Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft er iemand ervaringen met Praag? Ik zie dat er al heel lang een "Permit" staat (374 dagen), maar verder weet ik niet wat te verwachten.

Ik zou ergens in April naar Praag gaan met een paar collega's als eerste roadtrip met de Tesla. Zijn er andere oplossingen om te laden? Destination chargers, of aanraders van mensen die er al naartoe gereden zijn?

Misschien over het hoofd gezien, maar ik had in een ander topic al op je Praag vraag gereageerd: Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure
 
  • Like
Reactions: Paul Amstelveen
JB Straubel heeft het in het verleden gehad over laden in 5-10 minuten. Wanneer je met 10 minuten gaat rekenen en een 100kWh pack...dan kom je met natte vingers in de lucht op het volgende uit:

- Aankomen met 10%, laden tot 80%
- Bij 100 kWh accu uitgaan van 95kWh maximaal te gebruiken

Laden is dan van 9.5kWh -> 76 kWh in 10 minuten -> 66.5 kW in 1/6 uur -> 400 kW vermogen

Ofwel...laden met 4C! Dat is echt spectaculair! Ik las dat er geruchten zijn dat de nieuwe 2170's die in de Model III packs gaan dit mogelijk kunnen handelen? Ook dat er extra ZEV credits te verdienen zijn bij een auto die zonder emissies zo snel kan laden.

electrek:
A few years back, the California Air Resource Board (CARB) changed its Zero Emission Vehicle (ZEV) mandate to greatly advantage the few fuel cell vehicles made available in the state and in which they were investing millions to build refueling stations. By implementing a requirement for vehicles to have over 300 miles of range and the capacity to recharge to 95% in 15 minutes, CARB managed to make fuel cell vehicles more competitive than battery-powered cars by giving them 9 credits worth $5,000 each instead of 4 credits for battery-powered cars.

Wanneer je de huidige verdeling bij de SuC plekken handhaaft, dat zal de laadstack tegen de 600kW moeten kunnen leveren aan twee stalls!!

Met een 800V accupack (ipv huidige 360-380V), kom je al een eind met hetzelfde aantal Ampères. Combineer dat met een vloeistof gekoelde laadkabel (heeft Tesla in VS al gebruikt) die mogelijk iets dikker is...en je bent er. Nog afgezien van de uitdagingen je accupack te koelen tijdens laden met dergelijke vermogens.

De NUTS infra kan ontlast worden door Powerpacks2 te plaatsen.

Dus ik denk dat 400kW laadvermogen "theoretisch" zal zijn. Dus wanneer je alleen op een laadstack zit EN de Powerpacks een voldoende SoC hebben, en maximaal zoveel stacks actief zijn per site, etc.

[lichtelijk off topic]
Overigens zal bij een EPA range van 300miles (483km) en een getest verbruik van ongeveer 150Wh/km een packsize horen van ongeveer 70kWh. Gezien het EPA verbruik van ongeveer 156Wh/km voor de Bolt, moet 150 toch haalbaar zijn voor de III? Rekenend met de eerder afgegeven 345km EPA range...zou ik op een 50kWh pack komen voor minimaal, 70 voor dit verhaal en dan nog een 90 voor topmodel?
[/lichtelijk offtopic]

Dit is natuurlijk heerlijk kristallenbol kijken op basis van flarden aan info...maar gezien de uitingen van Tesla, Elon en JB en de technieken waar Tesla mee getest heeft...zou de werkelijkheid best eens aardig deze kant op kunnen gaan
 
...maar hoeveel Powerpack2's heb je per site nodig?

Nu een 10 stall site met 5 laders. 150kW per lader -> 750kW
5 laders SuC v3: 600kW per lader -> 3000kW

Vermogen per Powerpack2.0: 50kW (site Tesla).

Zou je 45 Powerpacks nodig hebben om het verschil te overbruggen. Dat is misschien wat erg te veel. Maargoed...het blijft spannend waar Tesla verder mee komt.
 
Die 150Wh/km gemiddeld lijkt de Hyundai Ionic ook al goed te halen als ik de test van Bjorn N zie bij temperaturen onder 0gr. De snelheden liggen wel duidelijk lager in Noorwegen.

True...het gaat immers ook om het testverbruik bij de EPA test. Bij 130km/u windje tegen in de regen, kom je op andere cijfers :).

De III zou een cw waarde van max 0.20 moeten krijgen (Elon wilde 0.19 geloof ik). De Ionic zit op 0.24. Dus ja...daarom "geloof" ik mijn inschatting wel.
 
...maar hoeveel Powerpack2's heb je per site nodig?

Nu een 10 stall site met 5 laders. 150kW per lader -> 750kW
5 laders SuC v3: 600kW per lader -> 3000kW

Vermogen per Powerpack2.0: 50kW (site Tesla).

Zou je 45 Powerpacks nodig hebben om het verschil te overbruggen. Dat is misschien wat erg te veel. Maargoed...het blijft spannend waar Tesla verder mee komt.

hoeveel Powerpacks?
geen.....
suc aangesloten op middenspanning; kan dat vermogen en de piek wel aan.
 
  • Like
Reactions: Defiant
hoeveel Powerpacks?
geen.....
suc aangesloten op middenspanning; kan dat vermogen en de piek wel aan.
Dat geloof ik meteen :). Ik weet echter niet welke aansluitingen Tesla nu heeft in NL en of het "goedkoper" is deze niet te verzwaren. Mijn post was gebaseerd op een filmpje van Bjorn Nyland waar hij een elektrische veerboot liet zien. Daar kon het net maar max 150kW leveren en de schuit werd met 350kW geladen. Daar hadden ze statische opslag als buffer tussen geplaatst.

Het blijft zo dat er een hoop techniek ontwikkeld is en het de komende twee jaar behoorlijk spectaculair gaat worden met Tesla. Naast de modellen, blijkbaar ook op het gebied van laadtechniek.

mjam! :)
 
In tegenstelling tot velen hier, geloof ik niet dat de Tesla's met gratis SuperCharging hun restwaarde beter gaan behouden.
10 000 km, 230Wh/km aan 20ct/kWh kost nog altijd maar 460 euro aan stroom, een verwaarloosbaar bedrag op zo'n wagen.

Enige uitzondering zijn misschien de modellen S en X met gratis SuperCharging én ondersteuning voor volledige zelfrijdende functies. Als je die kan verhuren in de fleet en heel veel kilometers kan laten doen, haal je er wellicht wel voordeel uit. Maar dan moet je zin hebben om elke dag naar een SuperCharger te gaan (robotarmen gaan er nooit komen), en dan is een Model 3 nog altijd goedkoper.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Chris EC-Rent
Onderschat niet het effect van 'gratis'. Dan gaan allerlei weinig rationele, gedragseonomische* aspecten spelen.

Het thuisladen is ook marginaal duurder dan SuC (eigenlijk veel duurder als je de tijd meerekent). Toch zie je mensen die standaard de SuC gebruiken, omdat het gratis is. Niet rationeel.

* Heeft Dan Ariely leuke boeken over geschreven. Lees dit stukje maar eens, en kijk hoe herkenbaar het is voor de SuC situatie:

In chapter 3, Ariely explains how humans react to the words "free" and "zero". Humans make decisions without rationalizing the outcomes of their choices. To illustrate this point, Ariely conducted multiple experiments. The outcome was consistent: when faced with multiple choices, the free option was commonly chosen. With the opportunity to receive something for free, the actual value of the product or service is no longer considered. Ariely claims, "Most transactions have an upside and a downside, but when something is FREE! we forget the downside. FREE! gives us such an emotional charge that we perceive what is being offered as immensely more valuable than it really is."[5]

Ariely's concept of "FREE!" applies not only to monetary and quantitative costs, but also to time. We forgo some of our time when we wait in line for free popcorn or to enter a museum on a free-entrance day. We could have been doing something else at that time. Ultimately, he demonstrates how such a simple concept can be used to drive business and social policy. For example, to reduce health cost, companies could offer free regular checks. Employees would be more willing to get them at zero cost rather than paying some amount of money. Ariely recommends the consideration of the net benefits of the choices we make regarding both preference and money. Perhaps we would get the better deal and even save money if we did not react to free the way we do.
 
Last edited:
Laten we er maar van uit gaan dat we geen enkel idee hebben van wat er de komende twee jaar zal veranderen ten opzichte van nu. Huidige batterijen lopen op hun eind, 100 kWh is daarbij de max.
Binnenkort unveil2 van Model 3 met gelijk nieuwe info over de batterijen (die men nu al volop maakt voor o.a. Powerwall en Powerpack) die vanaf dan in de S en X ook ingebouwd worden en die ongetwijfeld veel sneller kunnen laden. Tegelijk SuC nieuwe versie die in beginsel wellicht 700 Kw aan kan maar in de praktijk iets van 300 Kw wat rum voldoende zal zijn voorlopig. Daarbij voor de hogere vermogens bij SuC's opslag realiseren die kortstondig de hoge vermogens kunnen afgeven.
En onze huidige batterijen kunnen wellicht wat sneller laden doordat tapering wat wordt afgeremd maar geen 300 Kw.
En dit lijstje kan nog wel langer worden als we het hebben over geïntegreerd laden via solar, powerwall en charger (alles binnen DC).

Wordt een mooi jaar.
 
Zelfs dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn. Ik zit in dezelfde situatie, en laad in het weekend tot 90%. Dat is voldoende voor een hele week woon-werkverkeer (250 km) en nog wat extra ritjes. Ik rol overdag een kabel over de stoep en heb in drie jaar tijd één keer een dame van een jaar of 60 gesproken die zich daarover moest beklagen. (Ik heb dit voorval hier al meer naverteld, sorry voor de oudgedienden).

Het probleem was dat haar moeder erover kon vallen. Ik weet niet meer zeker of ik haar vroeg of ze al zo'n 100 meter terug was gaan bedenken wat ze tegen me zou zeggen; je ziet die oranje kabel al van ver(der) liggen. En of die kabel gevaarlijker was dan de beroerde staat van het trottoir, dat geen oranje strepen heeft bij de los- en scheefliggende tegels. Die brutale vragen heb ik waarschijnlijk voor me gehouden en alleen in gedachten gehad. Ik blijf een brave burger.

Het echte antwoord kwam van de moeder zelf, minstens 80 jaar oud. Dat ze niet moest zeuren. :D

Afijn, ik doe dat normaliter alleen bij daglicht. Deze winter waag ik het doordeweeks ook weleens 's avonds als ik toch niet uitkom met de 345km range die ik in het weekend heb geladen. Omdat de kabel dan in feite nog meer opvalt zie ik er geen probleem in.

Dit lijkt me iets voor jou @Keezje

IMG_0656.PNG
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN