Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Wall Connector laten installeren thuis

This site may earn commission on affiliate links.
Leidingdoorsnede, belastbaarheid en maximale toegestane lengte van buigzame leidingen voor een vaste aanleg | NEN 1010 Kennisbank

Ga maar uit van 4 mm2 bij 32A. 2,5 mm2 is al vereist bij 16A. Die berekening kun je doortrekken naar grotere stromen, daarbij in gedachten houden dat het verband kwadratisch met de stroom verloopt.

Hoe kom je daarbij vraag ik mij af.

Ten eerste lijkt dit te gaan om een type A zekering, terwijl een type B gebruikelijk is (en ook door mij is gebruikt).

Ik lees dat 1,5 kwadraad voor 16 ampere op zichzelf voldoende is, maar bij een hogere omgevingstemperatuur van 30 graden wordt dat anders.

Daaruit leid ik niet direct af dat 2,5 kwadraad te weinig is voor 32 ampere bij een type B.

Kun je ook iets vinden over het gebruik van type B?
 
De lengte is zeker wel relevant, dat zie je in elke berekening.
Het werkt een beetje hetzelfde als een tuinslag, hoe langer de slang hoe meer kracht ervoor nodig is om het water er doorheen te persen.
En meer power nodig is meer warmte ontwikkeling.

Ook voor 9 meter is het advies minimaal 4mm2 bij 1 fase.

http://www.nexans.be/eservice/CrossSectionCalculation.nx

View attachment 401488

Kijk, dat is interessant.

Ik kan helaas zelf niet stoeien met de cijfers: vanaf welke lengte is het dan wel ok? Of bij 9 meter, hoeveel ampere kan 2,5 kwadraad aan?
 
Afgelopen jaar veel laadpalen geïnstalleerd.
Zelf gebruik ik minimaal 4mm2 kabel. Laatste tijd ook wel eens 6mm2.
Verlies is dan over langere afstanden kleiner. Prijsverschil is klein en heb je zo terugverdiend in minder verlies.

Thuis een zappi in gebruik voor mijn M3 en Leaf. Deze is met loadbalacer ingesteld op 25A. Voordeel van de 1 fase installatie is dat beide auto's met normale snelheid kunnen laden. Iets meer dan 100km per 3 uur. In mijn situatie komt het zelden voor dat beide auto's zelfde dag aan de lader moeten. In het weekend en dagen dat ik eerder thuis ben probeer ik zo veel mogelijk met mijn zonnepanelen te laden. Laadsnelheid wordt dan dynamisch aangestuurd afhankelijk van de productie. Eigen productie loopt nu weer lekker op richting 40 kWh per dag.
 
Trail and error toepassen.
tm 29A kan je uit de voeten met 2,5mm2 bij een lengte van 9 meter.
Daarboven 4mm2 gebruiken of je kabel inkorten. (als dat een optie is natuurlijk)

De kabel precies gemeten en ik kom op 8,12 meter, dus in die zin ben ik geslaagd in het inkorten.

Verschil tussen de norm en de werkelijkheid zal dan afnemen tot minder dan 2 ampere neem ik aan, dus ik kan volstaan met laden terugschroeven naar 30 ampere om helemaal in de norm te blijven.

Dank voor de info.

Ps
Mocht je nog tijd over hebben ben ik toch nog wel beniewd naar de exacte uitkomst bij 8,12 meter in aantal ampere. :)
 
De kabel precies gemeten en ik kom op 8,12 meter, dus in die zin ben ik geslaagd in het inkorten.

Verschil tussen de norm en de werkelijkheid zal dan afnemen tot minder dan 2 ampere neem ik aan, dus ik kan volstaan met laden terugschroeven naar 30 ampere om helemaal in de norm te blijven.

Dank voor de info.

Ps
Mocht je nog tijd over hebben ben ik toch nog wel beniewd naar de exacte uitkomst bij 8,12 meter in aantal ampere. :)


Het effect van 88cm korter is niet zo heel groot. Je max blijft dus 29A, ook bij 8,12m.
 
Hoe kom je daarbij vraag ik mij af.

Ten eerste lijkt dit te gaan om een type A zekering, terwijl een type B gebruikelijk is (en ook door mij is gebruikt).

Ik lees dat 1,5 kwadraad voor 16 ampere op zichzelf voldoende is, maar bij een hogere omgevingstemperatuur van 30 graden wordt dat anders.

Daaruit leid ik niet direct af dat 2,5 kwadraad te weinig is voor 32 ampere bij een type B.

Kun je ook iets vinden over het gebruik van type B?
A, B, C en D zijn karakteristieken.
Kort samengevat zijn het de reactiesnelheden van de installatieautomaat (zekering).
A springt meteen uit zodra je boven het maximum zit, B wacht eerst 2 seconden en springt dan alsnog uit, C wacht iets langer en springt dan pas uit en D springt pas uit na hele lange tijd.

A wordt weinig gebruikt, maar kan gebruikt worden bij dingen die meteen uit moeten springen, vaak zijn dit ook zekeringen in een vaste installatie en is het maximale amperage apart berekend voor één bepaalde installatie. Zwembadverlichting, of iets dergelijks, vaak tussen de 1 en 10 ampere.

B wordt eigenlijk standaard gebruikt in ieder huishouden en is bedoeld voor ieder huishoudelijk apparaat.

C wordt meestal gebruikt voor extreme verlichting (LED verlichting in een stadion ofzo, of alle 100 lampen van een flat), of motoren, motoren hebben vaak een korte tijd een piekspanning, maar na een paar seconden is deze piekspanning weer weg.

D bij transformatoren voor grote installaties, de hoofdzekering van een flatgebouw of bedrijven die veel elektra nodig hebben ofzo.
 
De lengte is zeker wel relevant, dat zie je in elke berekening.
Het werkt een beetje hetzelfde als een tuinslag, hoe langer de slang hoe meer kracht ervoor nodig is om het water er doorheen te persen.
En meer power nodig is meer warmte ontwikkeling.

Ook voor 9 meter is het advies minimaal 4mm2 bij 1 fase.

http://www.nexans.be/eservice/CrossSectionCalculation.nx

View attachment 401488
https://www.nexans.be/eservice/Belgium-en/navigate_328566_265_40_11276/Nexans_EASYCALC.html

Dat is dus bij 20 graden al op 120 centimeter onder de grond? Het is dit jaar al warmer geweest dan dat en hij had het op slechts 10cm begreep ik. Dus als we nou echt zijn situatie bekijken zit je hier dus drastisch boven en kom je op 6mm² uit, eigenlijk precies zoals ik al omschreven had.
 
https://www.nexans.be/eservice/Belgium-en/navigate_328566_265_40_11276/Nexans_EASYCALC.html

Dat is dus bij 20 graden al op 120 centimeter onder de grond? Het is dit jaar al warmer geweest dan dat en hij had het op slechts 10cm begreep ik. Dus als we nou echt zijn situatie bekijken zit je hier dus drastisch boven en kom je op 6mm² uit, eigenlijk precies zoals ik al omschreven had.

Je bent wel heel erg bezig met gelijk hebben, is het niet?

Maar vooralsnog ligt mijn kabel veel dieper, want al bij de bouw gelegd, en is het advies niet 6, maar 4 kwadraad.
 
Hoe kom je daarbij vraag ik mij af.

Ten eerste lijkt dit te gaan om een type A zekering, terwijl een type B gebruikelijk is (en ook door mij is gebruikt).

Ik lees dat 1,5 kwadraad voor 16 ampere op zichzelf voldoende is, maar bij een hogere omgevingstemperatuur van 30 graden wordt dat anders.

Daaruit leid ik niet direct af dat 2,5 kwadraad te weinig is voor 32 ampere bij een type B.

Kun je ook iets vinden over het gebruik van type B?

Waar heb je het over? ik refereer aan kabel diameter, en jij komt met zekeringen?
 
  • Funny
Reactions: DeHakkelaar