Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Wall Connector laten installeren thuis

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad. Vandaar dat ik goed ben met computers. En geen tegels kan leggen. :p (Ik val niet in de categorie Handige Harry, en dingen hangen bij mij altijd scheef).

Ik kan met allebei goed uit de voeten maar ik vind het ook leuk om van alles te proberen. ;)
En soms gaat dat mis maar dat is leergeld, of tijd en dan gaat het vaak de volgende keer wel goed.
Pas ook zelf zonnepanelen gemonteerd en aangesloten voor de 1e keer. Gewoon proberen en doen.
Bleek achteraf dat ik de panelen toch moest verdelen over 2 strings ipv 1 anders haalt hij zijn max niet.
Kost je wat tijd in de omvormer documentatie, internet, youtube, etc maar daardoor weet ik er wel meteen redelijk wat van nu.
En mijn terugverdien tijd is meteen gehalveerd ;)
 
Zelf doen is vrij simpel, tenzij je om moet van 1 fase naar 3 fase in huis en je dat ook wil (zelf gekozen om op 1 fase 32a te blijven, snel genoeg voor mij).

In dat geval is het een groep bijplaatsen, kabel naar buiten, onder de grond (officieel 60 cm, maar onder tegels maakt dat geen reet uit). Paaltje ingraven. TWC installeren.

Ook dat laatste stelt niets voor: backplate monteren met 4 schroeven. Dan faceplate loshalen (dat is nog het lastigste, om dat te doen met genoeg geduld dat niets beschadigt). Dan openschroeven. Vervolgens de TWC monteren op de backplate (vier bouten, ook simpel). Daarna draadjes vastmaken. Amperage instellen met een schroevendraaier. Connector vastzetten. Dichtschroeven. Faceplate erop. Klaar.

Tegels terugleggen zou ik wel uitbesteden, maar dan aan een stratenmaker. Dat oogt doorgaans wat beter. Wil je de kabel niet zelf ingraven kan je dat natuurlijk ook door de stratenmaker laten doen.

Gewoon een leuk klusje om zelf te doen en echt megasimpel.

Als je een draad onder tegels laat lopen en er vervolgens dagelijks je auto op parkeert kan dit over enkele jaren wel degelijk door je draad snijden (via scherpe scheef liggende tegels) natuurlijk.

De 60cm wordt volgens mij aangehouden zodat niet de eerste de beste volgende eigenaar van het huis van niets weet en als tuinier een beetje aan het rondschoffelen is en dan meteen schade veroorzaakt of onnodig risico daarop loopt (of een hond, of een kind, of een kat of ). Maak ook alsjeblieft een tekening/foto van de situatie in je tuin waarin je kunt zien hoe de draad loopt, voordat je het dicht gooit en stop die foto/tekening in je stoppenkast bij de groepen zodat je (of iemand anders) dit jaren later nog even terug kunt zien mocht dat nodig zijn. Het kan natuurlijk voorkomen dat een volgende eigenaar over 10 jaar denkt; laat ik hier nou eens even een vijver willen plaatsen en net ietsje te laat voor een verrassing komt te staan.

Voor wie 32A gebruikt, daar heb je 6mm² kabels voor nodig, een nieuwe Tesla gaat overigens op 3 fase maar tot 24A en de model 3 slechts tot 16 ampere ( Oplaadinstallatie voor thuis ). Het zou me verbazen als dit bij 1 fase anders is (maar sluit het niet uit).

Voor buiten geldt, minimaal YMvK, liefst YMvK as-mb

Als je het zelf wilt doen zou ik adviseren is om 80% zelf te doen en de finishing touch door een elektrotechnisch bedrijf te laten doen zodat hun wel binnen no time klaar zijn, maar je toch de garanties e.d. hebt dat het goed zit en toch een fikse korting voor jezelf geregeld hebt.
Draden trekken is in principe het meeste werk en kost het meeste uren, een elektricien kost per uur gewoon veel geld.
Wel met het risico natuurlijk dat ze het afkeuren als het niet goed is en je alsnog de hoofdprijs kwijt bent of ze niet met je in zee gaan. Maar zelfs dan mag je op zijn minst om tekst en uitleg vragen of vragen wat hun dan anders willen doen, of is het leerzaam geweest.

Foto's meesturen kan helpen.

Overigens ben ik wel van mening dat Tesla dit zelf zou moeten begeleiden en niet door zou moeten verwijzen naar externe partijen. Ten eerste omdat sommige externe partijen in de randstad vaak niet meer met particulieren in zee willen gaan (teveel buitenlanders die niet betalen en na enige tijd plots weer terug gaan in hun eigen land en je naar je geld kunt fluiten of er veel te lang achteraan moet zitten), maar ook omdat dit vaak vanzelf iets kan worden van elkaar de schuld geven wanneer het die éne keer wel fout gaat.
Kijk, wanneer Tesla een externe partij inhuurt prima, maar spullen aan een klant geven en vervolgens zeggen dat de klant zelf maar een buitenstaander in moet huren om het te installeren vind ik toch een beetje apart.


Zo van: hier heb je een auto, nee, voor onderhoud moet je maar even naar een ander toe.
 
Last edited:
Als je een draad onder tegels laat lopen en er vervolgens dagelijks je auto op parkeert kan dit over enkele jaren wel degelijk door je draad snijden (via scherpe scheef liggende tegels) natuurlijk.

De 60cm wordt volgens mij aangehouden zodat niet de eerste de beste volgende eigenaar van het huis van niets weet en als tuinier een beetje aan het rondschoffelen is en dan meteen schade veroorzaakt of onnodig risico daarop loopt (of een hond, of een kind, of een kat of ). Maak ook alsjeblieft een tekening/foto van de situatie in je tuin waarin je kunt zien hoe de draad loopt, voordat je het dicht gooit en stop die foto/tekening in je stoppenkast bij de groepen zodat je (of iemand anders) dit jaren later nog even terug kunt zien mocht dat nodig zijn. Het kan natuurlijk voorkomen dat een volgende eigenaar over 10 jaar denkt; laat ik hier nou eens even een vijver willen plaatsen en net ietsje te laat voor een verrassing komt te staan.

Voor wie 32A gebruikt, daar heb je 6mm² kabels voor nodig, een nieuwe Tesla gaat overigens op 3 fase maar tot 24A en de model 3 slechts tot 16 ampere ( Oplaadinstallatie voor thuis ). Het zou me verbazen als dit bij 1 fase anders is (maar sluit het niet uit).

Voor buiten geldt, minimaal YMvK, liefst YMvK as-mb

Als je het zelf wilt doen zou ik adviseren is om 80% zelf te doen en de finishing touch door een elektrotechnisch bedrijf te laten doen zodat hun wel binnen no time klaar zijn, maar je toch de garanties e.d. hebt dat het goed zit en toch een fikse korting voor jezelf geregeld hebt.
Draden trekken is in principe het meeste werk en kost het meeste uren, een elektricien kost per uur gewoon veel geld.
Wel met het risico natuurlijk dat ze het afkeuren als het niet goed is en je alsnog de hoofdprijs kwijt bent of ze niet met je in zee gaan. Maar zelfs dan mag je op zijn minst om tekst en uitleg vragen of vragen wat hun dan anders willen doen, of is het leerzaam geweest.

Foto's meesturen kan helpen.

Overigens ben ik wel van mening dat Tesla dit zelf zou moeten begeleiden en niet door zou moeten verwijzen naar externe partijen. Ten eerste omdat sommige externe partijen in de randstad vaak niet meer met particulieren in zee willen gaan (teveel buitenlanders die niet betalen en na enige tijd plots weer terug gaan in hun eigen land en je naar je geld kunt fluiten of er veel te lang achteraan moet zitten), maar ook omdat dit vaak vanzelf iets kan worden van elkaar de schuld geven wanneer het die éne keer wel fout gaat.
Kijk, wanneer Tesla een externe partij inhuurt prima, maar spullen aan een klant geven en vervolgens zeggen dat de klant zelf maar een buitenstaander in moet huren om het te installeren vind ik toch een beetje apart.


Zo van: hier heb je een auto, nee, voor onderhoud moet je maar even naar een ander toe.

6 kwadraad is overkill. In een mantel kan 2,5 kwadraad gewoon 32a aan. Dat is wel meteen het maximum.

En zo’n buitenkabel snij je echt niet door met een tegel. Ook niet als je daar met een auto van 2,5 ton overheen rijdt.
 
6 kwadraad is overkill. In een mantel kan 2,5 kwadraad gewoon 32a aan. Dat is wel meteen het maximum.

En zo’n buitenkabel snij je echt niet door met een tegel. Ook niet als je daar met een auto van 2,5 ton overheen rijdt.

Ik heb dan zelf 3x16A maar ook voor 32A is 6mm2 echt geen overkill, zeker niet als je ook nog aardig wat lengte in de kabel hebt.
Zelf heb ik 35meter 6mm2 YMVK-as aangelegd en toen mijn elektricien hem kwam aansluiten in de meterkast vond hij dat een zeer verstandig keuze.
Al was het alleen maar om het verlies in je kabel klein te houden.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Ik schreef mijn laatste deel over dat Tesla dit beter zou moeten begeleiden niet voor niets. Devils son zegt nog hardop wat hij denkt, maar anderen denken het en doen het gewoon zelf op een manier waarop het eigenlijk niet hoort, het kan ook zomaar 300 dagen goed gaan en vervolgens alsnog problemen geven.
Wat ik verder nog vergeten was te melden is dat ook de temperatuur buiten een sterke invloed kan hebben. Zwarte tegels kunnen in de zomer zomaar 50 graden worden, tegelijkertijd zit tussen de 45 graden en de 55 graden Celsius bijna een factor 2 verschil bij de kabelberekening:
WELKE KABEL HEEFT U NODIG VOOR UW 380V / 400V VERLENGKABEL?

Het kan dus zomaar zijn dat je het hele jaar nergens last van hebt en dan plots tijdens de heetste dagen van het jaar het alsnog fout gaat.
 
Aantal Amperes en draaddikte van krachtstroomkabels zegt toch echt iets anders. 2,5 mm2 is zeker te dun voor 32 A, en helemaal bij iets grotere lengte.

Uh-huh. Krachtstroom...

Welke aderdikte is gebruikelijk | Kennisbank

FFC9B6AA-2C86-4C29-AD84-3E706036C853.png
 
Ik heb dan zelf 3x16A maar ook voor 32A is 6mm2 echt geen overkill, zeker niet als je ook nog aardig wat lengte in de kabel hebt.
Zelf heb ik 35meter 6mm2 YMVK-as aangelegd en toen mijn elektricien hem kwam aansluiten in de meterkast vond hij dat een zeer verstandig keuze.
Al was het alleen maar om het verlies in je kabel klein te houden.

Ja, als de kabel nog getrokken had moeten worden had ik ook dikker genomen, maar de kabel lag er al.

Ik heb het overigens nog steeds over 230v enkelfase ipv 400v 3 fase. Even voor de goede orde.
 
Ik schreef mijn laatste deel over dat Tesla dit beter zou moeten begeleiden niet voor niets. Devils son zegt nog hardop wat hij denkt, maar anderen denken het en doen het gewoon zelf op een manier waarop het eigenlijk niet hoort, het kan ook zomaar 300 dagen goed gaan en vervolgens alsnog problemen geven.
Wat ik verder nog vergeten was te melden is dat ook de temperatuur buiten een sterke invloed kan hebben. Zwarte tegels kunnen in de zomer zomaar 50 graden worden, tegelijkertijd zit tussen de 45 graden en de 55 graden Celsius bijna een factor 2 verschil bij de kabelberekening:
WELKE KABEL HEEFT U NODIG VOOR UW 380V / 400V VERLENGKABEL?

Het kan dus zomaar zijn dat je het hele jaar nergens last van hebt en dan plots tijdens de heetste dagen van het jaar het alsnog fout gaat.

Ten eerste: al wordt de tegel 50 graden, dan nog zal de kabel die zeg 10 cm in het zandbed ligt gewoon koel blijven.

Ten tweede: ook jij denkt in 3 fase 400v, ipv enkelfase 230v

Ten derde: een verlengkabel kun je niet vergelijken met een vaste kabel.

Het is prima als er kritiek is op wat ik gedaan heb en ik leer graag bij als ik het verkeerd aangepakt heb. Maar geloof mij dat ik vooraf gekeken heb naar wat ik ging uitvoeren en dat alles binnen de normen blijft. Helaas krap aan, ik had ook liever 4 kwadraad genomen, maar van de andere kant, zou ik from scratch zijn begonnen had ik sowieso 3 fase genomen.

Ps gelukkig zijn de normen in Nederland ook weer zo dat krap aan nog steeds ruim voldoende is.
 
Ten eerste: al wordt de tegel 50 graden, dan nog zal de kabel die zeg 10 cm in het zandbed ligt gewoon koel blijven.

Ten tweede: ook jij denkt in 3 fase 400v, ipv enkelfase 230v

Ten derde: een verlengkabel kun je niet vergelijken met een vaste kabel.

Het is prima als er kritiek is op wat ik gedaan heb en ik leer graag bij als ik het verkeerd aangepakt heb. Maar geloof mij dat ik vooraf gekeken heb naar wat ik ging uitvoeren en dat alles binnen de normen blijft. Helaas krap aan, ik had ook liever 4 kwadraad genomen, maar van de andere kant, zou ik from scratch zijn begonnen had ik sowieso 3 fase genomen.

Ps gelukkig zijn de normen in Nederland ook weer zo dat krap aan nog steeds ruim voldoende is.
Geen enkele elektricien zou 2,5mm² adviseren bij 32 ampere, 1 fase of 3 fase maakt hierbij eigenlijk niet uit. Voor een 1 fase 16 ampere wordt 2,5mm² gebruikt, voor een 3 fase 16 ampere wordt ook 2,5mm² gebruikt.

Dit is wat jij zoekt en/of nodig hebt:
Laadkabel 1 fase 32 ampere

Snellaadkabel: Zwart - Type 2 - 7,4 kilowatt (32 Ampère, 1 fase) - Laadkabelfabriek

Iedere elektricien die een 1-fase (of 3-fase) 32 ampere kabel nodig heeft pakt een 6mm², wanneer je op internet zoekt naar een 1-fase 32 Ampere kabel zul je deze echter bijna niet vinden omdat boven de 16 ampere eigenlijk altijd meteen overgegaan wordt naar 3 fase. Bij hele oude caravans/campers kwam het vroeger nog wel eens voor.

Zodoende weet ik ook niet zeker of een Tesla dit überhaupt kan, 32 ampere op 1 fase, ik vermoed dat het bij 16 ampere stopt, maar zeker weten doe ik dit niet.

Probeer je auto maar op te laden en voel na een paar minuten de temperatuur van de kabel maar. Ik weet dat ook bij 16 ampere na een paar uur de kabel al voelbaar warmer kan worden, bij 32 ampere gaat dit waarschijnlijk nog veel sneller, maar dat is dan weer iets wat ik nog nooit geprobeerd heb. Ik ga er verder niet meer over discussiëren, ik heb mijn zegje wel gedaan, heb geen zin om als grote boeman of criticaster overal te boek te staan.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Geen enkele elektricien zou 2,5mm² adviseren bij 32 ampere, 1 fase of 3 fase maakt hierbij eigenlijk niet uit. Voor een 1 fase 16 ampere wordt 2,5mm² gebruikt, voor een 3 fase 16 ampere wordt ook 2,5mm² gebruikt.

Dit is wat jij zoekt en/of nodig hebt:
Laadkabel 1 fase 32 ampere

Snellaadkabel: Zwart - Type 2 - 7,4 kilowatt (32 Ampère, 1 fase) - Laadkabelfabriek

Iedere elektricien die een 1-fase (of 3-fase) 32 ampere kabel nodig heeft pakt een 6mm², wanneer je op internet zoekt naar een 1-fase 32 Ampere kabel zul je deze echter bijna niet vinden omdat boven de 16 ampere eigenlijk altijd meteen overgegaan wordt naar 3 fase. Bij hele oude caravans/campers kwam het vroeger nog wel eens voor.

Zodoende weet ik ook niet zeker of een Tesla dit überhaupt kan, 32 ampere op 1 fase, ik vermoed dat het bij 16 ampere stopt, maar zeker weten doe ik dit niet.

Probeer je auto maar op te laden en voel na een paar minuten de temperatuur van de kabel maar. Ik weet dat ook bij 16 ampere na een paar uur de kabel al voelbaar warmer kan worden, bij 32 ampere gaat dit waarschijnlijk nog veel sneller, maar dat is dan weer iets wat ik nog nooit geprobeerd heb. Ik ga er verder niet meer over discussiëren, ik heb mijn zegje wel gedaan, heb geen zin om als grote boeman of criticaster overal te boek te staan.

Voor zover ik kan beoordelen heb je gewoon helemaal gelijk.
 
Geen enkele elektricien zou 2,5mm² adviseren bij 32 ampere, 1 fase of 3 fase maakt hierbij eigenlijk niet uit. Voor een 1 fase 16 ampere wordt 2,5mm² gebruikt, voor een 3 fase 16 ampere wordt ook 2,5mm² gebruikt.

Dit is wat jij zoekt en/of nodig hebt:
Laadkabel 1 fase 32 ampere

Snellaadkabel: Zwart - Type 2 - 7,4 kilowatt (32 Ampère, 1 fase) - Laadkabelfabriek

Iedere elektricien die een 1-fase (of 3-fase) 32 ampere kabel nodig heeft pakt een 6mm², wanneer je op internet zoekt naar een 1-fase 32 Ampere kabel zul je deze echter bijna niet vinden omdat boven de 16 ampere eigenlijk altijd meteen overgegaan wordt naar 3 fase. Bij hele oude caravans/campers kwam het vroeger nog wel eens voor.

Zodoende weet ik ook niet zeker of een Tesla dit überhaupt kan, 32 ampere op 1 fase, ik vermoed dat het bij 16 ampere stopt, maar zeker weten doe ik dit niet.

Probeer je auto maar op te laden en voel na een paar minuten de temperatuur van de kabel maar. Ik weet dat ook bij 16 ampere na een paar uur de kabel al voelbaar warmer kan worden, bij 32 ampere gaat dit waarschijnlijk nog veel sneller, maar dat is dan weer iets wat ik nog nooit geprobeerd heb. Ik ga er verder niet meer over discussiëren, ik heb mijn zegje wel gedaan, heb geen zin om als grote boeman of criticaster overal te boek te staan.

Ik geloof direct dat elektriciens het zullen adviseren. Zo weet ik nog dat ik langere tijd volstrekt onnodig betaalde voor een 3x63 amp aansluiting thuis. Berekend voordat er een Tesla kwam. Zelfs met de Tesla ladend op 3x16 bleek achteraf 3x35 zelfs nog voldoende te zijn, maar kozen we voor 3x40 omdat dat hetzelfde tarief was.

Dus advies en aangelegd 3x63, waar 3x35 nog voldoende was rekening houdende met de Tesla die 3x16 snoept, dus 3x29 over voor de rest. Minder dan de helft was dus ook goed genoeg!

Dat geintje heeft mij onnodig een paar duizend euro gekost. Maar ja, zo redeneer je als elektricien: de kosten draagt een ander en door heel ruim te gaan zitten heb jij nooit een probleem met aansprakelijkheid.

Meerdere elektrotechnische groothandels geven aan dat 2,5 m2 32amp en 11 kW aankan. Dat zullen ze echt niet doen als dat onveilig zou zijn.

De M3 laadt uitstekend met 44 km/u. Overigens staat de optie 32amp enkelfase gewoon tussen de laadsnelheden op de Tesla site. Er zijn namelijk heel veel landen in de wereld waar men in woonhuizen in beginsel niet met drie fasen werkt. In Nederland is het echter wel doodnormaal.

Nogmaals: zou ik vanaf 0 begonnen zijn zou ik ook driefase aanleggen en bezuingen op een kabeltje is dan niet zo verstandig. Maar ik heb gewerkt met wat beschikbaar was, uitgezocht dat alles wat ik gedaan heb binnen de veiligheidsnormen bleef en dat uitgevoerd.

Ps de laadkabel heb ik niet nodig, want die zit inbegrepen bij de TWC. En het is zo’n opmerking waaruit blijkt dat je echt niet begrijpt waar je het over hebt.
 
Ik geloof direct dat elektriciens het zullen adviseren. Zo weet ik nog dat ik langere tijd volstrekt onnodig betaalde voor een 3x63 amp aansluiting thuis. Berekend voordat er een Tesla kwam. Zelfs met de Tesla ladend op 3x16 bleek achteraf 3x35 zelfs nog voldoende te zijn, maar kozen we voor 3x40 omdat dat hetzelfde tarief was.

Dus advies en aangelegd 3x63, waar 3x35 nog voldoende was rekening houdende met de Tesla die 3x16 snoept, dus 3x29 over voor de rest. Minder dan de helft was dus ook goed genoeg!

Dat geintje heeft mij onnodig een paar duizend euro gekost. Maar ja, zo redeneer je als elektricien: de kosten draagt een ander en door heel ruim te gaan zitten heb jij nooit een probleem met aansprakelijkheid.

Meerdere elektrotechnische groothandels geven aan dat 2,5 m2 32amp en 11 kW aankan. Dat zullen ze echt niet doen als dat onveilig zou zijn.

De M3 laadt uitstekend met 44 km/u. Overigens staat de optie 32amp enkelfase gewoon tussen de laadsnelheden op de Tesla site. Er zijn namelijk heel veel landen in de wereld waar men in woonhuizen in beginsel niet met drie fasen werkt. In Nederland is het echter wel doodnormaal.

Nogmaals: zou ik vanaf 0 begonnen zijn zou ik ook driefase aanleggen en bezuingen op een kabeltje is dan niet zo verstandig. Maar ik heb gewerkt met wat beschikbaar was, uitgezocht dat alles wat ik gedaan heb binnen de veiligheidsnormen bleef en dat uitgevoerd.

Ps de laadkabel heb ik niet nodig, want die zit inbegrepen bij de TWC. En het is zo’n opmerking waaruit blijkt dat je echt niet begrijpt waar je het over hebt.
2,5mm² bij 32 ampere kan niet, daarnaast is 32 ampere óf 7,3kW (bij 1-fase), of 22,1kW (bij 3-fase), nooit 11kW, 11kW is 3 fase bij 16A.

Persoonlijk zou ik eerder 2 aansluitingen van 3*25 ampere adviseren als ik het prijslijstje zo bekijk:
Tarieven 2019 | Consument | Liander
Schijnbaar scheelt dat een factor 3 bij liander.
Heeft meteen als voordeel dat als je auto kortsluiting veroorzaakt, dat je huis nergens last van heeft en andersom.
Geen idee of het mag trouwens, 2 aansluitingen op 1 huis.
63 ampère is inderdaad belachelijk, dat soort dingen zie je meestal bij bedrijven of kastelen of iets dergelijks.

Hoe dan ook, ik ben zomaar iemand op het forum hé, ik vraag jou geen geld, ik verkoop geen kabels, ik weet niet waar je woont, niets en natuurlijk schaalt Liander zijn prijzen zo in dat het voor iedereen in een flat goedkoop is, tenzij je ook maar iets speciaals wilt, want ja als je je iets speciaals kunt veroorloven, dan ruiken ze geld.


*edit: Er zit zo te zien geen eens een prijsverschil tussen 3*63 en 3*80Ampere.
 
Last edited: