Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Wall Connector laten installeren thuis

This site may earn commission on affiliate links.
Nee, de discussie was dat jij een te dunne kabel wil toepassen.

*krak*

Om te beginnen: ik heb de bestaande kabel gebruikt van 2,5 kwadraad. Volgens één bron is dat net aan ok en een andere bron zegt dat het (<10%) onderbemeten is.

Als gevolg daarvan heb ik een expert gevraagd om daar zijn licht over te laten schijnen.

De discussie ging overigens om de vraag of 6 kwadraad overkill was... En dat is sowieso het geval. 4 kwadraad is hoe dan ook voldoende.

Beter opletten!
 
Nou vooruit dan, voordat het volledig uit de hand loopt met de spelling.

Het gaat hier over elektriciteitsdraad met een oppervlak van de doorsnede van anderhalf, twee-en-een-half, vier of zes vierkante millimeter. Afgekort in het dagelijks gebruik tot draad van bijvoorbeeld vier kwadraat (millimeter).
 
  • Love
  • Like
Reactions: horta and Wim S.
Om te beginnen: ik heb de bestaande kabel gebruikt van 2,5 kwadraad. Volgens één bron is dat net aan ok en een andere bron zegt dat het (<10%) onderbemeten is.

Als gevolg daarvan heb ik een expert gevraagd om daar zijn licht over te laten schijnen.

De discussie ging overigens om de vraag of 6 kwadraad overkill was... En dat is sowieso het geval. 4 kwadraad is hoe dan ook voldoende.

Beter opletten!

(Ik heb de correcties van PaulusdB maar even achterwege gelaten :))

1 (één) bron geeft aan dat 2,5 mm2 voldoende zou zijn. Talloze andere bronnen geven aan dat het niet voldoende is. Wie geloof je dan?

6mm2 is *nooit* overkill want de verliezen gaan aanmerkelijk naar beneden. Nog een nitpick: jij *vindt* het overkill, het *is* het niet. Het is namelijk een mening en geen feit.

/me neemt nog een zak chips
 
(Ik heb de correcties van PaulusdB maar even achterwege gelaten :))

1 (één) bron geeft aan dat 2,5 mm2 voldoende zou zijn. Talloze andere bronnen geven aan dat het niet voldoende is. Wie geloof je dan?

6mm2 is *nooit* overkill want de verliezen gaan aanmerkelijk naar beneden. Nog een nitpick: jij *vindt* het overkill, het *is* het niet. Het is namelijk een mening en geen feit.

/me neemt nog een zak chips

Die andere bronnen betroffen krachtstroom en dat is hoe dan ook een ander verhaal.

De verliezen gaan van 0,56% naar 0,37% (in geld: bij mij zou het zomaar € 1,13 per jaar aan stroomkosten besparen). Niet wereldschokkend. En als jij dat wel voldoende vindt om groter te gaan, bij 10 kwadraad ga je naar 0,22%, dus zo geredeneerd is 6 ook alweer ‘onderbemeten’. En zo kun je door blijven gaan.
 
Ooit gehoord van confirmation bias? Soms is het lang zoeken maar ik vind altijd een bron die mij gelijk geeft, hoeveel andere bronnen ook het tegendeel mogen verkondigen..

Voor de goede orde: ik heb zelf alleen maar bronnen kunnen vinden die aangeven dat 2,5 voldoende is tot en met 32 ampere. Alleen was het steeds dezelfde tabel, dus uiteindelijk dezelfde bron.

Daar waar DeHakkelaar mee aankwam was voor mij onvindbaar omdat je daar nu eenmaal een inlog voor nodig hebt. Maar goed, voor mij voldoende reden om het te laten controleren. :)
 
Ik heb een 3 fase kabel liggen van 2,5 kwadraat mm over 70m vanaf meterkast huis tot meterkast schuur.
Vanaf meterkast schuur tot in TWC ligt over lengte van nog eens 10m, 6 kwadraat mm.

Geeft verder geen problemen met laden op 3fase 16A, wel behoorlijk verlies inderdaad, 10V-15V vermoed ik.
Maar ja, kostentechnisch is een lange 6 of zelfs 10 kwadraat mm kabel toch wel duur.
Zeker zolang mijn Tesla, nog uitgerust met een 3 fase 16A max lader, toch niets heeft aan bv 25A.

Echter zijn mijn zonnepanelen wel dichtbij TWC aangesloten in de meterkast in de schuur.

Wel leuk om te zien als de zon schijnt er er tijdens het laden 3,5kWh van het dak komt + ongeveer 7-8kWh ipv de 11kWh vanuit huis gehaald wordt.
 
Het verlies van een kabel van een bepaalde diameter is geen vast gegeven. Daar hoort ook een component lengte bij.
2,5mm2 bij 32A is niet een probleem bij 5 meter kabel. Wel bij 50 meter kabel. Je verlies in euro's is dus ook afhankelijk van de lengte van de kabel.
 
@PrimaTMan 16A is maar de helft van 32A (let op, warmteontwikkeling is evenredig met kwadraat van de stroom). Ik zou toch echt voor 70m een andere kabel hebben gebruikt, zo groot is het prijsverschil ook weer niet, en je koopt een auto van minstens 50.000 euro. Waarom dan bezuinigen op de kabel?

Wel goed om te zien dat je zo efficient gebruik kunt maken van je zonnepanelen.

@RichieB Ja, ik ben bekend met confirmation bias, dit is een prima voorbeeld daarvan. ;)

Ondertussen:

/Horta kauwt rustig verder op de chips

[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen - Verkeer & Vervoer - GoT geeft wat ervaringen met een 2,5 mm2 kabel op 32A. Conclusie: niet doen! De kabel kun je na langere tijd niet meer beetpakken.

@Devils son Ik kan het ook vinden, waarom jij dan niet?
 
Geeft verder geen problemen met laden op 3fase 16A, wel behoorlijk verlies inderdaad, 10V-15V vermoed ik.

Dat kan voor sommige wel een probleem zijn. Mijn voltage ligt, zeker in de zomer vrij hoog, zo tegen de 240V. Maar er zijn ook gebieden die het moeten doen met ~215V. Met name wat meer afgelegen gebieden hebben vaak een lager voltage.

Als je dan ook nog 15V verlies hebt kom je onder de 200V en dan stopt de auto met laden door te lage spanning.

Nogmaals, ik zeg niet dat het fout is, bij 70 meter kabel is de investering inderdaad wel wat duurder, maar wil maar aangeven dat deze constructie waarschijnlijk niet overal goed zal functioneren.
 
@PrimaTMan 16A is maar de helft van 32A (let op, warmteontwikkeling is evenredig met kwadraat van de stroom). Ik zou toch echt voor 70m een andere kabel hebben gebruikt, zo groot is het prijsverschil ook weer niet, en je koopt een auto van minstens 50.000 euro. Waarom dan bezuinigen op de kabel?

Wel goed om te zien dat je zo efficient gebruik kunt maken van je zonnepanelen.

@RichieB Ja, ik ben bekend met confirmation bias, dit is een prima voorbeeld daarvan. ;)

Ondertussen:

/Horta kauwt rustig verder op de chips

[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen - Verkeer & Vervoer - GoT geeft wat ervaringen met een 2,5 mm2 kabel op 32A. Conclusie: niet doen! De kabel kun je na langere tijd niet meer beetpakken.

@Devils son Ik kan het ook vinden, waarom jij dan niet?

Leuk zo’n persoonlijke ervaring. Bij mij na ruim 15 minuten is de kabel nog steeds niet meer dan lauw.

Maar ik wil het nog wel eens testen na een uur. Overigens, ook na meer dan een uur geen stank zoals bij deze ervaring.

Het nadeel van zo’n ervaring is wel dat er ook andere zaken kunnen spelen waar we niets vanaf weten. Dat lijkt het wel het geval te zijn, want hij heeft al een probleem met 4 kwadraad!
 
@horta De kabel had ik al liggen. Ik zou het nu anders doen idd. Maar dan kom al gauw >10 kwadraat mm met een dergelijke afstand. Als je het goed wilt doen.

Verlies is zeker afhankelijk van lengte. Hier zijn online handige calculators voor.

@Tozz Mijn voltage, in de app, ligt inderdaad altijd >220.

In de meterkast wordt de automaat beetje warm, maar werkt al 2 jaar zonder problemen.
 
Behalve als je een oudere Tesla met dubbele lader hebt, ga jij niet met 32A laden ;)

Warm worden betekent vermogensverlies en dus zonde.

Waarom zou ik niet met 32 ampere gaan laden? Feitelijk doe ik dat met de Model 3 al...

Ik denk dat je in de war bent met driefase. Daar had je inderdaad de dubbele lader nodig om met 32 ampere te laden.

En zoals gezegd, ik ga nog meten na een langere laadtijd, maar vooralsnog merk ik geen bijzondere warmteontwikkeling.
 
@horta De kabel had ik al liggen. Ik zou het nu anders doen idd. Maar dan kom al gauw >10 kwadraat mm met een dergelijke afstand. Als je het goed wilt doen.

Verlies is zeker afhankelijk van lengte. Hier zijn online handige calculators voor.

@Tozz Mijn voltage, in de app, ligt inderdaad altijd >220.

In de meterkast wordt de automaat beetje warm, maar werkt al 2 jaar zonder problemen.

Hier dus hetzelfde: vanuit een bestaande situatie gaan werken.

Als je nog kabels moet gaan leggen is het een ander verhaal.
 
Eigenlijk mag er niet meer dan 5% van het voltage verloren gaan.
230 volt*0,05=11,5 je zou dus minimaal 219,5 volt moeten hebben bij je auto.
Persoonlijk vind ik het vreemd dat Tesla gewoon door gaat met laden, wanneer de auto weet dat de aansluiting niet goed zit.

70 meter is echt heel ver, dat is ongeveer de breedte van een voetbalveld, uit mijn hoofd mag het net, maar pin me er niet op vast.

@Devils son, ik ben wel oprecht benieuwd of de 32 ampère over 2,5mm² de draad warmer aan laat voelen dan de omgevingstemperatuur als het buiten zo'n 30 graden is, zou je dit in de zomer straks eens na willen voelen? Gezien je boven de limieten zit zou ik in ieder geval niet op de heetste uren van de dag gaan laden tenzij je er nonstop pal naast wil staan om het in de gaten te houden.


Oh en Tottenham - Ajax 0-4
 
Last edited: