagje Winterberg gedaan ?

20. gelden

gelden Active Member

Inderdaad. Bij kamen 'vol gegooid' tijdens diner bij Connie. Dan lukt op en neer naar Winterberg prima.

• Like x 1

Share This Page