Omdat je die zaken niet wil zien, denk ik dan. Of ze minder belangrijk vindt. Enkele voorbeelden.
Kia en Hyundai zijn er nu met hun EV6 en Ioniq 5 met een sneller ladende auto en 800V batterij en V2L.
Tesla is pas jaren na bepaalde concurrenten met een warmtepomp gekomen.
De e-tron laadt bij 99% SOC nog aan 50 kW.
De Zoe, toch een budget-auto, laadt 22 kW AC dankzij een ingenieus laadsysteem.
Je hebt volledig gelijk.
Maar dat is zoals Samsung enkele jaren telkens trots beweerden de meeste processor cores, het grootste geheugen en de snelste kloksnelheid te hebben. Allemaal argumenten die onmiskenbaar beter waren, maar maakte dat een Samsung smartphone beter dan een iPhone?
Idem met EV's: er is geen enkel moment terwijl ik naar Brussel pendel dat ik denk "goh verrek, had ik nu maar 800V, 50kW laden aan 90% SoC, 22kW AC laden". Nee, ik denk "nou, gaat lekker die zetelverwarming en autosteer". En dat denk ik ook als ik naar mijn vakantiebestemming rij, tezamen met de plug-and-play laadfaciliteiten, propere toiletten en goeie koffie nabij superchargers.
Denk je dat er ooit een moment is dat ik afgunstig ben op mijn buur zijn e-tron?
Ik ga iedere geïnteresseerde would-be eigenaar van een EV duidelijk zeggen wat de pro's en cons zijn van Tesla en andere merken, maar ook waar het om gaat in dagelijks gebruik. Een niet-Tesla is vaak goedkoper in aanschaf, maar langere levertermijnen. Een Tesla kan makkelijk laden bij superchargers, maar de meesten liggen niet aan de snelweg. Met een Tesla op vakantie is vrij zorgeloos, en dat kan voor een niet-Tesla ook zijn doorheen Duitsland en Nederland, maar nog niet zo vanzelfsprekend doorheen Frankrijk. Tesla kent maar een beperkt aantal service centers, terwijl niet-Tesla's een breed dealer netwerk kennen, maar dat dealer netwerk heeft beperkte ervaring met EV's. 800V hoort sneller te laden, maar het aantal 800V-snelladers is nog beperkt en uit testen blijkt dat Tesla nog altijd koploper is qua range en snelheid.
Het feit dat het ratio EV's dat ik spot vooral in het voordeel is van Tesla geeft ook aan dat andere mensen die conclusies maken.